En snowboard som funkar på is?

Addow

Ny medlem
Tjo efter haft spenderat en vecka nu i sälen så har jag verkligen börjat hata Snowboard, pga vädret så vart Pisterna is gator och om hoppen is innebär vågade inte testa något nytt, så var mest pist denna vecka.

I alla fall min bror och far åker skidor och dem piskar ner för berget utan problem över isen själv tappar man skäret och ramlar tills slut så börja jag inte pressa så mycket i skären och fick stor ploga efter ca 30 meter pga för högfart inte precis som jag vill ramla skit snabbt på isigt underlag som känns som att ramla på ett rivjärn.

Kör själv på en Burton Custom. Finns det någon bräda där ute som har lika bra grep i svängarna som ett par skidor? eller är det bra en dröm? frostbite räcker inte.

Som vanligt så tror folk på freeride att man löser allt genom att köpa ny utrustning. Speciellt snowboardåkare....! Jag skulle säga att det är inte brädan det är fel på utan på vilket sätt du använder den! har du någon gång tagit en snowboardlektion?

prova att slipa kanterna, annars om du VERKLIGEN vill köpa nytt kör på något med typ magnatraction...

Om vi börjar med teknik istället för att köpa nytt skulle jag säga att det är helt avgörande på hårt underlag att känna brädans inbyggda sväng. Om du pressar för hårt med med fel vikt ger det omedelbart släpp.
Hård eller mjuk bräda kan man säkert också tvista om, en mjuk bräda på isigt underlag kan med god känsla och bra teknik ligga fint på skär medans en hård kan skära bättre. Men om du får ett slag med den hårda blir konsekvenserna så mycket större när du helt enkelt flyger ur svängen.
Själv föredrar jag en bräda med smalare tail än nos då det är lättare att variera svängarna, och lättare att hitta ett jämt skär.

Köpa nytt med MagneTraction är naturligtvis ett alternativ som förbättrar isgreppet.
Själv föredrar jag absolut att slipa mina favorit brädor med Ultimate Grip, sedan gäller det bara att ha benmuskler för att orka ligga kvar i skär;-)

Det är hälften så svårt att ligga på skär med skidor som med bräda...

Att spänna bindningarna lite hårdare brukar funka för mig, känns som att brädan "lyder" lite bättre då.
Och som sagt borde du slipa kanterna också om de är slöa..

Carbonflex: Vad andvänds för att slipa kanerna till ultimate grip? finns det nåt mindre verktyg man själv kan köpa eller är det nån större maskin så man måste lämna in till en butik som har en sån? :-)

Carbonflex sa:
Det är hälften så svårt att ligga på skär med skidor som med bräda...
Kan inte annat än hålla med. Har åkt bräda i 15 år men började med skidor förra året då det kändes som jag inte kom längre med bräda.
Carva med skidor är en barnlek jämför med att carva på bräda. Är det isigt spelar det i princip ingen roll på skidor medans med bräda träder teknikbristerna fram ganska omedelbart. Ja man kan fixa en hel del med utrustningen men i slutändan är det åkarens teknik som sättter gränserna.

Hardboots, passande bräda och bra teknik så fixar man det mesta.

Du måste hålla ner farten.
En burton custom har väl en radie på cirka 8,5 m kanske? Och oftast väldigt kort effektiv kantlängd jämfört med skidor.
De kortaste skidorna har väl en radie på cirka 12 m och minst en decimeter kant mer att sätta i isen.

Om du har teknik till att pressa Burtonen kommer den helt enkelt inte kunna hålla skär i samma fart som ett par skidor.

Vet inte om det finns någon sida för Ultimate Grip i Sverige, men de har haft tester och slipmaskiner i Åre och andra ställen också.
Om du söker på Freeride finner du säker gamla artiklar. En del kommentarer är ganska korkade och andra vettiga. Kanske kan det hjälpa dig att förstå lite hur det fungerar och för vem.

Personligen tycker jag inte att det bromsar farten alls, men det kräver att du ligger på skär.
Alla mina olika bräder för Softboots är slipade, däremot inte de för Hardboots då jag tycker att det räcker gott ändå.
Största fördelen ser jag när underlaget pendlar mellan mjukt och hårt, då kan det ibland vara svårt att hinna fördela trycket rätt.
På mjuk snö gäller det att vara lätt i skäret för att inte skära ner för djupt och tappa fart, när det sedan kommer ett hårt parti är det lätt att det släpper om man inte hinner ställa om.

Hardboots behöver inte vara lösningen, men en sak är säkert, det krävs mer träning för att få samma skär på Softboots.

Jag har åkt snowboard sen 8 års ålder runt 1-2 månader per år och är nu 22 år. Jag har tagit fler tals privat lektioner för att på bättra min åk dock när jag var runt 14-16 år gamla. Nej jag för väntar min inte nån ska komma med nån magiskt bräda och jag tänker nog aldrig byta till en sån man har hårda skor på som är 180 långa. Men tycker det är lite tråkigt att jag kämpar som en häst att hålla mina skär i isen och tappar det. Sen kommer bror på sin skidor och piskar mig.

Men är det någon som har testat både magtraction och frostbite o säga nått är bättre?

Jag står +18/-10 regular stance min bräda är directional shape. Har länge trot jag trycker för hårt med bakfoten men testade idag att försöka balansera ut min pressar över hela bräda men hålde på att glida iväg i skär flertals gånger. Har även testat olika bredd på stance för jag har för mig bräda pressas bättre om man står lite tiggtare gick ner från 38
, 25 till 12,5 men inget som riktigt har bitit

Senast ändrad:
Magne traction i all ära men det känns inte direkt värt att begränsa sig till det, verktyg och lite know how för att slipa kanter känns mkt mer värt. skaffar du verktyg så du kan slipa dina kanter regelbundet så bör du kunna hålla din custom i klass med det mesta du kan hitta om man inte går overkill, läs hardboots och slalomplanka typ. Då menar jag ordentliga verktyg inte nån lite plastkloss från stadium med en sorglig ursäkt till fil på, vad du ska ha finns att finna på internet.

Ska man slakta isig pist är det ju helt ärligt talat inte nått annat än en camber bräda som gäller och då är utbudet av magnetraction brädor jävligt slim.

Sen tror jag inte du nånsin kommer kunna ha lika "lätt" på is som din skidåkande bror, allt har sina svagheter och styrkor. Lura in brorsan i skogen och kör tills han har skidorna på varsin sida av ett träd så kanske du får upp humöret.

Länge sedan jag åkte på en Custom, men vad jag ser ligger radien på ca 8m. Det ska till riktigt korta svängar med hårt tryck för att få en sådan bräda att ligga kvar i skär på "is" utan att brädan hasar eller släpper.
Att testa med olika stance kan naturligtvis hjälpa något.
Kombinationen med kort radie, isgrepp OCH hänga på skidåkare som de flesta åker mer i fall-linjen är svår.

Nu är jag väldigt tung men jag fick det aldrig att funka med softboots, kort radie, kort kantlängd och riktig is.
Åkte F2 eliminator och den klarade helt enkelt inte att carva i halvbrant isig terräng utan tappade greppet.
Med så kort radie blir krafterna så pass stora att brädan inte räcker till.

Jag hade dock gått längre än dig, åkte ordentlig forwardstance på en mer enkelriktad bräda troligtvis byggd mer för is än en Burton.

Det här handlar alltså om höften i backen, är du inte där fattas det teknik också -> öva öva öva.

För att kunna carva en vanlig "parkbräda" på is och halvbrant terräng ska man nog väga 20 kg.

Sorry Eddee, missed din första fråga.. Sedan hade jag tyvärr inget bra svar heller när jag skrev, tidigare fanns en hemsida och ett antal maskiner ute i landet där man kunde slipa sin bräda eller skidor.
Det möjlighet som finns nu är att besöka Stockholms nordligaste förort, Åre, där en maskin finns.
Brukar stå tillsammans med Åre Skidfabrik i deras testcenter vid Kabinen.

Det är inget man gör själv utan det är en rejäl slip som slipar bort material i stålkanten vid bindningarna.
Ska sedan vara relativt underhållsfritt, men jag brukar fila och fixa iaf.

Blir att försöka fixa när man är uppe i åre nästa gång då :) gör det mycket skillnad eller?

För mig var det stor skillnad, jag minns än idag när jag testade första gången på renblåst porslin i Åre.
Jag var tveksam men, efter några timmar med liggande svängar lämnade jag igen brädan med skakande ben.

Men klarar man inte att ligga på skär i "bra" snö utan att hasa tror jag inte det gör underverk med Ultimate Grip heller. Då måste man börja fundera på vad man gör fel med tekniken.

Tillbaka
Topp