Brutit bröstbenet.

Renqvist

Ny medlem
Brutit bröstbenet.
Hejsan alla Freeridareeeeeeee!

Jag bröt mitt bröstben för cirka 2-3 veckor sedan, det är ungefär som att bryta nyckelbenet.
Nu kan jag röra armen som den ska, och har knappt någon smärta, bara lite ibland.

Doktorn sa att jag kunde börja åka vanligt utför om en vecka typ, men jag får absolut inte ramla.
Men det lär inte bli någon skillnad på en vecka. Därför undrar jag vad ni tror om att jag bara åker upp och ner i en lift och filmar några kompisar....

Är det någon annan som åkt med bruten kroppsdel, isåfall hur fungerade det? Gick det bra, blev det värre, osv?

Tack på förhand!

Brutit bröstbenet.
När jag bröt överarmen förr förra säsongen så sa läkaren att ja skulle ha gipset i 6 veckor, men när jag väll kunde börja röra på armen igen så orkade jag inte vänta längre, så dom 2 sista veckorna shreddade jag med gips från axel till handleden :P
det funkade rätt så bra, blev inte värre iaf, för fick ta bort det efter dom 6 veckorna :D

Senast ändrad:
Brutit bröstbenet.
körde med bruten arm och när det var en vecka kvar av att ta det lungt så åkte vi till åre och då körde jag på förfult :) inga problem alls :)

Brutit bröstbenet.
Jag har också kört med bruten arm, tog av gipset 1 vecka tidigare och körde 3 dagar senare, lite smärta och så kände man ju, men bara man inte langar dub cork 12a med en fin krasch på slutet så ska det nog gå bra :)

Brutit bröstbenet.
körde med bruten båtben och handled. dock inte smama typ av skada men jag skulle ha gips i 2-3 månader så jag lackade ur till slut så drog mina första 7or för 3 år sen lr om de kan vara 4 me gips iafl :)

Brutit bröstbenet.
Inte svar på nån av frågorna men fan kör bara!;) Kika förbi i "vad har ni för motto?" -tråden och bli inspirerad ! ;)

Senast ändrad:
Brutit bröstbenet.
jag bröt nyckelbenet förra säsongen, sen stog jag på skidor i kläppen redan veckan efter ;) ta det bara piano(försiktigt) så kommer det gå bra !

Brutit bröstbenet.
mackanallerhed sa:
jag bröt nyckelbenet förra säsongen, sen stog jag på skidor i kläppen redan veckan efter ;) ta det bara piano(försiktigt) så kommer det gå bra !
alla är tyvärr inte lika stenhårda som du mackan :/

nej men om du bara ska filma så är de väl lugnt, du lär ju inte ramla ändå :)

Brutit bröstbenet.
När är benet inte brutet längre? En gång brutet alltid brutet... Sedan är frågan hur det är brutet, längsgående spricka, tvärgående fraktur eller något värre?

Gör en konsekvensberäkning, vad är det värsta som kan hända om du kör omkull/blir påkörd, just nu? Om du dör bör du avstå om du får ont så kan du köra. Allt där emellan får du bedöma själv.

Rätt övertygad om att du kan åka om doktorn sa så. Tror inte han vill ha sin bild på Aftonbladet med texten, "lurade ung kille att åka skidor med livshotande skador"

Skyll nu inte på mig om det går åt helvete.

Och ja, jag har åkt med brutna kroppsdelar, främst fingrar men även en bruten fotled (spikar kvar, det går pjäxan funkar som gips och ölen som smärtstillande)

Brutit bröstbenet.
Jag åkte skidor en månad i La Grave med bruten nacke för några år sedan. Allt funkar med kopiösa mängder smärtstillande.

Tricket är att inte veta om skadan så mitt råd är att du försöker glömma bort att du brutit något. Eller bara skita i att ta reda på att du är skadad. På det sättet har jag klarat en weekend downhillcykling med krossad axel på endast australiensisk "kylsprej"...

Allt går om man vill.

Senast ändrad:
Brutit bröstbenet.
Har kört med brutet båtben. Det är inget större handikapp förutom att man inte kan ha stav i den handen. Går fortfarande att cruisa runt med polarna.

Dock så är det inte samma typ av skada så de jag skrev var rätt så onödigt.

Brutit bröstbenet.
jeffa sa:
Jag åkte skidor en månad i La Grave med bruten nacke för några år sedan. Allt funkar med kopiösa mängder smärtstillande.

Tricket är att inte veta om skadan så mitt råd är att du försöker glömma bort att du brutit något. Eller bara skita i att ta reda på att du är skadad. På det sättet har jag klarat en weekend downhillcykling med krossad axel på endast australiensisk "kylsprej"...

Allt går om man vill.
Årets hårding?:O

Brutit bröstbenet.
Kan ju vara klokt att följa doktorns råd, visst går oftast att köra tidigare men är det värt risken att frakturen inte läker? För mycket rörelse i en fraktur kan leda till sk pseudartros dvs att benet helt enkelt inte läker ihop. Kräver operation för att bli bra, och då blir det definitivt inte någon åkning på ett bra tag...
Men visst oftast går det säkert utmärkt, unga personer läker ju oftast snabbt.
Sen beror det förstås på vilket ben som är brutet, att åka med brutet båtben är inte att rekommendera, visst går det oftast bra men konsekvensen om det inte går bra och benet inte läker kan vara att delar av båtbenet dör pga dålig blodförsörjning, leder garanterat till permanent handikapp.
Att åka med bruten nacke går ju också, antingen är frakturen stabil och då gör det bara ont men är nog inte så farligt, eller också är frakturen potentiellt instabil och då dör du eller blir förlamad.
Just brutet bröstben kan jag inget om tyvärr, men jag skulle följa din doktors råd som sagt. Men så länge du inte kraschar är det ju lugnt.

Brutit bröstbenet.
Jorå, bröt näsan en gång och det var lite tufft att glida omkring i byn med två blåklockor. Men det funka fint på afterskin, tjejer gillar ju hårda killar du vet....

I backen? Näe, det var inga större problem. ;)

Brutit bröstbenet.
Jag körde med bruten kuk i Hemavan en gång, no biggie men knappliften fick man ju låta bli.

Brutit bröstbenet.
ElisWaltersson sa:
jeffa sa:

Allt går om man vill.
Årets lögn, snarare.

Brutit bröstbenet.
Lee-nus sa:
ElisWaltersson sa:
jeffa sa:

Allt går om man vill.
Årets lögn, snarare.
Faktist inte...

Brutit bröstbenet.
bröt båda armarna för 2 år sen och åkte skidor dagen efter. funka kanon. fick be en polare bära in skidorna i kabinliften dock.. var lite klen.

Brutit bröstbenet.
Henkilicious sa:
bröt båda armarna för 2 år sen och åkte skidor dagen efter. funka kanon. fick be en polare bära in skidorna i kabinliften dock.. var lite klen.
årets hårding 2. Tufft att bruta båda armarna :)

EDIT: Vi skulle ha plockat in Jeppe Wallström i den här diskutionen. Det är seriöst lättare att säga vilka ben han inte har brutit än han har brutit.

Senast ändrad:
Brutit bröstbenet.
Ha ha ha.. Jag kan bara intyga att det Jeffa skriver är sant. Jag var själv i La Grave och åkte plank med Jeffa. Man bör inte veta om skadan om man ska lyckas.

Tillbaka
Topp