Byta bindnig utan att borra nya hol!!

dega

Ny medlem
Jag soker efter en lank. Jag hittade en Svensk kille som hade tagit fram en platta med jangade hol som man satte po skidan och sen kunde skruva fast bindningen po. Ideen var att man kunde byta bindnig utan att borra fler hol i skidan.
Skulle vara veldigt tacksam om nogon mailade den till mig po erik@mjukis.com
//Erik

En konstruktion däm man bara fäster en platta på skidan och borrar hål och sätter i insatsgängor för olika bindningar (t.ex. alpint och telis, racealpin och Diamir etc) är ju busenkel.

Jag har personligen fixat till en snäppet mer avancerad konstruktion där man en (rättare sagt två per skida) basplatta som är skruvad i skidan och sedan olika "överplattor" med bindningar på man sedan fäster i basplattan. Givetvis får man fixa so att vissa av infästningarn är glidande för att dels inte får så mycket skruv att dra i och ur och dels int får påverkan av skidans flex. I mitt fall kör jag alpint och telis. Alpinöverplattan består av en fullängds aluplatta. Denna sitter med en glidmekanism längs fram och under bakbindningen. Den hålls sedan fixerad till underplattan med två insexskruvar strax bakom tåbindningen.

Telisplatta är tvådelad och i plast (ACETAL, liksom basplattorna). Denna är lite högre. Framdelen sitter (skall snart sitta, än så länge är det lite mer prototypmässigt) med samma två skruvar bakom tån plus glidkonstruktionen längre fram. Bakdelen sitter på en glidkonstruktion bak samt fixeras med en skruv. Allt som allt sex skruvar fyra skruvar att dra ur och sex att dra i när man byter från telis till alpint. Går på ett kick med endast en insexnyckel.

Denna konstruktion är 11mm hög (alpint) allt som allt. Teoretiskt skulle man kunna göra den ned mot 5-6mm. Att kunna göra plattan låg är bra t.ex. om amn vill sätta på en redan hög telisbindning (Hammerhead, Linken, etc) eller vill montera hela skiten på en skida som redan har inbyggd platta. En ytterligare fördel är att aluplatta biffar upp mittdelen på skidan lite (inte alls så mycket som en Derbyflex eller många andra raceplattor dock). Kör man samma skida på telis och alpint kan man eventuellt tänka sig att man vill ha alpinskidan lite biffigare just på mitten.

En polare har en betydligt snyggare konstruktion helt i plast, med snygga runda ytor i industridesignlook. Där pratar vi dock om drygt tusenlappen bara i materialkostnad plus det tredubbla om man måste leja ut datafräsningen.

Mitt system går kanske på ett par hundra i material och kan tillverkas med endast borrmaskin, såg och en överhandsfräs. Helst skulla man villja fräsa i maskin dock för att få lite bättre exakthet.

HitMe

Det verkar ju som om Hitme inte är begåvad med tummen mitt i handen. Jag själv kan tälja en grillpinne och på sin höjd montera en bindning.
Jag tror mig förstå principen men har lite svårt att se mig hur montering av telisbindningen går till. Kan du alternera med olika sorters telisbindning? Rottefella har ju tre skruvar i tådelen mot fyra skruvar för exempelvis Linken.

Om du endera dagen får lust att publicera några bilder och varför inte en detaljritning skulle jag bli mycket tacksam.

Har för tillfället ett gäng telisbindningar som jag skulle vilja testa på samma skida. För att inte tala om när grejerna ofelbart pajar och jag med en snabb tur in i närmsta butik kan köpa mig en ny konkurrerande bindning som direkt går att applicera på laggen. Räkningen skickas ju endock till de företag som producerar den klenare bindningen.

Tillbaka
Topp