Vanheden77
Medlem
Den ultimata skidbilen
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Saab har jobbat med Salomon sedan 2001. Har länge funnits någon form av "Salomon edition" paket till deras bilar.Niklas-Borg sa:Ett desperat försök att hitta nya kunder av saab?
Finns fyra stolar.theseb sa:Fresh! Hade gärna sett lite mer interiör men. Kändes som att det enda roliga med bilen var att man kunde lasta in skidor och värma pjuck. Smart javisst men, mer praktiskt måste det ju finnas. Sen 2 stolar? känns lite fjuttigt tbh, inte många som inte är proffs som har råd att glida i en sån kärra helt själv. Åtminstone inte om man nu i första hand vill åka skidor...
Medveten om det men det var typ en takbox det stod "Salomon" på. De sammarbetar ju ocjkså med skicross men jag ja syftade mest på att bilen var kostig. Målgruppen är ganska liten.pep_ar5 sa:Saab har jobbat med Salomon sedan 2001. Har länge funnits någon form av "Salomon edition" paket till deras bilar.Niklas-Borg sa:Ett desperat försök att hitta nya kunder av saab?
As smidigt att det fanns dräneringshål i botten av pjuxfacket så man bara kunde spola rent bilen också!theseb sa:Fresh! Hade gärna sett lite mer interiör men. Kändes som att det enda roliga med bilen var att man kunde lasta in skidor och värma pjuck. Smart javisst men, mer praktiskt måste det ju finnas. Sen 2 stolar? känns lite fjuttigt tbh, inte många som inte är proffs som har råd att glida i en sån kärra helt själv. Åtminstone inte om man nu i första hand vill åka skidor...
Palmborg sa:älskar kajs engelska alltså, haha![]()
Meh... Audi A6/S6/RS6... Där har du skidbilar, gött om plats, bättre fyrhjulsdrift får du inte i en personbil, motor så det räcker och blir över i S6/RS6/2.7biturboA6... Vill inte byta bort min a6, om inte mot en S6 då... Drar lite mycket kanske, men det är ju kulCarled sa:Jag provkörde/raceade med en Lexus Rx400h i helgen... Där har vi en schysst skidbil! Hur skön som helst, bra tryck i motorn, mycket plats för skidor och polare och så är det ju en hybrid, så man är lite snäll mot naturen!
Jag är ingen bilexpert så kan inte klassa in allt i rätt fack, men tycker snarare det där känns som en lite buffligare 9-5a än någon riktig SUV. Lite som Volvos Cross Country, men det är så jag känner.Carled sa:Jag tyckte den var riktigt snygg! Vadå felix, räknar du inte det där som en SUV (sport utility veichle)? Vad är då en SUV?
Jag provkörde/raceade med en Lexus Rx400h i helgen... Där har vi en schysst skidbil! Hur skön som helst, bra tryck i motorn, mycket plats för skidor och polare och så är det ju en hybrid, så man är lite snäll mot naturen!
Säg det till RS4an som härjade runt på funäsdalssjön i vintras på audimötetbalanselius sa:Jarle och Carled: ni lever i det förgångna lite tror jag, Audis Quattro var bättre än de gamla viskokopplingarna som fanns men idag finns bättre grejer. Kör man inte som en idiot så räcker det såklart. Sen kommer jag alltid hävda att Audis stora "sport" modeller är meningslösa då de är som att försöka göra ballerinor av elefanter. De enklare modellerna går lika fort(eftersom de är spärrade) men visst de accar lite bättre men till vilken nytta det är ju alltid nån annan slöfock ivägen framför vid rödljusen och de är alldeles för stora för att var roliga på bana, ergo meningslösa. Det lär ju inte gå att sätta bra vinterdäck på en RS6 t ex (dvs smala med dubb) eftersom den rullar på 20".
Då kan man väl inte heller kalla den för en ultimat skidbil eftersom däcken är förutsättningen för att kunna använda fyrhjulsdriften och motoreffekten? (Däck i originaldimensionen kostar 6000kr styck, sug på den)
Audi gör fina bilar inget snack men en 3.2FSI räcker och blir över om man inte har mindervärdeskomplex.
Sen så är tung bil med stark motor på halt väglag ett av de bästa sätten att låta fysiken sätta en i träd/dike/lastbil i mötande fil.
Du sitter ju på svaret själv! Ge mig nu en S8:a!balanselius sa:Audi gör fina bilar inget snack men en 3.2FSI räcker och blir över om man inte har mindervärdeskomplex.
Tyvärr säger korkade EU regler att helbilsgodkända bilar inte får framföras med annat än av tillverkaren angivna dimensioner, sen så i det här fallet så är de enorma bromsarnas dimension (som behövs för att stoppa klunsen) en begränsning också. Går kanske att montera 19" men det är fortfarande en korkad vinterdäcksdimensionJarle sa:Bara för att en bil har 20" betyder det inte att man måste köra på det...
Efterkälke? Ni skrev "bästa" jag säger bra för standardbil men inte bästa.Jarle sa:Sen när hamnade audi på efterkälken vad det gäller fyrhjulsdrift?
Hur i helvete hade du tänkt dig att en urq skulle klara sig som skidbil?!simonthyrberg sa:Ingen annan vinterbil står sig mot en äkta ur-Quattro.
Så du menar att Haldex är mindre Quattro än Torsen bara för det inte är 100% permanent?balanselius sa:Alla Audi har inte Quattro iofs vissa har Haldex men de heter Quattro ändå dock inte sagt att haldex är sämre för det, ibland har det fördelar