Bra märke på spade och sond?

Niiiicke

Medlem
Nu när jag startat en tråd om hjälmar kan jag ju lika gärna fortsätta med en tråd om spade och sond också! :-) Måste köpa ny spade, vilka bra märken finns det? Visst ska man satsa på en spade i typ metall eller annat hårt material jämfört med hårdplast och annat skit va? Och vilka bra märken finns på sonder och hur lång ska den vara? Har visserligen en sond dvs. ortovox 200 men funderar på att byta ut den eller duger den bra tycker ni? Någon som vet hur lång ortovox 200 är, 2 m?

ortovox gör bra saker.. har själv ortovox spade: ortovox professional alu http://www.ortovox.com/typo7/index.php?id=28&L=1 .Tycker väldigt mycket om den pga av skafftets längd, att den är lätt och att bladet är i tåligt aluminium.

har även sond av samma märke, en carbon sond på 240cm. Jag gillar lätta saker så jag rekomenderar carbonsond. ang ortovox 200 så är den 2m lång.

ett annat bra märke är Black Dimond

Bra sond och spade är enligt mig Black Diamonds;

Deploy 7 http://www.bdel.com/gear/deploy.php
QuickDraw Super Tour Probe 265 http://www.bdel.com/gear/quickdraw_supertour.php

Deployen har jag använt 2 säsonger, sonden 1 säsong. BD grejerna kan man lita på att dom håller.

Köp inte plastspade och en för kort och vek sond. Jag har allt för ofta sett personer på lavinkurser hacka förtvivlat med en plastspade och fått sin nya fina superlätta sond knäckt i en hård lavinkägla!

// Micke - ride and be free!

Har en lifelink sond på 270 riktigt bra är bättre kvalitet än Black Dimonds sonder.
Sen så kör jag med en alu Black Dimond spade som funkar jäkligt bra. Robust och långt skafft.

Har själv en nic-impex-spade (metall). Den funkar utmärkt. Kohla gör också spadar som skall vara bra. Och så finns ju black diamond så klart.

Med en lång sond kan du naturligtvis sondera djupt på ett enklare sätt, samtidigt är en lång sond naturligtvis lite klumpigare att hantera men övning ger färdighet. Kong har en på 280cm t.ex, och både ortovox och black diamond har långa sonder.

Både Kohla och Kong säljs på b.la. northstar (internetbutik). Nic-impex vet jag inte om man kan få tag på i Sverige. Black diamond och ortovox hittar du på t.ex. addnature.

Och så det gamla vanliga: Lycka till, öva mycket med utrustningen, gå kurs och hoppas att du aldrig behöver använda prylarna på riktigt.

Och köp inget på biltema. Spadarna är antingen tunga och otympliga eller så håller de inte ens för att gräva ut en bil ur snön i skåne.

Ortovox Proffessional har blivit knäckt i två av varandra oberoende tester, dels av Fri Flyts (Alu versionen) testpanel i vintras dels av Utemagasinets test 2004 (Lexan versionen). Dessutom så ligger årets Professional Alu ca 20% över angiven vikt vilket neutraliserar en av dess fördelar, den andra att den går att göra en skrapa av den.
Jag kör också på Black Diamond Super Tour, funkat bra det lilla jag övat på den. Längden beror väl lite grann på vilken arbetsställning du vill ha. Titta på statistiken över hur djupt lavinoffren hamnar så kommer du se att i praktiken snackar vi ett sökdjup på 1-1,5 m, något hårddraget.

MikeMike, hur fasiken lyckas du gräva med handtaget på Deployen? Kände på den i butik och såg för mitt inre hur naglarna blev blå. Eller kör du på fingerhandskar?

Vad tror ni om att skaffa en spade med långt skaft? Tänkte närmast på Black Diamons sortiment. Deplyen värkar vara tänkt när någon är begravd i en lavin och det är brådis men jag tycker att ett längre skaft som det är på Transfer skulle vara bättre. Nackdelen är väl att det ta några extra sekunder att sätta ihop skaften på den längre spaden. Men det måste underlätta mycket att stå och gräva intensivt jämfört med att stå på knäna/ på huk och gräva. Vad har ni för erfarenheter?

Ang. sond måste måste det vara det bästa alternativet att köpa den längsta man hittar i aluminium. Har fastnat för Black diamonds QuickDraw Guide Probe 300. Man behöver ju inte fälla ut hela om det inte behövs. Men det skulle vara en riktigt mardröm och veta att polaren ligger djupare än sonden tar och man inte har gjort allt man kan. Sen att det tar tid att gräva typ 3 m hårdpackad snö är en annan sak, man måste ju vara optimist och tro att man fixar det, eller hur. Speciellt när man pratar om att rädda sina vänner.

någon som vet en svensk hemsida? har kollat junkyard men den enda spaden som dom hade var väldigt smal (22 cm)...

Senast ändrad:
G3 gör oxå kick-ass sparad och sondar. Bra priser, bra matrial, smarta lösningar. Ett av säljargumenten till g3 spaden var att den hade ett fack i handtaget där man kunde ha sitt weed...hmm hmm..jaa...såld?!

köpte en riktigt fin spade från ÖB för typ 80 kronor, ett riktigt kap.

Tillbaka
Topp