Dags att byta spår i livet.

Fullt ös

Aktiv medlem
Jag har kommit till en punkt i livet där jag inser att det inte längre räcker att åka en eller två veckor per år på skidresa med vänner eller familj. Varje gång det är dags för hemfärd från fjällen är det enda jag tänker att jag inte fått nog.

Jag inser att jag vill jobba med skidåkning på ett eller annat sätt. Jag vill inte längre bara vara en besökare på fjället som kommer och går utan vara hemma där, kunna kalla det min arbetsplats.

Jag är 45 år, arkitekt i Stockholm och jag avskyr inte mitt jobb, även om jag inte skulle säga att jag älskar det heller. Men 95% av tiden sitter jag framför en dator, och jag vet inom mig att det är inte där jag ska vara. Det är i naturen jag hör hemma, det har jag vetat länge. Det är först nu jag har fattat ett beslut att göra något åt det.

Och så har jag två små barn, så det här blir ingen enkel omställning. Barnen är 8 och 5, och de gillar att åka skidor. Glädjande! Men inom en snar framtid kommer jag ha dem varannan vecka då barnens mamma och jag ska flytta isär. Och deras hemort kommer att vara Stockholm. Det blir inte lätt det här. Men ingen annan kommer att göra det åt mig, så det enda jag kan göra är att ta ett steg i taget.

Och så läser jag förstås om Christoffer Axelsson https://www.freeride.se/christoffer-axelsson-fran-gast-till-guide-vid-46-ars-alder/, och blir inspirerad. Detta går! Jag tittar på Campus Åres Vildmarksutbildning och blir väldigt, väldigt sugen. På fjället vill jag ju vara, sommar som vinter. Men att jag skulle ha 60 veckor över för mig själv där jag bara kan studera finns liksom inte på kartan. Och då tänker jag inte ens på det ekonomiska – det kanske går att lösa på ett sätt eller annat – utan på tiden som helt enkelt inte finns med barn i Stockholm varannan vecka.

Så min plan är något betydligt mer blygsamt. Jag tänkte nog läsa SLAO:s skidinstruktörsutbildning, en vecka i taget. Det är fyra veckor sammanlagt och jag får ta dem en och en. Praktiken däremellan, ja den får vi lösa efter hand.

Att veckopendla till Åre de veckor jag inte har barnen är en tanke. Och Åre får det nog bli, inte bara på grund av skidåkningens kvalitet utan också för att det går direkttåg från Stockholm. Men om det funkar ekonomiskt och praktiskt vet jag inte. Går det att jobba med skidåkning varannan vecka? Veckorna i Stockholm löser jag nog, jag har ett eget företag med konsultverksamhet så när jag inte jobbar med skidåkning kan jag försörja mig hyfsat.

Är det ens görligt? Att följa en dröm är väl bra, men man behöver ju mat på bordet också. Jag tänker att finns en och annan som jobbar i skidbranschen i det här forumet, och om ni har några synpunkter eller erfarenheter att dela med er av är jag idel öra.

Jag har inte klurat ut det här ännu. Men jag har i alla fall tagit första steget.

Välkommen till (valfritt medelålders årtal) års krisen :)

Finns två alternativ.

1. Bit ihop och kör på. Var glad att du har ett jobb, två barn och var nöjd med det.

2. Släng allt över ända och testa på ett nytt liv. Hitta dig själv och så vidare.

Finns en jäkla massa reportage om folk som blivit fårbönder, vildmarkguider, bergsklättrare och bagare sent i livet. Men för alla som lyckas är det nog en hel del som insett att det blev typ samma fast annorlunda...

För att vara allvarlig, stanna nära dina barn. Börja med att leva i naturen runt stockholm och hitta ett sidojobb/projekt att lägga energi på där. Vi sitter alla framför datorn hela dagarna. Vi drömmer alla om nya jobb och platser att bo på. Så du är inte ensam. Frågan är bara om det löser något? Ju mer man tänker ju mer vill man så klart. Kanske du skall ta itu med varför du längtar till naturen, snarare om hur du skall förändra hela ditt liv? Små förändringar kan hjälpa mer än stora..

Börja springa till jobbet om du saknar rörelse, börja bygga en koja i skogen, börja med yoga, börja med vad som helst..

hade en polare som sålde allt, lämnade jobb å flyttade till fjälls som städare. han var lycklig i några år, sen blev allt som vanligt igen med jobb och familj och slit.

Eller så skiter du i vad jag skriver och följer ditt hjärta... eller hjärna...

Senast ändrad:
Jo, nog är det medelålderkris alltid. Jag har köpt en longboard och ska springa maraton också, så här är det ingen hejd på krisen. Kriser går ju över. Men att jag älskar att vara i naturen i allmänhet och skidåkning i synnerhet är inget som går över. Så har det alltid varit.

Jag har kommit till en punkt i livet där jag inser att det inte längre räcker att åka en eller två veckor per år på skidresa med vänner eller familj. Varje gång det är dags för hemfärd från fjällen är det enda jag tänker att jag inte fått nog.

Jag inser att jag vill jobba med skidåkning på ett eller annat sätt. Jag vill inte längre bara vara en besökare på fjället som kommer och går utan vara hemma där, kunna kalla det min arbetsplats.

Jag är 45 år, arkitekt i Stockholm och jag avskyr inte mitt jobb, även om jag inte skulle säga att jag älskar det heller. Men 95% av tiden sitter jag framför en dator, och jag vet inom mig att det är inte där jag ska vara. Det är i naturen jag hör hemma, det har jag vetat länge. Det är först nu jag har fattat ett beslut att göra något åt det.

Och så har jag två små barn, så det här blir ingen enkel omställning. Barnen är 8 och 5, och de gillar att åka skidor. Glädjande! Men inom en snar framtid kommer jag ha dem varannan vecka då barnens mamma och jag ska flytta isär. Och deras hemort kommer att vara Stockholm. Det blir inte lätt det här. Men ingen annan kommer att göra det åt mig, så det enda jag kan göra är att ta ett steg i taget.

Och så läser jag förstås om Christoffer Axelsson https://www.freeride.se/christoffer-axelsson-fran-gast-till-guide-vid-46-ars-alder/, och blir inspirerad. Detta går! Jag tittar på Campus Åres Vildmarksutbildning och blir väldigt, väldigt sugen. På fjället vill jag ju vara, sommar som vinter. Men att jag skulle ha 60 veckor över för mig själv där jag bara kan studera finns liksom inte på kartan. Och då tänker jag inte ens på det ekonomiska – det kanske går att lösa på ett sätt eller annat – utan på tiden som helt enkelt inte finns med barn i Stockholm varannan vecka.

Så min plan är något betydligt mer blygsamt. Jag tänkte nog läsa SLAO:s skidinstruktörsutbildning, en vecka i taget. Det är fyra veckor sammanlagt och jag får ta dem en och en. Praktiken däremellan, ja den får vi lösa efter hand.

Att veckopendla till Åre de veckor jag inte har barnen är en tanke. Och Åre får det nog bli, inte bara på grund av skidåkningens kvalitet utan också för att det går direkttåg från Stockholm. Men om det funkar ekonomiskt och praktiskt vet jag inte. Går det att jobba med skidåkning varannan vecka? Veckorna i Stockholm löser jag nog, jag har ett eget företag med konsultverksamhet så när jag inte jobbar med skidåkning kan jag försörja mig hyfsat.

Är det ens görligt? Att följa en dröm är väl bra, men man behöver ju mat på bordet också. Jag tänker att finns en och annan som jobbar i skidbranschen i det här forumet, och om ni har några synpunkter eller erfarenheter att dela med er av är jag idel öra.

Jag har inte klurat ut det här ännu. Men jag har i alla fall tagit första steget.
Är i typ samma situation som dig och samma ålder. Hade tänkt flytta till Alperna istället men efter börskrashen försvann 80% av mitt sparkapital vilket gjorde det svårt.

ack ja den krisen. Här sitter en till kontorsråtta som undrar om detta var livet. Dock har jag ännu ingen longbard-än, men det beror enbart på att vi bor i obyggden och där finns ingen asfalt. Jag har dock skog, djur å norrsken på bakgården, men inga berg.

Drömmer själv om förändning och är trött på att sitta och stirra i ett grått kontorlandskap. Det är bara en sak som hindrar mig, det är den sk livsstilen man lagt sig till med iom hyggligt jobb. Har altså inte råd att säga upp mig. Vilken är en ren lögn. Jag är inte beredd att offra något för att bli mer nomand.
Funder själv på att ta tjänsteledigt 3-4mån och dra till alperna. Familjen ab hänger på. Om man efter 4 månader av makaroner och bummarliv, i en möglig lägenhet, ännu inte är beredd att göra de förändringar som krävs, för ett annat liv, är det väl att hoppa tillbaka i ekorrhjulet. Annars kanske en plan tagit form under tiden. Så där var planen, nu ska den bara genomföras.:LOL: Är för feg ännu. ( vardagen är inte tillräckligt grå ännu?) Kanske något för dig också? förstår dock att det är värre som separerad att få till en flytt. Men det är sant som @norly säger vardagen hinner jämt ifatt en.

ack ja den krisen. Här sitter en till kontorsråtta som undrar om detta var livet. Dock har jag ännu ingen longbard-än, men det beror enbart på att vi bor i obyggden och där finns ingen asfalt. Jag har dock skog, djur å norrsken på bakgården, men inga berg.

Drömmer själv om förändning och är trött på att sitta och stirra i ett grått kontorlandskap. Det är bara en sak som hindrar mig, det är den sk livsstilen man lagt sig till med iom hyggligt jobb. Har altså inte råd att säga upp mig. Vilken är en ren lögn. Jag är inte beredd att offra något för att bli mer nomand.
Funder själv på att ta tjänsteledigt 3-4mån och dra till alperna. Familjen ab hänger på. Om man efter 4 månader av makaroner och bummarliv, i en möglig lägenhet, ännu inte är beredd att göra de förändringar som krävs, för ett annat liv, är det väl att hoppa tillbaka i ekorrhjulet. Annars kanske en plan tagit form under tiden. Så där var planen, nu ska den bara genomföras.:LOL: Är för feg ännu. ( vardagen är inte tillräckligt grå ännu?) Kanske något för dig också? förstår dock att det är värre som separerad att få till en flytt. Men det är sant som @norly säger vardagen hinner jämt ifatt en.
Ja tjänsteledigt i 4 månader hade varit ett alternativ för att testa på livet. Plågsamt att sitta på sitt kontor när man bara drömmer om manchester och puder.

Tjänstledigt i 3-4 månader beror helt och hållet på hur värdefull arbetsgivaren anser att man är för jobbet. Jag fick tjänstledigt för studier till hösten tack vare att jag sökte i mycket god tid, men det var inte med munter min chefen godkände ansökan.
Sen har ju många som TS barn i skolåldern och då ska en riktigt bra utbildningsplan presenteras för skolan vid längre planerad frånvaro. Det kanske är olika för varje kommun men mina barns kommun tillåter endast 5 extra lediga dagar per termin, utan särskild undervisningsplan.
Det låter vansinnigt enkelt att ställa om livet när man läser om de som lyckats. Men jag tror det är många års planering och förberedelser som sker innan steget tas. Sedan blir det vardag även i fjällen, jag vet då jag bodde i Kiruna ända upp i vuxen ålder.

Det är inte omöjligt att jobba som arkitekt i Åre, kolla upp exempelvis Kontrollbolaget. Alternativt ett flexibelt/distansarbete. Veckopendling till/från Stockholm är nog vanligare än du tror, problemet är att du då behöver två dyra boenden. Ska du göra detta som test så kan du ta in ett par månader på Stay by House Be eller vad det heter.

Jag bara älskar att den här typen av trådar dyker upp här 👌

Helt ärligt, tror jag att svaren du får här är betydligt bättre än om du gått till en psykolog eller skrivit till DN ”insidan” (som brukar ta upp liknande insändare).

Att flytta till Åre på hel- eller deltid är naturligtvis ett alternativ. Känns som att Åre haft extremt stor inflyttning av kategorin välutbildad-medelklass- som-vill- fly- ekorrhjulet. Vill du vara ytterligare ”en sån”..? (Att många är i liknande situation medför både för- och nackdelar).

För egen del så kände jag stort behov av riktig skidåkning efter alla år i barnbacken. Resulterade i att jag började prioritera vad jag själv vill, främst toppturer.
Men så bor jag åxå i Östersund där förutsättningarna är bra för turer i alla tre väderstreck (har tidigare bott i Åre i 15år, vilket jag inte skulle göra med kids).

Mitt råd: nästa vinter kanske du har varannan vecka ”barnledigt”. Gå ner i arbetstid, prioritera din egen skidåkning. Börja tura seriöst. Kanske köpa utrustning för vinterturer (sova ute!). Bor du i Sthlm är det enkelt att komma iväg till alperna med lågprisflyg eller tåg till fjällen.
Köp ett säsongskort som gäller på många skidorter (sk multiskipass)

Kör på!

Läser denna tråden med lite igenkännande fuktiga ögon med en suck av längtan. Jag är i en liknande situation som dig.

Är ett par-tre år äldre än dig, också nollåtta men i mitt fall är det primärt miljön, tempot och människorna i min lilla sömniga Jämtländska by som smittat mig. Av en ren slump råkade jag hitta till Skärvången som jag numera anser vara hemma. Visst spelar närheten till åkningen in men primärt är det som sagt miljön som jag mår bra av. Lite märkligt att jag känner mig ensammare i Sthlm med jobb, syskon, syskonbarn och något slags socialt sammanhang men i den här lilla (underbara) hålan känner jag mig inte det minsta ensam. Det blir jobbigare och jobbigare att åka tillbaka till Sthlm och redan nu har jag världens ångest för söndag och att behöva åka tillb ........

Våra förutsättningar skiljer dock en hel del. Jag är singel, har inga barn och har således inget som egentligen håller mig kvar i Sthlm. Däremot har jag betydligt sämre möjligheter att skaffa jobb eftersom jag är en helt vanlig tjänsteman inom offentlig sektor som bara har en 2-årig gymnasieutbildning. Det satsas en hel del från kommunerna häruppe och så länge man har (rätt) akademisk bakgrund eller "rätt" utbildning finns det hur bra jobbmöjligheter som helst. Men för mig är det betydligt svårare. Jag kan t.ex. hitta jobb inom äldreomsorgen här uppe men då måste jag gå ner så mycket i lön så att det blir svårt att få ihop ekonomin med en gammal kåk som kostar en hel del. Tror att nyckeln för mig är att nätverka och lära känna så mycket folk som möjligt häruppe för att öka mina chanser att hitta ett vettigt jobb.

Vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med detta inlägget och det var inte meningen att kapa tråden men detta kanske kan bli en pepp-tråd?

Till TS: mitt vuxna jag håller med norly här ovan. Du är inte lastgammal och skulle överleva några år till i Sthlm för att låta tanken mogna och för att lösa det praktiska. Det du längtar efter finns ju kvar. Om jag dessutom tar mig friheten att leka amatörpsykolog så tänker jag att en separation med allt som det innebär rent emotionellt kan grusa ens omdöme. Jag hade i.a.f. personligen inte riktigt litat på mig själv under dom omständigheterna.

Men om vi tillåter oss att inte vara så vuxna ....... kanske Östersund kan vara ett bra ställe att mellanlanda på? Du har naturen och åkningen rimligt nära men ändå stadsliv med allt vad det innebär. Tänker att det kanske kan minska risken för att omställningen blir alldeles för stor och att du ångrar dig inom några år. Med risk för att låta som en pessimist så finns det ju gott om exempel på människor som gjort det vi drömmer om för att några år senare vara i samma situation igen, bara att dom är det på en annan plats.

Ett tips är att många faktiskt kan skaffa litet billigare bostad och på så sätt få större ekonomiskt utrymme för ledigheter och resor. Även om man har barn.

Ett ”problem” där är ju att det gått att tjäna mycket på att maximera sin bostad och hänga på det tåget med värdestegringar som vi länge haft. Kanske dags att downsize och casha in?

Sen detta med att planera i flera år… Gör inte det, risken är att det aldrig blir av. Dra upp ankaret och försök resa genom livet med lättare bagage.

Senast ändrad:
Jag har flera polare (arkitekter, civil ingenjörer), som är i samma situation som medlem Fullt ös. De jobbar hela tiden, och är ganska väl betalda. De gör helt enkelt så, att de reser till Alperna (St. Anton, några dummare också till Frankrike) varje gång de bara har en möjlighet. Kanske bara för 3 dagar, kanske för 5 dagar. Ja, jag vet, att för klimatet är det inte bra att flyga till Alperna kanske 10 gånger om året. Men, de gör det, jobbar hela tiden, och kan skaffa många fina skiddagar varje år.

Jag har flera polare (arkitekter, civil ingenjörer), som är i samma situation som medlem Fullt ös. De jobbar hela tiden, och är ganska väl betalda. De gör helt enkelt så, att de reser till Alperna (St. Anton, några dummare också till Frankrike) varje gång de bara har en möjlighet. Kanske bara för 3 dagar, kanske för 5 dagar. Ja, jag vet, att för klimatet är det inte bra att flyga till Alperna kanske 10 gånger om året. Men, de gör det, jobbar hela tiden, och kan skaffa många fina skiddagar varje år.
Varför flyttar de inte bara ner då? Dåliga på språk? 😅

Varför flyttar de inte bara ner då? Dåliga på språk? 😅
Har man familj så flyttar de flesta inte gärna ifrån sina barn. Barnen kanske som vuxna väljer en utlandskarriär så att man inte kan träffas så ofta, och det kan man naturligtvis inte göra något åt.
Men är det inte så att många upplever en tristess och enformighet i jobbet?
För de flesta av oss här är väl skidåkning bara en av många saker som är viktiga i livet?
Jobba för vår försörjning måste vi de flesta av oss, och det en ganska stor del av tiden. Jag tror att ett spännande yrkesliv är lösningen till många sådana här ”kriser”. Att hitta en yrkeskarriär som ger möjlighet att ofta träffa nya människor, att få se och uppleva nya platser, lära känna människor från olika kulturer etc.
Det är förstås inte lätt om man har fastnat i ett traditionellt yrke, men att kasta allt överbord och flytta till en plats där man (i det här fallet) kan åka skidor hela tiden, tror jag inte är lösningen för de flesta.
Som flera andra har skrivit här, ganska snart är vardagen där också och det krävs en meningsfull bas i livet där också. Om man nu inte hittar ett kul jobb i Alperna som produktutvecklare/skidtestare hos någon skidtillverkare eller guide eller något sådant förstås. Eller något annat kul jobb i Alperna.
Jag bor sedan många år på kort promenadavstånd från en sandstrand och hur ofta är jag där? Mycket sällan. Det är bara vardag, ska jag nu vara på en sandstrand så skulle jag hellre snorkla från en strand i Sydostasien.
Utan att förringa någons mående eller livssituation, så är detta ändå ”i-landsproblem”. Vi föreställer oss kanske att vi måste hitta den perfekta lyckan, annars mår vi inte bra. Finns den perfekta lyckan? Ställer vi för höga krav som gör att vi mest ser de tråkiga sidorna?
Inte alls långt ifrån oss finns det många miljoner andra européer som bara har en önskan i livet: Att få överleva och få leva i fred.

Senast ändrad:
Jag har tänkt de sista 30 år, eller längre, att nu är det dags "att byta spår i livet". Varje måndag! Aldrig har det hänt. Jag också beslöt ganska tidigt, att jag skall ha en Dodge Charger när jag är 50. Nej, en sådan bil har jag inte. Inte Chevelle, inte ens GTO eller Cuda. Livet är bara att böja sig.

Både jag och frugan vill flytta till fjällen men vi kan inte pga delad vårdnad.. Vi letade fjällstuga men hade inte råd. Inte ens med en 30 kvm lägenhet. Så vi skaffade husvagn och säsongar nu i Tandådalen. Blivit 3 vintrar nu. Både vi och barnen älskar det. Dom är 13,11,10 och 1. Nu är 10-14 dagar skidåkning istället 30-40. Många sitter här i sina husvagnar och jobbar. Kan du jobba på distans kanske det är ett alternativ? Du kan ta med barnen på lov och helger. Vi får 2 veckor extra ledigt från skolan med så vi är lyckligt lottade.

Men kom ihåg. Det finns inget viktigare än barnen. Kul att dom älskar skidåkning. Ta med dom på äventyr så kommer du få så mkt tillbaka ❤️ lämna dom inte!

Det bästa med Tandådalen är att dom flesta håller sig i backen. Eller afterskin.. Snöar det håller dom sig inne för att det är dåligt väder och har det kommit 20 cm puder kan dom inte åka för det inte är pistat.

Som många säger blir ett nytt jobb en ny vardag. Jag är brandman och det är extremt mkt vardag där med. Försök se möjligheterna du har i ditt yrke är mitt tips. Välbetald? Möjlighet att jobba på distans?

Hoppas du hittar något som funkar för dig!

Tja, jag gjorde varannan vecka i Åre förra säsongen! Samma sits, barn varannan vecka och kan jobba remote. Tog nattåget upp från Skåne så du har betydligt lättare.
Sen körde jag långlunch och åkte intensivt i två timmar, käk framför datorn och ta igen lite jobb på kvällen. Om det vart dump på gång tog jag då och då en semesterdag.
Jag har egentligen ingen kommentar förutom att det funkade utmärkt och jag rekommenderar det! Kanske bra att bo nära backen. Kanske en bra och enkel förändring så slipper du mecka med nytt jobb och utbildning? Och det verkar som det är många andra i Åre som gör liknande.

Tja, jag gjorde varannan vecka i Åre förra säsongen! Samma sits, barn varannan vecka och kan jobba remote. Tog nattåget upp från Skåne så du har betydligt lättare.
Sen körde jag långlunch och åkte intensivt i två timmar, käk framför datorn och ta igen lite jobb på kvällen. Om det vart dump på gång tog jag då och då en semesterdag.
Jag har egentligen ingen kommentar förutom att det funkade utmärkt och jag rekommenderar det! Kanske bra att bo nära backen. Kanske en bra och enkel förändring så slipper du mecka med nytt jobb och utbildning? Och det verkar som det är många andra i Åre som gör liknande.
Kul att höra! Det känns som att utmaningen är att få en rimlig boendekostnad, hur löste du boendet? Och ja, arkitektverksamheten kommer ju inte att försvinna för att jag tar en eller annan skidutbildning, så det kommer att bli någon slags kombination under en längre tid. Det byggs ju en del i Åre också, även om konjunkturläget just nu inte är så lovande….

Kul att höra! Det känns som att utmaningen är att få en rimlig boendekostnad, hur löste du boendet? Och ja, arkitektverksamheten kommer ju inte att försvinna för att jag tar en eller annan skidutbildning, så det kommer att bli någon slags kombination under en längre tid. Det byggs ju en del i Åre också, även om konjunkturläget just nu inte är så lovande….
Jag hyrde ett rum som inneboende i en lägenhet så delat boende. Passar inte för alla kanske men jag tycker det är en fördel så länge som jag har eget sovrum. Ideala hade kanske varit att hitta någon annan som kör varannan vecka? Kolla FB-gruppen boende i Åre för sådana arrangemang..

Tack alla för era svar och synpunkter! Det värmer verkligen att så många bryr sig om att svara. Jag ska svara några av er mer utförligt när jag har mera tid! Bara några saker jag vill säga lite kort:

Kanske var min rubrik lite dramatisk. Det jag funderar på är alltså inte att säga upp mig från jobbet, sälja allt jag äger och leva som skibum resten av mitt liv. Det handlar mera om att (gradvis) få in fler skiddagar i mitt år och (på sikt) så smått börja arbeta på ett eller annat sätt med skidåkning och friluftsliv i fjällmiljö. Det här blir en flerstegsraket som kommer att sträcka sig över flera år.

Och jag kommer inte att bosätta mig på någon fjälltopp och lämna familjen vind för våg. Nej, barnen är det viktigaste här i livet och jag kommer att vara med dem varannan vecka i Stockholm vad som än händer. Men varannan vecka-livet för ju onekligen en del logistiska utmaningar med sig, även om det för mig egentligen är en möjlighet snarare än ett hinder. Barnens mamma är helt ointresserad av skidåkning så det var aldrig ett alternativ att få upp hela familjen till fjällvärlden ändå. Så nu har jag ju åtminstone varannan vecka ”för mig själv”, vilket ju borde öka mina möjligheter till skidåkning snarare än minska dem. Hoppfullt!

Nej, en sådan bil har jag inte. Inte Chevelle, inte ens GTO eller Cuda. Livet är bara att böja sig.
Äh KaitsuH, du behöver inte köpa någon, jag har en Chevelle, du kan få hänga med mig..
chevelle malibu 65 paradise skis.jpg

Nej, barnen är det viktigaste här i livet
Precis, jag tänkte nog att det var så du resonerade när jag läste din första post. Jag gick själv igenom det där för några år sedan, och tack vare junior så började jag åka skidor igen. Jag åker så mycket jag kan när grabben inte är hos mig, och annars så följer han med och vi åker tillsammans i Sälen dit vi har drygt en timmes körning. Jag är också egen företagare och kan i viss mån disponera min tid som jag vill och har dragit till Alperna ett par vändor när det har passat.

Att älska sitt jobb är få förunnat, jag gillar mitt jobb oftast, men det är framförallt ett sätt att få möjlighet att ägna sig åt sitt fritidsintresse.
Yin och yang vet du, det blir vardag till slut som flera har nämnt. Att vara lite missnöjd med sitt jobb ibland är knappast skadligt, du njuter desto mer när du får åka skidor. För drygt tio år sedan arrenderade jag ett litet hotell i Thailand för att få vara nära min dröm på heltid, men sedan blir det vardag och man glömmer bort att bada i havet. Sanden blir för sandig osv.

Mitt tips är att hitta en bostad nära dina barns mamma (men inte för nära) så att vardagen fungerar med barnens överlämningar osv fungerar. När du har landat i det och allt det praktiska funkar så kommer du också njuta av dina skidutflykter mera.

Idag tog vi säsongsavslut i Kläppen i sugiga pister, men nu ska jag ut och starta Chevellen och lyssna på suget i V8:an istället. Hoppas det räcker till att backarna öppnar igen.

En sak bara. HD köper man, när man fyller 70. Hayabusa när man fyller 50.
Vaff... förra HD'n (chopper) införskaffades vid 30, sporthojarna skaffades vid 20. Har kvar bägge sorterna idag. Hela mitt liv är tydligen bara en livslång kris alltså. 😱
Hahaha

Till TS. Man lever bara en gång, gör det bästa av situationen. Men med ungar är ens liv inte bara ens eget. Lycka till.

Att jobba som skidlärare är nog bland det roligaste jag gjort⛷. Och hade jag inte gjort det när jag var mellan 20-25 så hade jag gärna gjort det nu som gammal gubbe. Sen behöver man ju inte ge upp allt och flytta till en skidort en (eller flera) säsong, utan man kan börja med att gå ett eller flera utbildningssteg och sedan hjälpa till i lokala skidskolorna, exempelvis hos Friluftsfrämjandet för att få erfarenhet och få testa om man gillade det. Oavsett resultatet kommer du säkert bli en bättre skidåkare (och även pedagog) och kommer få kul skidkompisar och inspireras i din skidåkning.
Därefter kanske du vill gå vidare och jobba i större berg och med fler olika elever etc.,,.

Senast ändrad:
Det finns bara ett sätt egentligen för att finna sig själv och bli lycklig. Det är att lyssna till vad hjärtat säger.
Allt annat är kompromisser och eftergifter åt vad omgivningen förväntar sig att man ska göra.
Lättare sagt än gjort, jag vet.
Jag har själv tagit en del beslut i mitt liv som andra har tyckt att: så kan du ju inte göra, man gör inte så.
Jo jag gör det, för det är vad jag vill göra och då blir jag lycklig.
Karriär, nä skulle inte tro det. När mina vänner jobbade sig upp och fick bättre och bättre jobb och lön, då satt jag på en alptopp i mina silvertejpade skidkläder och drack billigt rödtjut med likasinnade skiddårar.
Å andra sidan, hade jag inte gjort det hade jag kanske inte träffat mitt livs kärlek på en fjälltopp en solig vårdag.
En som är minst lika tokig i fjäll och skidåkning.

Lycka till med vad än det kommer ut av det här.
Men framför allt: lyssna till vad ditt hjärta säger❤️

Hej
Jag har läst ditt inlägg och förstår dej exakt.
Alltför många har en dröm men låter det stanna vid en dröm.Jag och min fru sålde allt och flyttade till Österrike/Mayrhofen, det är snart 7 år sedan.Jag jobbar som skidlärare deltid perfekt då hinner man åka mycket själv.
Mitt råd till dej följ ditt hjärta tiden går fort
och det gäller att ta vara på tiden!!
Jag är 72 år stack då vi var 65.!!!
Skidhälsningar Åke

Hej
Jag har läst ditt inlägg och förstår dej exakt.
Alltför många har en dröm men låter det stanna vid en dröm.Jag och min fru sålde allt och flyttade till Österrike/Mayrhofen, det är snart 7 år sedan.Jag jobbar som skidlärare deltid perfekt då hinner man åka mycket själv.
Mitt råd till dej följ ditt hjärta tiden går fort
och det gäller att ta vara på tiden!!
Jag är 72 år stack då vi var 65.!!!
Skidhälsningar Åke
Du är en sann förebild i sammanhanget, jämfört var jag ju rena ynglingen 62 när vi sålde huset och drog till Åre.
Att det inte blev längre bort var för att barn/barnbarn skulle kunna komma och hälsa på och åka skidor/cykla DH hyfsat smidigt.

Tillbaka
Topp