En fråga om lite olika termer

kaangaas

Ny medlem
Hej!

Jag ska till och köpa min första longboard här i veckan. Ska ha brädan till att ta mig till, från och runt campus och bara cruisa/carva med.

När jag tittat runt så har jag stött på lite begrepp som jag är fundersam på.

Har sett följande skala ganska ofta (från 1-5):

Flex
Downhill
Freeride
Carving
City

Flex, Downhill och Carving är ganska uppenbara men vad innebär egentligen Freeride och City. Vad är det som är så utmärkande när man ser till åkningen för dessa två?

mvh
Kaangas

För att förklara freeride så måste (iaf jag nästan) förklara downhill

Downhill är när du hittar en backe där du kan komma upp i höga hastigheter, du försöker komma ner så fort som möjligt i farter runt 60-70kmh... Du bromsar med foten eller genom predrifts / speedchecks. Det är egentligen samma sak men beroende på om man sitter eller står på brädan, men man slidear ut brädan 90 och sen tillbaka när man fått "rätt" fart.

När man kör Freeride däremot så är det i ungefär samma backar fast istället för att komma ner så fort som möjligt så åker man och kör 180 slides fram och tillbaka, slänger in en shuvit i sliden osv... Detta gör att farten som kanske skulle varit i 50-60 om man bombade stannar runt 30-40. Detta är det bästa sättet att lära sig bromsa och våga köra fortare för att sedan verkligen våga åka downhill :)

City tycker jag låter som Cruising, Alltså ta sig till och från stranden / glassbaren.

Tack det förklarade en hel del, då låter ju freeride väldigt lockande med. En till fråga slänger jag iväg här då när jag ändå är i farten.

Tittat på en Slipstream Supercrusher med Paris 180mm + ABEC 11, Flashbacks 70mm, detta för 1400. Är det något som skulle passa mina ändamål. Så vitt jag vet är Paris truckar väädigt bra, hjulen har jag inte hört talas om för så är priset ett bra sådant?

Någon som handlat på skistore.se förresten? Går det att lita på?

Senast ändrad:
skistore går att lita på och det låter som en bra allround bräda till dunder pris, borde själv ta och köpa en därifrån :)

Senast redigerad av en moderator:
Måste bara slänga en fråga till, någon som vet hårdheten på hjulen? Hittar inget om det på sidan.

Eller färgen för den delen, är dessa hjul alltid gröna?

Senast ändrad:
kaangaas sa:
Måste bara slänga en fråga till, någon som vet hårdheten på hjulen? Hittar inget om det på sidan.

Eller färgen för den delen, är dessa hjul alltid gröna?
Flashbacks är alltid gröna ja, hård/mjukheten beror på durometern "A" flashbacks kommer i

75A / 78A / 81A / 84A / 88A

Där 75A är mjukt med bra grepp
Och 88A är hård och du får något lättare att slänga ut brädan på slides

Tack. Menade dock vad det var för hjul man fick med, inte vad de fanns i för hårdhet. Men det löset sig ändå.

Tack för hjälpen allihopa :)

Tillbaka
Topp