Datorkunnig?

OggeG

Ny medlem
Datorkunnig?
Hej. det är så att jag har ett problem med min dator, den startar om sig själv hela tiden typ så fort man hinner logga in, det står bara "monitor going to sleep" och sen slås den av. Det händer oftare och oftare och har hänt typ 4ggr idag.. så om de finns nån datakunnig som hade kunnat hjälpa så hade de varit bra!

EDIT: Har även försökt med ett annat grafik kort men funkar inte det heller.

Senast ändrad:
Datorkunnig?
Går spänningen av eller står den fortfarande på?

Med din beskrivning så kan det vara 100 olika orsaker till varför den gör som den gör.

Datorkunnig?
Försök starta i windows safe mode (ifall det är nagon drivrutin eller liknade som är störd).
Installera virusscanner och kör den. Eller kör nagon "direkt" fran nätet typ http://housecall.trendmicro.com/
Försök köra nagot diagnos verktyg typ dell support center om man har en dator fran dell exempelvis.

Kontrar med en OT-fraga, ingen som har samma problem att, för typ 2 veckor sedan eventuellt efter senaste win7 (64bit) update, iTunes och BlueRay vägrar spela pa vissa skärmar.... (typ funkar pa en skärm men inte pa en annan...utan felmeddelanden)... hdmi hdcp värdelöst.

Senast ändrad:
Datorkunnig?
Spontant skulle jag säga att kylaren till procesorn inte är med i matchen längre. Ett sådan beteende brukar vara ett skydd för att inte skada kretskort. Öppna datorn, dra igång den och kolla om alla fläktar snurrar.

Har du lagt till någon ny hårdvara i datorn som kanske inte är kompatibel med resten?

Det finns 100 grejer att kolla på och det där är alldeles för lite information för att vägleda dig åt något vettigt håll.

Är det en gammal dator (+4 år) titta på att investera i en ny. Annars är det bara och felsöka eller lämna in.

Datorkunnig?
Som föregående har sagt...

Prova starta datorn i felsäkertläge, det gör du genom att trycka F8 under du startar datorn innan windows laddas.

Sen är det mycket troligt det är som Gazza1 säger att någon komponent inte får kylning. Dock om den dör direkt så är det troligen någon kontakt/sensor som har fuckat mer än själva kylningen. Det behöver dock inte vara processorn utan det kan även vara nord eller sydbryggan om det sitter kylflänsar på dom och tex kylpastan har släppt.

Kolla om du ser några temperaturer i BIOS, du kommer in i BIOS genom att trycka på någon knapp (det står när du startar datorn) ... Isf kan du ju gå in där och kolla efter den har dött om något visar över 80°c tillexempel.

Sen heter det ju Datorer och inte Data ... Data är information och inte Datorer.

Datorkunnig?
Samma problem har jag, väldigt simpelt och lätt att lösa. Den är till 99% så att du har fett med damm och skit i fläkten, sug ut allt så blir det bra ska du se!

Datorkunnig?
Det första jag skulle kolla är så att inte någon knapp på tangentbordet har fastnat. Det är som att ha glasögonen på huvet typ.

Datorkunnig?
Jag vill också påpeka den väsentliga skillnaden mellan "Data" och "Dator". Det är viktigt för mej att den ygnre generationen känner till den.

Men ja, enligt min ringa erfarenhet, det låter som en överhettning. Dagens datorer är ju tyvärr utrustade med en spärr för överhettning. Notera dock att ta bort denna är mycket underhållande.

Eller så är det drivrutinerna.
Eller så är det BIOS.
Eller så är det fel på hårdvaran, moderkort t.ex.
Eller så är det operativ:et som ballat ur.
Eller så är det minnet.
Eller så är det diskarna.

Senast ändrad:
Datorkunnig?
biglebowski sa:
Japp, du måste dammsuga datorn. Se till att du har ett bra munstycke bara så att du inte har sönder den, hittade lite bra info här
Dammsuga en dator?
Are you nuts?

Vet du vad ESD gör med t.ex moderkortet?
Antagligen inte. Men ESD kortsluter eller bränner av ledningsbanorn på moderkortet.
Gissa vad som händer efter det?
Svarar du inget har du helt rätt!
Datorn startar inte mera, så inget händer när du trycker på knappen.

Rekomendera ALDRIG saker du inte har koll på vad dom gör.

Att blåsa ut t.ex processorkylaren, nätagget osv med luft på burk (ren luft, inga tillsatser, står på) är att föredra.
Använda lungorna fungerar lika bra (kan ge upphov till hosta p.g.a inandning av för mycket damm).

Datorkunnig?
Jag har kört med dammsugare i mina 10 år som jag har ägt dator. Pluggar även till System- & Nätverksadministratör på högskolan... Alla säger att det är så känsligt men jag har aldrig pajat något :D

Helt riktigt att det inte är att rekommendera, samma sak med ESD-band och skit... Aldrig använt! Även byggt ihop min nuvarande dator på en heltäckningsmatta :rolleyes:
Vad är det man säger, 3000v för att känna en enkelstöt men 30v för att sabba ett kretskort? :)

Plockat bort cpukylaren genom att lägga den på spisen och värma på för att kylpastan skulle värmas lite... Satan va varm den blev! Detta va polarens 6 kärninga AMD processor för 2papp som vi sedan råkade böja pinsen på 2 rader, inte så värst kul att peta alla dom tillbaka med pinsett, tur nog fungerade den efteråt! ;)

Jag menar bara att det går, men man måste ju förstå riskerna och konsekvenserna av sitt handlande!

Eftersom många tips fungerar säkert, men dom kan lika gärna kosta dig trasiga komponenter för flera tusen och då kan du inte skylla på ett forum utan får bita i det sura äpplet och köpa nytt! Vet du inte vad du håller på med, låt någon annan titta på det!

Senast ändrad:
Datorkunnig?
Trådskaparen måste ge lite mer information för att någon ska kunna ge några relevanta råd. Fråga mamma och pappa om råd är en början.

Datorkunnig?
Ett tips, gör en likadan tråd, skriv lite mer information och lägg upp den på www.sweclockers.com, den hemsidan har gott om datorkunniga människor! Lycka till!

Datorkunnig?
Tancoll sa:
biglebowski sa:
Japp, du måste dammsuga datorn. Se till att du har ett bra munstycke bara så att du inte har sönder den, hittade lite bra info här
Dammsuga en dator?
Are you nuts?

Vet du vad ESD gör med t.ex moderkortet?
Antagligen inte. Men ESD kortsluter eller bränner av ledningsbanorn på moderkortet.
Gissa vad som händer efter det?
Svarar du inget har du helt rätt!
Datorn startar inte mera, så inget händer när du trycker på knappen.

Rekomendera ALDRIG saker du inte har koll på vad dom gör.

Att blåsa ut t.ex processorkylaren, nätagget osv med luft på burk (ren luft, inga tillsatser, står på) är att föredra.
Använda lungorna fungerar lika bra (kan ge upphov till hosta p.g.a inandning av för mycket damm).
klart han kan dammsuga datorn. om man gör det rätt. Blåsa med egen lungkraft är inte så bra heller hörru :)

Datorkunnig?
Tancoll: Den slås av och startar sedan upp igen.

delta: Gjort virus sökning men inte hittat nåt.

Gazza1: Ja det är en gammal dator köpt för ca 8 år sen, blir att köpa en ny snart.

JohnHultgren: Nej en stationär.

Makkelio: Jag hade typ 2 ton damm i den så sög ut allt det och trodde den skulle funka men de gjorde den inte.

Perkal: Nope ingen knapp har fastnat.

biglebowski: Redan dammsugit men funkar ändå inte.

magnusericsson: Tack för tipset! :)

Datorkunnig?
OggeG sa:

Gazza1: Ja det är en gammal dator köpt för ca 8 år sen, blir att köpa en ny snart.

Makkelio: Jag hade typ 2 ton damm i den så sög ut allt det och trodde den skulle funka men de gjorde den inte.

Låter faktiskt som om detta kan vara lösning på alla dina problem: http://store.apple.com/se
;)

Datorkunnig?
OggeG sa:

Känns som att du borde kasta datorn i väggen eller bränna upp skiten. En 8 år gammal dator samlar på sig mycket skit vare sig du vill eller inte. Gårdagens hårddiskar och andra hårdvaror har inte en chans att hänga med dagens. Jag hade inte köpt en Mac dock, för en bra stationär är så jävla mycket bättre än apples överprisskit! :)

Senast ändrad:
Datorkunnig?
Är det bara jag som insett att Apple är datorvärldens svar på snowblades?
Tänk på det; du tror att du ser cool ut, men i själva verket så skrattar folk åt dig bakom din rygg och den största anledningen till att köpa produkten ifråga är att "det är lätt att lära sig"...

Datorkunnig?
Eller så är det för att mjukvaran är bättre anpassad för hårdvaran?

Vilket i sig resulterar i mindre krångel och bättre "upplevelse"

Senast ändrad:
Datorkunnig?
Gazza1 sa:
Spontant skulle jag säga att kylaren till procesorn inte är med i matchen längre. Ett sådan beteende brukar vara ett skydd för att inte skada kretskort. Öppna datorn, dra igång den och kolla om alla fläktar snurrar
Det brukar den väl bara varna för vid uppstart. sen så är det bara att trycka F1 eller något så går den igång.

Datorkunnig?
Heinz_p sa:
Orka bli en Mac vs PC tråd. Hur orkar ni?
Postade det mest som en hint om att det var dags för en dator. Då jag kör Mac så blev det Mac jag tipsade om. Men smaken är olika, därför är det extremt onödigt att diskutera (se vems som kan hata mest) frågan Mac vs PC.

Tillbaka
Topp