Bredd på midja K2 - snälla kom med bra tips!

EF73

Ny medlem
Hej,
Funderar pa att köpa K2 Superburnin men innan jag slår till vill jag bara kolla om jag kan få lite tips om det är ett bra val.

Jag är;
- en rätt feg men medelbra åkare (tjej), åker inte särkilt fort
-179 cm lång och väger 67 kg

Jag vill;
- ha kontroll och framförallt grepp vid isiga förhållanden
- kunna svänga lätt (har inte mycket till benmuskler)
- åka 95% i pist och kanske börja pröva pa lite off pist snart

Har idag ett par racing skidor Salomon (som heter nagot med Racer 10 eller nåt) med rätt smal midja och 160 cm långa.

Testade ett par K2 Superburning (Rocker) och funderar på att köpa dessa i längd 160. Dock är midjan på dessa endast 72 och en kompis sa att jag bör ha bredare midja, typ 80 för att det ger bättre grepp i pisten?

Därför undrar jag;
- är det bättre med lite bredare midja (typ upp till 80) för att få bättre grepp både i pist och framförallt på is? (Jag har liksom fått för mig att ju bredare desto sämre grepp, framförallt vid is, men det kanske bara gäller när man pratar om riktigt breda (offpist) skidor?)
- om jag vill ha ett par skidor som ger bra grepp och samtidigt är lätta att svänga med - vilken midja och längd bör jag satsa på? Skulle dessa K2 kunna vara ett bra val (eller är dom som sagt för smala i midjan)

Jag vore så oerhört tacksam för tips och råd för jag är helt vilsen!

/E

De känns stabila för dig men har du kollat på likvärdig alternativ? Sen känns längden en aning kort med tanke på din vikt,160 kan bli lite instabilt i högre farter möjligtvis? För att du ska få någerlunda flyt i offpisten så behöver du en aning bredare midja, runt 80-90mm är en bra kompromiss för att fungera bra i pist också med fint grepp. Snöa inte in dig på damskidor utan kolla gärna på herrmodeller, tex rossignoll 88 nånting ac, stabil som attans med fint grepp och klarar lättare offpist galant med sin tip-rocker!

Stavfel skylls på iphone och björn ranelid

Du har ju K2 Superstitious också, med 82mm midja och mer rocker. Bättre flyt i mjukt och uppkört, samt lättare att svänga, speciellt i knöligare terräng.

Att bredare skidor skulle ge ett bättre isgrepp generellt förstår jag inte riktigt varför nån skulle påstå. Du står ju längre från skidans kant, och den blir därför något svårare att balansera rätt, i alla fall för en medelgod åkare. Sen finns det ju skidor som är bettiga som tusan trots sin bredd, men knappast på grund av den. Ofta är det dessutom skidor som kräver lite mer av sin åkare. En duktig åkare kan ju använda det extra momentet man får med en bredd skida för att få den att sitta, men för medelåkaren är det väl mer tveksamt.

Sen tycker ju inte jag att 82mm är någon bredd att tala om direkt. Skulle gissa att du uppskattar de extra millimetrarna 9 dagar av 10...

I övrigt tycker jag 160 är på tok för kort. Superstitious kommer i 167, vet inte om man kan lägga på K2s sedvanliga 5 "bonuscentimeter" (Extra! Du får extra!), om så är fallet kan den nog vara perfekt, lite att utvecklas på.

+1 på tokkson:s inlägg

Bredare midja ger bättre flyt i mjukare snö, inte bättre isgrepp (i dag kan en bredare skida ha lika bra isgrepp i bästa fall skulle jag säga). Ju vridstyvare en skida är desto bättre isgrepp (detta är inte direkt kopplat till bredd, men en smalare skida är oftast enklare att göra vridstyv pga att den inte behöver jobba mot lika stort moment).
Om skidan ska vara lite allround och kanske klara lite offpist också så underlättare det mycket om du går upp på ca 80-90mm bredd och gärna med lite tiprocker (early rise), då sväljer skidorna lättare bromshögarna som uppstår på eftermiddagarna och vårslasken etc. bättre.
80-85mm känns fortfarande inte svåra att hantera och kombinerat med lite tiprocker så blir dom lättare att få in i sväng.

Dessutom håller jag med om att 160cm låter för kort för dig med din längd och vikt, en längre skidare blir stabilare i pisten och flyter bättre i offpist, en modern skida med lite tiprocker upplevs också oftast kortare och enklare att åka på jämfört med en skida utan.
Runt 170cm så hamnar du betydligt mer rätt.
Provåk gärna om du får chansen (tex hyr en sån skida en dag).

Senast ändrad:
Tack snälla ni för era bra svar! Det har hjälpt mig oerhört.

Har kollat Superstitious åxå och även snöat in mig på alternativet K2 Superglider; 80 mm midja, allmountain terrain rocker, 13 cm radie. Är det någon som känner till denna modell och hur den står sig mot Superburnin och Superstitious? Framförallt när det gäller bett på is?

Med vänlig hälsning,
E

Superburnin är i mitt tycke en osedvanligt styv (hårt flex) damskida, men det är ju så K2 vill presentera den, en skida för hårdkörande sportiga tjejer i pist. Sannolikt har den ett utmärkt grepp på hårt underlag. Om man inte har styrkan (som du antyder) eller tekniken (...?) så är risken att man mest hasar omkring på den tyvärr.

Superglide (80 mm) har blivit högt prisad i amerikanska tester för sin användarvänlighet och att vara allmänt lättåkt (..tydligen K2-typiskt). Det känns framför allt inte lika "spettig" som Superburnin vid handböjning. Herrvarianten heter Rictor och kan vara ett ytterligare alternativ, speciellt om du är ute efter greppet på hårt underlag. Den är med säkerhet något biffigare än Supergliden.

Superstitious (84 mm) har jag ärlgt talat inte kikat närmare på, men du skriver 95% pist och visst då funkar ju även denna sannolikt, dock i mitt tycke i bredaste laget.

Jag förslår Superglide i 167 cm, alternativt Rictor samma längd (...du bör kanske testa först).
Sen finns ju andra fabrikat...

SEN...
Isgrepp är ett en kombination av skidans egenskaper, vassa kanter ( sååå viktigt!), pjäxor som sitter korrekt på foten och har "tillräcklig styvhet" (...viktigare än många tror) och sist men inte minst åkarens teknik, styrka och kondition.

Lycka till!
/Ace DG

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Superburnin är i mitt tycke en osedvanligt styv (hårt flex) damskida, men det är ju så K2 vill presentera den, en skida för hårdkörande sportiga tjejer i pist. Sannolikt har den att utmärkt grepp på hårt underlag. Om man inte har styrkan (som du antyder) eller tekniken (...?) så är risken att man mest hasar omkring på den tyvärr.

Superglide (80 mm) har blivit högt prisad i amerikanska tester för sin användarvänlighet och att vara allmänt lättåkt (..tydligen K2-typiskt). Det känns framför allt inte lika "spettig" som Superburnin vid handböjning. Herrvarianten heter Rictor och kan vara ett ytterligare alternativ, speciellt om du är ute efter greppet på hårt underlag. Den är med säkerhet något biffigare än Supergliden.

Superstitious (84 mm) har jag ärlgt talat inte kikat närmare på, men du skriver 95% pist och visst då funkar ju även denna sannolikt, dock i mitt tycke i bredaste laget.

Jag förslår Superglide i 167 cm, alternativt Rictor samma längd (...du bör kanske testa först).
Sen finns ju andra fabrikat...

SEN...
Isgrepp är ett en kombination av skidans egenskaper, vassa kanter ( sååå viktigt!), pjäxor som sitter korrekt på foten och har "tillräcklig styvhet" (...viktigare än många tror) och sist men inte minst åkarens teknik, styrka och kondition.

Lycka till!
/Ace DG
Kör själv på ett par Rictor, visserligen något år gamla, men kan inte riktigt se någon skillnad på skidan genom åren.
Väger visserligen 80kg, kille, 178 och tävlingsbakgrund men jag tycker att dem håller upp till det jag använder dem till; slarvköra i svenska småbackarna.
För att inte skrämma bort dig så kan jag meddela att min yngre syster, vikt okänd, längd 175isch. (17 år och konståkerska) testade skidorna och fann dem väldigt förlåtande. Hon kunde carva bra i dem röda backarna och dem gav henne tillräckligt med flyt för att vara roliga vid sidan om pisten. Hon har ingen tävlingsbakgrund och brinner inte lika mycket för skidåkning som andra parter i familjen, men hon åker några veckor per år och kan (typ) märka skillnaden på skidor.
Annars kan jag rekommendera Atomic Cloud D2 73. En stabil men ändå lättåkt damskida om man ska tro på min syster (hennes egna skida.) Lite stabilare än du är van vid kanske, men likt min syrra kan man gå ned lite i längd (inget extremt) för att fortfarande behålla "enkelheten" i skidåkningen. Vid handflexande känns skidan solid men den ser ut att vara lättsladdad.

Flummigt inlägg, men det är en effekt av sovmorgon.

PS. kan tillägas att jag äger 167 versionen av Rictor, i kortaste laget och anledningen till att min syster testade dom (behålla dem i familjen eller sälja iväg) ser ut som det blir att behålla dem DS.

Min hustru köpte just ett par Atomic Cloud D2 75, (75 mm), r12 m, efter moget övervägande.
Huvudalternativen förutom Atomic var:

- Völkl Essenza Charisma (79 mm) r15,2 m (dyr!)
- Völkl Essenza Allura (75 mm) r15,2 m
- Head iSupershape Titan (78 mm) r11,5 m
- K2 Superglide (80 mm) r13 m

Som sagt det finns ett gäng. Vet man vad man vill ha är priserna bra (utom Charisma) nere i Tyskland.

Lycka till!
/Ace DG

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
SEN...
Håller inte alls med. Jag slipar aldrig mina kanter (ingen idé, dagen efter slipning kör man ändå över en meter grus och gräs och så var det arbetet/pengarna bortkastade) och kör på hyfsat breda skidor (mest Katana just nu) och har ändå bättre isgrepp än folk med väl underhållna pistskidor. Teknik är 90% och kanter 10%. Sedan måste man inse att kör man över en fläck där det läcker vatten ur berget och är is på riktigt (till skillnad från kanonsnö som faktiskt går att få skär i även om det är detta många syftar på när de kallar en backe isig) så går det inte att svänga just där, om man inte lite snabbt byter ut skidorna mot skridskor, utan det bästa man kan göra är att köra rakt fram rätt nära fallinjen och förbereda en sväng så fort man får fast mark under fötterna igen. Och sluta gnälla på isiga backar.

la_grave sa:
Ace_DG sa:
SEN...
Håller inte alls med. Jag slipar aldrig mina kanter (ingen idé, dagen efter slipning kör man ändå över en meter grus och gräs och så var det arbetet/pengarna bortkastade) och kör på hyfsat breda skidor (mest Katana just nu) och har ändå bättre isgrepp än folk med väl underhållna pistskidor. Teknik är 90% och kanter 10%. Sedan måste man inse att kör man över en fläck där det läcker vatten ur berget och är is på riktigt (till skillnad från kanonsnö som faktiskt går att få skär i även om det är detta många syftar på när de kallar en backe isig) så går det inte att svänga just där, om man inte lite snabbt byter ut skidorna mot skridskor, utan det bästa man kan göra är att köra rakt fram rätt nära fallinjen och förbereda en sväng så fort man får fast mark under fötterna igen. Och sluta gnälla på isiga backar.
Idiot!

För att öht ha något isgrepp så är bra kanter och skidor med rätt förutsättning en grundförutsättning. Sen kommer tekniken in.

"Sedan måste man inse att kör man över en fläck där det läcker vatten ur berget och är is på riktigt (till skillnad från kanonsnö som faktiskt går att få skär i även om det är detta många syftar på när de kallar en backe isig) så går det inte att svänga just där, om man inte lite snabbt byter ut skidorna mot skridskor, utan det bästa man kan göra är att köra rakt fram rätt nära fallinjen och förbereda en sväng så fort man får fast mark under fötterna igen." Det där stycket visar exakt hur dålig koll du har på det här.

@la_grave... M fl
...den ironiska generationen ...right on target captain!
Säger Chilla! ...som "med-brallorna-på-halva-aschlet-generationen" behagar uttrycka sig. ;)

Sorry EF73, tråden blev kapad...
/A

Senast ändrad:
Utter, jag behöver inte bevisa något alls för dig. 99% av alla som åker skidor i Åre och gnäller på att de inte kan svänga för att deras kanter är dåliga har ingen som helst koll. Den återstående procenten är Anja Pärson. Det är uppenbart vilken kategori kantgnällare du tillhör.

Tillbaka
Topp