Dynastar Omeglass 63 Längd?

wilko

Ny medlem
Funderar på ett par Omeglass 63 att carva manchester med. Har åkt på 165cm men de är svåra få tag på. Har hittat ett par 157cm, men som gammal i gamet (dvs tidigare 2m +), tvekar man. Redan 165cm känns ultrakort, men funkar ypperligt o är ju hur roligt som helst. Men vågar man gå ner på 157cm? Är 185 cm, väger 82kg. Någon som har erfarenhet av de nya riktigt korta slalomlaggen?

Jag provkörde ett par på 155 och det var inga problem med längden. Snarare var det svårt att hantera det sjuka kantgreppet och myckna svängandet. Fast det kanske blir enklare om man väger mer, vilket du gör. Tror inte att 165 är några problem!

Jag åker på ett par 63or som är 165. Jag är 182 lång och väger typ 75 pannor. Är skit nöjd, men jag skulle inte vilja ha kortare.

Eftersom 165 cm numera är kortaste längd för killar i FIS-slalom bör man kunna dra slutsatsen att även en butiksracer för slalom (slalomcarver) är byggd i motsvarande längd-åkarvikt förhållande.

Är man då som du (och jag) välbyggda vuxna män är sannolikt 165 cm det rätta valet, varken kortare ller längre. En kortare längd är troligtvis byggd för en lättare åkare än du vilket leder till att den riskerar att bli i mjukaste laget och instabil i högre farter.

Prioriterar du kvickhet och lekfullhet kan dock en kortare skida vara att föredra, men som sagt var, sannolikt på bekostnad av fartstabilitet.

That´s all kids! / MM

Tillbaka
Topp