dj-flip redan gjort av wester.

macman

Ny medlem
ända sen jag såg seven sunny days så har jag tyckt att jons första försök på en dj-flip(fast utan sista 180) såg exakt ut som en riskyflip. och nu när jag läser senaste nummret av åka skidor där han har trickskola på hur man gör en dj, så tycker jag mig minnas att jag sett ett sådan trick innan. även jons besrkivning på sin egen volt stämmer in. han säger att det är en deespin 7 till underflip 5, men jag har själv sett filmer på när Wester gör exakt detta trick, under träningen till JOI 06, fast då var det en riskyflip 180, men är inte det exakt samma trick? och om det nu är så är detta inte jons flip och borde därför inte heller få bli kallad en dubbel-jonare. någon som håller med mig?

ps, har ingen film på westers variant men man kan läsa om den i denna tråd:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=34202

japp! du har helt rätt!! Ja e Jacobs brorsa och han sa det att den inte ska få bli kallad DJ-flip.
men sen är det så att jon satte den första gången på en tävling...

det kommer bli riktigt rörigt om man tänker på dumonts nya, jossis nya och colbys nya dubbelflippos:)

Senast ändrad:
tyvär men dj flip är d-spin 720 to flatspin 540.. å det vet jag för jag kan den flippen jacob har inte gjort den redan

hela den här döpa dubbelvolter grejen är ganska dum...
riskyflip=dspin7 till flip
wilsonflip=dspin7 till lincoln
dj flip=dspin7 till flat

alla ser engentilgen nästan exakt likadana ut å de ä så konstigt att vi inte bara säger va de är.. varför inte bara säga cork7 till flat5 istället..? det funkar ju att döpa flipparna såhär till en början, men snart kommer vi översvämmas av olika flipnamn då dubbelvoltsvarianterna är många, och ingen kommer kunna hålla reda på något...

hyllengren sa:
dj flip=dspin7 till flat

alla ser engentilgen nästan exakt likadana ut å de ä så konstigt att vi inte bara säger va de är.. varför inte bara säga cork7 till flat5 istället..? det funkar ju att döpa flipparna såhär till en början, men snart kommer vi översvämmas av olika flipnamn då dubbelvoltsvarianterna är många, och ingen kommer kunna hålla reda på något...
ser inta alla dom rätt olika ut ? typ

KruxeliduX sa:
hyllengren sa:
dj flip=dspin7 till flat

Varför man inte säger dspin7 till flat istället för att säga DJ-flip är ganska enkelt! det är för att åkaren som först gör tricket vill att så fort man hör ordet DJ-Flip så tänker man aha! det är jon olsson som kom på den! det är lite svårare när man hör dspin7 till flat å säga aha det är mäster olssons trick! Och så tycker jag att det är coolare med ett namn på tricket istället för att behöva säga dspin7 till flat...

Senast ändrad:
jag har för länge sedan slutat bry mig och har sedan joi 06 kallat det jag gör för dubbel 12, vilket det är. ingen mening med ett extra namn tycker jag. dubbel cork 1260 = dspin 720 till underflip.

som hyllengren säger så kommer de ju funka nu.. men med tanke på hur några dubbels av alla möjliga kombinationer som är gjorda så kommer det bli gryymt rörigt när de väl kommer massa olika!

då kommer de va lättare med flat5+lincoln istället..

Dj-flip är d-spin 630 to flatspin 450 om man ska vara exakt. Riskyflip är d-spin 720 till backflip. men dom ser ju nästan likadan ut.

Bah, jag höjer inte ögonbrynen fören någon vänder en rotation.
Typ frontflip-backflip eller backflip-frontflip!

hyllengren sa:
dj flip=dspin7 till flat

haha kul är det ju också att du behöver bara kolla lite i den här tråden så ser du ju hur rörigt det är med dessa volter här ju. "D-spin 630 to flat 630 = dj flip" "Dj-flip är d-spin 630 to flatspin 450 om man ska vara exakt." "det är en deespin 7 till underflip 5"
Sen vet jag inte om det står andra saker någon annanstans.

KruxeliduX sa:
hyllengren sa:
dj flip=dspin7 till flat

Jag tycker Wilson å Risky e skapligt likt iaf.

JON på FNCs konto

OKI

SÅ här ser jag på det.

Wilson (var undflip till misty 5) men den blir sämre och sämre så nu vet jag inte vad det är.
Risky (dåligt backfull till back)

men respekt att de gjorde dem så tidigt!

Men sen till min och Jacob så blir det lite svårare..

Jacob gör en jämn dubbelkork, d7 till cork 5, rotationen är bestående genom hela volten, det kallar
jag Dubbelcork 12. (de på NAO var snygg så ytta!)

När jag gjorde DJ första gångerna så sätter jag en d7 men avbryter den någonstans mellan 540 och
630 och går ned och tar en safty vilket bryter upp rotationen, detta är mycket mer tydligt på en DJ
1080, men sen ju mer jag har gjort den så ahr DJ 12 blivit mer och mer lik en dubble 12 men det
är lite lika från gång till gång..

Sjukt svårt att förklara men på en dubbel 12 som jacob gör så leder ahn andra volten med att tippa
in axeln medans man på en DJ 1080 leder helt och håller med fotterna..

AJA oviktigt egentligen... men det var min syn på varför de är olika...

Jacob håller du med?

Senast ändrad:
det enda jag ville säga var att jon olsson själv beskrev det i åka skidor att dj-flip var en deespin 7 till underflip 5, och detta trick vet jag att jacob wester har gjort innan. har oxå hört att det ska vara en deespin 630 till flat 450, så därför höjde jag lite på ögonbrynnen när jag ser att olsson själv säger att det inte är så. men jag tycker inte att westers dubbel 12 är så lika hans risky 180 som jag såg den på joi 06

Fncproduction sa:
JON på FNCs konto

Massa text
Jag förstår precis hur jon menar här, men har en känsla av att det krävs att man är ganska så väl bevandrad inom just dubbelvolter och vet hur det känns att vara upp och ner två gånger för att det ska gå att förstå skillnaderna, då de är ganska så hårfina.

Wilson flippen var i början två upprätta bakåtvolter med en 180 i varje, men idag så gör han den olika varje gång så det går inte riktigt att urskilja det längre. Risky är ju också enkel o förstå, rak back full to back.

Har ingen lust att starta någon slags "beef" här, men det vi gör olika är som jon sa att min 12a är en kontinuerlig dubbelcork-rotation medans jon bryter upp och tar en annan grab som ofta får hans att se mer ut som två olika trick som han länkat ihop. Till jons försvar ska vi ju också göra klart att han kan faktiskt ta den till 10 och få den att se bra ut, där jag oftast landar på höften eller måste låsa överkroppen som fan för att hålla kvar den.

hur som helst...ni kommer aldrig se mig göra en DJ flip, utan jag kommer hålla mig till dubbelcorkar, allt för att förvirra er så mycket som möjligt! ;)

Jacob

JOn på FNC

haha, Olsson och Wester hänger 100% på Freeride... bra förklarat.. haha

Nu ska jag ut och göra en blandning av DJ, Risky, och Wilson med lite Dubbelcork look.. kommer bli asfett trick!

JON

Jacob wester nz interview, hittade jag i mitt podcaster nu och då berättar han om sitt "signatur trick", dubbelcork 12 = Det är en inverterad 720 följd av en underflip.

Fast det kunde man redan läsa av Jacob själv såg jag nu.

Senast ändrad:
Jacke_9101 sa:
felix sa:
Bah, jag höjer inte ögonbrynen fören någon vänder en rotation.
Typ frontflip-backflip eller backflip-frontflip!
Måste faktist hålla med om detta! Verkar tråkigt att så många hänger upp sig på det här...:P
alltså, det tycker jag Dumont redan har gjort, folk säger att det är front to misty nånting eller ngt sådant men jag tycker det ser ut som en solklar zooka + 180...jaja ger länk så får ni bedöma själva = http://community.freeskier.com/videos/video_id=420

Peace.

Senast ändrad:
men ifall man gör en d-spinn7 till till under flip räknas det som samma trick som cork 7 till under flip?

men ifall man gör en d-spinn7 till till under flip räknas det som samma trick som cork 7 till under flip?

hyllengren sa:
dj flip=dspin7 till flat

är du dum? wilson flip är väl ändå dubbel underflip

Tillbaka
Topp