DIN-Hysteri

fiskebulle

Ny medlem
DIN-Hysteri
Goddagens freeride, efter lite inspiration från trådar om bindningsval så tänkte jag starta mig en tråd om frågan.

Jag har märkt, de senaste åren, att en hysteri kring DIN-skalan har tagit ordentlig fart. Man ser folk som köper en marker comp. 3000 (alltså en bindning vars fjäder börjar på 15 och går upp till 30) till sig själva, för att uppenbarligen åker de så sjukt hårt att det måste man minsan ha. Varför? Vad händer om man ramlar på en transportsträcka eller liften med den bindningen?
Personligen så tror jag många söker en kvalitetsbindning, och eftersom de bindningar med mycket metall i också har en hög din-skala. Är det så eller är jag helt ute och cyklar?

Finns det ens någon som har behov utav en 30din bindning eller liknande extremitet?
Vad har ni för bindning och varför?

Jag har ett par olika bindningar, men den "värsta" är min px18 som jag brukar ha ställd på 10.5 vid vanlig åkning, men då väger jag å andra sidan ca. 110 pannor, men jag kan nog lova att vid ett blindtest hade jag inte märkt någon skillnad om jag åkte på en px12'a.

Vad är era tankar? Har ni eller någon ni känner skadat sig p.g.a. för högt ställda bindningar? Samt, vem är det som köper en marker comp. 3000 egentligen?

DIN-Hysteri
Väger själv lätt och skulle på DIN-skalan klara mig med enklare bindningar än de jag åker på, men har de bindningar jag har för att de, precis som du funderar över, är mer hållbara. HAde gärna sett bindningar med lägre DIN gjorda i metall, men så länge det inte finns så är det väl bara att hålla tummarna för att korsbanden håller :)

I ö så anar jag att sitskiåkarna gärna nyttjar DIN 30-bindningar...

DIN-Hysteri
Är det förresten inte dags att någon berättar för bindningstillverkarna att göra metallbindningar med en skala mellan typ 4 - 14?

DIN-Hysteri
Enligt mina egenskaper så har bindningar med högre DIN skala mycket bättre kvalitet. Åkte själv på en sunkig Marker Griffon (DIN 12) den här säsong och den bara gick sönder och löste ut hela tiden! Problemet med den bindningen var att den var gjord av mestadels plast..

Har även haft chansen att prova på Marker Jester (DIN 16) som jag bokstavligt älskade! Och även Rossignol FKS 18 (DIN 18). Hade inte ett ända problem med tjuvsläpp eller sprickor eller några skador alls med dom bindningarna!

Så det jag har fått kunskap om då är att ju lägre DIN ska du får, ju sämre hållbarhet på bindningarna får du.
Fast det beror ju också på hur du kör och hur mycket du väger förstås. Är du en person som väger runt 40kg så håller bindningar med DIN 11-12 (tex Marker Griffon), men väger du runt 60-70kg och åker hela säsongen så måste du ha en bindning som är starkare och lite dyrare. Väger du över 70kg är det ett klart måste att ha en bättre bindning. (om man inte åker 1-2 veckor om året förstås)

Men en bindning med en DIN skala på 30 är absolut inte nödvändigt. Det är bara en mördar bindning som störtloppsåkare eller storslalom åkare behöver!

Det var allt för mig!

P.S! KÖP INTE MARKER GRIFFON!

DIN-Hysteri
JMyren sa:
Enligt mina egenskaper så har bindningar med högre DIN skala mycket bättre kvalitet. Åkte själv på en sunkig Marker Griffon (DIN 12) den här säsong och den bara gick sönder och löste ut hela tiden! Problemet med den bindningen var att den var gjord av mestadels plast..

Har även haft chansen att prova på Marker Jester (DIN 16) som jag bokstavligt älskade! Och även Rossignol FKS 18 (DIN 18). Hade inte ett ända problem med tjuvsläpp eller sprickor eller några skador alls med dom bindningarna!

Så det jag har fått kunskap om då är att ju lägre DIN ska du får, ju sämre hållbarhet på bindningarna får du.
Fast det beror ju också på hur du kör och hur mycket du väger förstås. Är du en person som väger runt 40kg så håller bindningar med DIN 11-12 (tex Marker Griffon), men väger du runt 60-70kg och åker hela säsongen så måste du ha en bindning som är starkare och lite dyrare. Väger du över 70kg är det ett klart måste att ha en bättre bindning. (om man inte åker 1-2 veckor om året förstås)

Vägde 90 pannor i vintras och har kört med Griffon i tre år nu utan problem. Körde på de mest inställda efter min vikt. Och även när jag har haft skidor på test med Griffon på åt folk som väger 100 pannor så har de inte gått sönder. Så länge man inte "slår" de emot varandra så de skaver på plasten så har jag inte sett skillnad på de eller Jester. Och jag brukar ligga på runt hundra dagar per säsong.

Hur mycket väger du? Var förspänningen rätt inställd?

DIN-Hysteri
Hasse_Lindborg sa:
Var förspänningen rätt inställd?
Efter 2 säsonger på en skiduthyrning så känns det som jag ganska säkert kan konstatera att 95% av alla som ställer in sina egna bindningar inte har en susning om vad förspänning är eller hur man "läser" ut den.

DIN-Hysteri
Har vid tre tillfällen tumlat p.g.a. skitbindningar. Två gånger hyrbindningar och en gång marker freeride 14.0. Efter den läskigaste (100-200m fallhöjd ut över dropp) bestämde jag mig för att aldrig komma i närheten av en dålig bindning igen. Jag ställer dessutom upp mina bindningar ordentligt och de har alltid löst när de behöver.
Det har också med kvalitet att göra. Köper du en "bra" bindning kan du använda denna i åratal framöver. Så många Griffon bindningar jag sett gått sönder är förfärligt.

Och ja jag har full koll på förspänning. Men visst är det tragiskt många felinställda bindningar. Framförallt är det riktigt illa att så många av dessa är felinställda från butik.

DIN-Hysteri
Jag har själv funderat på exakt samma sak... Jag tror personligen det kan ha mycket att göra med folks okunskap och ovilja att ta sig tid att riktigt testa vad de behöver för inställningar för att bindningar ska funka bra. Det tar ju trots allt ett tag att fixa in ett par nya bindningar för att de ska släppa när de ska och inte släppa när de inte ska, byter du bindningar måste du testa dig fram igen (även vid samma DIN släpper ju olika bindningar olika kvickt, beroende på konstruktion etc etc blabla). Det är helt enkelt mycket enklare att köpa på sig ett par fläskiga bindningar och skruva ner till DIN 16. Dessutom tycker nog många att det ser coolt ut när man står i liftkön med ett par Jester och många får säkert en självförtroendeboost av att veta att "mina Jester är minsann skruvade i bottnen och sen ett halvt varv tillbaka".

Själv kör jag på Dynafit FT-12 ställda på ungefär ~8.5 i vertikal och 10 i horisontell. 8.5 i horisontal för att jag väger ungefär 85 kg med strumpor på och 10 för att jag hade problem med tjuvlös i tådelen när jag pressade hårt i hårda förhållanden (det har testats fram och tillbaka en del, med en del blåmärken som resultat). Jag har dessutom funderat på att börja sänka 10:an för att se om jag kan få ner det till en 9:a nu när jag vant mig mer vid bindningarna. Hela processen har tagit ett par dagar av min tid och en del teståk fram och tillbaka, men jag har insett att jag aldrig lär ha behov av en bindning som överstiger DIN 12. Så här i efterhand hade jag lika gärna kunnat gå på ett par ST-10, men FT-12:orna är ju snyggare. ;)

DIN-Hysteri
Jag har en polare som nyligen drog sönder sitt knä p.g.a. en hyrbindning... Trots att bindningarna var högt skruvade/maxade (~12) så löste tån ut vid en landning efter dropp och hela foten vreds ut. Hade han haft en gedigen bindning (som han är van vid, han är gammal raceåkare) hade olyckan aldrig hänt.

jag väger 75kg, har 305mm sulor, belastar bindningarna ganska hårt och försöker tänka förebyggande vad det gäller "dumma fall", dvs. jag är medveten om dem. Alla bidningar är exemplariskt förspända. Jag har enbart Salomon STH16/916 och Rossi FKS185/155 på mina skidor om de inte kommer kittade med något (tänk race), och det utav elasticitets- och hållbarhetsskäl. Samt att DIN-skalan passar mig. I parken klarar jag mig på runt 10 i DIN och där är det FKS155 som gäller (6-15), jag har tidigare kört på STH14 Driver (6-14). På resten av mina skidor som är tänkta att åkas betydligt fortare och med en del tyngre landningar, slag och liknande som en del av vardagsbestyren har jag bindningarna inställda på 11-12.

På FKS185 är 11 tillräckligt högt för att inte bindning skall vara överdimensionerad, men där klarar jag mig teoretiskt på FKS155 också. Där handlar det mer om tillgång. Jag satte den grövre på offpistlagg och de svagare på parklaggen. Tyvärr har de ju tagit bort de fantastiska P15/FKS155-bindningarna (med identiskt konstruktion som 18) och ersatt de med betydligt sämre P14/FKS140 med plasttån. Nu har jag så jag klarar mig med en av vardera och jag kommer nog aldrig köpa någon lös FKS/Pivotbindning mer...

När det gäller Salomon så står det mellan STH14 Dr. eller STH16 (nu även Steel om man vill vara riktigt tung på foten). Båda är ruggiga, STH16 har väl lite "tåligare" konstruktion med metallpelaren i tån och att skruva 11 och uppåt på en bindning som börjar på 9 känns bättre än att vara begränsad vid 14 om man då och då är uppe och nosar på 12,5 och kanske högre... För mig skiljer det några cheeseburgare i pris så hållbarheten får avgöra. Nästa STH16 kommer vara snyggare än STH14 Driver, så då är ju valet enkelt i höst...

En annan ska till diskussionen. När jag säljer en STH14 Driver eller STH16 brukar jag förklarar för kunden hur förspänning och sånt funkar ifall de byter pjäxor, sliter på pjäxorna eller märker att det diffar... För säkerhetens skull!

Där har du min situation!

För att reflektera/svara på några av de frågor du ställde:

Ramlar vi/ni ofta på transporter/ovanliga ställen? Jag ramlar jäkligt sällan nuförtiden... Tyvärr. Det är nog bra att ramla lite då och då så kroppen är lite mjuk och ledig.

Som du antog, och som börjar komma fram av svaren, högt din eftersom man vill ha kvalitet och hållbarhet.

Jag har typ sett 1-2 personer som kört på M30, och en person har velat sälja den för att den är för grov. Så lite överdrift är det allt! Jag tror ingen är på jakt efter M30-bindningar längre, om man inte kör sitski som sagt...

PX18 (som ju börjar på 10) inställd på 10.5, hur bra är ditt eget bindningsval egentligen? Du kanske inte hade känt stabilitetsskillnaden mot en PX12 (även om jag tror du hade gjort det), men du hade def. löst ut någon gång extra...

Senast ändrad:
DIN-Hysteri
Alltid använt Salomon 997 14-20. Brukar ha de ställda runt 16+. Har löst nån gång under rejäla krascher och en gång utan att krascha (störtlopp, förvånad då man sätter ner en pjäxa istället för skida efter ett slag... ställda på 18-19 den gången.).

Testade Jester en alptripp och nej, inget för mig. Löste alldeles för lätt när man gick på lite större saker.

Look P18/Ross 200 funkar bra också, men föredrar Solly pga att de är lättare att ha och göra med i djup snö etc. Och dildon där bak, nej tack.

Jag hade förövrigt mycket väl kunnat tänka mig en Marker 30, även om 24:an nog räcker.

Senast ändrad:
DIN-Hysteri
Min åsikt är att vikten har betydelse, att spara några hekto är väl värt även om det är ett par köttarlagg som man aldrig kånkar på.
Har tidigare kört P18 på alla lagg, men kommer nu köra jester på rubbet.
Därtill ställer jag mig lite tveksam till om man vill ha den höga elasticiteten i en racebindning? Åker jag träd eller cruisar puder kommer mina P18 aldrig släppa taget...

Att metallbindningar ska hålla så värst mycket bättre tror jag inte på. Alla bindningar slits. P18 håller 2-3 säsonger, mina dukes av första årsmodell har åkts lika mycket och är still going strong.
Argumentet att metallbindningarna är det enda som pallar trycket ställer jag mig även tveksam till. Jag tror både jester och STH16 pallar för alla som tror att de behöver metallbindningar.
EDIT: Såvida man inte är stor och stark, oftast undviker att svänga och laddar på utför duktigt stora klippor. Men är man i den sitsen har man också full koll på vad man vill ha under fötterna, och är inte i behov av tips i den här tråden...

Senast ändrad:
DIN-Hysteri
Carled sa:
Jag har en polare som nyligen drog sönder sitt knä p.g.a. en hyrbindning... Trots att bindningarna var högt skruvade/maxade (~12) så löste tån ut vid en landning efter dropp och hela foten vreds ut.
Tyvärr har man sparat in på funktionen på många hyrbindningar för att de skall fungera att ställa om och hamna i ett rimligt pris. 12 på en hyrbindning motsvarar inte 12 på en race bindning.

Nojlas: Tyvärr har Duke och Griffon stora problem med kvaliteten. Ser många trasiga bindningar av dessa och även om man ser till att det är väldigt vanliga bindningar så blir det stor skillnad mot t.ex. salomon och Look. Jester fungerar bättre än Griffon men även den har problem med hållbarheten i häldelen.

Sen om det är stor skillnad mellan STH och LAB bindningarna vågar jag inte svara på. Har fått för mig att Lab bindningen håller pjäxan lite bättre i tådelen (vågar inte ta gift på detta). Vikten är det ju skillnad på och för de absolut flesta är STH en suverän bindning. Enligt min personliga åsikt betydligt mycket bättre än Jester.

DIN-Hysteri
Vattendroppe sa:
(det har testats fram och tillbaka en del, med en del blåmärken som resultat).
Hur gick det här testet till? Låter skit läskigt.

Vad tycker du om FT bindningen? Måste skaffa ett par rena turbindningar till nästa år och kikar lite på den.

DIN-Hysteri
Hasse_Lindborg sa:
JMyren sa:

Vägde 90 pannor i vintras och har kört med Griffon i tre år nu utan problem. Körde på de mest inställda efter min vikt. Och även när jag har haft skidor på test med Griffon på åt folk som väger 100 pannor så har de inte gått sönder. Så länge man inte "slår" de emot varandra så de skaver på plasten så har jag inte sett skillnad på de eller Jester. Och jag brukar ligga på runt hundra dagar per säsong.

Hur mycket väger du? Var förspänningen rätt inställd?
Förspänningen var inställd efter vad jag ska ha den och lite hårdare. väger 70kg DIN Mätaren inställd på 11.
går även skidgymnasie så jag vet vad jag pratar om. Men ca 6 månader av park shreddande tar en hel del på bindningarna. enligt mig så håller inte "plastbindningar" för den svarta linjen.. OM man inte är lite mindre och lite mer lightweight.

kommer nog aldrig mer att köpa Griffon efter den här vintern. Men prismässigt så lönar det sig att köpa Griffon istället för en stålbindning. Men som sagt, kommer aldrig mer investera i en Griffon :)

DIN-Hysteri
JMyren sa:

Men en bindning med en DIN skala på 30 är absolut inte nödvändigt. Det är bara en mördar bindning som störtloppsåkare eller storslalom åkare behöver!

Det var allt för mig!

Jester och Griffon är väl precis samma bindning förutom att jester har en hårdare fjäder? Lika mycket plast i bägge och borde hålla ungefär lika bra.

DIN-Hysteri
Carled sa:
PX18 (som ju börjar på 10) inställd på 10.5, hur bra är ditt eget bindningsval egentligen? Du kanske inte hade känt stabilitetsskillnaden mot en PX12 (även om jag tror du hade gjort det), men du hade def. löst ut någon gång extra...
Du kan ha rätt om det där med stabiliteten. Faktum är att jag äger både ett par px18 och ett par px12. Fast å andra sidan har jag mina 12'or ställda riktigt lågt pga. av mesåkningen den skidan får stå ut med, mina px18 sitter på ett par LP XXL, så de kommer kanske till användning, men jag har aldrig känt av att bindningen löst ut för tidigt, snarare tvärt om, så har jag varit ruggigt nära flertalet ggr att ramla vid låg fart, mest pga. yttre omständigheter(Åre, ni vet, måste vända sig om och titta på brudar när man åker....)

Angående vid försäljning, jag gör samma sak om jag hyr ut en skida och kunden inte har pjäxan med sig. Tyvärr får man ju dock tillbaka grejer som det är tydligt att kunden själv har ändrat runt, för att en polare skulle testa eller vad det nu kan vara.

För övrigt, hur lyckas man utveckla så pass mycket kraft att en bindning ställd på 20 eller liknande löser ut? Jag menar vafan, är det någon marker specifik grej eller?

DIN-Hysteri
Jmyren, förspänning är inte den siffra du har på din skalan. Det handlar om att trycket mellan bindningsdelarna och pjäxan är rätt, fast vad vet jag.. du går ju ändå på skidåkningsgymnasie, så du har ju koll.

DIN-Hysteri
v-larsson sa:
Jester och Griffon är väl precis samma bindning förutom att jester har en hårdare fjäder? Lika mycket plast i bägge och borde hålla ungefär lika bra.
Nä, de stagen som håller fast "dildon" i bakdelen är av aluminium i Jester och plast i Griffon. Det är dessa som går sönder.

DIN-Hysteri
Nojlas sa:
Min åsikt är att vikten har betydelse, att spara några hekto är väl värt även om det är ett par köttarlagg som man aldrig kånkar på.
Har tidigare kört P18 på alla lagg, men kommer nu köra jester på rubbet.
Därtill ställer jag mig lite tveksam till om man vill ha den höga elasticiteten i en racebindning? Åker jag träd eller cruisar puder kommer mina P18 aldrig släppa taget...

Att metallbindningar ska hålla så värst mycket bättre tror jag inte på. Alla bindningar slits. P18 håller 2-3 säsonger, mina dukes av första årsmodell har åkts lika mycket och är still going strong.
Argumentet att metallbindningarna är det enda som pallar trycket ställer jag mig även tveksam till. Jag tror både jester och STH16 pallar för alla som tror att de behöver metallbindningar.
EDIT: Såvida man inte är stor och stark, oftast undviker att svänga och laddar på utför duktigt stora klippor. Men är man i den sitsen har man också full koll på vad man vill ha under fötterna, och är inte i behov av tips i den här tråden...
Mina 997 har ju dock hållt i 10+år. Det enda som går sönder är plastplupparna i på frambindningen och dessa verkar inte fylla någon viktig funktion då pjäxan sitter bra även utan dem. Visst att de kanske glappar lite mer i bakbindningen när de inte är på foten, men när pjäxan väl är i som är dom helt stumma.

@Herr Nyberg: Det gjordes 14-dinare i metall förut ja, dock inte helt i metall. T ex så var fjäderhuset där dinskalan finns i plast på bakbindningen. Iaf på 997/977-serien. Innan det vet jag inte.

DIN-Hysteri
Berggrund sa:
Hur gick det här testet till? Låter skitläskigt.

Vad tycker du om FT bindningen? Måste skaffa ett par rena turbindningar till nästa år och kikar lite på den.
Mitt test var inte mer avancerat än att jag åkte med skidorna. Fick jag tjuvlös var det bara skruva upp en bit till. Nu är jag ingen som åker "aggressivt", utan har en mer harmonisk stil, men nog suger det i maggropen när man drar på rejält fort med en bindning man inte är säker på om den ska tjuvlösa eller inte (speciellt om underlaget är slagit och halvdant)!

Aningen OT, men jag tar det lite fort. Jag är mycket nöjd med FT-bindningen hittils, den gör precis det jag tycker den ska göra och ska man ha en ren turbindning är det tech-bindningar som gäller. Om det är till nästa år det gäller kommer ju Dynafit uppdatera sina bindningar till dess och släppa "radical"-serien, något du kan kolla på om du ska köra bredare skidor än vad som är standard i den centraleuropeiska touringvärlden.

DIN-Hysteri
Kan hålla med Berggrund att kvaliteteten på tidigare Duke är sådär. Har flera exempel på tidiga exemplar som glappar pga dåliga sprintar, men även att de blir generellt slitna och "rassliga". Skall väl i ärlighetens namn inte påstå att åkfunktionen kanske inte påverkas så markant av detta, men bindningen är dyr och svårsåld beg om den snabbt känns glapp och generellt sliten. Undrar hur många som sålt Alpine Trackern och satsat på Duke -men upptäckt att de fått en hög, tung bindning som man använder gåläget på ca 500-1000 höjdmeter / säsong. Nyare Duke (vita) återstår väl att se om förändringarna håller över tid. Jester verkar ju funka bra dock.
Tror generellt att bindningarnas funktion är ganska enkla och att det finns fler faktorer som spelar in om den skall lösa ut -inte bara fjäderns din eller om det är metall. Stora, långa skidor behöver hög din. Fart också, men också friktionen mellan pjäxa och bindning. Förspänning inverkar givetvis. Klart är ju att om man som friåkare skruvar de i högt din så skall man givetvis akta sig i låg fart -men trodde nån nåt annat? Begär inte att de skall funka till allt och jag tror att man får helt enkelt åka mycket (och även krascha) för att vänja sig med en bindning.

Det är ju inte för inte de forskar på bindningarnas funktion, bla i Åre...

DIN-Hysteri
fiskebulle sa:
För övrigt, hur lyckas man utveckla så pass mycket kraft att en bindning ställd på 20 eller liknande löser ut? Jag menar vafan, är det någon marker specifik grej eller?
Det är nog delvis en Marker-grej (eftersom de är de enda med DIN 30 vad jag vet) men vi vanliga glömmer ibland bort att det finns folk som åker 140km/h i isiga och slagiga pister på 220cm skidor. Minns man lite av sin fysik så inser man snabbt hur mycket mer kraft de utsätter grejerna för. För övrigt så skulle antagligen en riktigt solid och elastisk bindning med DIN 5-15 täcka 99% av freeridemedlemmarnas behov, synd att den inte verkar finnas (längre? eller kanske inte än?)

DIN-Hysteri
Jag tror att en stor anledning är okunnighet. Högre DIN-skala = bättre bindning tänker många utan att reflektera över om vad som egentligen skulle passa en. Vad det gäller skador och bindningar är jag lite kluven. Man ser folk med Look p18 dragna i bott och crasha som jag vet inte vad utan att få en skråma. Jag själv körde en din 12 bindning ställd rätt lågt men det räckte för att trasa sönder mitt knä förra vintern. Har man otur tror jag inte nån bindning skulle rädda en oavsett inställningar.

Senast ändrad:
DIN-Hysteri
JL76 sa:
fiskebulle sa:
Det är nog delvis en Marker-grej (eftersom de är de enda med DIN 30 vad jag vet) men vi vanliga glömmer ibland bort att det finns folk som åker 140km/h i isiga och slagiga pister på 220cm skidor. Minns man lite av sin fysik så inser man snabbt hur mycket mer kraft de utsätter grejerna för. För övrigt så skulle antagligen en riktigt solid och elastisk bindning med DIN 5-15 täcka 99% av freeridemedlemmarnas behov, synd att den inte verkar finnas (längre? eller kanske inte än?)
Tyrolia Peak 15 eller motsvarande 4frnt/Elan, funkar hur bra som helst (finns även i DIN 18 utförande, samma hus)

DIN-Hysteri
DIN-Hysteri
jhei sa:
drog korsbandet denna säsongen pga hemmeckade griffons så de e sådärr asså
Har man inte korrekt inställda bindningar är alla bindningar farliga.
Vill du vara rädd om korsbanden är griffon en kalasfin bindning då den inte har nån extrem elasticitet eller särskilt hög DIN-skala.

DIN-Hysteri
Nojlas sa:
jhei sa:
drog korsbandet denna säsongen pga hemmeckade griffons så de e sådärr asså
Har man inte korrekt inställda bindningar är alla bindningar farliga.
Vill du vara rädd om korsbanden är griffon en kalasfin bindning då den inte har nån extrem elasticitet eller särskilt hög DIN-skala.
ja förspänning är livsviktigt men problemet var att jag hade byggt om den lite med lim osv.

DIN-Hysteri
jhei sa:
ja förspänning är livsviktigt men problemet var att jag hade byggt om den lite med lim osv.
Lim? Vart i bindningen? Ser det inte riktigt framför mig.

Det ska ju sägas att skidor inte alltid löser ut även om de är optimalt inställda. Något som många inte riktigt förstår. Faller man t.ex. mycket långsamt är det betydligt större risk att skidan sitter kvar än vid "rejäla" fall.

http://www8.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_297988/cf_72266/Knäkontroll SIF.pdf Är ett projekt som visat sänka knäskador hos fotbollspelande tjejer med 2/3 totalt och nära 90% av skadorna som uppkom utan kontakt med andra spelare. Kanske något vi alla skulle utföra. Kanske framförallt eftersom det fokuserar på att stärka kroppen allmänt och är mycket lätt att utföra.

Tillbaka
Topp