Dags att förnya sig.

Vailent

Ny medlem
Dags att förnya sig.
Jag har kört skidor i hela mitt liv, känner att det är dags att köpa mig ett par riktiga nu.!
Jag har bestämt mig för att köpa ett par twintip, men är relativt korkad vad gäller att veta vad som är bra respektive dåligt.
Jag är 188cm lång och väger 82.
Jag vill ha en skida som är lämplig att "leka" med i parkerna samt köra lite pist samt även offpist. Mest har jag tänkt att använda den till att leka runt.
Jag har väldigt liten erfarenhet av att köpa nya skidor men jag har ändå kollat runt lite och tittat på t ex
K2 Fujative, K2 Public Enemy, Rossignol Scratch FS och Dynastar Trouble Maker.
Jag har faktiskt inte en aning riktigt om vad som skiljer dem från varandra och vilken längd som passar mig bäst!
Skulle bli tacksam om någon som vet mer än mig kunde tipsa mig.

Tack på förhand //Jonas

Dags att förnya sig.
Av dom där skulle jag nog plocka bort fujativen för att den är mjuk och du väger en del och jag testade dom ett åk och dom var inte särskilt roliga i pisten(den lilla tid jag spenderade där) men den flöt bättre än mina teneighty i offpisten kändes det iaf som. Den är minst allround helt enkelt.

edit: skulle säga att en skida kring 180cm men det är ju en smaksak.

Dags att förnya sig.
Tack. Jag läste lite mer om Scratch nu med, Är den så dålig i pist? Sen såg jag ett annat alternativ, Salomon 1080 eller vad den heter? Nåt att ha?

Dags att förnya sig.
1080 är en lekfull skida om man är lätt men för tungviktare så kan den bli lite orolig. kolla in head mad trix, völkl karma, ross scratch bc som är mer allsidig än fs. men vill du ha 1080 så köp inte kortare än 181. trouble maker funkar bra i park och pist men är inte lika bra offpist.

fast med tanke på din längd och vikt bör du inte köpa kortare än 180 cm utan sikta in dig på skidor mellan 180-190 cm...oavsett om du köper 1080 eller inte.

Tillbaka
Topp