Chip i skidorna

Antonkse

Ny medlem
Chip i skidorna
Hej jag har nyss köpt mig ett par nya skidor, Rossignol sprayer fs. När jag väl köpte skidorna så gav försäljaren mig ett plast kort liknande ett VISA kort och sa att jag hade ett inbyggt chip i mina skidor. Han menade att ifall mina skidor blev snodda skulle jag bara logga in på en sida och sedan bocka för att min skidor blivit kapade då skulle spärrarna där man trycker in lift kortet låta som fasen och skulle skrämma tjuven från att åka på dom och personalen skulle ta skidorna ifrån honom!
Nu är det så att jag undrar ifall någon vet om det här funkar? Låter lite över hype!

Chip i skidorna
Jag köpte mina Scratch FS i mellandagarna på Stadium i Länna, och när jag betalade fick jag ett färgglatt kort, av samma typ som du beskriver. på det stod det lite nuffror och bokstäver och hon i kassan förklarade att det är en slags försäkring! och du ska gå in på någon hemsida, kommer inte ihåg den just nu men står på baksidan av kortet tror jag, och aktivera den. på den sidan står också hur det hela funkar.

verkade ganska bra system tycker jag... om dom blir snodda trotts att du har haft skidorna "under uppsikt" får du ett nytt par inom ett visst antal dagar! så se till o aktivera det där och ha med dig kortet när du flyger runt på berget!

DOCK! har jag för mig att jag läste att orten man åker på måste vara kopplad till någon organisation som då har den här försäkringen och tror inte det va så värst många anläggningar i sverige som va det, om ens några!

men läs på baksidan av kortet och på hemsidan, så får du nog bättre info..

tack för mig
/JEns

Chip i skidorna
Det där var ju himla intressant. Har aldrig hört talas om det tidigare och inte lyckas jag hitta ett jota om det på Ross sajt heller. Om Ross nu hade lanserat ett så banbrytande stöldskydd borde ju halva vitsen med det vara att högljutt tala om det så att skidbanditerna överhuvudtaget inte skulle titta åt Rossar längre ...

I teorin är det säkert fullt möjligt att montera in ett liftkortschip i skidan och på så sätt kunna identifera laggen varje gång man passerar en elektronisk liftspärr. I praktiken tror jag nog det skulle fungera mindre bra eftersom det tycks som man inte får vara mer än någon decimeter från spärrens "antenn" för att få kontakt. Men idén är utmärkt!

Man ärligt talat tycker jag det låter som ett aprilskämt, men ett riktigt bra!

Vad som ytterligare förbryllar mig är alla svar på denna tråd som försvunnit under dagen ... har vi någon Moderator som totalt tappat både humor och självdistans?

That´s all folks! / MM

Chip i skidorna
Jo exakt, tittade faktiskt igenom deras sida (www.ec-passage.com) och där fanns det en lite trailer som visade hur själva chipet skulle få kontakt med spärrarna.
undrade bara ifall någon testat detta?

Va inne på stadium idag och snackade med han som sålde skidorna till mig och han sa att hela det här projektet fanns i resten av världen men inte i sverige. Det skulle troligen komma om några år...

Hehe det är inte ett april skämmt! checka sidan själv : www.ec-passage.com

Chip i skidorna
Där ser man vad lite man vet ... Ett chips i skidan och en "antenn" i backen för att hindra stulna skidor, inte illa!

Att det skulle finnas i resten av världen men inte i Sverige låter konstigt eftersom EC-passagen uppenbart är ett Svenskt företag. Men är inte Ski* intresserade är det naturligtvis svårt (läs omöjligt) att slå sig in på marknaden. Ska bli spännande att se vad det kan bli av det här. Stadium har tydligen från och med november börjat arbeta med EC-passagen.

/MM

Chip i skidorna
Är detta något som man kan trycka på i efterhand, eller är det kört så fort man köpt laggen? Det verkar ju logiskt att man kan fixa det i efterhand, iom. att Stadium får hela skidor, och inte skidor som är delade på mitten...

Jag gör vad som helst för att behålla mina lagg, ja förrutom att måla på dom..

Chip i skidorna
Vad som är märkligt är att jag inte kan hitta någon information om "stöldchipet" hos någon av tillverkarna. EC-passagen anger bland andra Atomic, Fischer och Head som samarbetspartner. Hittar ingenting om "chipset" på deras sajter.

Någon som vet mer om vilka skidmärken och skidmodeller som verkligen har ett stöldchip inmonterat?

/MM

Chip i skidorna
... hej igen ... jo jag tycker det här är intressant.

I den stöldskyddsförsäkring anges att man ska få "nya" skidor/bräda inom fyra timmar om man får sina skidor/bräda stulna på en EC-passagen ansluten skidort! Låter ju kanon, men ...

"Skis or Snowboards must be kept in an area of the resort which is
locked or guarded and there are controls on security (for example, a
locked chalet or hotel room or a designated locked ski locker. Car “top
boxes" are not acceptable).

Only claims resulting from violent or forcible entry or exit or if loss
occurs from with in a guarded area will be considered."

... så var det med det! Hur många har fått sina inlåsta eller bevakade skidor stulna?

Jag tycker dock fortfarande att idén är högintressant. Vitsen är naturligtvis att skidor med chipset inte är attraktiva att stjäla så man slipper bekymra sig om den risken.

/MM

Chip i skidorna
Jag tycker det här låter riktigt bra. Det är faktiskt egentligen helt otroligt att de allra flesta bara ställer ifrån sig sina sproilans nya svindyra skidor utanför afterskilokalerna och sedan friskt inmundigar rusdrycker eller bara lämnar dom utom uppsikt i timmar i sträck. Det är på gränsen till konstigt att inte det stjäls mer skidor med tanke på de kriminella elementens påhittighet i många andra situationer.

Tekniken känns ju lika självklar som enkel att införa. Med tanke på att det numera i princip är standard med handsfree-avläsning på skidorter handlar det mer om engagemang hos ansvariga än om tekniska problem. I många alporter finns det ju ofta stora gondolliftar där man tar av skidorna och går igenom en passage och därmed har man skidorna tillräckligt nära avläsaren. Jag kan ju säga att jag hade inte velat ha ett par skidor som var stulna i det läget om systemet var aktivt.

Jag testatade en gång att gå igenom en liftkortskontroll i Sölden med ett spärrat säsongskort. Det var ett rent misstag efter att jag hade hittat ett säsongskort i pisten påväg ner. Jag hade tänkt lämna in det i en informationslucka senare på dagen, men puderhetsen var för stor för att jag skulle ha ro att göra det direkt. Jag hade iaf kortet i fickan och gick in i kontrollzonen. Jädrans vad det började tuta, pipa och blinka runt omkring mig. Kontrollanter kom från alla håll och jag var på några sekunder omringad av vakter. En imponerande alerthet! Österrike är ett trevligt land i många aspekter, men ordningsmakten är rena gestapo. Med ögon lysande av "nu har vi äntligen satt dit det stora internationella liftkortsbluffarsyndikatet" och batonger i högsta hugg rusade dom fram. Jag var vid den tiden inte speciellt vass på tyska och viftade oförstående med mitt eget säsongskort och försökte förklara saken så gott det gick med skoltyskan. Vakten förstog såklart ingenting, men det visade sig konstigt nog att det säsongskortet som jag hade hittat tillhörde en kille som hette Martin Osterhang eller nåt sånt. Jag heter Martin Ottosson och naturligtvis började vakten efter en stunds förvånad tystnad med ett sagolikt högt tempo ursäkta sig och förklara att det ibland kan bli fel i datorsystemet när två namn är så pass lika... Det kändes just då inte som det var läge att börja vifta med ett spärrat kort och jag gled snabbt in i liften. Det andra kortet lämnades sedan in i en liftkassa om det är någon som undrar.

Med tanke på ovanstående tror jag att det skulle kunna bli ett oehört effektivt system för att göra den enskilde konsumenten mer noggrann rörande ursprunget på ett par begagnade skidor. Se bara hur det fungerar med tex mobiltelefoner. Det är klart svårare att sälja något där utan orginalförpackning och kvitto på grund av att varje telefon har en egen identitet. Jag skulle inte bli förvånad om att ett införande av systemet i stor skala skulle innebära att frasen "med kvitto" blir vanligare i begagnatannonser.

Chip i skidorna
Det kanske inte är ett helt säkert system. Om man vet om var chippet sitter känns det som om det bara skulle vara att lägga ett lager aluminiumfolie över och sen ett klistermärke över. Detta är motsvarigheten till att preparera en papperskasse med folie på insidan för att kunna bära ut varor genom larmbågarna i en butik.

/R

Chip i skidorna
Som det är nu så är det en ren stöldförsäkring. Systemet med chip i skidan har testats några år i Nordamerika och på några platser i Europa. Man har även pratat med Ski Star. Målet sägs vara att systemet ska finnas i hela världen inom några år och att det ska bli omöjligt att åka på ett par stulna skidor.

Låter ju bra, om dom får det att funka..

Chip i skidorna
Rasmus> För den oärlige finns det alltid lösningar att ta till. Om någon stjäl ett par skidor för eget bruk är det ju bara att borra sönder chippet, förutsatt att man vet var det sitter. Det funkar garanterat bättre än att mecka med aluminiumfolie. Om chippet läggs in i konstruktionen utan att synas kommer det däremot vara svårt att avaktivera mekaniskt. Ett system av den här typen påverkar marknaden för stulna skidor eftersom ingen kommer att vilja/våga köpa skidor som ens kan misstänkas vara stulna och därmed kommer kravet på säljarens förmåga att visa sin trovärdighet att öka.

En annan aspekt är ju att det kanske kommer att synas att man har meckat med chippet på ett par skidor. Kommer det någon med ett par flashiga skidor med ett borrat hål just där man vet att chippet sitter, eller med en snillrik aluminiumfoliekonstruktion kommer omgivningen att fatta misstankar.

Chip i skidorna
Det här bör ju uppmuntras, mejlbomba gärna era lokala skidanläggningar med frågor i ämnet så kanske det börjar införas även här.

Nu är skidanläggningarna företag med vinstintressen. Utgifter som inte ger något tillbaka direkt är inget som de tycker om, så jag misstänker att om inte försäkringsbolagen går in med stödpenningar så kommer projektet att gå med snigelfart i Sverige.

Som konsumenter och brottsoffer tycker jag att vi ska lobba så hårt vi kan för att införa ett sådant system i Sverige.

Chip i skidorna
Jo det vore helt über bra ifall det här systemet kom till norden. Då skulle jag iallfall inte vara lika skrajj som jag är nu, skippa lås osv.
Nej jag tror inte det blir så lätt att bara kunna borra hål på en plats och sen är chippet dött. Jag gissar på att det måste vara någon slags anten som förgrenar sig i skidan?
Dax att knacka lite på skidan ;D

Chip i skidorna
Antoon> "Nej jag tror inte det blir så lätt att bara kunna borra hål på en plats och sen är chippet dött. Jag gissar på att det måste vara någon slags anten som förgrenar sig i skidan?"

Det fungerar säkerligen på samma sätt som ett vanligt KeyCard, eftersom tanken är att det ska vara samma avläsare.

Nyfiken som man är har jag en gång dissekerat ett SkiData keycard för att se hur det var uppbyggt och hur det fungerade. Ett KeyCard består utöver det bärande plasthöljet av en kvadratisk spole nära ytterkanten på kortet och ett litet sändarchip i mitten. När åkaren befinner sig inom avläsningens räckvidd utsätts kortet och därmed spolen för ett elektromagnetiskt fält som avges av avläsarenheten. I och med detta induceras en spänning i spolen. Spänningspåslaget aktiverar sändarkretsen som då skickar en individunik kod till mottagarenheten, som i sin tur hämtar behörighetsinformation från en central databas och öppnar porten om kortets ID anses vara behörigt för passage. I motsats till vad de flesta tror tar alltså inte kortet emot någon som helst information från avläsaren, utan bara energi. Möjligen har spolen en dubbelfunktion och används också som en antenn vid sändning, men det är oklart. Borrar man i kortet så att man skadar sändarkretsen är funktionen helt säkert utslagen, men det förutsätter att man vet dess exakta position då det är en ganska liten krets. Det är naturligtvis sant oavsett hur stor en eventuell antenn skulle vara i en skida iom att en antenn, med ordets populärspråkliga innebörd kanske bör tilläggas, är en passiv enhet som inte utför arbete på egen hand.

Det finns exempel på passiva reflektorer i områden där det är av stor vikt att den mobila id-kretsen ska vara billig att tillverka. Exempelvis i projekt kopplade till dagligvaruhandeln där kassörslösa system är under utveckling. Mig veterligen har den lösningen i alla fall tidigare dragits med problem att isolera retursignalen vid massavläsning på ett tillförligtligt sätt. Just massavläsning är ju ingen aspekt som man behöver bry sig om i liftkortskontroller, men passiva system har ändå inte nått någon liknande kommersiell framgång som de aktiva varianterna.

Skistar har nyligen bytt avläsare och jag är inte helt säker på att det ser exakt likadant ut nu, men troligtvis är det samma grundfunktion.

Chip i skidorna
Att hitta chipet borde inte vara något problem då det just är en reflektor. Det innebär ju att det ger ifrån sig en signal som man kan mäta vilket innebär att man lätt kan lokalisera det, jämför Recco-systemet. Att kunna se när det slutar fungerar är därför också lätt.

MnO>Ja om någon stjäl ett par skidor får man nog säga att denne är oärlig. Det är ju liksom definitionen. ;)

Chip i skidorna
Rasmus> Jo, det har du ju helt rätt i såklart, men jag tror att det finns en hel del exempel på folk som åker runt på stulna skidor fast dom egentligen tror att dom har köpt skidorna ärligt begagnat. Det stjäls många par skidor varje år och jag tror inte att det är för eget bruk speciellt ofta. Om man gör det svårare att sälja stöldgods minskar man också lockelsen att stjäla.

Chip i skidorna
Ja visst är det så. Att köpa begagnat utan att få med "VISA-kortet" skulle ju väcka misstankar.

Ett problem som kommer uppstå är ju dock att det kan komma att bli en del skämmiga ögonblick när någon har köpt en begagnad skida som ingår i systemet utan att veta om att det finns och sedan går larmet när man skall till att ta första åket. 10 securitasvakter kastar sig över en och hela den dagen då det precis har fallit 60cm är förstörd. Enligt svensk lag så finns det ju inget som heter "köpt i god tro" längre så då åker man dit.

Tex ett system där man med hjälp av sitt kort kan anmäla sina skidor som stulna på internet skulle fungera enklare kanske. Den som vill köpa ett par skidor kan gå in och söka på skidnumret för att se om de är anmälda stulna. Och igen man skulle direkt bli misstänksam om kortet inte följde med vid en försäljning.

Chip i skidorna
fortsättning på mitt tidigare inlägg..
jag kommer inte ihåg att jag läste något om någon sändare eller chips i skidorna, däremot kände jag igen citatet:
"Med vår mobilgaranti ser vi till att om du befinner dig på en anläggning som är ansluten till EC-Passage inom 4 timmar efter att du har rapporterat stölden är tillbaka i pisten och åker skidor."

Mycket möjligt att jag bara kollade som hastigast och missade den här funktionen om "larm" på skidorna. Men det låter som en bra idé och gör det helt klart mindre attraktivt att försöka sig på att stjäla skidor/brädor.

vidare till det här med begagnade köp, så kommer ju onekligen kvitto bli ett "krav" om man nu vill kunna sälja sina skidor/bräda "snabbt o smärtfritt"...

sedan föreslår jag att man bör skriva ett köpekontrakt där båda (både köpare och säljare) skriver under, med datum o hela faderuttan, för att på så sätt öka säkerhetskänslan för köparen. Detta är ju inget som kräver speciellt mkt energi och går ganska snabbt att utfärda, och jag tycker (och tror) att detta borde vara nog om eventuella rättsliga problem skulle uppstå. Har en svag känsla att jag hört att något liknande ska va till hjälp från rättskunskapen i gymnasiet...

tack för mig!
/JEns

Tillbaka
Topp