cork 180 - inte möjligt.

cork 180 - inte möjligt.
Hasse sa:
chillout sa:
sen är det här cork 180.
Menar du att det är en Cork 180?
Det är väl klart som korvspad att han menar det, annars hade han väl skrivit "sen när är det här en cork 180". Men det där är iallafall vad jag också nästan skulle vilja kalla cork 180, visst går dom att göra ännu mer corkade och tjat om att han bara böjer på benen finns väl alltid men det där tycker jag ändå är en vad man kan kalla cork180.

kujanpaa sa:
Verkar som om många här inte inser ironin.
Från Westers sida eller? Tror inte han är särskilt ironisk, bara sjuk...

Senast redigerad av en moderator:
cork 180 - inte möjligt.
Massa som missförstår wester. Rätta mig om ja inte förstår heller. Han menar inte att cork 180 inte har genomförts. Utan att termen för "cork 180" inte är rätt. Och själva tricket är inte rätt heller enligt termen! :D Blir skitajobbigt när folk lägger upp massa videobevis på "cork 180s" när vi redan vet att det görs. Angående defenitionen av tricket så håller jag med wester.

hare braooo

cork 180 - inte möjligt.
Räknas cork 540 då som off axis eller cork? Efter som det inte blir hela snurrar?
cork 360 off axis 180...?
Lika så med 900 och andra "ojämna" snurrar?

cork 180 - inte möjligt.
SnowboardEliten sa:
öööh baaah mmm palla å skriva på ett forum när man typ baah liksom kan inte skriva...ööh shit asså..

Faan det är sånt här som är charmen med ett internetforum, chansen att tjaffsa/tjäbbla/ventilera/skriva om mer eller mindre meningslösa saker. Speciellt när argumenten för det meningslösa tinget består av sakkunskap, sköna funderingar, hyffsat utstuderade argument, som alltsammans presenteras på ett läsbart sätt.

Sen att jag personligen inte har något intresse av just den här tråden är en helt annan sak. Gå och lägg dej bräd-åkar-slyngel, tillför du ingenting till tråden så skriv inte i den. Hähä ops, över och ut.

cork 180 - inte möjligt.
jag har som sagt inte påpekat att det inte går att göra en 180 på snedden, bara ifrågasatt användningen av ordet "cork" för att beskriva det.

men det är väldigt kul med lite gensvar!

åter igen, den dagen jag ser någon som gör en 180 där han går ut upprätt, går snett i luften och sen kommer tillbaks ner på fötterna och landar upprätt är jag övertygad. för på era exempel av cork 180s så startar alla snett redan på kicken, för att sedan komma upp på fötterna.

kalla det bara 180, varför lägga vikt på att killen råkade ligga snett på kicken?

cork 180 - inte möjligt.
JWester sa:
jag har som sagt inte påpekat att det inte går att göra en 180 på snedden, bara ifrågasatt användningen av ordet "cork" för att beskriva det.

men det är väldigt kul med lite gensvar!

åter igen, den dagen jag ser någon som gör en 180 där han går ut upprätt, går snett i luften och sen kommer tillbaks ner på fötterna och landar upprätt är jag övertygad. för på era exempel av cork 180s så startar alla snett redan på kicken, för att sedan komma upp på fötterna.

kalla det bara 180, varför lägga vikt på att killen råkade ligga snett på kicken?
Jag förstår vad du menar med att de redan ligger snett på kicken och börjar med att komma ur corken så fort de lämnar kicken, i princip. Kolla på Simons cork 360 och 540, där börjar han också snett på kicken, är det inte cork då?

cork 180 - inte möjligt.
Med ditt egna tricklexikon som grund vill jag bara säga....

https://www.freeride.se/img/blog/org/1294.jpg

Dubbelcork? borde det inte heta dubbelöverinverterad d-spin..?

"Cork: När man snurrar corkat ska man försöka snurra snett med ca 20-70 graders förhållande till marken. Corkar man framåt kallas det Bio, bakåt kallas det helt enkelt för "cork". Övercorkar man bakåt blir det en:

D-spin: En övercorkad snurr, dvs att man gör en 720, 900, 1080 etc. snett. Man strävar efter att ligga i 90 grader i förhållande till marken. En dspin är alltid corkad bakåt."

edit: enda anledningen jag tar upp detta är att man måste dra en gräns på hur man bedömmer tricken... det går inte ha 3-4 olika benämningar på ungefär samma trick ... folk står och h8ar om det va en bio/cork/d-spin osv... fan åk för det är roligt och gör vad fan som helst i hoppen ...

Visst det går inte göra en riktig cork 180 men det finns ju folk som har gjort snygga försök tex...

Laurent Favres cork 180 ser jag mer som en nohanded handplant 180... han har fötterna framför kroppen och han ligger bara bakåtlutad och inte åt sidan .................

Senast ändrad:
cork 180 - inte möjligt.
Så det du säger med korkskruven till vinet är att den ska gå till sin ursprungliga position, då går inte cork5, cork 9 osv! Din teroi om korkskruven till vinet är motbevisad. Icke tillfredställande.

Men sen om cork 180 går eller inte är en helt annan sak....

cork 180 - inte möjligt.
hm.. om man ska rotera som en korkskruv så kan man inte göra 540 och 900 o.s.v heller.

Har för mig att Simon Dumont gjorde Cork 900 tailgrab och satte världsreckord i höjd. det kanske inte ska räknas efter som herr Wester var lite inne i att öppna vinflaskan så han kom på detta...

cork 180 - inte möjligt.
Om du nu menar det du säger så betyder det att det är omöjligt att göra en "corkad 540" och "corkad 900" också!

eftersom om man ska följa din korkskruvsteori ligger man ju lika mycket snett i en cork 540 och 900 som i en 180!??

och nån va smart nog att komma på det här innan mig...

Senast ändrad:
cork 180 - inte möjligt.
H-T sa:
om det är möjligt eller inte med en cork 180 finner jag knappt relevant. det intressanta är hur starka känslor denna fråga väcker hos medlemmar på den internetbaserade skidsekten freeride.se. att ett proffs kommer och rör om i skallen verkar vara för mycket att klara av för vissa individer.

det visas prov på osäkerhet då personer som inte vill komma på fel sida med herr wester sväljer bete, flöte och näst intill även hela spöt. andra vågar dock säga sin åsikt och kastar sig in i en het debatt där alla möjliga och omöjliga argument räknas upp, och slutresultatet blir för det mesta bara en soppa.

roligt att studera hur banala saker som skidsverige, den yngre generationen, finner intressant.

tillägg: å andra sidan är det i och för sig roligare med såna här diskutioner än att 187 personer berättar om vad de nyss köpt.
Du har rätt, detta blir klart och tydligt en tråd där personerna i fråga som hävdar sig måste välja sida och ta konsekvenserna av det.
Wester som känd profil kan genom denna tråd styra hur dagens skidungdomar kommer diskutera och argumentera i backen hädanefter.
Antingen väljer man den revolutionära sidan och motsäger Westers argument för att framstå som rebell och visa att man inte påverkas av dagens kändisstyrda skidverige och att man som egen individ kan stå för sina åsikter och därmed kan man identifiera sig från normen.
Eller så väljer Wester's parti eftersom man då sedan i backen kan förpesta rebellens argument med Westers förklaring (vilken individen i fråga sällan verkligen förstår). Det får en att framstå som en kunnig jibber och därmed kommer man gå upp i rank i parkkretsarna, detta kan individen sedan utnyttja genom att kliva före i liftkön (eftersom individen stigit i rank) och bli mer insvettsad in sin krets på respektive ort.

cork 180 - inte möjligt.
Sjogras sa:
Då kan man inte göra cork 5,9,12 osv eftersom det inte blir avslutade varv om man tänker sig en korkskruv. Eller tänker jag fel?
Ingen har svarat på detta kloka inlägg, jag håller helt med Sjogras. I en korkskruvs bana så är cork 5 osv. omöjligt enligt westers teori, men det är väll ingen som ifrågasätter hoppas jag, att det går att gör cork 5 alltså.

cork 180 - inte möjligt.
de går att corka 180... varför ens tjata om saken.. onödigt av jacob att förvirra en massa tonåringar bara..

om de nu är som jacob säger så existerar inte heller cork 5.9,12 osv. eftersom att detta inte är "fulla" rotationer..

och därmed borde man säga "540 på snedden" i fortsättningen..

cork 180 - inte möjligt.
5,9, etc funkar fint för du kan gå ut på kicken upprätt, du slipper halvsitta för att göra ditt trick...

cork 180 - inte möjligt.
Är väl klart man kan göra 5or och 9or även om det inte går att göra cork 180. Bara för att man snurrar snett som en korkskruv behöver man väl inte landa som en? Man måste ju bara gå ur corken innan man landar..

cork 180 - inte möjligt.
You-Know-Who sa:
Jag tycker det borde heta, "almost-fell-but-came-back-in-an-almost-magical-way-and-then-landed-on-his-feet-again-180"

och om det är en tjej
"almost-fell-but-came-back-in-an-almost-magical-way-and-then-landed-on-HER-feet-again-180"
Hahaha, Låter ganska bra faktiskt = )

cork 180 - inte möjligt.
''ordet cork kommer från "corkscrew", dvs korkskruv. ta fram en korkskruv (en sån som man korkar upp vin med), och studera den. den gör rotationer runt en tänkt axel i mitten, där den efter en 360 återgått till sitt ursprungliga läge. efter 180 så ligger den "upp och ner" om man tänker att man som åkare skulle följa rotationen.'' / wester,

Jag har funderat lite och kommit fram till att det då alltså inte är möjligt att göra cork 540, 900 osv.. ?!

cork 180 - inte möjligt.
simon_l sa:
Är väl klart man kan göra 5or och 9or även om det inte går att göra cork 180. Bara för att man snurrar snett som en korkskruv behöver man väl inte landa som en? Man måste ju bara gå ur corken innan man landar..
Samma med cork1 hahaha

Face it wester, you lost.

cork 180 - inte möjligt.
JWester sa:
5,9, etc funkar fint för du kan gå ut på kicken upprätt, du slipper halvsitta för att göra ditt trick...
Jag gör mina cork 5or som en cork 3a först och sen lägger in 180 på slutet... Jag skär alltså in på kicken (halvsitter). Många gör det på 9or med. Så då borde de ju inte heller kallas cork.

cork 180 - inte möjligt.
klart man kan gör cork 180! men eftersom jacob säger att det inte går, på grund av nåt med en korkskruv så kan vi väl kalla det d-spin 180 eftersom lauvrent favre ligger solklart i d-spin läge enligt mej! pausa ni på 1.05 så ser ni det

och vad spelar det för roll hur man ser ut innan man lämnar kicken. alla har ju olika stilar. det finns ju ingen regel som säger att om du lutar mer än 70 grader innan hoppet så blir det ett annat trick. det är väl ändo när man är i luften som räknas eller?

och som sagt då borde man ju inte kunna göra cork 5, 9 ,12 eftersom då ligger man fel enligt den där axeln.

cork 180 - inte möjligt.
En gång.. såg jag en snubbe som fick aaasmycke bakåtvikt i ett hopp för hans ben pallade inte kicken. Då låg han i "soooolklart cork läge" för han hade så mycke bakåtvikt. Sen lyckades han ändå stå! Då måste ju de va en cork straight air aller hur!? För han låg ju lika snett som Favre i luften och han stog. Så enligt er som tror att de går att göra cork 180 var alltså de här en cork straight air? Haha tänk till lite..

cork 180 - inte möjligt.
Asså det finns för många "vetarN" här. Wester öppnade för diskussion och allt ni (absolut inte alla) har och komma med är "ehehe det går cork 180 blabla".

Senast ändrad:
cork 180 - inte möjligt.
asså ja har ingen aning, för de första så finns de bara en person som kan hundraåtti (180) snurrar o de är richard nilsson. o för de andra måste man snurra i en cork inte gör 90 sen lägga sig på snedden i sen 90 igen..

men att wester ens orkar fattar ja inte, lite mycke ostfundue där tror ja!!

Tillbaka
Topp