Campuluc eller Edelberg?! snabbt ner över en weeke

johnnymoa

Ny medlem
Behöver snabb hjälp

Jag och min fru ska över en weekend veca 11 ner till Alperna.
Planen har varit Italien. Men det känns som det kan ta lång tid med alla transfers osv.

Är även öppen att ta flyget till Zurich och ta mig till edelberg eller nått i närheten.

Vad är erat tips?

Campuluc eller något annat område i närheten av Bergamo
Tips på bostad isåfall och hur tar man sig snabbast från Bergamo?! hyrbil eller finns det nån bra transfer?1 tips på allt

Edelberg
Tips på boende och hur tar man sig dit snabbast från Flygresan. eller finns något bättre nära Zurich

Jätte tacksam för all hjälp eller om ni har något annat tips med snabb resa ner direkt flyg och sedan snabb transport till alpområdet.

Tack på förhand Johnny

Om Edelberg är en omskrivning för Engelberg sà är resan dit ganska enkel med tàg fràn flygplatsen med möjligtvis byte i luzern eller zürich. Mer info pà www.sbb.ch . Angàende boendet sà màste man stödja svenskägda skiers lodge som en sann svensk. :-)

Campoluc....no idea....

Det var riktigt mysigt och riktigt bra skidåkning i Monte Rosa massivet. Åkte Tåg till slut stationen sedan bussade man upp i bergen vi åkte från milano därför fick vi byte ett tåg men tror att från Bergamo slipper man det! Går även att ta taxi som inte kostar överdrivet mycket!

Geneve och tåg till Verbier tar inte heller det någon längre tid, men Zurich och tåget till Engelberg (med byte i Luzern) är grymt smidigt.

Kan man tänka sig att åka i österike så ligger det ett par orter ca 1,5-2 timmar från flygplatsen i münchen. hyr en vw polo med skidräcke på flygplatsen.

har inte gjort någon större undersökning på vad det kostar att åka till Schweiz, men vi åker några grabbar till Mayrhofen 18-22 Mars enligt denna beräkning:

Beräkning, 3 personer + VW Polo, centralt boende + frukost

Per Person Totalt Gruppen

Flyg t/r münchen 983 (lufthansa)
Hyrbil 833 2500
Boende 920 2760
Liftkort 1200

Total kostnad 3936

handla kan man göra billigt på väg från flygplatsen efter som man har bil. vill man käka lunch och middag ute så är priserna rimligare än Schweiz.

Funkar fint att flyga till Bergamo och sedan hyra bil och åka till Champoluc.
Jag och min tjej gjorde det för ngt år sedan och om jag inte minns helt fel så tog det ett par tre timmar.
Hur smidigt som helst och bra åkning.

vi åkte bil från bergamo (visserligen ingen hyrbil utan vän som hämtade oss på flygplatsen) och det tog ganska exakt två timmar till champoluc. skidåkningen var fin, bra backar. tyvärr lite lite snö de sista dagarna vi var där (över nyår). men jättehärliga backar från "toppen" ner mot alagna... och på andra ställen.

prisvärd lunch i restaurangen närmast tåget i frechey. god pasta bolognese för 6 euro. bombardino för 2,50 överallt! :-)

Tack för alla svar

Vi vill helst ner till Italien men ändå inte med allt för lång res tid. Lutar åt campuluc och hyra bil där eller så. eller finns det något annat bra område närmare bergamo? man blir lite villrådig när man googlar runt. finns ju en del att välja på helt enkelt

Campuluc & Edelberg måste vara nya stjärnor på den alpina kartan ... eller? Ha det så trevligt men kolla upp vad orterna ni ska besöka verkligen heter!

;-) / MM

jaja mountain man mitt tangent bord e lite sådär..du fattar vad jag menar- hjälp till istället för att leka allan ballan

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp