Dubbel bakåtvolt

Dubbel bakåtvolt
Nån som har några tips på hur man ska komma runt på en dubbel bakåtvolt på trampolin från ettan i simhall? Har provat men kom bara runt ett och ett halvt varv och landade platt på nacken! Hur ska man komma runt? Blicken är väl viktigast eller?

Tacksam för tips och erfarenheter från andra!

Senast ändrad:
Dubbel bakåtvolt
tänk såhär:

steg 1: ta mycket fart uppåt för att komma runt så lätt som möjligt..

steg 2: slunga på med armarna bakåt och dra knäna in uppåt mot magen. då kommer din kropp att sättas i en rotation. SLÄPP INTE UT NU, häng kvar och titta runt båda volterna.

steg 3: kryp ihop så in i helvete å njut av din fina dubbel flipp.. det kommer kännas konstigt första gångerna men de vänjer man sig med.

det är i stort sett som å göra en vanlig men du kryper ihop å hoppar lite högre bara.. då kommer du att klara de utan problem.

LYCKA TILL! // jeppe

Dubbel bakåtvolt
jAG BRUKAR YTÄNKA SÅ ATT NÄR JAG ÄR KLAR MED DEN FÖRSTA VOLTEN SÅ TÄNKER JA BARA ATT JAG SKA GÖRA EN LIKA DAN TILL. ELLER SÅ BARA SLÄNGER DU DIG OCG GRUPERAR, DET ÄR ATT VÅGA SOM ÄR DET SVÅRA

Dubbel bakåtvolt
hoppa ut rätt rak i kroppen och dra sedan ihop dej. då får du galen rotaion. sen är det bra att spana efter landingen och hoppas du ser den, de kan gå rätt fort. // o

Dubbel bakåtvolt
jeppenator sa:
tänk såhär:

steg 2: slunga på med armarna bakåt och dra knäna in uppåt mot magen. då kommer din kropp att sättas i en rotation. SLÄPP INTE UT NU, häng kvar och titta runt båda volterna.

steg 3: kryp ihop så in i helvete å njut av din fina dubbel flipp.. det kommer kännas konstigt första gångerna men de vänjer man sig med.

det är i stort sett som å göra en vanlig men du kryper ihop å hoppar lite högre bara.. då kommer du att klara de utan problem.

LYCKA TILL! // jeppe
Och så skall du också tänka på att snurra dubbelt snabbare, och när den är dubbel, så tänk att du ska sparka en fotboll när du slänger dig bakåt.

Dubbel bakåtvolt
Mmarkus sa:
jeppenator sa:
tänk såhär:

LYCKA TILL! // jeppe
Och så skall du också tänka på att snurra dubbelt snabbare, och när den är dubbel, så tänk att du ska sparka en fotboll när du slänger dig bakåt.
njaaa.. att hoppa högre och rotera dubbelt så fort skulle innebära mer än 2 volter ;)

Dubbel bakåtvolt
Jag fattar inte hur man ska vara säker på att sätta den på skidor när man ska testa det liksom.
JAg har tyävrr inga tips.

Dubbel bakåtvolt
Jag säger som jag brukar säga när jag skall göra något nytt

bryter man nåt då gör man de och då vet man att man har testat....

Dubbel bakåtvolt
de HEMSKT svårt (nästan omöjlit) att klara första dubbeln utan fart, så stå å hoppa en stund på 1an för att få tillräckligt mkt air så hoppar du ifrån så mkt du kan så fan ska du se på snurr.. :) så gjorde iaf vi på vår första dubbel!

peace öut

Dubbel bakåtvolt
Dra in benen uta helvete å dra upp med armarna så kommer det att gå :) testade första gången från 5an men tvekade å landa på ryggen..så då fick det bli 1an ist :)

Dubbel bakåtvolt
ja har gjort det dock bara från 3an men kan tänka mig att det är samma princip bara att man tar i fan så mer!

få upp studs och kasta hårt bak med armarna för att hjälpa till rotationen och dra in kroppen! sök bakåt med blicken hela tiden! risken att du överroterar behöver du nog inte ens tänka på:P

Dubbel bakåtvolt
när ja gjorde min första dubbelflip så spände ja mig typ efter 1 ½ varv och landade upponer.. sen provade ja att ta i allt ja pallade, kröp ihopp och blundade och sket i hur landningen skulle bli åså klara ja det.

Dubbel bakåtvolt
Ett grymmt bra tips är att ta en t-shirt å bara köra, känns MKT mindre om man drar ett rygg plask... Sattsa på men tveka inte kör det bara, dra ihop dej till en "boll" så brukar det gå bra ^^

Dubbel bakåtvolt
JAg skulle göra skiten från 3ans svikt. Men jag tappade grupperingen och jag fick hjärnskakning:O Fett coolt iaf:D

Dubbel bakåtvolt
Jag är är gymnast och har varit i ca 7 år, så jag kan nog förklara hur du ska göra.

Du står på svikten och gungar, utan att släppa fötterna, men försök ändå att gunga så mycket som möjligt. I den här volten, speciellt utan fart från en tidigare volt, så måste du börja med armarna nedifrån, istället för att ha dom rakt upp som man annars har.

När du lämnar svikten så får du inte satsa för mycket bakåt, utan satsa på att landa 1-1,5 meter ut. Du ska ta ett rejält armdrag, och armarna ska först över huvudet, med helt raka armar, och du skall försöka att lyfta bröstet så mycket som möjligt, utan att svanka.

Och tänk på att inte "tappa huvudet", alltså försök att hålla blicken tills du känner att det är dags att gruppera in volten. Sedan äre bara att dra ner armarna helt raka, lyft upp knäna mot bröstet, ta tag i smalbenen, och rotera!

Sen landar du förhoppningsvis på fötter. Men det krävs träning :)

Dubbel bakåtvolt
Hej,
jag testade första gången igår,satte den på andra försöket=P

det är bara att ta i uppåt/bakåt och dra uppåt med händerna(fäll ihop benen) och titta bakåt...
tänk inte så mycket,bara gör det så kommer du runt men tveka inte för då kommer du fö en röd rygg:S

/jonix

Tillbaka
Topp