Breda skidor, lössnö och surfkänsla -en myt

HitMe

Medlem
De senaste åren har det varit en hel del snack om vilken fantastisk surfkänsla det är att köra bottenlöst puder med de nya, breda skidorna. Ju djupare snö och ju bredare skidor, desto mer surfkänsla heter det. Den här typen av uttalande ses både i skidmagasin, tester, reseskildringat mm, hörs i liftkön eller baren och går allt som oftast att läsa även på denna webbsida.

Nu vill jag ta bladet från munnen och en gång för alla förklara att de som skrivar, talar eller på annat sätt förmedlar ovan nämnda hopkok äv surf, snö och lutande sluttningar inte har förstått det minsta av vad det handlar om.

Modern utrustning har visserligen totalt förändrat vad man kan göra med ett par lagg, en lutning och ett par decimeter nyfallet, ospårat kristallint vatten. Istället för kortsvängspumpande i all evinnerlighet och möjligen lite försök till snabbåkning handlar det nu nära nog alltid om höga hastigheter och svulstigt stora radier på de eventuella svängarna. Istället för att som på den gamla smalskidstiden i stort sett vrida runt skidorna när det skulle svängas och ha ett par nedgrävda skidbakändar som ofrivillig nödbroms när det skulle speedas på kan man nu stå mitt på skidan och enkelt styra dit man vill, medan pudret yr runt omkring en. Snabbare, snyggare, skönare och så vidare, så långt är allt i sin ordning.

Det är dock någonstans här det helt går fel. Någon smyger in ett par uttryck på temat "surfigare", "surfkänsla", "surfa på snö" etc. Användandet av den här typen av vokabulär i det nämnda sammanhanget visar på en sällsynt grov inkompetens, okunnighet, inskränkthet, dumhet eller möjligen en kombination av ovanstående.
Vad talar han om den där HitMe, undrar ni nu? Jo den som själv surfat en del vet. Surfing handlar om linjer, skär, kaskader och sådant, och det är OK. Dock handlar surfing också otroligt mycket om kraft. När det surfas ordentligt så styr man inte brädan genom lite kraftlösa kroppslutningar utan man lägger ned så mycket kraft man någonsin kan uppbringa för att verkligen begrava railen i vattnet. Surfkänsla handlar om få fart på brädan, positionera kropp och bräda, för att sedan kunna lägga allt kraft och tyngd man har på brädans kant och få ett perfekt skär.

Surfing handar alltså inte alls om samma sak i detta avseende som lössnöåkning. Den observanta läsaren bör dock här börja associera till andra grenar av utförsåkningen, nämligen piståkning. Attityden vid aggresiv åkning i uppkörd pist, eller rejält uppkörd offpist, ligger klart närmare surfkänsla än vad åkning i bottenlöst puder någonsin kommer göra. Det är inte bara kraftinsatsen och skären som blir mer lika. Surfing handlar mycket om acceleration och den acceleration man får ut när snön bjuder lite mer motstånd är vida överlägsen de svaga riktningsförändringar bottenlöst fluff kan erbjuda.

Alltså, vill ni ha surfkänsla i er åkning, lägg på ett par kilo på skivstången, skaffa ett par stabila lagg, lär er kanta skidan maximalt, leta på lite uppkörd mildsnö och satsa sedan allt i varje sväng och kör över allt som kommer i er väg. Åka bottenlöst puder liknar mer att köra bil.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Megavågsurfaren

... vad tycker du då det är lämpligt att kalla den typ av skidåkning som sker i djup och fluffig snö när en känsla av tyngdlöshet uppkommer?

- Så j¤%la härligt, det kändes precis som att köra servostyrd bil!

MVH/MM ;-))

"man lägger ned så mycket kraft man någonsin kan uppbringa för att verkligen begrava railen i vattnet. /.../ lägga allt kraft och tyngd man har på brädans kant och få ett perfekt skär."

Hmm...om man surfar med rätt teknik så är det jobbiga att paddla ut, duck-diva och ta fart. Själva surfdelen är det som inte behöver vara så jobbigt med rätt balans, något som du inte verkar ha fått järnkoll på. Surfkänslan ligger i att man lyfts upp ur vattnet och brädan skjuter fart med hjälp av vågen. Ungefär som att vid fart "lyfter" man ur snön och skidorna skjuter fart med hjälp av lutningen. Två känslor som ligger ganska nära varandra.

Om du tycker att surfing mer liknar åkning i hård pist så tycker jag inte att du har till fullo upplevt surfingens speciella natur. Förstår dock vad du menar, jämförelsen mellan skidor och surfbräda är ibland ganska långsökt, men känslan i puder är svår att förklara på annat vis.

>> RR <<

Jo RR, take-offen kan man kanske jämföra med acceleration på skidor, men nu var det snarare en fullfarts bottomturn eller en cut back med hela railen i vattnet jag menade. Om du påstår att men inte lägger all kraft man har i skäret närman surfar har du antagligen aldrig kört någon lite större och/eller lite snabbare våg eller aldrig svängt ordentligt.

Bara för att djupsnöåkning är en skön känsla behöver man inte kalla det surfkänsla.

HitMe

"men nu var det snarare en fullfarts bottomturn eller en cut back med hela railen i vattnet jag menade. Om du påstår att men inte lägger all kraft man har i skäret närman surfar har du antagligen aldrig kört någon lite större och/eller lite snabbare våg eller aldrig svängt ordentligt."

Jamen det är väl precis känslan när man lyfter som man försöker beskriva. Om man sen gör motsvarande manövrar tex. en fullfarts pudersväng eller ett drop med hela ryggen i snön så kanske det motsvarar kraften och intensiteten man lägger ner i "en fullfarts bottomturn eller en cut back med hela railen i vattnet". Alltså en viss grad av surfkänsla även där.

Slutsatsen att både puderåkning och surfing inte är någon dans på rosor, och kan ibland likna varandra. Sen om du tycker att puderåkning är som att ratta en Mazda är bara tråkigt för dig.

>> RR <<

Tröttsamt att läsa. Skrattretande att HITME inte kan köpa att folk
associerar puderåkning till surfning. Båda sporterna är underbara
adrenalin stinna och handlar trots allt om att hålla sig flytande...

Låt folk svänga sig med vilka ord de känner för. Sånna som du
tar ju död på glädjen.

/Tuberider

Patetiskt och tröttsamt att läsa ditt inlägg HITME. Du må vara duktig på skidor och skidmodeller, men bara för att du har oförmågan att inte förstå när det räcker betackar jag mig från ditt verbala trams.

Jag menar, ok, kanske har du surfat, kanske kan du surfa riktigt bra men vem bryr sig? Faktum är att puderåkning kan precis som surfing, ge en adrenalin som räcker till att väcka ett lik. Vidare kan de vara en lugn och harmonisk upplevelse, ta en malibu (longboard), paddla ut en eftermiddag och mys när solen går ner över stranden. Summa sumarum kan man säga att båda sporterna handlar om att hålla sig flytande, inte sjunka under ytan eller vad du nu önskar.

Sånna som du tar bara bort den avslappnade, harmoniska glädjen
hos varje äventyrslysten friåkare, surfare eller kofösare.

/Tuberider

har bara åkt wakeboard och antar att riktig surfing är bra mycket häftigare. men åka puder e ju en tusen gånger grymmare känsla än att åka spegelblank sjö med wakeboard även om det också e kul.

med surfkänsla menar man väl endast att man flyter ovanpå snön istället för å va nere i den.

Ville bara pepåka att jag aldrig sett nån surfa på ett staket!!!! ;-)
"Surfa" & "skidor" rimmar illa...

För övrigt är Ålbergabacken optimal att "surfa" nerför!

Ride on!

Hit you!

Det är alltid lika roligt när debatten når en riktigt hög och stimulerande nivå. Naturligtvis kan vi inte tolerera att en massa individer springer omkring och påstår att de uppnåt surfnirvana om det är något helt annat de känt. Det kan ju leda till högst förvirrade möten mellan människor som i många fall sannolikt slutar med blodvite och ömma muskler.

Men... tänk tanken att det faktiskt inte är så att gemene man menar att man upplevt någonting som är känslomässigt direkt förväxlingsbart med vågsurfing utan egentligen något helt annat...

Det får ju numera anses som etablerat att man säger sig ha ”surfat på nätet”. Innebär då detta att man med avancerad teknik och starka ben utsatt sig själv och sin dator för moderjords gravitation i mångfald; nej knappast.

Jag påstår faktiskt att ”surfa” i det moderna samhället istället är en beteckning på den känsla som uppstår när man med liten ansträngning förflyttar sig över ett större område.

Många anser också att det finns ett samband mellan den ”coola” livsstil man kan finna hos de människor som lever vid varma surfvatten och känslan ”surf”. Dvs. att ”surfa” innebär då just motsatsen till att med maximal ansträngning lösa sina vardagliga problem och i stället vara ”laidback” och låta naturen ha sin gång...

Sanningen i frågan ligger som alltid i betraktarens ögon. Personligen tycker jag dock utan att ens ha varit i närheten av en surfbräda (heter det så?) att det är helt OK att surfa i lössnö både på skidor, bräda och mono!

That´s all kids! / MM

Jag är glad att vi kommer framåt i det här känslofyllda ärendet.

RR: Du har rätt, det skall vara lite kamp för att det skall vara nåt att ha. En riktigt stormig känsloupplevelse i kombination med fysisk kraftmätning är det som ger maximal upplevelse. I min mening är det det som ÄR en dans på rosor. Att dansa på rosor innebär de fakto att man river sig en del på taggarna. Att sedan en del föredrar genmanipulerade rosor utan taggar är värst för dem.

fakiestraightliner: Ja, wakeboard är ett substitut. I sin nuvarande form har det sällsynt lite med surfing att göra.

MM: Blodvite och ömma muskler skall man inte vara rädd för. Då skulle man ju till exempel inte komma långt i barunderkroppsbrottningen sköna konst (en sport som numer är känd från TV).
Vad gäller jämförelsen nätsurfing och skidåkning (mm) är det nog ny och intressant. Möjligen är den lite mer abstrakt än det vanliga känslomässiga upplevelsedravlet, men abstraktionen är vår vän, som jag brukar säga.

Enzo: Här ser vi ett både snabbt (ala Enzo Ferrari) och djupt (ala Enzo Maiorca), men ack så negativt (ala enzo mintefattarpoängen) svar på tal. Jag vet inte vad du tycker är tröttsamt, de flerordiga meningarna, de många orden, den lilla texten eller själva budskapet. Tar du av dig negativismglasögonen kan du nog läsa att jag snarare försöker popularisera åkningen i uppkörda och allmänt råa förhållanden än racka ned på puderpartyriet. Min poäng är att framtiden ligger bakom de skira lössnöorgierna, mitt i den opolerade verkligheten. Kolla in FR4, t.ex. Den råaste åkningen sker knappast i ulligt fluff utan i betydligt mer krävande miljöer. Det är med åk som med människor, de helt igenom snälla och väluppfostrade, de som bara vill att alla skall vara vänner, de helt utan kanter må vara aldrig så trevliga och lätta att ha och göra med men det är i allmänhet inte de som är de riktigt intressanta.

Mera råa fören åt folket, mera kraftfull surfkänsla i sinnet.

[Surfa - åka på bräda som bärs fram av våg el. motorbåt] säger SAOL. I modern tid har dock surfa även fått betydelsen "glida ovanpå", exempelvis då vatten, eller för den delen samhället, snön, etc. Men debatten var ett lysande tillfälle för vissa att slå vakt om sina positioner som "äkta" surfare...

Det är just sånt här som skidåkning INTE får mej att tänka på tjafs om vad folk kallar den ljuva känsla som tar över allt. Jag brukar också kalla det för surfing trots att jag aldrig rört vid en vågsurfingbräda. Det är ändå en sak som andra skidåkare förstår.

Trots lögnen kan jag vid vissa tillfällen säga att maten smakar skit trots att jag aldrig någonsin ätit bajs.

Den där jämförelsen jag just gjorde är riktigt löjlig och skulle inte platsat här utan förestående debatt.

Vi kanske skall debattera hurvida det är rätt att säga att mat smakar skit.

Tjena StenSture!

Faktum är att jag tycker ditt inlägg var det smartaste av alla... ;-))

That´s all kids! / MM

Jag tycker känslan att borra ner feta plank i murrigt-fluffigt-sött-bottenlöst puder motsvarar det intryck eller bilden av Surfing som jag får när jag kollar på en surffilm och utövarnas harmoniska ansiktsutryck.

(För övrigt anser jag att ChamoX måste brännas)

Det kan väl vara upp till var och en att beskriva med målande ord för den oinvigde om känslan som infinner sig när man gör en viss sak. Sen är ju fågan hur stort utbyte man har av att använda ordet surfkänsla då det är betydligt fler av svenskarna som vet hur det är att åka lössnö än det är att rida en våg.

Jag använder själv lite målande utryck i vardagen,

Jag var full som en kastrull i helgen (Inte fan vet jag hur det känns att vara en kastrull)

Jag har supit som en örn hela dagen. (har ingen aning om hur mycket en örn kan supa)

Däremot har jag använt utryck som:

Fint som snus (jag vet hur fint snus är)

Gött som körv (jag vet hur gött körv är)

Dessa är i mina ögen helt klar målande utryck som kan få vem som hest att förstå vad man snackar om. Jag tror inte att korv handlarna i sverige blir sura på mig för att jag använder deras produkt för att beskriva hur gött något är...

Övertygad om att Chamonix är alpernas största rövhål

Ja, skit-morten och Dannediahard, ni är så pass fina sportkillar och brantåkare att ni givetvis kan ta er rättigheten att trixa till språkbruket efter personliga preferenser och behov.

Diverse andra inlägg ovan tyder dock på att mina farhågor om språkbruksinducerade missuppfattningar och avsaknad av reflektioner runt det allmäna ordvrängandet är allmänt utbrett bland pöbeln.

Jag slarvar själv ibland. Alltsom oftast säger jag "vi ses på afterskin" när jag givetvis menar "vi ses på after-monon".

HWC HitMe

Självklart HitME!

Själv har jag ofta trillat i samma/liknande fälla när jag också sagt "vi ses på After-Skin" när det allt som oftast inte ens varit aktuellt med skidåkning för min del.
Svårt.

Helt klart är iallfall att vissa nog kan komma undan med att kalla skidåkning för Surfning, framförallt om man inte har en aning om vad det innebär.

Jag tror tillochmed att vissa nog kan komma undan med att kalla After-Ski för skidåkning.
För trots allt har den stora massan inte den blekaste aning om vad After-Skin egentligen handlar om, en mindre varit på någon.
Och viss After-ski som jag har besökt har innhållit mer skidåkning än vad många får uppleva under ett helt liv, eller hur Danne-Die-Hard?
(Snowblades är också förbjudet som personlig sak)

(För övrigt anser jag att ChamoX mäste brännas)

Jo, faktum är ju att after-ski kan erbjuda mycket skidåkning som den som ej upplevt liknande övningar inte förstår - och om jag skulle förklara skulle det hela framstå som än mer obegripligt. Och det till min egen stora överraskning, då jag med målande termer i mitt sinne, av typen "Jag är törstig som en björk i en balkonglåda" samt "Nu skall vi spånka tills klockorna stannar" (vilket alla inser inte är med verkligheten överensstämmande - snarare verkar det som om klockorna ökar i hastighet istället för att avstanna), och mötts av glada idrottare med diverse skidliknande tingestar under fötterna - placerat sig själva på bord, stolar och bardiskar. Detta skall ej förväxlas med ChamoX-fest eller BigFoot-fest, fast BigFootvarianten i vissa fall urartar till skidåkning under afterskins lite senare timmar. Dock först efter det att några diskbackar Fernet börjat övertala klientelet om det är rätt sak att ägna sig åt.

Har även observerat fotbollsspel inne på after-skin (tjena Gazza), men det är en helt annan historia.

Undrar också varför after-ski heter after-ski på alla språk förutom engelska där det heter après ski?

Övertygad om att Chamonix är alpernas största rövhål

Ditt alias verkar inte bara vara ett alias utan också en önskan om att någon ska slägga in lite socialt vett mellan öronen på dig.

Javisst, Tompi. Visst söker jag råbarkad kontakt, må den vara fysisk eller psykisk. Jag önskar inget hellre är att en erfaren 21-åring som du bjuder på en rejäl med smisk. Verbalt eller kroppsligt - alla varianter är välkommna.

När det gäller det som vabligtvis felaktigt benämns after ski håller jag med flertalet visa inlägg ovan. Jag vet människor som upplevt mer på en endaste av dessa tillställningar än vad de flesta gör på ett helt liv. Inte konstigt att kalasen blir aningen svårrefererade.

HitMe

a men tjena Tompi! Det är ganska vågat att ge sig in i konversationen mellan HitMe, skit-Morten, undertecknad å ett par till. Det skall du ha cred för. Det finns två typer av människor som VÅGAR ta bladet från munnen - de som har hår på ryggen och IDIOTER. Du är ju garanterat tillhörande den senare katogorin.

Sen att din far däremot var tvungen att dra till samhall för att fortplanta sig är något jag inte kan backa dig för. Sen finns ju problemet med alla IDIOTER att de som inte har förmåga att hålla tand för tunga är oftast de mest korkade. Tjena! Såna som du brukar få böja sig efter tvålen inne på kåken jojkare!

Undrar du över HitMe:s alias uppstod det vi ett tillfälle när jag spankade på honom med läderbältet i bruna byn. Men antagligen hajjar du inte det heller, så ditt straff borde vara att käfta med HitMe LIVE. Och jag kan LOVA att jag vill se på - ditt jevvla UFO.

Har du fått hår under bältet än?

de känns som de kvittar egentligen..
De pratas fruktansvärt mycke överallt. Inget o bry sig om, bara
o köra på

Lägg ner diskussionen gubbar!!!
Det här var ju bara töntigt, att hålla på å diskutera definitionen av att "Surfa".
Åk skidor på vintern å surfa om du känner för det...

Tillbaka
Topp