Blir det någon skidåkning i vinter?

Då får du kolla noggrannare för legendariska Limone Piemonte ingår i kortet (favoriten för alla pensionärer som bor på Rivieran).
Även Macugnaga ingår i Scandi Pass, men de har dessvärre drabbats av kabinbaneolycka (30 dec) och det ser tveksamt ut om de kommer kunna öppna alls i år (risken finns tyvärr att detta blir ytterligare en nedlagd Italiens pärla :censored:

För någon vecka sedan var jag i Aostadalen och Limone där jag träffade en hel del husbilsfolk (både svenskar med Scandi Pass och europeiska puderjägare)
Ja, just det, såg det nu. Det var i Aostadalen de fyra nämnda låg.

Hur är det att ta sig mellan orterna i Aostadalen utan bil. Var det inte krångel med tågen där, har det ordnat upp sig?

Ja, just det, såg det nu. Det var i Aostadalen de fyra nämnda låg.

Hur är det att ta sig mellan orterna i Aostadalen utan bil. Var det inte krångel med tågen där, har det ordnat upp sig?
Tåg i Aostadalen skulle jag tro (fortfarande) är 12-200 månader bort.

Några av orterna i Aosta-dalen är enklare än andra. Pila är ju gångavstånd från centralen i (staden) Aosta. Det går en buss till Cervinia, men i allmänhet är det nog inte helt enklt att förflytta sig mellan skidsystemen.

Universums mest erfarne alp-husbils-campare finns ju här på Freeride igen och han brukar avråda från vintercamping med husbil i alperna om man inte vet exakt vad man gör... :)

Skulle själv satsa på den stora mängd prisvärda boenden som ännu finns i de lägre dalarna runt om i alperna, men ändå inom kanske 30 minuters räckhåll med bil från dalstationerna i de bästa skidorter som finns på denna jord. Eller tåg, eller buss. Människor som bor i alperna vet inte hur bra de har det. Jo, Kalle vet. :ROFLMAO:
Känner mig lite träffad. Men visst, stod senaste säsong 3 månader på parkeringen i Passo Eira i Livigno. 80 dagar med off pist. Stått där 1 månad nu. Nedflyttad till ställplats nu p.g.a. OS. Vilket OT är en totalkatastrof för näringslivet här. Mindre folk än under covid. De är inte glada, men vi är. Suprice, suprice kan man tycka men ett eget ämne.

Men detta med husbil i alperna, japan eller t.o.m. norden är komplicerat. Man måste välja 2 spår och som pensionär är det lätt. Antingen vanlife i stealth mode på någon svårhittad parkering, alperna är trångt. Vilket innebär ingen värme för gasen tar slut och dieselvärme drar för mycket ström. Våtservett och toa i snödrivan.

Eller med vanlig boendekomfort. Men det kräver helt andra bilar och ingen stealthmode. Och liftägarna hatar husbilar. 100% täckningsbidrag från liftkort är inte tillräckligt. Boende, parkeringsavgift m.m. skall in.

Man behöver gas (propan) som bara finns på några få ställen i hela alperna, vattentankar och system som är stora och frostsäkra, generator eller som vi även 1kw solpaneler. Möjlighet att tömma och fylla 300L vatten var 10 dag och toatank var annan dag. Inte riktigt vad man gör på torget i Sölden.

Varför just 3,5 vecka? Funderar själv på att åka ner lite längre period nästa år men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Ska man va på samma ställe? Ska man ha bil och köra runt? etc
Eftersom frun min inte vill vara ensam hemma så länge. Hon kan bara vara med 10 dgr pga jobbet . :) Så därför blir det 3 eller 4 veckor.

I år nöjer jag mig med två ställen men jag har även varit på tre. Har bil. Nu är jag ju lite äldre och jagar inte "puder" längre. Jag nöjer mig med att ha det bra. :):)

Eftersom frun min inte vill vara ensam hemma så länge. Hon kan bara vara med 10 dgr pga jobbet . :) Så därför blir det 3 eller 4 veckor.

I år nöjer jag mig med två ställen men jag har även varit på tre. Har bil. Nu är jag ju lite äldre och jagar inte "puder" längre. Jag nöjer mig med att ha det bra. :):)

Där ser man! Roligt att hon vill följa med alls!

Duved är ju trevligt men jag tror faktiskt att jag väljer Högzon istället.

Bilagor

• IMG_1015.webp
    IMG_1015.webp
    38.3 KB · Besök: 37
  • IMG_1016.webp
    IMG_1016.webp
    36.6 KB · Besök: 30
Var uppe i Funäsdalen ett nyår, strålande sol och därmed kallt som ...
åkte till Svansjön och körde ett första åk. Nästa åk blev inte av eftersom liftskötaren sa till mig och gå in i stugan, vita fläckar på kinderna!

I ankarlift är nån -25 nästan ok, men inte i en jätte långsam gammal stollift. Varit några gånger i Koli i sådant väder. Under varje stollift åk, ca. 15 minuter, hinner man tänka på, att nu dör jag. Jag tror värst var -28. Det var ett åk med släplift, efter det en te me rum eller kakao med minttu, och då ett annat åk. Och te eller kakao.

Lite till tål du väl Farsan56 :cool:

"Så, efter två dagars reset, med en del vind också var det dags igen. Bluebird, deep and empty - som vi skrev under covid-vintern.

Det var bitvis så djupt så att t.o.m. våra renodlade puderbrädor kändes små (Amplid Morning Glory 160 hos Daniel, Rossignol Sashimi 152 hos Carina och undertecknad Anders med en Amplid Snommelier 166) så nej, inget champagnepuder men väl en välkyld Bombardino - så som Carina gillar den."

Jag ger upp, imorgon åker vi till Trillevallen och kollar på WC i telemark istället.
Jag är så trött på blå himmel och kyla.
Ge mig mulet och snöstorm Nu!
Grattis A, rätt taktik!

Jag ger upp, imorgon åker vi till Trillevallen och kollar på WC i telemark istället.
Jag är så trött på blå himmel och kyla.
Ge mig mulet och snöstorm Nu!
Grattis A, rätt taktik!
Ser at ni också kan få några mm snö på mandag och sen blir det ganska kallt igen ...

Är också trött på svinkallt, sol och ingen nederbörd. Speciell vinter. Antagligen bästa skridsko säsongen någonsin i området.

Detta får man nog bara uppleva en gång i livet.
480m fallhöjd i 100m breda pister i perekt skick . Söndag 13:30 i sportlovsvecka i OS-ort. Inte en själ. Och vi dödar egentligen bara tid till nästa buss från off pisten. Nu uppe i 4 bluebird dagar till, and counting.

Vi hade tänkt lämna till OS men insåg i tid att detta är ju den perfekta hide out under v7-8 MED fasching.

Igår: Crevacol- vilket litet paradis 🇮🇹⛷️⭐
Idag: Pila
Imorgon blir det en tur till Chamonix (nej, det ingår inte i Scandinavian SkiPass men vi råkar ha ett ”ärende” där*)

*pjäxorna ska vara i handbagaget 🤯
Jag ska börja drilla barnen lite mer i offpist så kommer vi kunna dra bättre nytta av dom inte så uppåkta ytorna i Crevacol.

Äntligen fick vi till det där omtalade åket på Chamois baksida (ner mot Valtourenche).

Mycket trevligt åk där vi träffade frigående hästar i byn Cheneil.

Igår var vi förresten i Chamonix och glassade i solen på Brevant med alla turister.

Så skönt att komma tillbaka till lugnet i Chamois - Motsatsen till Chamonix 😁🇮🇹🍺

Bilagor

• IMG_2787.webp
    IMG_2787.webp
    338.2 KB · Besök: 72
  • IMG_2760.webp
    IMG_2760.webp
    333.7 KB · Besök: 74
  • IMG_2799.webp
    IMG_2799.webp
    37.9 KB · Besök: 73
Äntligen fick vi till det där omtalade åket på Chamois baksida (ner mot Valtourenche).

Mycket trevligt åk där vi träffade frigående hästar i byn Cheneil.

Igår var vi förresten i Chamonix och glassade i solen på Brevant med alla turister.

Så skönt att komma tillbaka till lugnet i Chamois - Motsatsen till Chamonix 😁🇮🇹🍺
Man har ju stått i pisten ner mot Valtourenche och sneglat upp mot baksidan av Chamois och drömt sig bort.

Ser ut att vara mestadels okomplicerad terräng och en del spår som visar vägen?

Man har ju stått i pisten ner mot Valtourenche och sneglat upp mot baksidan av Chamois och drömt sig bort.

Ja och du är inte ensam... Här står jag i Valtournenche och drömmer mig bort för ett par år sedan. Toppstationen i Chamois inringad.

Glad att Ivo & Co tog sig ner välbehållna - minst ett par laviner med dödlig utgång har gått i den dalen under åren.

1770800539413.webp

Ja och du är inte ensam... Här står jag i Valtournenche och drömmer mig bort för ett par år sedan. Toppstationen i Chamois inringad.

Glad att Ivo & Co tog sig ner välbehållna - minst ett par laviner med dödlig utgång har gått i den dalen under åren.

Visa bilaga 43773
Jag har ett datum bokat med guide nästa gång vi åker ner, det här är ett av dom möjliga utflykterna

Visa bilaga 43773

Ingen fara att åka från toppen av Chamois.
Lavinerna har gått i en annan del av området

Behövs inte guide för åket.
Betydligt farligare är den här after ski geten i byn nedanför

Bilagor

• IMG_2837.webp
    IMG_2837.webp
    542.7 KB · Besök: 76
  • IMG_2849.webp
    IMG_2849.webp
    218.7 KB · Besök: 76
  • IMG_2876.webp
    IMG_2876.webp
    223.8 KB · Besök: 72
Ingen fara att åka från toppen av Chamois.
Lavinerna har gått i en annan del av området

Behövs inte guide för åket.
Betydligt farligare är den här after ski geten i byn nedanför
Va faen @Ivo del Scandi inte nog med att du ska retas med äckliga bilder, nu ska du promt ha lokal getmjölk till kaffet.
Låt dom lokala kreaturen vara ifred och gå till affären och köp mjölk.😃

4/5 i Courmayeur. Begränsat med liftar, backar o sikt. Igår åkte man offpist i pisten med 30? Cm nysnö. Idag kanske 10 cm nysnö i pisten. Utanför har man inte mycket att göra.

Bilagor

• 724dc1f9-38a3-4e25-94d8-d93cafaa03b7.webp
    724dc1f9-38a3-4e25-94d8-d93cafaa03b7.webp
    184.3 KB · Besök: 37
  • ebeeeca4-95f3-43cc-af17-5ee01a466887.webp
    ebeeeca4-95f3-43cc-af17-5ee01a466887.webp
    130.2 KB · Besök: 31
Tillbaka
Topp