Dimglas till Oakley Crowbar?

Schubertan1997

Aktiv medlem
Hej! Jag undrar vilken färg jag ska ha på linsen till mina Oakley Crowbar. Har fire iridium redan men märkte under min resa till Val Thorens v.7 iår att solglas inte är optimalt i dåligt väder, hehe. Behöver med andra ord inte ett par allrond som jag alltid ska använda. Och sist men inte minst, är det bara Oakleys egna hemsida man kan köpa linser på, eller finns det någon bra sida/ affär i Göteborgstrakten jag kan vända mig till?

Tack på förhand! :)

Du ska ha den gula linsen. Kommer inte ihåg vad den heter just nu, men det kan säkert någon annan på forumet hjälpa dig med. Kan vara HI Yellow eller något liknande. Men hursom helst så är det sen bästa linsen i dåligt ljus och borde kompletera din Fire Iridium perfekt.

Mickey sa:
Du ska ha den gula linsen. Kommer inte ihåg vad den heter just nu, men det kan säkert någon annan på forumet hjälpa dig med. Kan vara HI Yellow eller något liknande. Men hursom helst så är det sen bästa linsen i dåligt ljus och borde kompletera din Fire Iridium perfekt.
Tack så mycket för svaret! :)

Förutom High Intensive Yellow Linsen som rekommenderades så skulle jag även rekommendera att du kollar på pink iridium linsen som har ett härligt ljusgenomsläpp och fungerar i de flesta väder utom klart solsken.

Eller kanske min favorit VR50 pink iridium som är en all-around lins som fungerar 75% av alla dagar.

Alternativt en persimmon eller high intensity persimmon som också är ljusa linser.

Finns på massvis av nätbutiker och riktiga sportbutiker med gott sortiment.

Vraka och välj.

// Dennis

Rajden sa:
Förutom High Intensive Yellow Linsen som rekommenderades så skulle jag även rekommendera att du kollar på pink iridium linsen som har ett härligt ljusgenomsläpp och fungerar i de flesta väder utom klart solsken.

Eller kanske min favorit VR50 pink iridium som är en all-around lins som fungerar 75% av alla dagar.

Alternativt en persimmon eller high intensity persimmon som också är ljusa linser.

Finns på massvis av nätbutiker och riktiga sportbutiker med gott sortiment.

Vraka och välj.

// Dennis
Fast de är väl mer för alla dagar, snarare än för dåligt ljus? Som tredjelins tycker jag att den passar perfekt mellan en High Intensity Yellow och Fire Iridium eller att ha som enda. Men att ha specifikt för dåligt ljus är den nog lite mörk, kanske. Men annars håller jag med Dennis och du borde defenitivt kolla på den åtminstone.

Mitt tips är att vänta med att köpa en lins i ett par veckor!

Oakley lanserar en helt ny linskollektion i vinter bestående av tre olika linser. Alla med fokus att lyfta fram kontrast i miljöer och väder där man annars inte ser konturer så bra.

Denna nya kollektion kallas för PRIZM och kommer släppas till de flesta modeller från oakley.

Tidigare för att få fram kontrast har man gjort en lins som "ljusar upp" allt man ser, (som t.ex hi-intense yellow) för att få fram några konturer. problemet med denna teknik är att så fort det blir minsta solsken så måste du byta lins pga för starkt ljus i ögonen.

Nya PRIZM kommer att fungera annorlunda. Istället för att det är en lins som är "ljus" så har dem fokuserat på en lins med hög "kontrast". Detta igenom att fokusera på två färger där ögat är som mest känsligt för kontrast (blå och orange). Dem filtrerar sedan bort allt annat ljus och lämnar dig med en lins med optimal kontrast men som endå inte släpper igenom för mycket ljus. En lins du kommer kunna använda den mest mulna/flatljus dagen på året samtidigt som du även kommer kunna ta ut den om det spricker upp och tittar fram sol, utan att bli bländad i ögonen.

Gjordes en video från ISPO förra året om denna lins där detta förklaras ungefärligt.

Den kommer att komma i tre olika varianter.
ROSE: - (Mera flatljus än soldagar) För flatljus till halvklart
JADE IRIDRIUM: (allväderslinsen) från mulet till sol
BLACK IRIDRIUM: (mera soliga än mulna dagar) Från halvklart till strålande alptopps-sol

Jag tror att dessa linser är den nya vågen bland goggle-linser, och hoppas att ni som testar dem i vinter kommer känna samma sak!

/Jeppenator

Jag kan intyga att prizm-linserna funkar. Är dock färgblind, så det var kanske inget "wow-ögonblick" för mig...

Gör dock ont i mig att höra snubben förklara hur det funkar. Wtf.

Men fett, hade missat att oakley skulle droppa nya linser med ny teknologi.
Finns det några fler vettiga ISPO klipp man bör kolla igenom kanske?

Hur som helst blir det att pröva några nya linser i år igen då... Vilket ska bli sweet!
Har du hunnit pröva linserna Jeppe?

Inser att Smith Optics kommer med någon liknande teknologi men deras låter nästan mer spännande.
Deras Chroma Pop lins verkar ha fått mycket uppståndelse över kvalitén på färgerna som de kan få fram.
Snabb länk till en förklaring om deras nya teknologi

http://chromapop.smithoptics.com/#section-2

Det som skiljer Oakley och Smith är ju dock att Oakley lanserar linserna i år verkar det som medans Smith bara har Chroma Pop till vanliga Solbrillor än så länge om jag inte missat nån nyhet.

Ska bli kul att få nästa revolution i branchen, det var ju ett tag sedan det hände något spektakulärt inom optiken.

#FlerKommentaterPåFreeride

Hittade lite information här.
http://www.oakley.com/fr/prizm/snow#
http://grind.tactics.com/posts/oakley-snowboard-prizm-goggles

Har kört två par tidigare:
Fire Iridum för soligt väder och växlande molnighet
H.I. Yellow för mulet väder och snöfall

Har dock repat min H.I. Yellow lins så frågan är om man ska ersätta den med en ny eller om man ska köra Prizm Rose som är till för mulna dagar och snöfall?
Eller om man ska chansa på att nya allround linsen Jade Iridum är tillräckligt bra även i dåliga ljusförhållanden?

Går man på vad Oakley säger på deras hemsida så är det Rose som är alternativet till H.I Yellow men Rose ska fungera under ett betydligt bredare spann än H.I. Yellow. Dock är min erfarenhet att det är i dåliga ljusförhållanden rätt lins gör störst skillnad. Men det är ju skönt med bra skydd när det är starkt soljus också. Dock har Rose iaf visst skydd vilket inte H.I Yellow har.

Senast ändrad:
Grymt att du fann videorna så att man kunde få ett hum om vad som sker.

Intressanta linser. Ska bli kul att pröva dom och märka skillnaderna från tidigare linser.

Senast ändrad:
miol11 sa:
Pillard tror inte att dom kommer till crowbar, nästa fråga vad kommer linsen (Rose) att kosta?
Hade varit extremt konstigt ifall de inte släppte den till Crowbar. Det är väl ändå Oakleys bäst säljande modell, åtminstone om man tänker på hur ofta man ser dem i backen.

Det vore ju att skjuta sig själva i foten. Att släppa en mycket efterlängtad lins, men inte till crowbar...

Mickey sa:
miol11 sa:
Pillard tror inte att dom kommer till crowbar, nästa fråga vad kommer linsen (Rose) att kosta?
Hade varit extremt konstigt ifall de inte släppte den till Crowbar. Det är väl ändå Oakleys bäst säljande modell, åtminstone om man tänker på hur ofta man ser dem i backen.

Det vore ju annars att skjuta sig själva i foten. Att släppa en mycket efterlängtad lins, men inte till crowbar(?)...

Mickey sa:
Mickey sa:
miol11 sa:

Det vore ju annars att skjuta sig själva i foten. Att släppa en mycket efterlängtad lins, men inte till crowbar(?)...
Ping
@jet
@jeppenator

De borde veta om några på detta forumet ;)

miol11 sa:
Ja jag kan ha fel men kollar man i pryldatabasen så ser det i alla fall inte ut att finnas

https://www.freeride.se/prylar/skidglasogon/2015/oakley/crowbar.html

Kollar man på ex Splice, Airbrake, Canopy så skriver man om rose mm.

https://www.freeride.se/prylar/skidglasogon/2015/oakley/splice.html
Ser ut som att du har rätt. Har letat på oakleys hemsida, men kan inte hitta den tillsammams med Crowbar, men däremot finns den tillsammans med Airbreak.

Mickey sa:
miol11 sa:
Ja jag kan ha fel men kollar man i pryldatabasen så ser det i alla fall inte ut att finnas

https://www.freeride.se/prylar/skidglasogon/2015/oakley/crowbar.html

Kollar man på ex Splice, Airbrake, Canopy så skriver man om rose mm.

https://www.freeride.se/prylar/skidglasogon/2015/oakley/splice.html
Ser ut som att du har rätt. Har letat på oakleys hemsida, men kan inte hitta den tillsammams med Crowbar, men däremot finns den tillsammans med Airbreak.
Att det finns till crowbar betvivlar jag inte en sekund. Det enda jag funderade på var huruvida den går att få tag i som lös-lins hemma i Sverige i vinter?

Hittar mer än en butik som säljer crowbar med prizm

http://www.skis.com/Oakley-Crowbar-Prizm-Goggles-2015/357251P,default,pd.html
http://alpingaraget.se/sv/product/2...um-jet-black?gclid=CMLo4OjamMECFUrncgod6hgAHw

Nu har kag inte kollat detaljerna men jag upplever att årets Crowbar-modell ser lite annorlunda ut än tidigare. Om det är så kommer lösa linser kanske inte passa i gamla Crowbars.

Kaskar sa:
Nu har kag inte kollat detaljerna men jag upplever att årets Crowbar-modell ser lite annorlunda ut än tidigare. Om det är så kommer lösa linser kanske inte passa i gamla Crowbars.
inte överdrivet troligt att de byter ut detaljer på deras genom tiderna bäst säljande modell..

Vad är det som du upplever som annorlunda?

Pillard: Jag får ge mej :-)

Så till din fråga kommer lösa Prizm linser gå att köpa i Sverige ? När ? Pris?

miol11 sa:
Pillard: Jag får ge mej :-)

Så till din fråga kommer lösa Prizm linser gå att köpa i Sverige ? När ? Pris?
Ja tack, den frågan är ytterst intressant. Flatljus är fan skidåkningens största fiende, ffa i Sverige :) Att köpa crowbar med HI Yellow hjälpte en bra bit men finns det ännu bättre måste man ju ha det...

Rajden sa:
Kaskar sa:
inte överdrivet troligt att de byter ut detaljer på deras genom tiderna bäst säljande modell..

Vad är det som du upplever som annorlunda?
Nä, det stämmer nog inte. När jag tittade på deras hemsida tyckte jag att bryggan över nosen såg lite mer välvd ut men jämför man med lite äldre foton är det nog likadant ändå

Så är det någon som provat prizm och vet att det funkar? Eller som har hittat några recensioner? Flatljus är ju ett helvete och funkar det bra så kan det vara värt att investera i ett par nya googlar.

DrJ sa:
Så är det någon som provat prizm och vet att det funkar? Eller som har hittat några recensioner? Flatljus är ju ett helvete och funkar det bra så kan det vara värt att investera i ett par nya googlar.
För mig som är färgblind(ser inget vidare överhuvudtaget..) så funkar det iaf bättre än HIYellow

Tog en bild igår på Prizm linserna på Alpingaraget igår. Blev rätt dålig kvalite (mobilkamera och konstig belysning i montern) men om jag ser rätt är detta alla tre Prizm linserna till Oakley Crowbar. De har iaf en dekal som det står Prizm på. Ignorera den lilla skylten som nog inte är uppdaterad, finns ingen H.I Yellow på bilden.

Till vänster: Prizm Jade
I mitten: Prizm Black Iridium
Till höger: Prizm Rose

Prizm Rose har inte nån spegelbeläggning men alla linserna är åt det röd/rosa hållet.

Tror att jag kommer att beställa Prizm Jade som ersättare till mina gamla H.I Yellow och hoppas att den endast är marginellt sämre i dåligt ljus. För starkt solljus har jag Fire Iridium

DrJ sa:
Prism Rose borde väl vara den som gäller för svagt ljus?
Stämmer att Prizm Rose är den som ger absolut bäst prestanda i svagt ljus.

Men om jag har förstått marknadsföringen rätt ska Prizm Jade inte var speciellt mycket sämre än H.I yellow i svagt ljus. Har dessutom ett par Kask Mask 4 med gul lins som jag kan använda vid svagt ljus som jag inte hade när jag köpte Crowbar med Hi Yellow.

För mig ser det ut såhär:
Oakley Crowbar Fire Iridium Tanner Hall (soliga dagar)
Oakley Crowbar Repad H.I Yellow Shane McConkey(mulna dagar/snöfall)
Kask Mask 4 Black Smoke: 16 %/Bronze: 80-100 %

Tanken är att ersätta H.I Yellow linsen på det ena paret Crowbar med Prizm Jade som verkar vara en riktigt bra allroundlins.

Har man ett par riktigt mörka och ett par riktigt ljusa glasögon är det mest naturliga att komplettera med en allroundlins.

EDIT: Tankevurpa :)
Har beställt en lins till mina Crowbar för att testa, Rose. Dom ska ersätta mina HI Yellow, dom andra två i Prizmserien verkar lite för mörka för ordentligt djävla flatljus om man nu ska välja en lins för just dåligsiktväder. Svårt att hitta en test på nätet iaf .

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp