Börja plugga?

skidnarkoman

Ny medlem
Börja plugga?
har sökt en massa jobb i ett bra tag nu som inte kräver nån direkt utbildning: telefonförsäljare, städare, diskare, extrajobb på ica m.m men inte fått ett enda.

så tanken slog mej... man kanske borde börja plugga till hösten...även om motivationen inte direkt är på top. men hur ska detta kombineras med att åka skidor så mycket det bara går?

några förslag på vad och vars man kan plugga som inte tar för mycket tid från skidåkningen?

Senast ändrad:
Börja plugga?
Du skulle kunna söka jobb som städare eller dylikt i någon skidort? sen när du har ledigt så är de bara gräppa brädan/skidorna och pumpa puder/jibba :P

Börja plugga?
Fili_p sa:
Du skulle kunna söka jobb som städare eller dylikt i någon skidort? sen när du har ledigt så är de bara gräppa brädan/skidorna och pumpa puder/jibba :P
du, det blir betydligt mer jobba och slita hårt inomhus för skitlön på bra dagar än att åka ospårat puder om man jobbar som städare. dessutom är att städa är inte min favoritsyssla...

Senast ändrad:
Börja plugga?
plugga tyska i stanton?
franska i cham?

Om du funderar på högskoleutbildning kan det bli köligare att få mmycke skiddagar. Man kan ju dock plugga utomlands typ colorado eller nåt ballt.

Själv hoppas jag kunna göra utbyta på university of british columbia nån gång i framtiden.

Börja plugga?
Någon som har erfarenhet av att plugga i tex schweiz? Hur hittar jag info om detta? CH har ju öppnat gränserna så det är gratis för oss svenskar att plugga där, vad jag förstår..

Börja plugga?
Kolla på utbildningarna hos Mittuniversitetet i Östersund också, där har du lätt att pendla till Åre under vintern. Alternativt bor du i Åre och pluggar på Miun, det är en hel del folk som gör så också. Det finns ett Lärcentrum i Åre som är till för att användas av folk som pluggar på högskola o dyl, så plugga där och ta bussen till stan på de föreläsningar/seminarier som är viktiga.

Lycka till!

Börja plugga?
FF sa:
Någon som har erfarenhet av att plugga i tex schweiz? Hur hittar jag info om detta? CH har ju öppnat gränserna så det är gratis för oss svenskar att plugga där, vad jag förstår..
Japp, verkar så. Hittade följande på http://www.epfl.ch/soc/etudes/condadmission.html

Les titulaires d'un baccalauréat (ou équivalent), d'un pays membre de l'Union européenne et de l'Association européenne de libre échange, avec une moyenne générale égale ou supérieure à 70% dans les branches: Mathématiques, Physique ou Chimie, la langue maternelle et une autre langue moderne sont admis en 1ère année sans examen.

Med andra ord, om man kommer från ett EU-land och har ett medelbetyg som ligger högre än 70% av max-betyget och har pluggat matte, fysik eller kemi och har kunskaper i ett modernt språk utom sitt modersmål (exempelvis engelska) så har man rätt att söka till just detta universitetet. Franska-kunskaper är nog inte helt fel att ha också. EPFL ligger i Lausanne i Schweiz, en timme med bil från t.ex. Verbier.

Finns självklart fler universitet än detta som troligtvis har egna krav på t.ex. betyg och språk. Om någon är nyfiken på mer exakt vad som gäller på EPFL kan jag försöka kolla upp det, en kompis doktorerar där just nu.

Senast ändrad:
Börja plugga?
Den "bättre" (får mer pengar av staten etc.) versionen av EPFL, ETHZ i Zürich, är ett bra universitet för tekniska utbildningar. Men glöm det om du inte är motiverad, då flyger du efter ett år. Har du frågor FR-maila eller skriv i gästboken.

Börja plugga?
hmm.... nu har jag lite att fundera över. skidlärare och event - klart intressant. ska söka dem.

men nån här som har erfarenhet av att först läsa t ex tyska på universitet (för att komplettera och fräscha upp kunskaperna från högstadiet) i sverige under hösten och sen ta vårterminen i alperna?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp