Downskis presale - Ngn som fått leverans

shonten

Medlem
Hej.
Jag är nyfiken på om ngn fått sina skidor till Sverige ännu. Ser ju att leveranser dykt upp i Europa, men undrar om ngn hunnit få hit ännu. Jag har mailat lite med Down och fått besked om att de är på gång..men får ingen tracking jag själv kan följa. Inte orolig, bara otålig, å nyfiken.

Tja!

Jeg har ikke fått mine heller. De skal riktig nok til Norge, men forlot Sveits 4. jan.

Skiene til Sverige ble sendt fra Italia, tidligere enn mine ski, men har nok havnet i en post-jam pga jul. Vet at det er enkelte i Sverige og Norge som har fått sine, men det virker å variere veldig.

Beklager tregheten!

Til Norge riktignok, men mine ankom postkontoret på lørdag etter fortolling.
Fikk en sms i romjulen om at jeg måtte sende inn personnummer og dokumentasjon på verdi, men det slipper man kanskje innen EU (i Sverige)?

Nå er det bare å få bindinger på og vente på litt reale mengder sne :)

När jag beställde mina CD2 11/12 till Sverige behövde jag inte skicka in något om personnummer och värde, det var bara att betala tull på Posten när jag hämtade ut. Fast då skickades de av SiSt från Norge och det såg ut som någon slags värdedeklaration redan var ifylld.

Senast ändrad:
herrgard sa:
När jag beställde mina CD2 11/12 till Sverige behövde jag inte skicka in något om personnummer och värde, det var bara att betala tull på Posten när jag hämtade ut. Fast då skickades de av SiSt från Norge och det såg ut som någon slags värdedeklaration redan var ifylld.
Stemmer. Proformafaktura. Det har blitt krav til det, så nå tar det ca en halv time på posten for å sende 1 par ski. Når man skal sende 100 par så blir det ikke gjort på samme måte. Vi ser oss om etter alternativer for å sende ut større mengder ski, men vi har litt små volumer i forhold til å engasjere et logistikkbyrå foreløpig.

SiSt sa:
herrgard sa:
Stemmer. Proformafaktura. Det har blitt krav til det, så nå tar det ca en halv time på posten for å sende 1 par ski. Når man skal sende 100 par så blir det ikke gjort på samme måte. Vi ser oss om etter alternativer for å sende ut større mengder ski, men vi har litt små volumer i forhold til å engasjere et logistikkbyrå foreløpig.
Lägg lagret/företaget i EU ;)

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
SiSt sa:
herrgard sa:
Lägg lagret/företaget i EU ;)
Vi sender til EU fra Italia, så der er det ikke noe stress. :D

Tack för svar. Mina lämnade tydligen Italien 17.e december, så jag hoppas att de dyker upp inom kort. Har fått besked om leverans först till jul, sen till nyår och sist inom ngn dag de gångerna jag frågat.

shonten sa:
Tack för svar. Mina lämnade tydligen Italien 17.e december, så jag hoppas att de dyker upp inom kort. Har fått besked om leverans först till jul, sen till nyår och sist inom ngn dag de gångerna jag frågat.
Beklager det, først var det litt forsinkelse fra fabrikk, så vi havnet i juletiden og da blir alt forsinket i posten. Forventer at skiene er framme veldig snart nå. Synes det tar veldig lang tid.

Hur kommer det sig att Presale kunder inte fått sina skidor? Köpte efter presalen och enligt Downskis ska skidorna anlända inom 5-7 arbetsdagar..
En annan fråga, blir det tull/moms på skidorna? Dem skickas ju från Italien, så ett EU land. Men jag köper dem från en Schweiziskt företag...

Rent krast så känns det lugnt, men man vet inte. Vill ju inte åka på 30% merkostnader..

resqual sa:
Hur kommer det sig att Presale kunder inte fått sina skidor? Köpte efter presalen och enligt Downskis ska skidorna anlända inom 5-7 arbetsdagar..
En annan fråga, blir det tull/moms på skidorna? Dem skickas ju från Italien, så ett EU land. Men jag köper dem från en Schweiziskt företag...

Rent krast så känns det lugnt, men man vet inte. Vill ju inte åka på 30% merkostnader..
Han skrev ju att de skickas fran Italien(EU) sa ingen tull.

resqual sa:

Hei.

Skiene ble sendt den 17. desember, så det er trolig juletrafikken som er problemet. Normal frakttid fra Italia til Sverige skal ifølge fraktbyrået ligge på 4-6 dager. Vi kan ikke gjøre annet å beklage, men det er helt ute av vår makt å gjøre noe med det nå.

Det skal ikke tilkomme hverken toll eller moms på forsendelser innen EU.

Pratade precis med posten i Sverige och han lät ganska bekymrad och tyckte att jag skulle ta upp det med avsändaren så att Down kan göra ett reklamationsärende av saken. På DPD/BRT sida ska man kunna spåra paketen ända fram till leverans, knappar jag in min shipment reference så ser jag bara att paketet har blivit upphämtat i Trieste samt lämnat Trieste, inget mer. Han trodde att problemet kunde ha uppstått eftersom paketen måste hanteras för hand då de är för långa föra att gå på transportbanden och på så vis blivit bortglömda på något sätt...

Jävligt trist då jag åker till Italien nästa vecka och hade räknat med nya skidor. Ännu tristare då jag inte jobbar hemma dit skidorna ska levereras. Ska hem i helgen nu och hade räknat med att hinna montera bindningarna innan resan.
Lutar nästan åt att häva köpet och köpa ett par andra skidor.....

wide sa:
Pratade precis med posten i Sverige och han lät ganska bekymrad och tyckte att jag skulle ta upp det med avsändaren så att Down kan göra ett reklamationsärende av saken. På DPD/BRT sida ska man kunna spåra paketen ända fram till leverans, knappar jag in min shipment reference så ser jag bara att paketet har blivit upphämtat i Trieste samt lämnat Trieste, inget mer. Han trodde att problemet kunde ha uppstått eftersom paketen måste hanteras för hand då de är för långa föra att gå på transportbanden och på så vis blivit bortglömda på något sätt...

Jävligt trist då jag åker till Italien nästa vecka och hade räknat med nya skidor. Ännu tristare då jag inte jobbar hemma dit skidorna ska levereras. Ska hem i helgen nu och hade räknat med att hinna montera bindningarna innan resan.
Lutar nästan åt att häva köpet och köpa ett par andra skidor.....
Ikke bra. Jeg videreformidler informasjonen til Marco, som leverte alle skiene i Trieste. Han skal sjekke det opp.

hrm, Trieste alltså. Det fraktnummer jag fått har status "collected" och "departed" från Gorizia. ingen annan info.
Är det sändningar från både Trieste och Gorizia?

Har mailat Gregor och bett om info så jag kan spåra själv.

Hela presale-konceptet verkar misskötas av flera aktörer som använder det. Har inte handlat av Down men väl ett annat märke med försening.

Presale som det marknadsförs skall ge bästa pris och tidig leverans.

Nu verkar presalekunderna användas som buffert, dvs man tillverkar en bunt skidor med råg i ryggen av preorders, butikerna får sina skidor först och i bästa fall samtidigt skickar man till presalekunderna. I de fall butikerna beställt lite extra får butikerna leverans ändå och man kompletteringstillverkar skidor till de presalekunder vars skidor istället gick till butik. Därav förseningar till en viss andel presalekunder.

Beträffande pris så om man tittar på prisintervall på Freerides skiddatabas så ligger inte presalepriset alltid lägst i angivet prisintervall för skidan.

Då återstår frågan, varför skall man som kund lägga preorder då leveranserna visar sig sena och priset inte alltid lägst?

Ps. Min orsaksteori kanske inte är helt hundra men invändningen om försening och pris är giltig ändå. Ds.

snorkel sa:
Hela presale-konceptet verkar misskötas av flera aktörer som använder det. Har inte handlat av Down men väl ett annat märke med försening.

Presale som det marknadsförs skall ge bästa pris och tidig leverans.

Nu verkar presalekunderna användas som buffert, dvs man tillverkar en bunt skidor med råg i ryggen av preorders, butikerna får sina skidor först och i bästa fall samtidigt skickar man till presalekunderna. I de fall butikerna beställt lite extra får butikerna leverans ändå och man kompletteringstillverkar skidor till de presalekunder vars skidor istället gick till butik. Därav förseningar till en viss andel presalekunder.

Beträffande pris så om man tittar på prisintervall på Freerides skiddatabas så ligger inte presalepriset alltid lägst i angivet prisintervall för skidan.

Då återstår frågan, varför skall man som kund lägga preorder då leveranserna visar sig sena och priset inte alltid lägst?

Ps. Min orsaksteori kanske inte är helt hundra men invändningen om försening och pris är giltig ändå. Ds.
Kan bare svare for oss, men vi sendte presaleskiene med en gang vi hadde de. Det er ingen som har fått prioritert levering over presale. Vår presalepris er den laveste prisen vi kommer til å tilby, med mulig unntak av eventuelle usolgte ski på slutten av sesongen.

Poenget med presale er for vår del å få en indikasjon på hvor populære de ulike modellene er i forhold til hverandre og en idé om hvor mange par man skal produsere.

Forsinkelsene skyldes i vårt tilfelle fraktfirmaet. Vi vil se oss om etter andre alternativer fremover pga forsinkelsene som har oppstått i år.

@SiSt- Har du ngn mer info från Down? Gregor har varit snabb att svara tidigare, men nu har det varit tyst sen jag hörde av mig till honom senast.

shonten sa:
@SiSt- Har du ngn mer info från Down? Gregor har varit snabb att svara tidigare, men nu har det varit tyst sen jag hörde av mig till honom senast.
Ikke utover at skiene er i posten. Mine egne som ble sendt fra Sveits den 27. des. har endelig blitt registrert inn i Norge i dag morges.

Forsøk en mail til marco (at) downskis.com, det var han som sendte til Sverige.

Edit: Som nevnt over kan vi kke gjøre annet enn å beklage, og forsøke å finne en annen fraktmetode fremover. Vi har blitt lovet 5-7 dager fra innlevering til utlevering, men dette holder ikke på noen måte mål. Om noen har tips til gode og rimelige logistikkleverandører i Europa, så taes det imot med takk.

Senast ändrad:
Liten update för fler berörda. Gregor har informerat mig att det krigar med BRT.it. Tydligen har BRT inte använt sig av DPD (Posten) i sverige utan Agilitylogistics. Där slutar spåret, men de hoppas få en fullständig lista med detaljerade leveransdatum på alla sverigeförsändelser senare idag.
Jag tycker lite synd om down-gänget, måste vara sjukt frustrerande för ett ungt företag. För min del så har jag ingen panik, ingen resa planerad inom närmsta veckan, bara nyår som blev lite lidande.

Information är viktigt, så länge de fortsätter med det så är jag nöjd.

shonten sa:
Liten update för fler berörda. Gregor har informerat mig att det krigar med BRT.it. Tydligen har BRT inte använt sig av DPD (Posten) i sverige utan Agilitylogistics. Där slutar spåret, men de hoppas få en fullständig lista med detaljerade leveransdatum på alla sverigeförsändelser senare idag.
Jag tycker lite synd om down-gänget, måste vara sjukt frustrerande för ett ungt företag. För min del så har jag ingen panik, ingen resa planerad inom närmsta veckan, bara nyår som blev lite lidande.

Information är viktigt, så länge de fortsätter med det så är jag nöjd.
Takk for det Shonten!

Vi lærer hver dag noe nytt, og vi vil definitivt investere tid i å finne en bedre fraktmetode/leverandør.

SiSt sa:
shonten sa:
Ikke utover at skiene er i posten. Mine egne som ble sendt fra Sveits den 27. des. har endelig blitt registrert inn i Norge i dag morges.

Edit: Som nevnt over kan vi kke gjøre annet enn å beklage, og forsøke å finne en annen fraktmetode fremover. Vi har blitt lovet 5-7 dager fra innlevering til utlevering, men dette holder ikke på noen måte mål. Om noen har tips til gode og rimelige logistikkleverandører i Europa, så taes det imot med takk.
Gör inte misstaget som många andra och anlita bolag som levererar direkt till dörren. Inte alltid man jobbar så pass att man kan vara hemma två dagar eller få det vidarebefodrat till arbetsplatsen. Har för mig att DHL levererar till servicepoint (likt Posten.) Finns säkert många andra som arbetar på liknande vis.

Hur är det med tracking på skidorna? Beställde för några dagar sedan och enligt 5-7 dagar ska skidorna komma hit nu på onsdag/fredag, 5/7 dagar. Skulle vara trevligt att kunna spåra paketet. Mailade Gregor men inte fått något svar.

resqual sa:
SiSt sa:
shonten sa:

Gör inte misstaget som många andra och anlita bolag som levererar direkt till dörren. Inte alltid man jobbar så pass att man kan vara hemma två dagar eller få det vidarebefodrat till arbetsplatsen. Har för mig att DHL levererar till servicepoint (likt Posten.) Finns säkert många andra som arbetar på liknande vis.

Hur är det med tracking på skidorna? Beställde för några dagar sedan och enligt 5-7 dagar ska skidorna komma hit nu på onsdag/fredag, 5/7 dagar. Skulle vara trevligt att kunna spåra paketet. Mailade Gregor men inte fått något svar.
Hei Resqual, takk for tips.

Ski til Sverige blir sendt fra Italia, så da er det bedre å kontakte marco (at) downskis.com, da det er han som sender de. Gregor videreformidler helt sikkert til Marco, men det er enklere for deg å ha direkte kontakt.

Väntar också och har inte fått respons annat än "de borde vara skickade" förra veckan och att Marco skulle kolla upp det.

oscarius sa:
Väntar också och har inte fått respons annat än "de borde vara skickade" förra veckan och att Marco skulle kolla upp det.
Har du forsøkt Marco direkte? Alt av ski ble så vidt jeg vet sendt samme dag. Om du ikke får svar fra Marco, så si ifra, så skal jeg følge det opp.

SiSt sa:
oscarius sa:
Har du forsøkt Marco direkte? Alt av ski ble så vidt jeg vet sendt samme dag. Om du ikke får svar fra Marco, så si ifra, så skal jeg følge det opp.
Nej.. Det var via Gregor. Provar med Marco direkt också. Tack

Fick just svar att även mina skickades den 17.
Och fö har tydligen någon fått sina idag i Sverige enligt Marco.

Senast ändrad:
Fick ett kuvert i lådan där det stod att jag skulle ringa dom för att göra upp om leveranstid. Blev levererade till farsans jobb eftersom jag inte är i stan. Skidorna kom dagen efter att jag hade ringt.

Fick precis mitt brev hem till brevlådan.
Supersmidigt, ringde och ändrade leveransadressen till jobbet.
Leveransen skulle ske i början på nästa vecka. Smidigt och bra att dem ber än ringa så
att alla är med på samma plan.
Bara att hoppas på lite snö i alperna så man kan testa CD3orna i lite Schweiziskt puder.

Senast ändrad:
Låter bra, min låda var tyvärr tom idag, men hoppas att det bara är postgången som är lite långsammare upp till Övik.
Vilken firma skötte leveransen inom sverige?

Agility Logistics. Aldrig hört om dem förr. Men än så länge fungerar de smidigt, man får nummer till en person som jobbar där (inte något telefonsvarare med 1000 olika knapptryckningar att göra) Så tog inte mer än 10min att boka om leveransadressen.
Bättre än UPS när man beställer från Tyskland.

De kan väl ringa själva när de är redo att lämna sitt paket?
Med UPS får man tracking nummer och, vad det verkar, tre veckors snabbare leverans.

Nåt nytt i detta ämne eller någon som fått skidor levererade de senaste dagarna?? Down har varit väldigt bra på att svara på mail, men den senaste tiden har det varit knäpptyst. Den enda info jag fått är att skidorna hanteras av BRT och har skickats i från Gorizia(IT) den 17:e December.

PLindfors: har du hørt noe fra Marco i det siste? Hvis ikke, send en mail og hør med han om han vet noe mer. Jeg vet Marco har vært på telefon med fraktselskapet så og si hver eneste dag, men at det er begrenset hva som er mulig å finne ut.

Om du ikke får svar kan jeg ta kontakt direkte for deg.

Beklager nok en gang alle problemene.

Var lite frestad, känns skönt att inte köpt nu i efterhand. Åker på lördag och det hade varit segt att åka utan nya skidor...

Känns segt för alla er som väntar. Stå på er!

@SiSt: Fick svar från Marco i går kväll. Tydligen är det problem med dom skidor som skickades den 17:e(bl.a. mina), vilka helt enkelt har kommit bort. Dom som skickades den 18:e har däremot levererats. Down ska fortsätta "detektivarbetet" ett par dagar till, och skickar sedan nya skidor om man inte lyckas hitta dom.

Tillbaka
Topp