Bygga en Longboard?

Rundberg

Ny medlem
Bygga en Longboard?
Hejsan. Jag har kollat runt lite på forumet och har bestämt mig för att bygga en Longboard.
Jag vill ha en bräda med mycket flex på, och har tänkt att fixa en form med kick tail på genom att lägga den i blöt, och sedan i en form.

Och för att få flex och hållbarhet tänkte jag använda glasfiber eller nått liknande. Om man köper typ 3 tunna playwood skivor och lägger glasfiber imellan dem innan man limmar ihop dem, går sedan bra att lägga hela brädan med glasfiber och allt i blöt för att fixka böjningarna på den?
Eller finns det nått smidigare sätt att göra det på?

Kan ni också rekomendera en bra sida där jag kan hitta ritningar till formen?

Bygga en Longboard?
Vore det inte bäst att forma brädan medans du limmar ihop de olika lagren du ska ha?

Enligt mig (lyssna inte på vad jag säger, har aldrig byggt en bräda men funderat på det länge) så borde det enklaste och bästa sättet vara att göra en press, sen limma ihop de olika lagren i den ordning du vill ha det och låta allt härda medan det ligger i pressen. (precis som när man bygger egna skidor)

Vill du ha mer tips så kan jag rekomendera toothless.tk http://www.toothless.tk , en massa tips och liknande.

/JE.

Bygga en Longboard?
Mina nuvarande mått är 110cm lång och 30cm bred. Är det bra mått? Jag tycker att den ser lite för bred ut, men har inte så bra uppfattning hur bred den skall vara. Är det normala mått?

Bygga en Longboard?
walllaaaa haha om du ska bygga en longboARD med mkt flex så ska du göra en i bara glasfiber och plast.. jag gjorde en med glasfiber och epoxy´.. den är gfett skön... ja har ävenen annan.. en slalomboARD,, summit är märket och den hemma´gjorda flexar nästan lika bra.. och då är de feeeet flex i den vill ja lova =)

Bygga en Longboard?
aa. mern kan man inte göra en av trä med bra flex? Jag gillar utseendet på en longboard gjord i trä. Blir det bra flex om man bara använder ädelträ?, erller är det bäst att använda plywood+ glasfiber, om man vill göra en av trä?

Tillbaka
Topp