Brädlängd. Hur långt är långt?

Kung-Stalle

Aktiv medlem
Hej!

Long time no see men nu har brädsuget vaknat lite igen här så då var det väl dax att logga in igen. Men jag sitter och trålar efter ny bräda men det som gör mig lite konfunderad är brädlängden. Jag tycker alla brädor är så korta. Jag kör igenom olika "board finders" knappar in min längd (191cm) och vikt (95kg) och åkstil brukar jag välja "all mountain". Men jag blir nästan alltid rekommenderad brädor som är 160-162cm vilket jag tycker känns i kortaste laget för en bräda som skall användas över hela berget.
För mig känns kring 168 mer rätt.
Vad har hänt... har brädlängden krympt?

Genom åren har jag kört på en å annan bräda mellan 160 och 165. En som var 171 och nu senast 181 (vilket ju iofs är galet stort). Det jag kan säga är väl att bräder under 165 alltid har känts smått för mig.

Tack för svar!

Stalle

Håller med, långa brädor ska det vara dvs +168cm. Jag har samma längd och vikt som dig Stalle. Kör på två olika brädor en Santa Cruz xxx 172 cm från 1995 och en Arbor A-Frame 170 cm från 2012. Skulle varit trevlig att testa en Rad Air Tanker 177 eller 182. Deras 2 meters bräda tror jag är overkill. En annan jag skulle vilja testa är Furbergs långa Freeride. Långa brädor verkar som sagt bli mer sällsynta, vilket är synd, då de ger den rätta känslan av surfing.

Senast ändrad:
Jag håller med om att långa brädor är ballt men det är inte det som riktigt förvånar mig utan att jag via alla boardfinders blir rekommenderad så pass korta brädor. Så korta så att de bara för fem-tio år sen definitivt skulle betraktas som för korta (om det inte skulle vara specifikt för park).

Det kanske inte finns nåt svar på detta spörsmål :-)

Stalle

Jag undrar också vad det kan bero på, såg som hastigast att t ex Arbor idag inte har brädor över 162 cm. En förklaring kan vara att de har utvecklat tekniker som gör brädorna styvare utan att påverka brädans vikt. Fram till för 8-10 år sedan skapades brädans bärighet genom ökad längd med viktökning som följd?

Visst har den nya trenden bidragit med kortare och bredare brädor som är vansinnigt kul i pist och puder. Kanske inte på de allra köttigaste bergen men klarar sig bra i vanliga anläggningar. Äger själv en K2 Cool Bean 144 och en Capita Spring Break Slush Slasher 143 där minst en kommer alltid få följa med i väskan men det gör inte att jag vill testa en Strada modell (169-200cm) och några andra långa brädor eller drömmer om en Dupraz D1 6+.Känns också som att de modeller med en bred version inte längre bara vänder sig till personer med stora fötter utan till de som vill ha en bredare bräda och då även kanske gå ner i längd.

Det är en jäkligt intressant fråga!

Och som redan nämnts finns ju en tydlig trend med kortare, bredare brädor. Men sen känns det ju som att de allra flesta brädor kommer med någon sorts rocker(även om det såklart förekommer rena camber-brädor), och med rockern tycker jag längden borde dra iväg lite. Om man för 15-år sedan körde en 157:a med ren camber och idag går på en 157:a med någon sorts rockerprofil kommer den ju förmodligen kännas "kortare". Åtminstone i den mån att den blir lättare att initiera sväng med.

Jag kör i nuläget (183 cm, 80 pannor) på en 168w Rossignol XV som jag är toknöjd med. Hade ju absolut kunna köra ytterligare en längre bräda för stabilitetens skull, kastar ju fortfarande runt den där det behövs.

Men jag hade mer kollat på viktrekommendation på specifika modeller än längden. På 95 kg ska du ju ha något ganska hårt om du ska köra över hela berget. Vart åker du mest? Vad åker du helst?

H172XXX sa:
Håller med, långa brädor ska det vara dvs +168cm. Jag har samma längd och vikt som dig Stalle. Kör på två olika brädor en Santa Cruz xxx 172 cm från 1995 och en Arbor A-Frame 170 cm från 2012. Skulle varit trevlig att testa en Rad Air Tanker 177 eller 182. Deras 2 meters bräda tror jag är overkill. En annan jag skulle vilja testa är Furbergs långa Freeride. Långa brädor verkar som sagt bli mer sällsynta, vilket är synd, då de ger den rätta känslan av surfing.
Jag har en Tanker 182. Kolla på sidecut radien på Rad Airs längre brädor så ser du att den är många meter större än en "normal" bräda. Detta gör att det blir en lite annan åkstil där brädan kräver lite fart för att kunna svängas och det blir längre och mindre frekventa svängar. Väldigt roligt när man väl kommer på tekniken.

Jo det där med effektiv kantlängd verkar ju vara helt som bortblåst. Min Supermodel 181 har ju jääääättelång eff kantlängd medans om man kollar så finns det ju många All Mountainbrädor som har både rocker och reverse sidecut. Vad blir det kvar i mitten då? 60cm :-) Men tydligen så har de ju bra kantbett ändå.

@victoringemar Jag åker offpist så fort det bjuds, alla underlag. Övriga tiden carvar jag i pist. Ang vikt. Jo... styvheten kanske är viktigast.

STalle

Det som är med bredare brädor och som gammal gubbe så tycker man ju att det skulle bli hopplöst från kant till kant. Men det kanske är mindre problem än vad man gjorde gällande -95.

STalle

Ja, det är ju inte mycket till kant kvar... Jag har ju både tip och tailrocker och spann mellan bindningarna. Men med Magnatraction tycker jag ändå jag får ett jäkla grepp både utanför och i pist när det är hårt!

Alltså jag tror ju du ska köra på något som Furberg Freeride, Jones Flagship eller en fin Ross ;) längsta längden förmodligen i alla!

^^^

Lite i kortaste laget.

De få som jag har har pratat med som har kört på Magnatraction verkar vara helt lyriska. Så för att kantra över hela tråden på nåt annat. Ere så jävla bra alltså?

Stalle

Intressant tråd det här :)

Man inser ju ganska snart att man behöver ha minst ett par tre brädor i sin lineup. Jag har nu en Jones Mountain Twin 160 som är min allroundbräda. Jag har blivit mer och mer sugen på att utveckla mina carvingsvängar och då är min bräda för smal, (midja 25,6 boot size 10.5).

Sneglat lite på dessa brädor:

Jones Stormchaser
https://www.jonessnowboards.com/gear/mens-snowboards/storm-chaser.html

SG Soul
https://www.sgsnowboards.com/snowboards/soul/

Stranda Shorty
https://www.strandasnowboards.com/product/shorty/

Korua Puzzle el Tranny finder
https://www.koruashapes.com/

Är inte ute efter en pisträcer, utan mer en bräda som har hyfsade carvingegenskaper, flyter bra i pudret och är förhållandevis snabb kant till kant, så man känner sig trygg mellan träden :)

Troligen behöver jag en split oxå....blir som sagt garanterat fler än en bräda i lineupen.

Trenden med kortare brädor kom ganska långt före trenden med korta OCH breda brädor. Jag skulle påstå att trenden med kortare brädor började för ca 10 år sedan då Lib-Tech kom med sin Banana-tech och hävdade att man kunde korta ner sin bräda med typ 2-5 cm och ändå få samma flyt i puder tack vare ny rocker-teknologi. Eftersom jag under den tiden sålde Lib och Gnu i Sverige kunde jag under ett par år definitivt konstatera att snittlängderna på förbeställda brädor gick ner. Det går också ganska lätt att se hur få brädor som nuförtiden är över 170 cm jämfört med för 10 år sedan.

Jag som själv är 187 har i alla år kört på brädor runt 172 och har väldigt sällan gått under 165. Härom veckan var jag i Ramundberget och körde en bräda från Smokin på 162 cm och saknade ingen längd varken i puder eller hög fart. Jag tror helt ärligt att det funnits en utbredd föreställning om att brädor "ska" vara lite längre och att hård och snabb åkning kräver det. Nu är trenden annorlunda och fler märker att det faktiskt går att åka lika bra på en bräda som är 5-10 cm kortare än man vanligtvis kör.

Det finns såklart något som långa brädor erbjuder i åkegenskaper som en kortare bräda aldrig kan göra men då väljer man det för att man är ute efter en viss känsla snarare än att en kortare bräda inte skulle fungera.

Själv plockar jag mer än gärna fram någon av mina äldre Lib-Tech som är 15+ år gamla och inser varje gång att dessa brädor med cap-konstruktion och annan gammal teknologi står sig otroligt väl prestandamässigt mot det allra senaste som går att få tag på.

Senast ändrad:
Men om man vänder på steken. Om jag skulle köpa en bräda som jag bara skulle ha till park och pipe. Hur lång bräda skulle jag ha då? 191cm.

Jag kommer ihåg min B Supermodel 181 som jag tror är från 2003. Den fanns bara i nåt år sen så försvann den och kvar var de kortare. Mitt intryck är att de extremlånga försvann rätt tidigt. Kvar blev några extrema som ju i ärlighetens namn känns som kuriosa (även om de är balla) mer än praktiska.

Stalle

Kung-Stalle sa:
^^^

Lite i kortaste laget.

De få som jag har har pratat med som har kört på Magnatraction verkar vara helt lyriska. Så för att kantra över hela tråden på nåt annat. Ere så jävla bra alltså?

Stalle
Magne ger bättre fäste, främst i hård och isig pist, helt klart. Skulle för en allroundbräda nog välja en magnetraction före en vanlig kant om det är det enda som skiljer mellan de olika jag väljer på.

Kung-Stalle sa:

Stalle
Ja, nog ger Magne-Traction helt klart ett bättre grepp i hård pist. Om jag måste välja så tar jag en bräda MED Magne alla dar i veckan.

victoringemar sa:
Jag kör i nuläget (183 cm, 80 pannor) på en 168w Rossignol XV som jag är toknöjd med. Hade ju absolut kunna köra ytterligare en längre bräda för stabilitetens skull, kastar ju fortfarande runt den där det behövs.
Blev sjukt nyfiken nu ...

Rossignol XV 168W : Running length : 111cm
Lobster Halldor Pro 157W : Contact length : 114cm
Lobster The Sender 157 : Contact length : 118cm
Lobster Jibboard 155 : Contact length : 121cm

Vet inte om Running/Contact length är helt samma men det jag tänkte komma fram till som även är bra för
@Kung-Stalle att tänka på är ju att det gör väldigt stor skillnad i hur nose/tail är utformat :)

edit: la till the sender o jibboard för att göra jämförelsen tydligare med fler modeller från samma märke :)

Senast ändrad:
linder sa:
victoringemar sa:
Blev sjukt nyfiken nu ...

Rossignol XV 168W : Running length : 111cm
Lobster Halldor Pro 157W : Contact length : 114cm
Lobster The Sender 157 : Contact length : 118cm
Lobster Jibboard 155 : Contact length : 121cm

Vet inte om Running/Contact length är helt samma men det jag tänkte komma fram till som även är bra för
@Kung-Stalle att tänka på är ju att det gör väldigt stor skillnad i hur nose/tail är utformat :)

edit: la till the sender o jibboard för att göra jämförelsen tydligare med fler modeller från samma märke :)
Running/contact är enligt mig iaf samma. Det som ligger mot underlaget när man belastar brädan. Eftersom Rossin är en bräda med tip och tail rocker medans Lobster är camber brädor så är siffrorna rimliga.

Effektiv kant skulle jag vilja påstå inte påverkas av rocker eller camber dock

Jag tycker nog, att mycket viktigare är, hur stor är brädans radius. Någon 7-8 meter, som är vanligt, är så fånigt, absolut dumt, för en freeride bräda! (kanske ok för jibbing med låga farter) Fruktansvärt för litet! Jag har nu en Jones Hovercraft 164, den är ganska kort, men radius är 10 meter! Den är så pass lättare att åka fort raka linjer än nån bräda med 7 meters radius.

Bejnan sa:
Running/contact är enligt mig iaf samma. Det som ligger mot underlaget när man belastar brädan. Eftersom Rossin är en bräda med tip och tail rocker medans Lobster är camber brädor så är siffrorna rimliga.

Effektiv kant skulle jag vilja påstå inte påverkas av rocker eller camber dock
Ja just ja! Men då har man ju iaf Lobster jibboard jämfört med halldor som ett bra exempel när en 2cm kortare bräda känns som 7cm längre bara för den har trubbigare nos :)

KaitsuH sa:
Jag tycker nog, att mycket viktigare är, hur stor är brädans radius. Någon 7-8 meter, som är vanligt, är så fånigt, absolut dumt, för en freeride bräda! (kanske ok för jibbing med låga farter) Fruktansvärt för litet! Jag har nu en Jones Hovercraft 164, den är ganska kort, men radius är 10 meter! Den är så pass lättare att åka fort raka linjer än nån bräda med 7 meters radius.
Men är det verkligen bara radien som gör det? Jag säger inte att det inte är så, men radie gällande skidor skulle jag inte säga att 3 m skillnad gör speciellt mycket. Där gör väl skidans spannprofil och hårdhet mer skillnad.
Å andra sidan kanske det gör mer skillnad efter som det blir större procentuella ökningar mellan 7 till 10 än kanske 15 till 18? ?

victoringemar sa:
KaitsuH sa:
Men är det verkligen bara radien som gör det? Jag säger inte att det inte är så, men radie gällande skidor skulle jag inte säga att 3 m skillnad gör speciellt mycket. Där gör väl skidans spannprofil och hårdhet mer skillnad.
Å andra sidan kanske det gör mer skillnad efter som det blir större procentuella ökningar mellan 7 till 10 än kanske 15 till 18? ?
Det är! Försök en gång! Jag har åkt med min Hovercraft nu 3 veckor i St. Anton och en vecka i Japan. Just kom hem från St. Anton sista söndags. När man måste (måste, tycker inte alls om att åka pister med brädor) åka tex. från Schindler till Stuben (för att åka puder), eller tillbaks (nu i år Steisbachtal är stängd, så ännu större helvete!), 6 km långa blåa pister (via dolorosa kallar vi dom), en sån bräda med 10 meters radius är inte bara mycket snabbare men också så hemskt mycket lättare för benar och själ.

Senast ändrad:
Det är klart att det inte bara är radien som gör hurvida den bräda går hit eller dit, svänger lätt, går rakt fram, sladdar snyggt... osv... det är ju en hel massa parametrar inblandade.

Men en annan sak. Med Magnetraction så borde ju effektiva kantlängden bli askort eftersom det bara är spetsarna på vågorna som når ner i isen :-)

Stalle

Har varit igenom många brädor i år, från Burton Barracuda 165 via Jones Flagship 164, Burton Landlord 163, Ride Alter Ego 162 med öppningsbar tail och 25 cm midja, Nitro Mountain 160 med progressiv cut till Ride Warpig 154, kort och fet.

Står kvar vid att längd matters. Längd ger flyt och stabilitet. Med rätt radie, off set och outline får man lätt till kvickhet för skog och med gammal camber profil kombinerad med moderna ändor får man bra carving till och från off pisten. Fet och kort passar inte mig alls. Så just nu Jones för pow days och Nitro Mountain 160 för de sämre dagarna med mer pist på väg till off pisten. Är 171 cm, 80kg, sko 42. Åkt heltid sedan början av december i Myrkdalen, Verbier, Hemsedal, Livigno och nu i Myrkdalen igen sedan 10 dagar. Lite puder i natt och nu sol så Jones 164 för bc idag.

Senast ändrad:
Frugan kör Jones flagship 156. Är 163 cm.

Och korrekt, alla brädlängdskalkylatorer har alltid varit minst 10cm off för oss sedan tidernas begynnelse. Vi fattar inte dom alls.

JAndersB sa:

Och korrekt, alla brädlängdskalkylatorer har alltid varit minst 10cm off för oss sedan tidernas begynnelse. Vi fattar inte dom alls.
Ja då är man ju inte ensam om att ifrågasätta dom.
Vilket ju iofs är lite konstigt. De som borde veta hur långa brädorna skall vara är ju brädtillverkarna. Men de kanske styr mot vilka brädor de faktiskt har tillgängliga att sälja.

Stalle

Kung-Stalle sa:
JAndersB sa:

Vilket ju iofs är lite konstigt. De som borde veta hur långa brädorna skall vara är ju brädtillverkarna. Men de kanske styr mot vilka brädor de faktiskt har tillgängliga att sälja.

Stalle
Ser man hur majoriteten hasar runt i pist och park med duck stance och tårna hängande över kanterna så... Samtidigt så kan man ju fråga sig den klassiska hönan och ägget. Och vi med lite vinklar (kör 27 fram och -3 back) och med skär i backen är ju dom exotiska och utdöda men samtidigt dom som fortfarande får skidfamiljerna att stanna upp och undra vad det var för något. Kan man åka så?

JAndersB sa:
Kung-Stalle sa:
JAndersB sa:

Stalle
Ser man hur majoriteten hasar runt i pist och park med duck stance och tårna hängande över kanterna så... Samtidigt så kan man ju fråga sig den klassiska hönan och ägget. Och vi med lite vinklar (kör 27 fram och -3 back) och med skär i backen är ju dom exotiska och utdöda men samtidigt dom som fortfarande får skidfamiljerna att stanna upp och undra vad det var för något. Kan man åka så?
Man ser ju ganska omgående om det är ol shool-åkare i backen. Snyggt och med skärande sväng. För en gammal stofil som jag så ser han Knapton ut som en kasse skit. Oavsett hur mycket skärande sväng det än må vara.

Stalle

Travis Rice kör väl spines i Alaska på en 157cm lång, vilket också är hans längsta.

Saxat från Pontus Ståhlkloos Blog och handlar iofs om vilken bräda som passar bäst för Mt Bakers Banked.

www.pontusstaahlkloo.com/banked-slalom-tour-2017-vad-hander-infor-mt-baker/

Men gillar ändå hur han har tänkt och tycker nog att det stämmer in rätt bra på vad jag själv har för sweet spot.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Veckans materialreflektion
Det här blir en uppdaterad version av tidigare funderingar kring vilken typ av bräda som lämpar sig bäst i Mt Bakers svepande banks.

Jag tänker så här efter förra årets tävlingar. Rent generellt är det bra med en bräda som du är bekväm med. Är du trygg på brädan blir du snabb i banan och kan köra med bra rytm samt minimera dina misstag. Det här grundar jag bl.a. på resultatet på Kitzsteinhorn banked förra året där topp 5 hade helt olika brädor. Vinnaren körde på en fish, tvåan (jag) en friåkningsbräda, trean en lite längre freestylebräda och femman en 187cm swallowtail. Nu ska det tilläggas att banan var förhållandevis lätt och innehöll inga överraskningar.

Sen kan du kolla in Riksgränsen banked 2016 här och Mt Baker 2016 här. Kom inte och säg att det är optimalt med samma typ av bräda till båda banorna. Supertight och snärtigt i Riksgränsen kontra stort och böljande i Mt Baker. Helt klart vill jag åka en kortare och lite mjukare bräda i Riksgränsen och en längre stabilare bräda i Mt Baker. Med andra ord. Det går att optimera ditt brädval beroende på banans karaktär och på hur seriös du vill vara. Jag tänker till viss del optimera mitt brädval i år.

Hur har jag då tänkt inför Mt Baker i år. Körde förra årets tävling på en Burton Toughcat 162 och det kändes bra. Efter diverse diskussioner och uträkningar kom jag fram till att jag inte skulle behöva skämmas med den redan inköpta längre brädan.

Delade längd med brädlängd och fick fram följande magiska faktor:

Terje Håkonssen 173/159 –> 1.089
Mathieu Crepel 170/157 –> 1.083
Arthur Longo 173/161 –> 1.075
Vilket ger ett gyllene snitt på 1.082

Har du redan räknat ut hur lång bräda du ska åka på för att blir lika snabb som ovan herrar?

I mitt fall blir det: 186/ 1.082 –> 171.9cm

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Å på tal om Travice Rice så får han då faktor 1,146 (180/157).
Själv får jag 1,055 på min Supermodel 181 (jag är 191cm)
Men bör då ha en bräda som är 176cm om man följer ovan nämnda faktor.

Stalle

Saxat om TR från en blaska på nätet : I usually ride the 157 for park and resort and the 161 for pow days and AK.
Alltså 180/161 = 1,118 vilket fortfarande iofs är rätt kort.

Stalle

Vill helst inte bara priotera en egenskap. Körde min Nitro Mountain 160 idag i bra off pist (i Myrkdalen). 4 rundor i back countryn med ca 60 sväng först i helt öppen terräng och sedan ca 200m fallhöjd med pillows i gles skog. Snödjup ca 3 m. Igår samma men med Jones Flagship 164. Nitron har antydan till swallowtail så väldigt lätt att slänga runt i skogen medans den var ok även i öppet eftersom djupet inget problem. Skulle det varit knädjupt skulle jag behövt ytan på Jones.

Pisterna är så carvingoptimala så Jones hade varit bättre för stor carving på väg till offpisten men valde skogsoptimering. Så många prametrar blir det och bra att ha några brädor att välja på. Men jag väljer hellre längre och smalare än kort o brett. Fungerar bättre i fler förhållanden för mig. Drifta ner för en brant pist på väg hem på em med en 27cm bred inget skoj och med bra set back blir en 160-164 hur kvick som helst i skogen o raviner trots rejäl powdernos och yta.

Senast ändrad:
Lite ironiskt att tråden tvärdog när du utnämnde den till århundradets tråd :-)

Nåväl... jag slöjdade ju lite i höstas och förvandlade min Burton 181 till en Burton 171. Samma långa kantlängd. Nosen är kortad med en cm. De resterande 9 är bortplockade från tailen. Så en bräda med direktionellt snitt gör ju brädorna kortare också. Många fishtails är ju ganska korta men de saknar ju då också böjen i aktern.

Haha fan att man ska gå in och döda en tråd med positiva konstateranden ?

Jäklar! Ser riktigt spännande ut. 171 cm fishtail är kanske det nya...? Hur blev tailen i höjdled? Blev den plan eller går den upp något?

Tillbaka
Topp