Dags för lite brädsnack!

Rydellen

Ny medlem
Dags för lite brädsnack!
Tycker det är alldelles för dåligt med brädsnack på forumet. Skidor snackas det om och deras millimetermått hit och dit. Snowboard har alltid varit mer "kör och ha kul på den brädan du har" men tycker att vi ska dra igång lite mer teknologisnack som skidfreaksen ;D

Jag är jäkligt intresserad av Lib-Tech just nu då de kommer med många roliga och nytänkande ideer! http://www.lib-tech.com/snowboards/index.html

Först ut som en ny grej är rocker på bräda. Har funnits på skidor ett tag men nu även på snowboard. Banana kallar dem det och brädan ska ha rocker mellan fötterna och styvare tail och nose för att behålla någorlunda pop. Men tror ni att detta fungerar bra i annat än puder? Att ha en mjukare del mellan fötterna tycker inte jag låter som ett bra koncept om man ska köra fort utan mer som en chillout surfbräda? Bör funka ypperligt vid djup och lugn åkning!

En annan grej som funnits sedan tidigare men fortfarande verkar ganska fantastisk är Magne-traction som innebär att du istället för att ha tail och nose som enda stödpunkter har hela sju stycken! Det ser ut som små utbukningar från den normala radien. Stålkanten går ut i små utbukningar. Svårt att se på denna bilden men man anar hur det ser ut iaf. http://www.lib-tech.com/snowboards/skunkApe.html
Släpper toppen på nosen finns en punkt lite bakom nosen som håller fäste trots att nosen hasar tex.
Någon som testat och kan berätta om skillnaden? Enligt futuresnowboarding.com har de delat ut nästan alla "pallplatser" till bästa bräda till brädor med magna-traction.

Inverterad skärning kommer också att bli vanligare men är i princip omöjligt i annat än lössnöförhållanden. Tillsammans med banana(rocker) skulle det vara grymt i puder!http://www.lib-tech.com/snowboards/hammock.htm

Tapering blir vanligare och vanligare på brädor. Innebär att nosen är bredare än tailen. Man får ett helt annat flyt med en bredare och ofta mjukare nos. Men påverkas åkningen för mycket i övriga förhållanden än 30cm pow!? Har själv inte testat trots flera möjligheter att göra det. Dum som man är..Men är lite intresserad och samtidigt orolig för att den inte ska prestera tillräckligt vid andra förhållanden än just puder. Inte din enda bräda men kanske ett måste vid rätt förhållanden!? Tapering+banana=fläskigt flyt!

Sedan har vi detta med vilken sorts skärning man ska ha. Normalt sett har friåkningsbrädor "directional" form vilket innebär att nosen är längre och den mesta skärningen är vid tailen. Detta ska göra att brädan går mer rakt fram och ger vid sväng en "kick" från skärningen i tailen.
Motsatsen då, en parkbräda med twinshape och helt radiell skärning, vilket innebär att nose och tail är lika långa och att skärningen är jämnt fördelad och radiell som tagen ur en full cirkel.
Jag tycker efter några avverkade brädor att directional är överskattat som fasen. Har du dessutom en styv bräda från nose till tail blir det problem med hugg från tailen vid åkning rakt fram. Och visst fasen vill man kunna bränna rakt ner i fallinjen utan att behöva vara rädd. Jag har på min senaste bräda fått ligga på lite skär hela tiden för att lugna brädan. Har haft en lite mjukare directional innen där effekten inte var lika extrem. Om jag jämför med min parkbräda kan jag bomba rakt ner utan en antydan till hugg. Och svängen tycker jag inte lider något speciellt av den radiella skärningen alls! Varför håller då friåkningsbrädor fortfarande fast vid detta? Någon som håller med mig?

Ni som är lite seriösare med eran åkning och med inriktning mot freestyleinspirerad friåkning är er jag främst vill ha åsikter från men självklart får alla skriva och tycka om de olika sorters brädor som finns på marknaden idag.

Någon som har några tips eller nyheter de vill berätta om så varsågod!

Kör hårt!

Rydell

Senast ändrad:
Dags för lite brädsnack!
bra och rolig läsning, skojj att folk tar sig tiden ibland. lib-tech gör sjuka brädor. så är det bara

Dags för lite brädsnack!
Synd att folk inte får igång tråden här Emilson. Du får helt enkelt konvertera helt till skidor:D
Nej men skämt åsido.

Magen-traction bygger på den principen att ist för att hela jäkla brdansstålkantslängd ska va i snön/isen så är bara en del punkter "fast". Det för att det ska bli mer skär och mindre "shit nu lossnar det whaa!!!". Det borde fungera riktigt bra. Ett annorlunda exempel på mindre kantyta ger mer bett är de folket på tgr som har rockrat sina skis för att få bättre pow flyt har även tyckt att deras skidor har bettat mer i hardpack än tidigare tack vare kortare kontaktyta.
Sj tycker jag att just det sistnämda låter helt whack, så kan ja inte utesluta det helt innan man har provat det själv.

Jäkligt spännande med LibTech att dom hittar på lite nytt på snowboardsidan. Känns som att det senaste som va ngt revolutionerande va progressiv skärning, och det är väl inte direkt högtech nuförtiden? Bra,kul, spännande med innovativa grejer. Sen om det funkar så bra som dom påstår låter jag vara osagt. Brave thing to do dock!

Emilson! Köp en stringkalsong så blirru nöjd! Känns som att den förenar det bästa av 2 världar i en puderplanka. Twintippad flytkork.

FUI: Banana hammock aka male thong

Blir mer skishape på brädorna och mer snowboardshape på skidorna :P

Senast ändrad:
Dags för lite brädsnack!
Jag kan inte uttala mig så mycket i frågan men det ser ut som att det blir ett test köp på en magne-traction bräda nu till vintern. synd bara att man inte är allt för rik så man kan köpa ett par olika varje säsong =/

Dags för lite brädsnack!
Skate banana verkar sjukt intressant. Letar ny bräda nu inför kommande säsong i whistler. Har de senaste åren åkt på en allroundbräda med mest inriktning på pow. Den har directional form vilket som rydellen skrev innebär längre nos än tail. Brädan har inte lämpat sig direkt för parken och nu har jag bestämt mig för att skaffa en parkbräda som krossar. Skate banana verkar ju kunna funka i puder också, annars är väl enda alternativet för att slippa kompromissa; skaffa en av varje.

Rydellen, jag håller helt och hållet med dig om skärningen, directional form känns överskattat. Att behöva stå på skär och vara beredd på hugg varje gång man bränner rakt ner är ingen höjdare.

Vad åker du på för brädor nu? Rekommenderar du att ha en park och en offpistbräda?

Dags för lite brädsnack!
Rydellen sa:
Tycker det är alldelles för dåligt med brädsnack på forumet. Skidor snackas det om och deras millimetermått hit och dit. Snowboard har alltid varit mer "kör och ha kul på den brädan du har" men tycker att vi ska dra igång lite mer teknologisnack som skidfreaksen ;D
Det är verkligen sant. Såhär har det varit så länge jag har varit aktiv på freeride och det är väl sådär fem år nu iaf. Jag vet inte vad det är som gör Sveriges snowboardåkare så ointresserade av att diskutera hårdvara.

Rydellen sa:
Men tror ni att detta fungerar bra i annat än puder? Att ha en mjukare del mellan fötterna tycker inte jag låter som ett bra koncept om man ska köra fort utan mer som en chillout surfbräda? Bör funka ypperligt vid djup och lugn åkning!
En Lib-Tech med Banana-Tech är inte mjukare mellan föttera. Den är istället styvare i nos och tail för att ge bra pop vid ollies och stora landningar.

Rydellen sa:
En annan grej som funnits sedan tidigare men fortfarande verkar ganska fantastisk är Magne-traction som innebär att du istället för att ha tail och nose som enda stödpunkter har hela sju stycken! Det ser ut som små utbukningar från den normala radien. Stålkanten går ut i små utbukningar. Svårt att se på denna bilden men man anar hur det ser ut iaf. http://www.lib-tech.com/snowboards/skunkApe.html
Släpper toppen på nosen finns en punkt lite bakom nosen som håller fäste trots att nosen hasar tex.
Någon som testat och kan berätta om skillnaden? Enligt futuresnowboarding.com har de delat ut nästan alla "pallplatser" till bästa bräda till brädor med magna-traction.
MTX fungerar klockrent och är helt klart en av de intressantaste inventionerna på snowboards på många år. Jag körde två olika MTX brädor förra vintern, en Gnu 11'up 166 och en Lib-Tech Mullet 165. I vanlig mjuk pist är skillnaden inte framträdande men så fort pisten blir lite hårdare är bettet klart mycket bättre. Med lite självförtroende kan du faktiskt få riktigt bra skär på underlag som är helt omöjliga att svänga på annat än för Anja Pärson. Jag rekommenderar dock att man rundar av kanterna ordentligt ca 15 cm både i nos och tail annars kan skäret bli "för bra" och man kan uppleva att man fastnar i skäret. En stooor fördel för parkåkning är att man kan runda av hela kanterna men ändå ha ett helt ok skär.

Rydellen sa:
Tapering blir vanligare och vanligare på brädor. Innebär att nosen är bredare än tailen. Man får ett helt annat flyt med en bredare och ofta mjukare nos. Men påverkas åkningen för mycket i övriga förhållanden än 30cm pow!?
Jag tycker att brädor med tapering är klockrena friåkningsbrädor, inte bara för puder utan för högfartsåkning både on och off-pist. Egenskaperna för parkåkning är dock lite begränsade eftersom skillnaden mellan att åka framåt och bakåt är såpass stor. Dessutom är nästan alltid brädor med tapering ordenligt bakmonterade vilket ytterligare försämrar parkegenskaperna.

Rydellen sa:
Jag tycker efter några avverkade brädor att directional är överskattat som fasen. Har du dessutom en styv bräda från nose till tail blir det problem med hugg från tailen vid åkning rakt fram. Och visst fasen vill man kunna bränna rakt ner i fallinjen utan att behöva vara rädd. Jag har på min senaste bräda fått ligga på lite skär hela tiden för att lugna brädan. Har haft en lite mjukare directional innen där effekten inte var lika extrem. Om jag jämför med min parkbräda kan jag bomba rakt ner utan en antydan till hugg. Och svängen tycker jag inte lider något speciellt av den radiella skärningen alls! Varför håller då friåkningsbrädor fortfarande fast vid detta? Någon som håller med mig?
En radiell skärning är mer förutsägbar och lugnare i höga farter enligt min åsikt. Den är dessutom lättare att anpassa till olika storlek på svängarna än en direktionell skärning. Jag håller med om att direktionell skärning är överreklamerat.

Senast ändrad:
Dags för lite brädsnack!
Vi kan inte låta en tråd som började så bra dö så snabbt! Måste finnas fler brädåkare här som vill prata brädor?

Dags för lite brädsnack!
Doughboy sa:
En Lib-Tech med Banana-Tech är inte mjukare mellan föttera. Den är istället styvare i nos och tail för att ge bra pop vid ollies och stora landningar.
Måste erkänna att jag inte fattar skillnaden. Om den är styvare i nos och tail så är den ju per definition mjukare mellan fötterna, eller?

kul tråd! även om budgeten går till skidor tills jag bryter nästa bräda...

Dags för lite brädsnack!
Doughboy sa:
MTX fungerar klockrent och är helt klart en av de intressantaste inventionerna på snowboards på många år. Jag körde två olika MTX brädor förra vintern, en Gnu 11'up 166 och en Lib-Tech Mullet 165. I vanlig mjuk pist är skillnaden inte framträdande men så fort pisten blir lite hårdare är bettet klart mycket bättre. Med lite självförtroende kan du faktiskt få riktigt bra skär på underlag som är helt omöjliga att svänga på annat än för Anja Pärson. Jag rekommenderar dock att man rundar av kanterna ordentligt ca 15 cm både i nos och tail annars kan skäret bli "för bra" och man kan uppleva att man fastnar i skäret. En stooor fördel för parkåkning är att man kan runda av hela kanterna men ändå ha ett helt ok skär.
Se där ja! Kul att du testat Mullet! En av brädorna jag kollar på just nu. Angående MTX, jag har hört att vissa älskar det. Medans vissa tycker att den "hugger" lite och inte ger rena skär som en vanlig bräda. Kanske en vanesak men det låter lite si och så..Du säger också att man kan behöva slipa av kanterna lite för att den ska uppföra sig bättre.. MÅSTE bara få testa en MTX bräda innan köp. Känns som en riktigt bra grej!
Vad tyckte du förövrigt om Mulleten? Var den tillräcklig för att bomba med eller mer lössnö-cruising?

Dags för lite brädsnack!
Mulleten är den klart bästa brädan jag åkt på. Den fungerar klockrent till min åkning, dvs snabb friåkning i höga farter. Den är fantastisk i puder och grymt snabbmanövrerad i skog. Som parkbräda är den ju dock helt klart begränsad eftersom den har rejält bakmonterat stance och avsmalnande form.

Jag har aldrig upplevt att en MTX-bräda hugger, men jag har upplevt att den fastnar i skäret och att det känns som att man inte ska komma ur det. Det är dock ganska mycket en vanesak, men kan även avhjälpas med avrundning av stålkanterna.

Iller sa:
Måste erkänna att jag inte fattar skillnaden. Om den är styvare i nos och tail så är den ju per definition mjukare mellan fötterna, eller?
Jag menar att om man jämför med en "vanlig" bräda så är det nosen och tailen som är styvare och partiet mellan fötterna är oförändrat, inte tvärtom.

Dags för lite brädsnack!
Allright! Mulleten verkar sjukt intressant! Är nosen mjuk och resten av brädan relativt styv? Taperade brädor brukar vara mjuka i nosen för extra flyt men kan också göra att man förlorar lite fäste i högre farter och med mer tryck. Något du inte märkt eller? Du säger att du kör hårt i höga farter så det låter ju bra iaf! Någon som vet om man kan få tag i Mullet i Sverige?

Dags för lite brädsnack!
Jag är jävligt intresserad i bohême just nu, inte så bra parkbrädor kanske men i alla fall.
svagheten är att jag måste köpa brädan i frankrike.
Jag vet att brädan är exceptionell bra i puderåkning och i höga hastigheter.
ta en titt vet jag det är värt det...

www.boheme.fr

Dags för lite brädsnack!
Ja, den är mjukare i nosen och relativt styv i övrigt men jag har inte upplevt att man förlorar fästet. Kanske beror det på Magne Traction, jag vet inte.

Dags för lite brädsnack!
Kanske dags att byta ut min baron ES 164 som puder bräda... Dock så åkte jag med den hela säsongen iår och är grymt nöjd! Stabil i höga farter, allert i skogen. Visserkligen får man brottas lite men den fungerar överallt och är bred och fin !

Kommer lib-tech till wasaberget iår tro... sugen på Mulleten!

Dags för lite brädsnack!
fyy fan den där lib brädan "banana hammock va fan de fulaste skit ja nånsin sett vart fan e vi påväg i utväcklingen? o nått annat skit ja läste idag om nån ny jävla "uppfinning" att skidorna vallas när man åker, att de pumpar ut valla från en behållare i pjäxan eller nått sånt påhitt. pajas skit! att äns fundera på att göra nått sånt! kostar ju bara massa pengar..

Dags för lite brädsnack!
SirGreen sa:
fyy fan den där lib brädan "banana hammock va fan de fulaste skit ja nånsin sett vart fan e vi påväg i utväcklingen? o nått annat skit ja läste idag om nån ny jävla "uppfinning" att skidorna vallas när man åker, att de pumpar ut valla från en behållare i pjäxan eller nått sånt påhitt. pajas skit! att äns fundera på att göra nått sånt! kostar ju bara massa pengar..
Håller med om valla-saken..Sicken skit :D haha

Men varför skriver du att banana rocker skulle vara skit för? Något som nu blivit anammat i skidsvängen kanske är rätt för brädåkare också!? Har du testat?

Dags för lite brädsnack!
Jag vet inte vad Sir Green menar men jag är dock beredd att hävda att Hammocken (inte skate banana alltså) känns lite överdrivet dålig i allt annat än puder. Även en normal hike kan ju innebära sämre partier, skråande, osv. Det är klart att det det går att åka på galna brädor men det känns lite som den brädan endast är PR-jippo eller för heliföretag men man vet ju aldrig. Kan ingen prova att ta ut sin wake i pudret i vinter - det borde kännas rätt likt (och stålkanter kan man nog skita i i alla fall på en sådan bräda...).

Dags för lite brädsnack!
okej jag överreagerade när jag såg den där brädan första gången. Iller har helt rätt i allt han säger!!

Dags för lite brädsnack!
Lib-tech går att köpa i sverige, enligt transition så finns det en firma i Huskvarna som tar in dem. Adressen är med nedan.
Själv tänkte jag beställa en Lib-tech Skunkape 172:a därifrån, är det nån som redan handlat så får ni gärna ge betyg... Eller om ni för den delen har erfarenhet av Lib-techs -08 brädor...

Permafrost Distribution
Roddareliden 1, Huskvarna

Tel. 070-4852846

Dags för lite brädsnack!
how about Volkls freeride brädor typ selecta? Den har samma poweder channel som nya Katana (skidan alltså) för att kunna vara direktional och twin på samma gång?

Dags för lite brädsnack!
Ett alternativ till Lib-Tech och Magne Traction är att slipa sin favorit bräda med Ultimate Grip.
http://www.ultimate-grip.com/
Om man gillar att ligga på skär är det helt underbart. När det pendlar mellan snö och is känns det aldrig osäkert. Körde hela förra säsongen med Ultimate på alla mina brädor.
Känns lite galet när man letar efter isfläckar som man kan carva, "bara för att det går"

Sjärv föredrar jag tapering på brädan, det ger ett lungnare skär som inte ligger och småhugger.
Men när man sen trycker på med kraft och kantar kommer svängen.
När jag testade Burton Fish i vårslasket kändes det som taperingen gått för långt för min smak.
Det fanns ingen tail att åka på.. Säker hur bra som helst i bottenlöst puder.

Dags för lite brädsnack!
Carbonflex sa:
Sjärv föredrar jag tapering på brädan, det ger ett lungnare skär som inte ligger och småhugger.Men när man sen trycker på med kraft och kantar kommer svängen.
Håller verkligen med. Man styr kicken ur svängen helt själv istället för att bli överraskad av hugg.

Carbonflex sa:
När jag testade Burton Fish i vårslasket kändes det som taperingen gått för långt för min smak.
Det fanns ingen tail att åka på.. Säker hur bra som helst i bottenlöst puder.
Håller även med här, men precis som du säger så är ju syftet med Fishen ett annat än att ligga på skär i pist.

Min personliga åsikt är att en tapering någonstans mellan 2,5 och 3,5 cm är lagom för en bräda som ska fungera allaround. När man börjar komma över 4 cm blir det mer en ren puderbräda som offrar lite pistegenskaper för att flyta bättre i det orörda.

Dags för lite brädsnack!
Det där ultimate grip verkar bra som fan. Men hur slipar man dom så? Måste man maskinfräsa ut profilen elelr? Hittar inget på sidan som man kan köpa?

Senast ändrad:
Dags för lite brädsnack!
Bumpar tråden lite och ställer samtidigt en fråga som är lite OT.
Någon som har tips på en bräda med relativt lång svängradie >~8.6, gärna radiell skärning, hård mellan fötterna medelstyv nose och tail, och lätt. Jag har kollat in Lib-tech Phoenix brädan som verkar ha det jag vill, förrutom just magne-traction. Ingen annan lib har riktigt den svängradie jag vill ha. Men om vi glömmer magne-traction (vilketsom), vad finns det för fortåkarbrädor som inte viker sig i höghastighetssvängar men som samtidigt inte är för hårda så att dom istället blir helt livlösa i lägre farter. En riktigt riktigt vridstyv bräda som fortfarande har bra flex längs med vore idealt såklart.

Vill kunna slänga runt en 360 utan problem nerför en klippa utan att känna mig som en tegelsten dessutom. Så en freestyle inspirerad freeride bräda låter ju rätt. Någon som har något att rekommendera. Skriva gärna också vad/hur ni åker och vart/förhållanden.

Tips mottages gladeligen!

Dags för lite brädsnack!
jag såg en lib-tech trs med magne-traction i säljesdelen och blev sugen på den

fungerar den bra i puder? åker mest puder, lite pist

å så funderar jag på flux supertitan som jag också hittade i säljesdelen, men dom äre väl inte så mycket att fråga om? bra bindningar är det jag har hört iaf =)

Dags för lite brädsnack!
mardiman sa:

å så funderar jag på flux supertitan som jag också hittade i säljesdelen, men dom äre väl inte så mycket att fråga om? bra bindningar är det jag har hört iaf =)
Köp super titan bindningarna. Grymt bra !

Har ett par likadana fast annan färg :) Tror dock att mina denim är liiite snabbre än dessa vita..

Edit:
Sen att markus har en grym support på Flux bindningarna är också ett stort plus ! Om de mot alltförmodan går sönder så går det smidigt att få reservdelar (håller KLART bättre än burton...)

Senast ändrad:
Dags för lite brädsnack!
mardiman sa:

Det blir ett riktigt grymt paket!! TRS:en funkar utmärkt i puder.

Dags för lite brädsnack!
Jag är inte lika förtjust i Flux. Lite klumpiga och knöliga...Men helt ok.. Rome Titan däremot!

Senast ändrad:
Dags för lite brädsnack!
burton cartel då? är dom bra? för hittade ett par såna lite billigare och dessutom i min stad =)

duger dem eller är det helt enkelt mer värt att köpa fluxisarna

härligt att bärdan va bra i puder iaf :D

Senast ändrad:
Dags för lite brädsnack!
Rydellen sa:
Banana kallar dem det och brädan ska ha rocker mellan fötterna och styvare tail och nose för att behålla någorlunda pop.
Hoppas du menar att den har rocker i nose och tail. Annars så känns det konstigt att den har rocker under fötterna och ingen av de brädor jag har haft att göra med denna säsongen som är banan har haft rocker mellan fötterna ;)

//H

Edit: Banana brädorna är grymma för den delen...

Senast ändrad:
Dags för lite brädsnack!
Hasse sa:
Hoppas du menar att den har rocker i nose och tail. Annars så känns det konstigt att den har rocker under fötterna och ingen av de brädor jag har haft att göra med denna säsongen som är banan har haft rocker mellan fötterna ;)//H
Det är faktiskt så att det bara är rocker mellan bindningarna och inte i nos och tail. Kolla www.lib-tech.com så finns det förklarat där.

Tillbaka
Topp