Dynafit Titan UL el. liknande som enda pjäxa?

R00bert

Medlem
Hej kära forumskribenter!

Har efter en vinter i BC fått mersmak för slackcountry/backcountry-turande. Har i vinter knatat på Dukes med vanliga alpinboots, vilket känns oerhört klumpigt och bökigt. Har dessutom bråkat en jäkla massa med mina nuvarande pjäxor och ännu inte riktigt hittat rätt känns det som, så jag har börjat fundera i andra banor, dvs nya pjäxor.

En Dynafit/Plum-setup börjar kännas mer och mer aktuell, men än så länge blir det klart fler dagar med liftburen åkning och det börjar alltjämt finnas fler och fler styvare turpjäxor likt Titan, BD Factor, Cochise osv för att nämna några, med många intressanta modeller på g till nästa år. Titan t.ex. verkar intressant med utbytbara sulor för både alpin- och tech-bindningar. Hur pass bra det håller i längden att hålla på och swappa sulor däremot är ju en annan femma.

Som sagt så blir det fortfarande många fler dagar med liftburen åkning med alpin utrustning så pjäxorna måste passa med ett par vanliga alpinga bindningar, men det är ju en klar bonus om de även passar till tech-bindningar inför framtida inköp. Den stora frågan lyder egentligen hur dessa typer av pjäxor fungerar som do-it-all boots då jag varken har ork eller plats att släpa på två par pjäxor över hela världen. Tanken är väl att de ska vara nog styva för att driva ett par bredare puderskidor, samtidigt som de ska fungera bra till att knalla uppför med. Kör idag på Lotus 120 och Lotus 138, och som referens så har jag idag ett par Dalbello Il Moro med den styvare av de två medföljande tungorna och väger in på cirkus 85kg.

Jag behöver inga konkreta tips på just vilken pjäxa jag ska köpa då det är totalt ointressant innan jag stoppat ner foten i pjäxan, utan mer tips på om det är någon med erfarenhet av att köra med ett par liknande pjäxor som "enda" pjäxor.

Tack på förhand!

Jag har åkt på BD Factor i två säsonger nu och har inget att klaga på. De är styva nog för alpinåkning och funkar bra att tura i. Jag ser inga direkta problem med att använda pjäxor med gåläge som enda pjäxa, ta en titt på dynafit vulcan som kommer nästa år, den ska enligt recensioner vara styvare än titans och funkar till alpinbindningar utan att byta sulor.

Blidee sa:
Jag har åkt på BD Factor i två säsonger nu och har inget att klaga på. De är styva nog för alpinåkning och funkar bra att tura i. Jag ser inga direkta problem med att använda pjäxor med gåläge som enda pjäxa, ta en titt på dynafit vulcan som kommer nästa år, den ska enligt recensioner vara styvare än titans och funkar till alpinbindningar utan att byta sulor.
Jo jag har spanat en del på Vulcan som ser lovande ut. Men som jag har förstått det så är den bara kompatibel med DIN-Touring och inte DIN-Alpine? Borde väl fungera med ett par alpinbindningar där du kan ställa in höjden på tårna (typ STH16) däremot?

Hmm, det har jag inte läst något om men kan ligga något i det. Själv ser jag inte meningen med rena alpinbindningar utan kör med plum/barons så har inte riktigt tänkt på det heller.

Jag vet ärligt talat inte varför den skulle funka till DIN-turbindningar men inte till vanliga alpinbindningar, någon som kan förklara det? Skulle vara intressant.

Angående bindningarna så har det att göra med Duke, Baron samt årets model av Griffon (dock inte tur bindning) så har man en justerbar bottenplatta som man kan justera om man har alpinsula eller randonne... de skilljer i höjd mot en vanlig alpinbindning. Det går att ibland pressa ner en randopjäxa ner i en vanlig bindning,,, men funktionen med en bottenplatta som fyller i sidled kan man glömma...

Jag kör med Titan UL. Se min recension.,,,

Kör med Dynafit Zzeus och är skit nöjd. Stabil pjäxa som klarar både fart och kraft (väger 108) men ändå är skön att tura i.

En najs bonus av att ha en alpin tur pjäxa istället för vanliga alpin kängor är att nu så får en två veckors packning med pjäxor, hjälp, ryggplatta, kläder, (civila o skid), lavin prylar, hudar, ja allt plats i en resväska och vikten är 20kg. Flyger man mycke till skidåkningen så är det faktiskt en rätt najs faktor. För om man bara har en väska och ett par skidor så är det samma regler för alla bolag.

Sido spår men lätta, smidiga pjäxor är grymt. Speciellt när det finns s bra pjäxor som Zzeus, Titan och BD Factor. Factor passade min fot sämst samt att jag inte ville ha spännings mekanismen på innerskon. Vill bara ha knuten innerskon när jag turar inte annars för det är bara onödigt mekande.

Turar också på duke men är inte nöjd. Dock är det en kompromiss jag vill nog inte ha Dynafit bindningar på mina enda skidor. Och för ett allround parskidor som skall göra allt från pist till turande via slackcountry så är nog Duke ändå bästa valet. Notera alla nog för jag har inte bestämt mig än.

Tomas

Vill gärna lägga till Dalbello virus tour och nästa års technica cochise 130Lite samt scarpa maestrale RS. Stabila och lätta dojor med ett pris som inte springer iväg för mkt (dyna vulcans 9000ish...samt flex närmare 150)

Hade samme idé som du i år, Robert.

Köpte Garmont Delirium. Den är rätt tung, men går annars bra att tura med eller att åka i pist. Den har också två olika sulor (köps separat, finns olika storlekar så se upp med det).

Att växla sulor är dock inget man böra hålla på med hela tiden. Jag har märkt att skruvarna lätt tar skada (behövs väl en lite större skruvmejsel än vad jag har egentligen). Sedan ska man enligt Garmont använda "threadlocker" (vad det nu heter på svenska..) om man byter sulor mer än en gång..

Jag tror att denna djungel är så att man måste mer eller mindre priorietera det man verkligen har behov för.
Det är så att om man bara jämför med mina Titan UL(1700gr) eller Garmont Delirium(2300gr) så skiljer dig sig runt 600gr per pjäxa om jag inte har helt fel. HAr man sedan Duke istället för Dynafit bindningar så skiljer det sig ca 1000gr mot 2600gr. Med detta och man är på 3700meters höjd samt dagspackning så är det stor skillnad uppför (naturligtvis nerför också). Om jag skulle sätta en bra pjäxa - då styv och lätt (2000gr) (med reservation till att jag hade modellen 2011 av Garmont Radium som har för liten tåbox och ger blå stortår då de trycker för mkt på ovansidan) så är kanske Radium 2012 (som man har gjort större i tådelen) ett bra alterantiv (naturligvis måste den passa din fot)Lycka till.

Tjena,

Kör Dynafit Titan och tycker de funkar riktigt bra som enda par pjäxor. De är dock rätt smala vilket orsakade problem för mig men efter att ha bytt till Intuition (jag kör Pro Tour) innerskor fungerar de som en dröm!

Sköna uppför, inte lättast, inte störst rörlighet osv. men ändå bra mycket bättre än ett par alpinpjucks.

Bra nedför, bra mycket bättre än de Garmont Adrenalin (mjuka som ost!) som jag körde innan. Jag känner att de kan driva alla typer av skidor utan större problem.

De kan ha blivit lite mjukare med Intuition istället för org. innersko men den ökade bekvämligheten etc. gör det helt värt det.

Angående BD faktor så har den också utbytbara sulor för alpin/dynafit. Är man mer riktning dynafit istället för duke så är BD quadrant med 120 i flex en grym pjäxa. Mer flex när du öppnar upp 40 grader istället för 20. Tacksamt när man går uppåt eller ska dansa på after skin. Angående innerskor tycker jag nog att man hittar en som passar foten tillsammans med sin bootfitter. Kör själv med zipfit i både dalbellos och quadrant.

Jag kör Garmont Radium som enda sko, skidor Black crows Nocta med Dynafit Radical FT och Head Monster 88 med salomon S914, funkar kanoners du.

Kör med Scarpa Maestrale på ett par Hendryx PH med Vertical ST. Har använt dem runt 1,5 månad nu, mest liftburet BC-puder. Sjukt nöjd och går lika bra som alpinsetupen jag körde med tidigare... vågar släppa på fullt överallt, även i grötig pist. Plus med gå-läge och låg vikt när man hikar. Borde väga in runt 90 kg nu, 2 m lång. Hoppas du har haft en fet säsong btw :D

Senast ändrad:
Precis som Berra i inlägget över mig kör jag med Scarpa Maestrale. Toppen dojja.
Spenderade en månad i Hakuba denna vinter med Strolz Freerider på fötterna. Nästa säsong i Japan blir det Scarpa samt att jag tar med mig min innersko från Stroltz för att använda dagarna då det blir kortare hiking. Det är inget problem att ha en toppturspjäxa som enda pjäxa. Mitt problem är att jag har låga fotvalv och får kramp i de flesta pjäxor. Det är anledningen att jag tar med mig 2 par innerskor. Vad gäller bindningar så ser jag ingen anledning till Marker. De nya Dynafit bindningarna är fantastiska och har mitt fulla förtroende även i hård pist.
T-son

Senast ändrad:
BD factor funkar bra både för att tura och för pist. Dock är det skönare med en mjukare pjäxa (t ex zzero) för heldagsturande utan lift. Är det mjukt i offpisten så ger det mer känsla med en mjuk pjäxa.

Tillbaka
Topp