eBay erfarenheter

Adde_o

Ny medlem
eBay erfarenheter
Hej!

Tänkte köpa en skidjacka via eBay, men är lite orolig över hur det fungerar... Frakt, tullning, moms, skatt m.m

om det e nån som har köpt nåt där, som vore jag tacksam om jag fick ta del av din lilla historia kring ämnet..

eBay erfarenheter
asså, ebay är ingen affär, utan de e ju privatpersoner eller företag som säljer grejer där, så de lär ju variera som satan beroende på vilket land grejerna kommer ifrån osv, så då får man nog leta lite själv om man vill ha reda på det . . .

eBay erfarenheter
ja, antar att det är ifrån US som du ska beställa...
hursomhelst, du klickar på varan du är intresserad av, bläddrar neråt till avsnittet för frakt och kollar vilka länder de skickar till... finns det ingen vidare info så skickar du ett mail till säljaren...
en smart grej är ju att gå ihop med nån o beställa. billigare frakt oftast o om skiten skulle fastna i tullen så blir det ju billigare o dela på det med

usps.com skickar de flesta med... du kan ju kolla priser där, sen är försäkring att föredra...

moms o skatt betalar du i det landet där du har köpt varan... skulle du ha otur o paketet fastnar i svenska tullen så får du på det betala 25% moms och en expeditionsavgift på 50-100kr nånting...

hur som helst så är det fortf. billigare o beställa från US and A (vart för mig iallafall)

Lycka till

eBay erfarenheter
Har nästan bara bra erfarenheter av eBay. Har köpt massa grejer där och alltid sluppit undan att betala tull och grejerna har nästan alltid kommit inom ett par veckor och varit rätt grejer, hela och i det skick som säljare beskrivit. Egentligen gäller ju samma regler om tull och moms som vanligt vid import.

Längst ner på annonsen på eBay finns information frakt, oftast skeppar säljare bara till USA och Canada. Det går även att i själva listan med sökresultaten att klicka på landet under rubriken "Shipping cost" och välja Sverige istället, då ser man både vad det kostar att de faktiskt skickar till USA.

Går frakten inte till USA så finns det någon tjänst (som någon tipsade om här på Freerde tidigare) som ger dig en postadress i USA och sedan skickar de grejerna vidare till din adress i Sverige.

Den enda gången jag inte fick grejen jag köpt så fick jag tillbaka ungefär 75% av pengarna från Paypal som jag nog alltid betalar genom när jag shoppar loss på eBay.

eBay är grymt, men utvärdera säljaren, kolla ratings, och kolla feedback. Lägg också ett mail till säljare så fort du betalat om att du vunnit budgivning, få bekräftat att det blir rätt. Seriösa säljare svarar alltid inom någon dag.

eBay erfarenheter
jag skulle vilja slå ett slag för ebay.co.uk/ebay.de

då dom ligger inom eus gränser och så slipper man oroa sig för tullavgifter ifrån staterna.

men kollar ni på vilken ebay som helst så brevid söken så står det advanced så klicka på den och scolla ned lite, så står det "Items available to" så väl sweden och skriv in vad du letar efter.
När resultatet kommit fram så listar den ju alla prylar så står det.

Price* Shipping
to (USA/GRB/DE, beroende på vart du är inne)

så väljer du sweden där med, så visar den direkt vad frakten är om dom har valt autocalc när dom la upp grejerna.

annars om du bara valde "Items available to/sweden" så kan man alltid "ask seller a question" ang frakten och om han vill skriva som gift (om det är ifrån US)

skor hamnar frakt ifrån staterna på 30-50$ i frakt beroende på vad dom vill skicka med.
fick pris på ett par med 40 i frakt på 3-5 dagars shipment me ups

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp