Boots stl 45, vilken midjevidd på snowboard?

hagel666

Ny medlem
Hej, jag har läst den bra guiden högst upp men vill gärna ha mer riktade svar till min situation.

Jag har precis köpt ett par snowboardboots på stl 45, längden på bootsen (sulan) är ca 33 cm.

Hur bred bör midjevidden på snowboarden vara för att inte skorna/bindningarna tar i vid svängning?

Enligt guiden skall det vara 45 - 26,1 till 26,5, men på nått sätt låter det så lite när bootsen är ca 33 cm (till o med mina vanliga skor mäter 30 cm vilket är 3,5 cm bredare än guidemidjemåttet).

/Hagel.

Du bör köra med en bräda som har märkningen WIDE. Vad har du för storlek i US? Jag köpte nyss nya boots i cm 30, US 12 och EUR 46. Eur storlek är dock inget man ska gå efter. Viktigare är längdmåttet som står på skon, vilket alltså bör vara 30 för US12. Kör med en 26.5 bräda vilket stämmer helt överens med 1 cm utstick både fram och bak för mina skor.

det handlar ju som sagt om stance-bredd samt vinklar också.. hur lång du är.. hur brett du står.. you know..

guiden e ett relativt mått som jag skriver..

TÄNK också på att midjan är inte det ställe där du står utan du står ju en bit ut där brädan ÄR bredare.. därav guiden..

comprende ?? förstår du ? do you understand ?

klart att du gör.. min guide stämmer okej.. följ den så blir det bra...

:)

hur lång är du ? vilka vinklar står du med ? duck ??

peace

/Pinn

Tack för svaren.

Jeppann,

MOND 29 US 11.5 UK 10.5 EU 45. Jag antar att ländmåttet du talar om i detta fall är MOND 29. Har börjat förstå att det bör vara en bräda med märkningen wide. Skall kanske ringa på en CRAZY CREEK / FURIOUS WIDE (http://www.intersport.se/Produkter/Produkt.asp?ItemId=3736&SectionId=1362), vet dock inte längd/midjemått på brädan än.

pinn,

Jag är ca 181 cm, väger ca 76 kg, och har en bredd mellan ögonen 50 cm ;)
Stansbredden vet jag inte riktigt, har inte åkt än, total newbie...eller n00b =)

Enligt din guide så är min länd från golv till ovansida på mitt knä 53 cm eller 50 cm till undersida på mitt knä, detta alltså när jag står här hemma utan skor. Med bootsen är det ca 55 - 52. Så jag antar att min stans ligger vid 50-54 cm.

/Hagel.

forum raider brädan e anpassad för dom med lite större fötter så den rekomenderas för dej!

Tack för svaret. Jag var mer ute efter hur bred midjan på brädan bör vara, jag har en bräda på gång, vill bara veta lite info först.

/Hagel.

JAg står fast vid att du behöver mellan 26 och 26.5 för ditt eget välbefinnande i backen. Jag själv kör med US12 boots och en Sapient Divide bräda (164 cm, Waist 26.8 cm). Eftersom du är ganska mkt kortare än mig antar jag att en bräda på runt 160 cm passar bättre, och då brukar midjebredden vara just den du ska ha.

Passar på att tipsa dig om just Sapient divide 158cm Waist 26.4 för 3400 på boardstore rean! Specen på boardstore e fel, för där står det att brädan är bred som en vanlig bräda. På http://www.sapientsnowboards.com står däremot rätt speccs.

Titta runt efter brädor med beteckningen WIDE. Det är inte det lättaste att hitta i vanliga butiker, men på internet ska det inte vara något problem!

Tackar Jeppann. Tack för svaren och tipsen. Jag har ju en bräda på gång, nu kan jag ringa och fråga om måtten. Om de inte stämmer kanske jag kollar upp rean i helgen.

/Hagel.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp