Brantåkningsresa?

RandoScando

Turtok
Brantåkningsresa?
Jag gillar brantåkning, men har tyvärr inte allt för många åkkamrater som tycker att 45+ graders lutning, klippväggar och klättring för att komma åt åken är en sådär jättehip idé. Detta leder till att jag har mer begränsad erfarenhet av åkning i branta miljöer än vad jag skulle önska, men jag skulle vilja lära mig mer.

Finns det någon kurs/resa/whatnot man skulle kunna åka på för att lära sig bättre brantåkningsteknik?

Jag vet att UCPA har en resa för åkning i branta korridorer som verkar intressant (dessutom går den vecka 14, vilket råkar sammanfalla med påskledighet för min del), är det någon som har någon erfarenhet av den? Jag tycker det låter mer som en resa för de som redan kan åka brant mycket bra snarare än de som fortfarande är lite ovana vid det, är inte helt säker på att jag skulle nå upp till deras nivåkrav helt enkelt.

Alla tips är välkomna!

Brantåkningsresa?
Hâr är precis vad du söker,,, http://www.offpisteskiing.com/ drivs av engelsmannen Simon Christy , en brantakare i vârldsklass,, bra skidakere betyder ju inte alltid en bra lärare,, men Simon âr en mkt bra pedagog, förmedlar sina kunskaper pa ett bra sätt, possitiv, hittar ALLTID bra snö,, sedan beror det ju pa hur mycket pengar man är beredd att betala. Brantakning âr ju nagot som är väldigt possitivt för folk som jag, som lever i nagot ADHD liknande tillstand ; ) ,, tänj gränserna och man lever ett normalt liv förövrigt,, Aker till Taos New Mexico i feb, denna ort är känd fôr sina branta linjer, som förövrigt har bra fallhöjd,,, Dra ihop ett gäng pa freeride fôr brantakning, finns hur mkt som helst i Norge, eller skapa en profil i brittiska forumet SnowHeads.com, där finns nagra rediga "psykon" som sâkert âr med,,, titta efter en med psydonymen "MikePow", han aker skidor pa heltid i alperna, skandinavien och Japan,, kanske dags att sluta skratta at brittiska skidakare,,

Brantåkningsresa?
Miles Smart driver Doug Coombs gamla koncept Steep Skiing Camps i La Grave och Chamonix www.steepskiingcamps.com. Antagligen den bästa brantåkarkursen som man hittar just nu med sjukt erfarna guider och brant terräng. Dom kör hela paketet med repfirningar, branta exponerade åk och så vidare. Kan starkt rekommenderas.

Brantåkningsresa?
Låter som att branta korridorer med UCPA skulle passa bra för dig. Så länge man är duktig skidåkare och klarar av att åka kontrollerat när det blir brant så får man träna på resten under veckan. Min erfarenhet är att dom aldrig (eller väldigt sällan) kör tokexponerade åk och sånt som kräver flera replängders firningar

Liten reservation om att jag inte har koll på hur den gruppen är att åka så sent på säsongen. En del av åken som man brukar börja med (t ex i Lognan) kommer att vara svåra att köra vecka 14, men dom hittar säkert nåt annat skoj.

Brantåkningsresa?
Fjune: Visserligen tycker jag Norge är mycket fint, men Hemsedals steep skiing verkar inte vara riktigt det jag söker. Jag vill helst ha lite mer tid så att säga!

Onlytelemark & Glisseur: Både Miles Smart och Simon Christy verkar ha mycket bra koncept! Tyvärr blir det lite mastigt med utgifter, någon dylik resa får nog vänta tills jag har jobb (även om jag nog tänkte ha tillräckligt med erfarenhet för att ge mig ut på egen hand till dess ;) ).

mkallstrom: Rephantering, firning etc. är ingenting jag har problem med, då jag klättrar aktivt. Det är mer åkningsbiten som är det kritiska för min del. Men om det "bara" ska vara på nivån att man klarar av att åka kontrollerat i brant terräng låter det onekligen som en bra grej!

Lowe71: Mycket pengar är nog raka motsatsen till vad jag har, tänk studentekonomi :P

Senast ändrad:
Brantåkningsresa?
Ett lite sent svar kanske men jag tänkte dela med mig av min erfarenhet kring UCPA branta korridorer (pente raide).

Det låter som att du befinner dig på samma nivå och i samma situation som jag ungefär. Jag gillar också att åka brant men har inte många kompisar som har lust att hänga med 50 dagar om året vilket gör att det blir mycket ensamåkning vilket inte är optimalt vare sig ur säkerhetssynpunkt eller med tanke på teknikutveckling.

Jag åkte förra året i januari, rätt dåligt med snö men trevligt ändå. Jag skulle sammanfatta UCPAs branta korridorer som en introduktionskurs i "extremåkning". Har du åkt brant tidigare så lär du inte ha problem att hänga med. Jag skulle gärna velat att kursen innehöll mer avancerade åk än vad vi bjöds på och jag är verkligen ingen tekniskt duktig skidåkare, bara orädd och entusiastisk.

Brantåkningsresa?
Åh, tack så mycket! :) Resan är redan beställd och betald, så UCPA blir det! Men jag får helt enkelt se till att hålla mig nära guiden så att jag kan få tips och trix vad gäller tekniska detaljer kring firning, rephantering i brant och exponerad miljö och sådär :)

Men det låter ju ändå inte helt fel, speciellt inte med tanke på att det är en förhållandevis asbillig resa. Jag är inte heller så tekniskt duktig, men jag vet inte om jag skulle kalla mig själv orädd, är nog lite av en räddhare (i sammanhanget då dvs, att över huvud taget tycka det finns charm i att åka 50 deg mellan klippväggar är väl lite osunt). Så UCPA blir nog en lagom intro för min del!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp