Antoon> "Nej jag tror inte det blir så lätt att bara kunna borra hål på en plats och sen är chippet dött. Jag gissar på att det måste vara någon slags anten som förgrenar sig i skidan?"
Det fungerar säkerligen på samma sätt som ett vanligt KeyCard, eftersom tanken är att det ska vara samma avläsare.
Nyfiken som man är har jag en gång dissekerat ett SkiData keycard för att se hur det var uppbyggt och hur det fungerade. Ett KeyCard består utöver det bärande plasthöljet av en kvadratisk spole nära ytterkanten på kortet och ett litet sändarchip i mitten. När åkaren befinner sig inom avläsningens räckvidd utsätts kortet och därmed spolen för ett elektromagnetiskt fält som avges av avläsarenheten. I och med detta induceras en spänning i spolen. Spänningspåslaget aktiverar sändarkretsen som då skickar en individunik kod till mottagarenheten, som i sin tur hämtar behörighetsinformation från en central databas och öppnar porten om kortets ID anses vara behörigt för passage. I motsats till vad de flesta tror tar alltså inte kortet emot någon som helst information från avläsaren, utan bara energi. Möjligen har spolen en dubbelfunktion och används också som en antenn vid sändning, men det är oklart. Borrar man i kortet så att man skadar sändarkretsen är funktionen helt säkert utslagen, men det förutsätter att man vet dess exakta position då det är en ganska liten krets. Det är naturligtvis sant oavsett hur stor en eventuell antenn skulle vara i en skida iom att en antenn, med ordets populärspråkliga innebörd kanske bör tilläggas, är en passiv enhet som inte utför arbete på egen hand.
Det finns exempel på passiva reflektorer i områden där det är av stor vikt att den mobila id-kretsen ska vara billig att tillverka. Exempelvis i projekt kopplade till dagligvaruhandeln där kassörslösa system är under utveckling. Mig veterligen har den lösningen i alla fall tidigare dragits med problem att isolera retursignalen vid massavläsning på ett tillförligtligt sätt. Just massavläsning är ju ingen aspekt som man behöver bry sig om i liftkortskontroller, men passiva system har ändå inte nått någon liknande kommersiell framgång som de aktiva varianterna.
Skistar har nyligen bytt avläsare och jag är inte helt säker på att det ser exakt likadant ut nu, men troligtvis är det samma grundfunktion.