Den ultimata skidbilen

Den ultimata skidbilen
Haha, kaj och hans engelska för att göra ett PR jippo för saab är ingen höjdare. Men riktigt nice att ha en sån kärra dock!

Den ultimata skidbilen
Fresh! Hade gärna sett lite mer interiör men. Kändes som att det enda roliga med bilen var att man kunde lasta in skidor och värma pjuck. Smart javisst men, mer praktiskt måste det ju finnas. Sen 2 stolar? ---- EDIT: I rest my case, såg fel! Sorry.

Senast ändrad:
Den ultimata skidbilen
theseb sa:
Fresh! Hade gärna sett lite mer interiör men. Kändes som att det enda roliga med bilen var att man kunde lasta in skidor och värma pjuck. Smart javisst men, mer praktiskt måste det ju finnas. Sen 2 stolar? känns lite fjuttigt tbh, inte många som inte är proffs som har råd att glida i en sån kärra helt själv. Åtminstone inte om man nu i första hand vill åka skidor...
Finns fyra stolar.

Den ultimata skidbilen
etanol är ju bara buff å båg, dom släpper överlag ut mer koldioxid än vanliga bilar. Diesel is the shit!

Den ultimata skidbilen
pep_ar5 sa:
Niklas-Borg sa:
Ett desperat försök att hitta nya kunder av saab?
Saab har jobbat med Salomon sedan 2001. Har länge funnits någon form av "Salomon edition" paket till deras bilar.
Medveten om det men det var typ en takbox det stod "Salomon" på. De sammarbetar ju ocjkså med skicross men jag ja syftade mest på att bilen var kostig. Målgruppen är ganska liten.

Den ultimata skidbilen
theseb sa:
Fresh! Hade gärna sett lite mer interiör men. Kändes som att det enda roliga med bilen var att man kunde lasta in skidor och värma pjuck. Smart javisst men, mer praktiskt måste det ju finnas. Sen 2 stolar? känns lite fjuttigt tbh, inte många som inte är proffs som har råd att glida i en sån kärra helt själv. Åtminstone inte om man nu i första hand vill åka skidor...
As smidigt att det fanns dräneringshål i botten av pjuxfacket så man bara kunde spola rent bilen också!

Detta motverkar ju att bilen blir blöt och immig på insidan, det skulle jag vilja se som den bästa saken med bilen!

Den ultimata skidbilen
_9-4x%20on%20stage.jpg

_Saab%209-4x%20dashboard.jpg

_Saab9-4x%20Ski%20rack.JPG

_9-4x%20rear%20legroom.jpg

Rätt ful tycker jag, kör hellre en suv om man ändå ska köra en sån buffel.
Kör mycket 9-5 och 9-3 nu, underbara bilar som går dit man vill och rymliga.

Den ultimata skidbilen
Jag tyckte den var riktigt snygg! Vadå felix, räknar du inte det där som en SUV (sport utility veichle)? Vad är då en SUV?

Jag provkörde/raceade med en Lexus Rx400h i helgen... Där har vi en schysst skidbil! Hur skön som helst, bra tryck i motorn, mycket plats för skidor och polare och så är det ju en hybrid, så man är lite snäll mot naturen!

Senast ändrad:
Den ultimata skidbilen
Carled sa:
Jag provkörde/raceade med en Lexus Rx400h i helgen... Där har vi en schysst skidbil! Hur skön som helst, bra tryck i motorn, mycket plats för skidor och polare och så är det ju en hybrid, så man är lite snäll mot naturen!
Meh... Audi A6/S6/RS6... Där har du skidbilar, gött om plats, bättre fyrhjulsdrift får du inte i en personbil, motor så det räcker och blir över i S6/RS6/2.7biturboA6... Vill inte byta bort min a6, om inte mot en S6 då... Drar lite mycket kanske, men det är ju kul ;)

Fast Saabs nya bilar ser inte fy skam ut, ge dem några år så :)

Den ultimata skidbilen
Haha, vilken miss av dem!

@Jarle... Jo det är klart, ingen spöar Audi (personligen ingen Audi-ägare, men familjen har en A6:a). Riktigt fyrhjulsdrift spöar alla framhjulsdrivna versioner med bakhjulsdrift som kommer igång när man är halvvägs in i tallen... Allroaden är ju inte dum den heller, extra markfrigång är aldrig fel! Sen måste jag slå ett slag för A8, och speciellt S8. Sjukt mycket bagageutrymme, och en skidsäck på det så är man all set! Och trycket i V10:an är helt monstruöst! 130-230 går tamefan på typ 8 sekunder!

Den ultimata skidbilen
Carled sa:
Jag tyckte den var riktigt snygg! Vadå felix, räknar du inte det där som en SUV (sport utility veichle)? Vad är då en SUV?

Jag är ingen bilexpert så kan inte klassa in allt i rätt fack, men tycker snarare det där känns som en lite buffligare 9-5a än någon riktig SUV. Lite som Volvos Cross Country, men det är så jag känner.

Tänkte mer på Escalade, Silverado, F150...

Den ultimata skidbilen
Jarle och Carled: ni lever i det förgångna lite tror jag, Audis Quattro var bättre än de gamla viskokopplingarna som fanns men idag finns bättre grejer. Kör man inte som en idiot så räcker det såklart. Sen kommer jag alltid hävda att Audis stora "sport" modeller är meningslösa då de är som att försöka göra ballerinor av elefanter. De enklare modellerna går lika fort(eftersom de är spärrade) men visst de accar lite bättre men till vilken nytta det är ju alltid nån annan slöfock ivägen framför vid rödljusen och de är alldeles för stora för att var roliga på bana, ergo meningslösa. Det lär ju inte gå att sätta bra vinterdäck på en RS6 t ex (dvs smala med dubb) eftersom den rullar på 20".
Då kan man väl inte heller kalla den för en ultimat skidbil eftersom däcken är förutsättningen för att kunna använda fyrhjulsdriften och motoreffekten? (Däck i originaldimensionen kostar 6000kr styck, sug på den)
Audi gör fina bilar inget snack men en 3.2FSI räcker och blir över om man inte har mindervärdeskomplex.

Sen så är tung bil med stark motor på halt väglag ett av de bästa sätten att låta fysiken sätta en i träd/dike/lastbil i mötande fil.

Den ultimata skidbilen
hmmm, tre par skidor bara? dom borde ju vänt på dom så man kan få plats med fler, fan tre par skidor är ju bara till en pers om man åker nån stanns och ska åka. hur ska man då få plats med de tre andras lagg !?

aja smart tänkt i allafall :)

Den ultimata skidbilen
balanselius sa:
Jarle och Carled: ni lever i det förgångna lite tror jag, Audis Quattro var bättre än de gamla viskokopplingarna som fanns men idag finns bättre grejer. Kör man inte som en idiot så räcker det såklart. Sen kommer jag alltid hävda att Audis stora "sport" modeller är meningslösa då de är som att försöka göra ballerinor av elefanter. De enklare modellerna går lika fort(eftersom de är spärrade) men visst de accar lite bättre men till vilken nytta det är ju alltid nån annan slöfock ivägen framför vid rödljusen och de är alldeles för stora för att var roliga på bana, ergo meningslösa. Det lär ju inte gå att sätta bra vinterdäck på en RS6 t ex (dvs smala med dubb) eftersom den rullar på 20".
Då kan man väl inte heller kalla den för en ultimat skidbil eftersom däcken är förutsättningen för att kunna använda fyrhjulsdriften och motoreffekten? (Däck i originaldimensionen kostar 6000kr styck, sug på den)
Audi gör fina bilar inget snack men en 3.2FSI räcker och blir över om man inte har mindervärdeskomplex.

Sen så är tung bil med stark motor på halt väglag ett av de bästa sätten att låta fysiken sätta en i träd/dike/lastbil i mötande fil.
Säg det till RS4an som härjade runt på funäsdalssjön i vintras på audimötet ;)
Visst är de för stora för bana, men en bra balans för landsväg, ok att rs6 säkert är lite väl overkill men S6 är ju knappast för mycket. 3.2 räcker gott och väl men mer är alltid roligare? För inte allt för läge sedan räckte ju 75mm midja gott och väl i outpisten också ;) Bara för att en bil har 20" betyder det inte att man måste köra på det, ok att det blir annat att göra också då och jag hade heller valt en RS6 för vintern, därav skrev jag inte heller den. Sen när hamnade audi på efterkälken vad det gäller fyrhjulsdrift? Är dessutom ganska säker att S6 jag körde går bra mycket fortare än min 2.4... Allt som allt, A6/S6 är en bra kobination av komfort, körglädje, utrymme och framkomlighet, IMHO

Senast ändrad:
Den ultimata skidbilen
balanselius sa:
Du sitter ju på svaret själv! Ge mig nu en S8:a!

Och när man kör runt på 3-4000 varv gör man inte det för optimalt vridmoment... Man gör det ju för ljudet! Det är därför man vill ha större motor/mera hästar... Ljudet!

Den ultimata skidbilen
HA! FEEEL fel fel fel fel.
SUV:ar, V8:or, V10:or, Hybrider, Etanolbilar. HAH! Fjollbilar!

Nej, en gammal hederlig svensk volvokombi är den bästa bilen när man ska till fjälls. (Helst en 850 GLT) Lastutrymmet är enormt (p.g.a. lådbilsformen) och bilj*veln vägrar att dö hur långt den än gått.
Lagom dyra att köpa, köra, underhålla och försäkra. Dessutom är bilen svensk, vilket gör den automatiskt till en bättre bil än alla andra bilar.
Fyrhjulsdrift... tsss... Framkomligheten med framhjulsdrift är inte på något sätt begränsad så länge det sitter en duglig förare bakom ratten!

En annan fördel med en volvo 850 på 1,5 ton + takbox + skidor + några puderpundare med full skid och topptursutrustning, är att den väger in på en bit över 2 ton.
2000kg stål-lådbil har ALLTID förtur!!!

Så det så. ;)

Senast ändrad:
Den ultimata skidbilen
Jarle sa:
Bara för att en bil har 20" betyder det inte att man måste köra på det...
Tyvärr säger korkade EU regler att helbilsgodkända bilar inte får framföras med annat än av tillverkaren angivna dimensioner, sen så i det här fallet så är de enorma bromsarnas dimension (som behövs för att stoppa klunsen) en begränsning också. Går kanske att montera 19" men det är fortfarande en korkad vinterdäcksdimension

Jarle sa:
Sen när hamnade audi på efterkälken vad det gäller fyrhjulsdrift?
Efterkälke? Ni skrev "bästa" jag säger bra för standardbil men inte bästa.
Mitsu, Subaru och Nissan har alla mer avancerad för icketerrängbruk i sina "race"modeller men det är inga "premium"bilar. Alla Audi har inte Quattro iofs vissa har Haldex men de heter Quattro ändå dock inte sagt att haldex är sämre för det, ibland har det fördelar.

Som sagt jag dissar inte Audi men de får mig inte att tända till heller, kanske när jag har mer mage, glasögon och barnvagn...

Carled:En S8 är säkert jättefin så länge jag slipper betala soppan och parkera den (jag bor i sthlms innerstad därför lockar inte landsvägsmonster, sitter man i en kö hjälper inte V10) Hur mkt låter S8:an inuti, hörs motorljudet nåt? Vet att den låter bättre utanför än en M5 E60 men det får man inte säga till BMW fans.

Den ultimata skidbilen
Och det är därför jag är sjukt nöjd över min A4 1,8T. Pigg och rätt billiga mil om man inte fyller den med alltför många eventtält och polare. Istället för gigantisk motor som så många föredrar så har den istället MMI multimedia och gps-härva samt BangOlufsen högtalare. Rätt mycket trevligare än en massa dyra hästar man ändå aldrig får släppa lös... :-)
Men visst hade jag gärna haft fyrhjulsdrift!

Den ultimata skidbilen
simonthyrberg sa:
Ingen annan vinterbil står sig mot en äkta ur-Quattro.
Hur i helvete hade du tänkt dig att en urq skulle klara sig som skidbil?!

10-audi-urquattro.jpg

får man på en takbox så kan man ju åka 2 (max 3) pers på skidsemester! men det är ju inte så ultimat

balanselius sa:
Alla Audi har inte Quattro iofs vissa har Haldex men de heter Quattro ändå dock inte sagt att haldex är sämre för det, ibland har det fördelar
Så du menar att Haldex är mindre Quattro än Torsen bara för det inte är 100% permanent?

fel fel fel

Quattro är ju enbart Audis namn på deras fyrhjulsdrivna bilar...
som...
VW = syncro
Saab = XWD

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp