Diviga jibbers.

Diviga jibbers.
bauwie sa:
Man får ju se det från deras(the "pro's") vinkel också, dom är ju där för att träna så att dom sedan kan hävda sig på stora tävlingar. När folk kommer och förstör deras träning så är det klart dom lackar, säger inte att det är okej, man kan ju framföra det på olika sätt, men ett tag får man nog...

Tänk er själva att ni lirar i ett fotbollslag och varje träning så är det 5 knattar som kommer in på plan och börjar köra sitt eget race. Det är nog inte många som hade bett dom snällt 7e,8e,9e osv gången dom kommer in på planen att gå där ifrån.....

Jag tycker dock det bara handlar om hänsyn, och små barn har ju inte riktigt lär sig den delen av livet. Jag antar att det brukar funka i svartalinjen där det inte är så mycket kids?

Jibbing är ju en av de få idrotter där man inte kan få träna i fred, med egna tränings utrymmen. Jag tycker Åre borde införa nått slags park-pass som innebär företräde i bräckeliften samt att hålla parken öppen 2h längre några dagar i veckan för "pro's", dvs för dom med park-pass, dock missar man afterskin >:I. Då är det ju upp till dom som vill träna seriöst.

Skulle iof kräva att skistar smällde upp belysning... Men det är ju ett sätt att göra det mer drägligt för dom som vill utvecklas att ha en egen tid i parken, som alla andra idrotter.

Det är vad jag tycker iaf. Peace
helt rätt.
dessutom sjukt irriterande med alla morsor som ställer sig överallt å ska passa sina kids, som tar 7 år på sig inna de hoppar. Jag fick feta utskällningen i kungsberget när jag landade samtidigt som en unge skulle svänga in i landningen. hahaha, morsan blev ju helt out of mind och tjaffsade om att vi ungdomar måste se oss för... cp

Diviga jibbers.
qvenner sa:
Ps. Årebo blir man bara om man e född i Åre
Jag är inte född här, men bor och är skriven här, dvs Årebo.

Sen till saken. Det är en ganska svår frågeställning det här, personligen anser jag inte att skidlärare ska ta med sig sina grupper av nybörjare i de större linjerna utan hålla sig till de mindre hoppen för att maximera allas nytta och nöje. Jag anser vidare att ett parkpass vore på sin plats för att få tillträde till "svarta linjen".

Sen med diviga "jibbers", orka bry sig. Störst går först :)
De gånger jag tar mig ner till parken förm lite skönt gubbjibb så ser jag till att köra när det blir en öppning, behöver inte fundera så mycket mer på det.

Förövrigt så har vi mindre av dessa problem uppe på det "riktiga" berget, ni borde prova det någon gång. ;)

Diviga jibbers.
okej lite dåligt stil kanske det är, men jag kan inte erkänna att jag är helt sjysst när det kommer en liten pojke på 12 år och kör in mitt framför mig när jag laddat som fan sen är det en sak om han skulle hoppa men dom gör ju aldrig det, dom kör ju bara över hoppet utan att lyfta 1 cm från marken...

Diviga jibbers.
Eevez sa:
bauwie sa:
Man får ju se det från deras(the "pro's") vinkel också, dom är ju där för att träna så att dom sedan kan hävda sig på stora tävlingar. När folk kommer och förstör deras träning så är det klart dom lackar, säger inte att det är okej, man kan ju framföra det på olika sätt, men ett tag får man nog...

Tänk er själva att ni lirar i ett fotbollslag och varje träning så är det 5 knattar som kommer in på plan och börjar köra sitt eget race. Det är nog inte många som hade bett dom snällt 7e,8e,9e osv gången dom kommer in på planen att gå där ifrån.....

Jag tycker dock det bara handlar om hänsyn, och små barn har ju inte riktigt lär sig den delen av livet. Jag antar att det brukar funka i svartalinjen där det inte är så mycket kids?

Jibbing är ju en av de få idrotter där man inte kan få träna i fred, med egna tränings utrymmen. Jag tycker Åre borde införa nått slags park-pass som innebär företräde i bräckeliften samt att hålla parken öppen 2h längre några dagar i veckan för "pro's", dvs för dom med park-pass, dock missar man afterskin >:I. Då är det ju upp till dom som vill träna seriöst.

Skulle iof kräva att skistar smällde upp belysning... Men det är ju ett sätt att göra det mer drägligt för dom som vill utvecklas att ha en egen tid i parken, som alla andra idrotter.

helt rätt.
dessutom sjukt irriterande med alla morsor som ställer sig överallt å ska passa sina kids, som tar 7 år på sig inna de hoppar. Jag fick feta utskällningen i kungsberget när jag landade samtidigt som en unge skulle svänga in i landningen. hahaha, morsan blev ju helt out of mind och tjaffsade om att vi ungdomar måste se oss för... cp
Detta må vara sant men oväsentligt om alla köpt liftkort. Det är ju inte så att det står ett träningsschema i början av parken.

Fetcred till alla sälenjibbers som vet hur man behandlar folk!

Diviga jibbers.
Wadsten sa:
okej lite dåligt stil kanske det är, men jag kan inte erkänna att jag är helt sjysst när det kommer en liten pojke på 12 år och kör in mitt framför mig när jag laddat som fan sen är det en sak om han skulle hoppa men dom gör ju aldrig det, dom kör ju bara över hoppet utan att lyfta 1 cm från marken...
jag e tolv och ja hoppar högre än dig!

Diviga jibbers.
Schlyter sa:
Wadsten sa:
jag e tolv och ja hoppar högre än dig!
Hahaha ägd Wadsten

Diviga jibbers.
fillez skrev ju om någon som "lagar mat åt småsyskon", det var ju med i en artikel om jakob wester här på freeride. Sen så kommer ju fillez från täby och det gör väll wester med?

Sen måste ju tilläggas att det var sjukt bra skrivet, och jag tror att det finns nog en hel del folk här på freeride som kan känna igen sig i den här texten!

Diviga jibbers.
håller med till 100%
själv har jag aldrig råkat ut för att någon skriker nåt åt mej men en del mördande blickar har amn väl fått när man bailar ibland.

Diviga jibbers.
Som ett svar på allting, bauwie. Hur kan du göra en liknelse med en lagsport och en enmans sport ? I fotboll handlar allt om samarbete och dessutom är det så mycket enklare, du behöver en boll. Skidor är mycket större och mycket mindre.

Du kan gå till en fotbollsplan och spela lite, hur skulle de se ut om typ en unge åkte till en skidbacke satte på liften och åkte lite ? det funkar inte riktigt så.

Sen ditt förslag om "parkpass" för "pro's" är fan absurt. Det är det allting handlar om. Bara för att man är duktig på skidor ska man inte få företräde nånstans i backen. För att man är duktig på skidor har du inte mer rätt att åka skidor i backen. Sen kan ju alla "pro's" åka ut i terrängen och bygga en egen park att knata upp för.

Alla har rätt att få åka skidor, för det är det bästa du kan göra som människa.
och alla börjar någonstans, oavsätt om du blir pro eller om du gör det 1 gång var 10e år.

Diviga jibbers.
bauwie sa:

Helt rätt ! Jag tycker också att dem kan öppet för "pro's" men vilka räknar man som pro's då? är de dem me spons eller dem som bor i åre eller dem som är med i dem största tävlingarnba. svårt att dra gränsen . annars låter de ju logiskt.
/Matte

Diviga jibbers.
Fillez sa:
Som ett svar på allting, bauwie. Hur kan du göra en liknelse med en lagsport och en enmans sport ? I fotboll handlar allt om samarbete och dessutom är det så mycket enklare, du behöver en boll. Skidor är mycket större och mycket mindre.

Du kan gå till en fotbollsplan och spela lite, hur skulle de se ut om typ en unge åkte till en skidbacke satte på liften och åkte lite ? det funkar inte riktigt så.

Sen ditt förslag om "parkpass" för "pro's" är fan absurt. Det är det allting handlar om. Bara för att man är duktig på skidor ska man inte få företräde nånstans i backen. För att man är duktig på skidor har du inte mer rätt att åka skidor i backen. Sen kan ju alla "pro's" åka ut i terrängen och bygga en egen park att knata upp för.

och alla börjar någonstans, oavsätt om du blir pro eller om du gör det 1 gång var 10e år.
Jag förstår vad du menar med att de inte går att jämföra lagsport och skidor men man kan ju ändå ha en träningstid kanske en gång pervecka för dem som vill utvecklas. Lite svårt dock att bestämma vilka som ska få åka och inte. förstår båda.

/M

Diviga jibbers.
Men vaddå, Precis som slalomklubbar har träningar borde väl "jibbklubbar" ha träningar? Å då kan ju nån av klubbarna bara innehålla pro's?

Så svårt akn det ju inte vara.

Diviga jibbers.
Fillez sa:

Jag kunde jämfört med boxning, hade inte varit någon större skillnad principiellt.

Park-pass principen förekommer ju inom varje "sport", man lyfter fram dom som är duktiga, har talang och kan utvecklas. Man gör det lite lättare för dom att jibba. Det är ju samtidigt ett mål för den mindre generationen som gillar att corka corks att bli duktiga så man kan få företräde i tex bräckeliften osv.

Diviga jibbers.
Av: Bo87 | 2006-07-11 22:15 Citera

jättebra skrivet, men det finns en sak som jag inte håller med om och det är
"Alltså jag fattar inte, varför tar du dina snorungar hit om de inte ens kan hoppa? "

nu vet ju inte jag vilka omständigheter som rådde eller på vilken nivå dessa barn låg på, men JAG tycker att om man skall vistas i de svarta linjerna ska man ha färdigheter som inte stoppar upp flödet i kösystemet som råder. capisch?
maddemaddefakk

_____________________________________________________________________________________

I texten ståg det att dom var i Åre och att barnen var i halfpipen Bo87. Finns bara en ( kanske har fel) halfpipe i Åre och den ligger nere vid brackeliften. Så vart skulle dom vara om dom skulle lärar sig åka halfpipe ?

Alla har nåhon gång varit nyborjare.

Had'e

Diviga jibbers.
Och för övrig fattar jag INTE hur man kan säga att detta "passar in på Wester"(alså att han skulle sagt åt skidläraren), jag känner honom inte men det tror jag inte att den som skrev det heller gör. Av det jag har hört/läst skulle han inte göra så.... (inte med de orden i alla fall :)

Diviga jibbers.
Hammpe sa:
Av: Bo87 | 2006-07-11 22:15 Citera

jättebra skrivet, men det finns en sak som jag inte håller med om och det är
"Alltså jag fattar inte, varför tar du dina snorungar hit om de inte ens kan hoppa? "

nu vet ju inte jag vilka omständigheter som rådde eller på vilken nivå dessa barn låg på, men JAG tycker att om man skall vistas i de svarta linjerna ska man ha färdigheter som inte stoppar upp flödet i kösystemet som råder. capisch?
maddemaddefakk

_____________________________________________________________________________________

I texten ståg det att dom var i Åre och att barnen var i halfpipen Bo87. Finns bara en ( kanske har fel) halfpipe i Åre och den ligger nere vid brackeliften. Så vart skulle dom vara om dom skulle lärar sig åka halfpipe ?

Alla har nåhon gång varit nyborjare.

Had'e
Jag tyckte det framgick att det även var i hopplinjen som ungarna åkte. Vet inte heller om det har relevans, men författaren nämnde att "proffset" drog fakie 7, och visst finns dem som gör det i pipe, men jag associerar främst till parken.
Men som sagt, inte viktigt. Vad som ÄR viktigt är att alla aspekter skall ha olika svårighet. Det vill säga: skaffa en liten pipe också.

Diviga jibbers.
Whaaat sa:
Fillez, Varför gav du inte lirarn en smäll? Blir fan förbannad när jag läser över hur dom beter sej ute i backen. Annat var det på Stenmarks tid :) Då var det ingen som körde "ghetto yo motherfucking crack, weed smoking motherfucker" stilen! Man märker ju på vissa från t.ex Åre, som tror att dom lever i värsta ghettot verkar det som, hur man orkar kopiera allt från MTV och filmer till skid världen..Jag fattar inte? Jämtland är väll det väll Lappskjortor och trädojjer som gäller! Tycker det är mycket schysstare än alla idioter som tror dom är cool för att dom baitar andras stil! Ghetto stilen fungerar inte i sverige enligt mej! Nu kanske jag kom "lite" ur ämnet men det skiter jag i :D
hehe, exakt! är Åre = Sveriges nya, hårda förorts-ghetto? man börjar ju undra när man ser de där kidsen alltså... ser bara larvigt ut enligt mig.

Diviga jibbers.
JWester sa:
sätter 1000 spänn på att det var den där wester som snackade. jävla diva alltså!

fyfan.
HAHAHAHA.. Klockrent..

Förövrigt så är man inte äkta Årebo om man inte är född här och ens förfädrar e det..
Det är så de riktiga Åreborna ser på saken.. Dom är ju dock inte så många..

Local däremot kan man bli ganska fort.. Det beror mycket på hur man för sig, hur mcyket folk man känner osv.. Det tar ett tag att göra sig ett namn i byn.. Eller så går det dretafort..

Jag ser mig själv som en blivande local.. Defintivt på sommaren, inte lika mycket på vintern... Men det kommer nog ta ett tag till.. Mitt blivande barn kommer definitivt vara en
local.. Hans/hennes barn kommer kanske räkans som Årebor.. Men det får nog bli barnbarnes barn som blri riktiga Årebor.. Den dan så ser nog Åre inte som idag iofs..

Sen vad det gäller attityd så är det nått som existerar i alla sporter inte minst i extremsporter.. Har surfat mycket i mina dar och där ska man passa sig rejält om man snor en våg för en local på vissa ställen.. Handlar inte så mycket om vem som bäst dock, utan vem som surfat där längst... Och då är det mycket pros som skulle ryka från bräcke.. ;)

Senast ändrad:
Diviga jibbers.
jag tappade bort mig vid switch 7an men du har säkert en bra poäng, det är ju egentligen bara att träna som fan så när dina polare blir sponsrade och otrevliga blir du likadan.

Diviga jibbers.
"Det är viktigt för sponsrade att åka för att kunna bli bättre"
även dom sämmre lr ska jag säga osponsrade måste ju få åka lika mycket för att utväcklas för att kunna få spons lr ja kunna utväcklas helt enkelt

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp