Blir det någon skidåkning i vinter?

Lägg av! Du vet att det där inte är okej.
En sån till och vi får utlysa stormöte för att diskutera om inte du ska uteslutas här.
Och tvångsdeporteras till Eslövs kommun
Där kan du sitta och tänka över dina misstag.
Ja det är en jäkla bra bild, men det ursäktar inget.
Resan till Narvik är redan bokad. Nu gäller det bara att några fler bokar på så att den blir av. Ser onekligen fram emot sån där åkning...

IMG_20251129_114510394.webp

Liftkortet fixat för Tuna-Alperna.

Nu har du nog missuppfattat det här fullständigt!
Det är skrivet med en stor glimt i ögat.
Läser du mellan raderna så handlar det inte om annat än att jag är avis på dom fina åken du visar.
Men dom är ju förtjänta då det hudas till dom.
Men lite sur😉😂 är jag på dig för att du är en så duktig fotograf som jag skulle vilja vara.
Peace, love and ski.⛷️😍
No förstod jag det, mitt svar var också med glimten i ögat - jag tycker det är underhållande att du, som ändå får åka, skämtklagar snarare än någon annan som kanske bor i Eslöv ;)
Resan till Narvik är redan bokad. Nu gäller det bara att några fler bokar på så att den blir av. Ser onekligen fram emot sån där åkning...
Bra år att åka till Narvik - blir nog ännu bättre nästa!

No förstod jag det, mitt svar var också med glimten i ögat - jag tycker det är underhållande att du, som ändå får åka, skämtklagar snarare än någon annan som kanske bor i Eslöv ;)

Bra år att åka till Narvik - blir nog ännu bättre nästa!
Coolt! Dock inte så mycket liftåkning i korten för oss… https://www.mountainguide.se/default2.asp?Id=70&languageId=46

Visa bilaga 42060Al
Allt klart för skidtestarhlegen med lilleman i helgen. @Frasse-Masen har saker med till dig. Kommer du upp eller skall vi köra via Mora upp?
Ja men vackert:love:, det är ju så att man nästan blir gråtfärdig, och Galle & Jessen dessutom! Superbussigt, Junior jublar. Jag tror nog vi ska upp i alla fall om det inte sker något dramatiskt! Hör av mig vidare via PM.

Tog för övrigt säsongspremiären igår!

Lindvallen 30 Nov 2025.webp

Ja men vackert:love:, det är ju så att man nästan blir gråtfärdig, och Galle & Jessen dessutom! Superbussigt, Junior jublar. Jag tror nog vi ska upp i alla fall om det inte sker något dramatiskt! Hör av mig vidare via PM.

Tog för övrigt säsongspremiären igår!

Visa bilaga 42067
Skall vara fint vet du så bara den bästa chokladen. :)

Vi är där från fredag så lilledansken kan få sina 40 dagar i år igen..

Ser bättre ut inför säsongsstarten i alperna - inga enorma mängder men snö i de flesta backar och även natursnö ända ner i byarna i många lägre dalar.

Val Gardena, Cortina, Courmayeur, Sauze d'Oulx, Madonna di C, Mayrhofen, Saalbach, Kitzbuhel, Ischgl, St Anton, Bad Gastein, Zell am See t.ex. har natursnö även i dalar och byar. Plus förstås natursnö ända ner till högre liggande orter som Livigno, Cervinia, Champoluc, Passo Tonale mm.

Har ej koll så bra koll på Frankrike och Schweiz, men natursnö i byn i Val d'Isère, Chamonix, Avoriaz (mycket!) t e x

Senast ändrad:
Ser bättre ut inför säsongsstarten i alperna - inga enorma mängder men snö i de flesta backar och även natursnö ända ner i byarna i många lägre dalar.

Val Gardena, Cortina, Courmayeur, Sauze d'Oulx, Mayrhofen, Saalbach, Kitzbuhel, Ischgl, St Anton, Bad Gastein, Zell am See t.ex. har natursnö även i dalar och byar. Plus förstås natursnö ända ner till högre liggande orter som Livigno, Cervinia, Champoluc, Passo Tonale mm.

Har ej koll så bra koll på Frankrike och Schweiz, men natursnö i byn i Val d'Isère, Chamonix, Avoriaz (mycket!) t e x
Jo, men kommer milt väder mot Alperna också snart. Blir troligen nästan 10 grader på 1000 m, som i Engelberg tex. Tom 5 grader i prognosen i St Moritz, på runt 1800 m. Tur solen står lågt.

Jo, men kommer milt väder mot Alperna också snart. Blir troligen nästan 10 grader på 1000 m, som i Engelberg tex. Tom 5 grader i prognosen i St Moritz, på runt 1800 m. Tur solen står lågt.
Vi får väl hoppas att det slår lika fel som prognoserna om stora snöfall brukar göra... ;) Och ffa hoppas att det inte regnar samtidigt.
Tyvärr är de väl bättre på rena temperaturer.

Senast ändrad:
Vilket vinterväder! Regn i tio dagar och regn kommande tio dagar. Flertalet plus i fjällen i veckan.

Vilket vinterväder! Regn i tio dagar och regn kommande tio dagar. Flertalet plus i fjällen i veckan.
Ska upp till nyår. Det blir väl det sämsta hittills. Barmark förutom några enstaka pister där de lyckats producera lite snö de fåtal gånger det varit minusgrader.

Ska upp till nyår. Det blir väl det sämsta hittills. Barmark förutom några enstaka pister där de lyckats producera lite snö de fåtal gånger det varit minusgrader.

nu får ni vara lite positiva.
Borgafjäll och Kittelfjäll har fått bra med snö.
Jag hade lätt dragit dit i helgen om det inte vore för Italienresan på torsdag (men det ser helt ok ut längst upp i Aostadalen åxå; finns säkert puder i Crevacol ;)

Sämsta vädret jag någonsin åkt skidor i Trysil i helgen som var. Det var helt bedrövligt med konstant regn fredag som övergick till underkylt regn sista timmen. Lördag lite bättre men fortfarande blött och dimma och noll sikt. Igår ändå ganska bra.

Tack vare att Trysil byggt sin gondol gick det att åka även när vädret är bedrövligt. Endast två backar öppna och från Gondolen kommer man endast till backe 15 som då blir trång. Backe 13 blir iofs ganska tom om man kan stå ut i misären i sittliften.

Åker jag skidor i december igen blir det sist minuten bokat samma vecka. Det här går inte när det är så varmt. Borde åkt till alperna, ser ju väldigt fint ut där...

Borde åkt till alperna, ser ju väldigt fint ut där...

Känns ju dock som att det är rätt problematiskt i alperna också. Hiskeliga temperaturer i dalarna senaste 1,5 veckorna och ser inte ut att bli bättre på kort sikt. Nu kommer visserligen alpes maritimes att få en rejäl dos imorgon, men det hjälper inte Arlberg. Börjar bli riktigt orolig för vecka 2...

Bra bas på Titlis ovanför 1800 m, men efter regnet i söndags var det inte direkt åkbart/njutbart utanför pisterna. Rätt mycket slasklaviner som gått i Laub så där behövs det mer påfyllning, för övrigt vore runt 20 cm nog för att rädda jullovet. ⛷️
Ser ju sämre ut i södra och östra delarna däremot. https://whiterisk.ch/en/conditions/snow-maps/comparative_snow_depth
Det enda som måste vara värre att åka med i än en lavin, måste vara en slasklavin. Blä.

Bäst i Alperna just nu är nog Limone.
1 meter ska trilla ner imorgon och basen är redan helt ok

(Själv så befinner jag mig i ett snöfattigt Aostadalen och flyger hem imorgon. Sällan har Limone känts så nära men ändå borta 🤯

Bilagor

• IMG_2265.webp
    IMG_2265.webp
    218.1 KB · Besök: 35
Hur många meter blev det?

Lägger in bild och låter grok svara:
"Exakt mängd varierar beroende på höjd och mätpunkt, men det rör sig om 15–50+ cm färsk snö under gårdagen och natten. Skidförhållandena är nu utmärkta med pudersnö på många håll!"

Själv så vaknade jag i Ivrea till hällregn och 4gr, så det har fyllt på i hela Aostadalen åxå.

Men den som letar puder får nu sikta mot Macugnaga som ligger högst på listan:

Bilagor

• IMG_2320.webp
    IMG_2320.webp
    90.2 KB · Besök: 56
  • IMG_2319.webp
    IMG_2319.webp
    84.9 KB · Besök: 54
Senast ändrad:
Sämsta vädret jag någonsin åkt skidor i Trysil i helgen som var. Det var helt bedrövligt med konstant regn fredag som övergick till underkylt regn sista timmen. Lördag lite bättre men fortfarande blött och dimma och noll sikt. Igår ändå ganska bra.

Tack vare att Trysil byggt sin gondol gick det att åka även när vädret är bedrövligt. Endast två backar öppna och från Gondolen kommer man endast till backe 15 som då blir trång. Backe 13 blir iofs ganska tom om man kan stå ut i misären i sittliften.

Åker jag skidor i december igen blir det sist minuten bokat samma vecka. Det här går inte när det är så varmt. Borde åkt till alperna, ser ju väldigt fint ut där...
Precis hemkommen från träningsläger i Stöten. Där har regnet fortsatt. I morse blev det äntligen lite minusgrader men gårdagens ösregn, 6+ och hård blåst gjorde ju inte underverk för snötäcket. De kommer få en jobbig jul och nyår med alla sura kunder som betalat fullpriser...

Nu börjar man bli orolig för Val d'Anniviers! Ser ändå ganska bra ut på webkamerorna. Dom öppnar systemen även på vardagar imorgon.

Tillbaka
Topp