Erfarenheter av att flyga med skidbagage SAS

emil_w sa:
Chilla sa:
öj! Här finns ett inlägg som prydligt tar upp detta, och som även verkar ha slagit SAS på fingrarna för att just detta har varit så bökigt!!

http://bloggar.akaskidor.se/enmodernskidblogg/sas-forenklar-specialbagage-igen/
Jag jobbar på SAS och mycket riktigt är det Mårten Nilsson på ÅkaSkidor som gjorde mig/oss uppmärksam på att skidkonceptet inte fungerade som vi skidåkare vill. Eftersom alla skidåkare är mycket viktiga kunder, gjorde vi direkt om konceptet när Mårten påpekade detta. 1 väska är alltid 1 väska, oavsett vad den innehåller. För skidor gäller dessutom separat pjäxbag.

I korthet, packa vad du önskar packa i ditt skidfodral. Se bara till att skidbag+pjäxbag håller sig till viktbegränsningarna (23 eller 32 kg).

Det har inte hunnit uppdateras på vår hemsida än men snart kan ni läsa om det här
https://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/specialbagage/
Ska man tolka detta som att skidbagage nu blivit ett bagage som består av två kollin pjäxbag+skidfodral om sammanlagt 23 kg och inget krav på vad som fraktas? Dvs jag kan istället för pjäxor ha ett bowlingklot och istället för skidor frakta en bunt regelvirke bara vikt och mått stämmer? Vilka mått gäller för pjäxbag resp skidfodral? Kan ju vara av intresse om man nu kan frakta valfritt innehåll.

Senast ändrad:
snorkel sa:
emil_w sa:
Chilla sa:
öj! Här finns ett inlägg som prydligt tar upp detta, och som även verkar ha slagit SAS på fingrarna för att just detta har varit så bökigt!!

Jag jobbar på SAS och mycket riktigt är det Mårten Nilsson på ÅkaSkidor som gjorde mig/oss uppmärksam på att skidkonceptet inte fungerade som vi skidåkare vill. Eftersom alla skidåkare är mycket viktiga kunder, gjorde vi direkt om konceptet när Mårten påpekade detta. 1 väska är alltid 1 väska, oavsett vad den innehåller. För skidor gäller dessutom separat pjäxbag.

I korthet, packa vad du önskar packa i ditt skidfodral. Se bara till att skidbag+pjäxbag håller sig till viktbegränsningarna (23 eller 32 kg).

Det har inte hunnit uppdateras på vår hemsida än men snart kan ni läsa om det här
Ska man tolka detta som att skidbagage nu blivit ett bagage som består av två kollin pjäxbag+skidfodral om sammanlagt 23 kg och inget krav på vad som fraktas? Dvs jag kan istället för pjäxor ha ett bowlingklot och istället för skidor frakta en bunt regelvirke bara vikt och mått stämmer? Vilka mått gäller för pjäxbag resp skidfodral? Kan ju vara av intresse om man nu kan frakta valfritt innehåll.
Haha! Om jag inte missminner mig så brukar just regelvirke komma i längderna 350 eller 470. Stavhoppningsstav borde därmed ligga närmare till hands.

STORPOTATEN sa:
emil_w sa:
Chilla sa:

Det är lysande, men det är ju bra om kundtjänst på SAS vet detta också. Hade följande chat-konversation med dem idag, då jag åker till frankrike över påsk:

Du chattar med Maria
- Hur kan jag hjälpa till?
Du skrev: Hej, har två snabba frågor.
Du skrev: Jag undrar om jag måste boka/registrera om jag har med mig skidor som enda bagage?
Maria: nej det behöver du inte
Du skrev: ok, ingen registreting alltså, tack!
Du skrev: och den andra frågan är, att det är väl så, att det numer är ett skidfodral som gäller + pjäxbag, och att skidfodralet kan innehålla två par skidor, så länge det inte överstiger 23 kg?
Maria: ett par skidor får det vara i fodralet.
Maria: annars har du helt rätt info.
Du skrev: Inte enligt er hemsida och er kommunikationschef som gick ut med ny information för någon månad sedan?
Maria: ok, då måste jag läsa på om det vänta lite
Du skrev: på hemsidan står även: Med skidutrustning menas, ett skidfodral och en pjäxväska.
Du skrev: Det står även att; Reser du med t.ex. bara en golfbag, skidutrustning eller ett musikinstrument - och inget annat bagage - så kan du göra det utan extra kostnad. Ett bagage är alltid gratis!
Du skrev: Hittade nu vad Stephanie hade sagt, enligt nedan.
Du skrev: Alla skidåkare i Skandinavien är viktiga kunder för oss och vi vill självklart att de känner sig välkomna när de ska resa med oss på SAS. Därför kan man nu till exempel packa sina skidor tillsammans med annan utrustning och kläder vilket har varit ett specifikt önskemål från våra kunder säger Stephanie Smitt Lindberg, Chef för affärs- och produktutveckling på SAS.Definitionen av skidutrustning kommer framöver att vara, ett skidfodral och en pjäxbag. Tidigare restriktioner angående ett par skidor per skidfodral har strukits helt. Så länge bagaget landar inom godkänd vikt spelar antalet skidor i
Du skrev: ingen roll. Multiskidfodral, (t.ex. vadderade skidfodral med hjul) kommer också att accepteras vid incheckning.Ändringarna är redan införda och påverkar från och med 13’e februari resenärer, men SAS hemsida har, i skrivandets stund, ännu inte hunnit uppdateras. Den kommer att uppdateras med följande information: “DefinitionOne ski or snowboard cover + one separate bag for ski boots are together considered as one piece of baggage.
Maria: oki, men då har du ditt svar där.
Du skrev: jo, men jag vill bara ha det bekräftat, så jag inte får problem vid incheckning....
Du skrev: Det är tydligen många som fortfarande får problem vid incheckning, trots de nya reglerna.
Maria: ja jag förstår,
Maria: men som vi tolkar det är det ett par skidor som gäller
Du skrev: jaha, och var kan jag hitta den texten då? Den som ni tolkar som ett par skidor?
Maria: det är nog hur man tolkar de nya reglerna som vi får tillgång till men i den beskrivningen du har fått står det tydligt att du bör kunna ta med dig fler så länge det inte överskrider vikten
Du skrev: För det kan jag inte hitta på hemsidan...
Maria: nej den är intern där alla våra procedurer står, det har inte kunder tillgång till.
Du skrev: Då är det ju lite jobbigt om det är olika information på er hemsida, och vad ni har internt i kundtjänst....?
Du skrev: Hur ska man kunna veta då, och kunna lite på vad som står på hemsidan?
Maria: jo på hemsidan kan man lita på, och där står det ju inte hur många skidor som får vara i ett fodral.
Du skrev: ok, dåså, då tar jag det som att det är ok att ta med sig ett skidfodral innehållandes två par skidor. :-)
Maria: gör så!
Maria: så får jag önska er en trevlig resa och välkommen åter!

Så, det verkar inte riktigt vara kommunicerat i alla led än.

Efter att ha läst igenom nästan hela tråden har jag en stilla undran: varför använder ni inte kombinationen enkelt (dvs godkänt) skidfodral med en rejäl väska (som rymmer både pjäxor och övriga kläder)? Ryggsäcken fungerar väl sedan utmärkt som handbagage. Har jag missat någon regel? Så har jag alltid flugit utan några större problem eller merkostnader.

STORPOTATEN sa:
STORPOTATEN sa:
emil_w sa:

Det är lysande, men det är ju bra om kundtjänst på SAS vet detta också. Hade följande chat-konversation med dem idag, då jag åker till frankrike över påsk:

Du chattar med Maria
Du skrev: Hej, har två snabba frågor.
Du skrev: Jag undrar om jag måste boka/registrera om jag har med mig skidor som enda bagage?
Maria: nej det behöver du inte
Du skrev: ok, ingen registreting alltså, tack!
Du skrev: och den andra frågan är, att det är väl så, att det numer är ett skidfodral som gäller + pjäxbag, och att skidfodralet kan innehålla två par skidor, så länge det inte överstiger 23 kg?
Maria: ett par skidor får det vara i fodralet.
Maria: annars har du helt rätt info.
Du skrev: Inte enligt er hemsida och er kommunikationschef som gick ut med ny information för någon månad sedan?
Maria: ok, då måste jag läsa på om det vänta lite
Du skrev: på hemsidan står även: Med skidutrustning menas, ett skidfodral och en pjäxväska.
Du skrev: Det står även att; Reser du med t.ex. bara en golfbag, skidutrustning eller ett musikinstrument - och inget annat bagage - så kan du göra det utan extra kostnad. Ett bagage är alltid gratis!
Du skrev: Hittade nu vad Stephanie hade sagt, enligt nedan.
Du skrev: Alla skidåkare i Skandinavien är viktiga kunder för oss och vi vill självklart att de känner sig välkomna när de ska resa med oss på SAS. Därför kan man nu till exempel packa sina skidor tillsammans med annan utrustning och kläder vilket har varit ett specifikt önskemål från våra kunder säger Stephanie Smitt Lindberg, Chef för affärs- och produktutveckling på SAS.Definitionen av skidutrustning kommer framöver att vara, ett skidfodral och en pjäxbag. Tidigare restriktioner angående ett par skidor per skidfodral har strukits helt. Så länge bagaget landar inom godkänd vikt spelar antalet skidor i
Du skrev: ingen roll. Multiskidfodral, (t.ex. vadderade skidfodral med hjul) kommer också att accepteras vid incheckning.Ändringarna är redan införda och påverkar från och med 13’e februari resenärer, men SAS hemsida har, i skrivandets stund, ännu inte hunnit uppdateras. Den kommer att uppdateras med följande information: “DefinitionOne ski or snowboard cover + one separate bag for ski boots are together considered as one piece of baggage.
Maria: oki, men då har du ditt svar där.
Du skrev: jo, men jag vill bara ha det bekräftat, så jag inte får problem vid incheckning....
Du skrev: Det är tydligen många som fortfarande får problem vid incheckning, trots de nya reglerna.
Maria: ja jag förstår,
Maria: men som vi tolkar det är det ett par skidor som gäller
Du skrev: jaha, och var kan jag hitta den texten då? Den som ni tolkar som ett par skidor?
Maria: det är nog hur man tolkar de nya reglerna som vi får tillgång till men i den beskrivningen du har fått står det tydligt att du bör kunna ta med dig fler så länge det inte överskrider vikten
Du skrev: För det kan jag inte hitta på hemsidan...
Maria: nej den är intern där alla våra procedurer står, det har inte kunder tillgång till.
Du skrev: Då är det ju lite jobbigt om det är olika information på er hemsida, och vad ni har internt i kundtjänst....?
Du skrev: Hur ska man kunna veta då, och kunna lite på vad som står på hemsidan?
Maria: jo på hemsidan kan man lita på, och där står det ju inte hur många skidor som får vara i ett fodral.
Du skrev: ok, dåså, då tar jag det som att det är ok att ta med sig ett skidfodral innehållandes två par skidor. :-)
Maria: gör så!
Maria: så får jag önska er en trevlig resa och välkommen åter!

Så, det verkar inte riktigt vara kommunicerat i alla led än.
Ha ha ha!!!!!
SAS!! Hur sopiga kan de bli egentligen???
Jag har skrivit det förut och skriver det igen. Flyg Swiss och välj bort SAS som uppenbarligen inte vill ha en större del av resenärerna som flyger till Alperna.....

emil_w sa:
snorkel sa:
emil_w sa:

Haha! Om jag inte missminner mig så brukar just regelvirke komma i längderna 350 eller 470. Stavhoppningsstav borde därmed ligga närmare till hands.
Finns kortreglar både 240 och 250 cm för lagom takhöjd.
https://www.byggmax.se/virke/reglar/45x70-kortregel-p08145071
För backhoppning är max skidlängd 146% av kroppslängden. Jag får alltså ha 271 cm skidor om jag vill, frågan är om det går att flyga med SAS med dem.
http://www.olympic.org/ski-jumping-equipment-and-history

Senast ändrad:
Det är ju fantastiskt bra av SAS att låta oss ta med skidbagage utan extra kostnad ... eller kanske inte. Om jag inte vill betala extra är nu utmaningen att få ihop alla mina prylar i 23 kg incheckat och 8 kg handbagage. Dvs totalt 31 kg.

Eftersom handbagaget i princip aldrig vägs (eller?) så är egentligen inte vikten problemet utan volymen. Jag får checka in två kolli, ett skidfodral och en pjäxbag. Hmmm... inga måttangivelser bara vikt. Jag kan alltså välja på att ha ett stort multifodral som jag fyller (inte svårt att få ihop 23 kg) eller ett vanligt skidfodral (med bara skidor) och en stor (mycket stor) pjäxbag där jag packar lite av varje ... Det sista bör innebära att jag kan ta med vilken väska som helst tillsammans med skidorna så länge jag ör under 23 kg för båda, eller?

Men ... vore det inte mycket enklare om SAS helt enkelt gjorde som Swiss och Lufthansa med flera, tillät mig att ta med mina skidor utan extra kostnad i eget fodral så jag slipper hålla på med bagageoptimering.

/MM

Senast ändrad:
Baggageoptimering är halva det roliga med att flyga på skidresa! Den andra halvan är att vinna tävlingen "hur många kg övervikt kan du mygla med", jag vet att
@slarvid har haft 7 kg övervikt på max tillåtna vikt 30 kg och sluppit betala - imponerande! (Hur gick det på hemvägen förresten? ;) )

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Eftersom handbagaget i princip aldrig vägs (eller?) så är egentligen inte vikten problemet utan volymen. Jag får checka in två kolli, ett skidfodral och en pjäxbag. Hmmm... inga måttangivelser bara vikt. Jag kan alltså välja på att ha ett stort multifodral som jag fyller (inte svårt att få ihop 23 kg) eller ett vanligt skidfodral (med bara skidor) och en stor (mycket stor) pjäxbag där jag packar lite av varje ... Det sista bör innebära att jag kan ta med vilken väska som helst tillsammans med skidorna så länge jag ör under 23 kg för båda, eller?
Jag förstår verkligen inte ditt problem. Varför tar du inte ett enkelt skidfodral och en rejäl resväska. Maxstorleken på incheckade resväskor är ju över 100 liter. För en vecka eller två brukar jag ha gott om luft i min väska när jag packar i en sådan väska. Och har du insatsgängor på skidorna får du lätt med två par i en vanligt enkelt fodral i alla fall.

Lyssna på SAS argument och fundera på bagagepersonalens arbetsmiljö. Det är stor skillnad på att lyfta ett relativt kompakt rätblock på 23 kg och något som har två meters moment och väger lika mycket. Är du/ni som skriver i den här tråden förälskade i era otympliga fodral? Varför det?

Vattendroppe sa:
Baggageoptimering är halva det roliga med att flyga på skidresa! Den andra halvan är att vinna tävlingen "hur många kg övervikt kan du mygla med", jag vet att
@slarvid har haft 7 kg övervikt på max tillåtna vikt 30 kg och sluppit betala - imponerande! (Hur gick det på hemvägen förresten? ;) )
42 kg övervikt. Den ansvariga i Östersund backade bandet så att bagen körde på mig. Mitt knä vek sig rejält, kunde inte "gå" på 1 timme. Incheckat och klart till Munchen. Tackar...

Plan var att betala. Hade med mig skidor ner till ISPO för Moment. Men inte mig emot att få med de gratis.. ;)

Hem hade jag bara 8 kg övervikt så det var oki...

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Vattendroppe sa:
42 kg övervikt. Den ansvariga i Östersund backade bandet så att bagen körde på mig. Mitt knä vek sig rejält, kunde inte "gå" på 1 timme. Incheckat och klart till Munchen. Tackar...

Plan var att betala. Hade med mig skidor ner till ISPO för Moment. Men inte mig emot att få med de gratis.. ;)

Hem hade jag bara 8 kg övervikt så det var oki...
Jag fick förvisso betala övervikt, några kg, minns inte exakt hur mycket men kanske 4-5 men jag hade över 40 kg. Vad som hände var att jag det hade blivit vansinnigt dyrt att checka in allt bagage så de rekommenderade att jag skickade ett par väskor flygfrakt. Sagt och gjort, bara att gå bort och ställa grejorna på en våg i en annan byggnad, men kvinnan som arbetade där var inte så skärpt så hon läste av fel våg (!) och på den stod någon skokartong, inte ett skidfodral med tre par skidor i + en 100 liters väska. Jag betalade och höll masken.

@la_grave
Under en period har SAS tagit extra betalt för skidfrakt. Nu har man "backat" till tidigare regler och tillåter att vanligt bagage ersätts med skidor och pjäxbag, men till en maximal vikt av 23 kg. Räcker inte så långt om man har skidor för fullvuxna och för övrigt fullutrustning ... så multifodral eller inte spelar mindre roll när det är vikten som begränsar. Men enklast är ju att betala för ett extra kolli och packa som man vill!

Hur det är att flyga med multifodral har jag ingen koll på eftersom jag aldrig använt något ...

/MM

Mountain_Man sa:
@la_grave
Under en period har SAS tagit extra betalt för skidfrakt. Nu har man "backat" till tidigare regler och tillåter att vanligt bagage ersätts med skidor och pjäxbag, men till en maximal vikt av 23 kg. Räcker inte så långt om man har skidor för fullvuxna och för övrigt fullutrustning ... så multifodral eller inte spelar mindre roll när det är vikten som begränsar. Men enklast är ju att betala för ett extra kolli och packa som man vill!

Hur det är att flyga med multifodral har jag ingen koll på eftersom jag aldrig använt något ...

/MM
Hur kan 23 kg INTE räcka? Skidor väger förvisso en hel del, men resten väger ju ingenting. Du har ju dessutom 8 (?) kg handbagage att spela med.

Jag har flugit två gånger när jag säsongat (med två par skidor och två par pjäxor). Då var jag naturligtvis på gränsen men det gick bra. Om man inte klarar en vecka på 23 + 8 kg borde man googla efter packlistor.

Skidor 8 kg, Pjäxor 5 kg och resten väger betydligt mer än "ingenting". Underlättar naturligtvis om jag skippar hjälm, hudar, spade, sond och transciver som tillsammans väger några kg.

Men faktiskt det ligger en del i vad du säger. 23+8 kg borde inte vara något problem, vad jag inte gillar är att behöva släpa på 8 kg handbagage för att få ihop det ... jag vet att många släpar runt på sina pjäxor ... men jag föredrar lätt packning när det ska kutas runt på flygplatser.

Jag brukar packa skidor och stavar i ett normalt fodral, pjäxor och allt annat i en rejäl trunk, ryggan får hänga med där den hör hemma. Stortrunken brukar väga in på omkring 20 kg ...

Men jag får väl lätta genom att lämna manschettknapparna hemma ... ;-)

/MM

Det stora problemet är väl att SAS personal har olika syn på vad som är tillåtet. Jag pratade med tre olika personer på kundtjänst och fick tre olika svar. Jag valde att gå på det som passade mig bäst och hade väl "tur" i incheckningen.

Så har familjen varit i alperna över påsk, och då flugit ner med SAS.
Hade med två skidfodral, med 2 par skidor i respektive fodral, och det gick tämligen smärtfritt. Inga problem alls faktiskt.

Inte lika smidigt som Lufthansa och Swiss dock, där man får checka in både resväska och skidfodral, men det tar sig i alla fall...

STORPOTATEN sa:
Hade med två skidfodral, med 2 par skidor i respektive fodral, och det gick tämligen smärtfritt. Inga problem alls faktiskt.

Inte lika smidigt som Lufthansa och Swiss dock, där man får checka in både resväska och skidfodral, men det tar sig i alla fall...
Hmmmmmm.........
Var det lika smidigt när du ringde eller mailade dem innan för att stämma av vilkar regler som verkligen gäller?????

Hawk100 sa:
STORPOTATEN sa:

Hmmmmmm.........
Var det lika smidigt när du ringde eller mailade dem innan för att stämma av vilkar regler som verkligen gäller?????
Jag chattade, och det gick väldigt smidigt ja. Däremot verkar det ju vara högst varierande gällande kunskapen om reglerna!

Flög nyligen upp och ner till Geneve från Umeå, skickade mitt stora skidfodral hela vägen, inga som alls problem. Fick checka in det som specialbagage i Umeå men inte i Geneve annars var allt likadant som med en vanlig väska.
Med det sagt så har jag faktiskt aldrig haft problem med skidbagage på SAS, alltid funkat prima.

STORPOTATEN sa:

Hade du separata pjäxbagar eller packat ned pjäxorna i övrigt bagage?

wasabi sa:
STORPOTATEN sa:

Hade du separata pjäxbagar eller packat ned pjäxorna i övrigt bagage?
Hade dem i det övriga bagaget.

Flög Sthlm-Geneva precis fram och tillbaka, med fullt skidbagage (f.d multibagage som dem kallade det) och ABS. Efter att ha pratat med 8 olika från SAS och alla hade olika svar om vad man fick och inte fick flyga med så bestämde jag mig för att vara i god tid, ca 3,5h innan planet gick för att hinna bråka med all personal om både skidbagaget och ABS-väskan.

Efter lite kötid för att komma fram till incheckningen så var det äntligen dags. Jag hade förberett alla tal jag skulle hålla och hade alla papper i handen. Till min stora förvånad tog det ca 2 min att checka in bagaget, utan minsta problem. Så jag gick vidare och skulle få in ABSen som handbagage och samma sak där, förberedd med alla papper och försökte gå till han som såg snällast ut. Förklarade att jag skulle flyga med en lavinsäck och frågade vem jag skulle prata med, och han svarade att det inte alls var något problem.

Jaha, då hade jag alltså över 3h på mig inne på tax-freen och shoppa loss. Förvånad men ganska lättad köpte jag mina prylar och väntade in avgången.

Så för att summera ihop det hela:
Kommer absolut flyga med SAS igen om jag övervinner min stackars flygrädsla! Trevligt bemötande och inga problem. Mindre bra personal i kundservicen men som sagt, man kan inte vara bäst på allt.

Flög Munchen-Kastrup i förrgår, hade två par skidor, 2 par stavar i fodralet och i pjäxbagen, pjäxor, jacka och brallor. Tog typ en timme att checka in skidbagaget för dom själva fatta inte att skidbagage bestod utav skidor + pjäxbag. Men dom sa inget om att de var 2 par skidor iaf. 60 euro kosta skidbagaget.

Anton_F sa:
Flög Munchen-Kastrup i förrgår, hade två par skidor, 2 par stavar i fodralet och i pjäxbagen, pjäxor, jacka och brallor. Tog typ en timme att checka in skidbagaget för dom själva fatta inte att skidbagage bestod utav skidor + pjäxbag. Men dom sa inget om att de var 2 par skidor iaf. 60 euro kosta skidbagaget.
Checkade du inte in nån väska? Om inte, skulle du inte betalat nåt alls...

STORPOTATEN sa:
Anton_F sa:
Jodå, två resväskor hade jag också. Men hur menar du? Att skidbagaget skulle gå som de inkluderade bagaget?

Senast ändrad:
Anton_F sa:
STORPOTATEN sa:
Anton_F sa:
Jodå, två resväskor hade jag också. Men hur menar du? Att skidbagaget skulle gå som de inkluderade bagaget?
Man får ju med sig ett bagage på max 23 kg utan extra kostnad. Sen om det är en väska, multifodral eller skidutrustning spelar ju ingen roll.

STORPOTATEN sa:
Anton_F sa:
STORPOTATEN sa:
Man får ju med sig ett bagage på max 23 kg utan extra kostnad. Sen om det är en väska, multifodral eller skidutrustning spelar ju ingen roll.
Hmm, känns som dom skulle kommentera på de om man försöker med skidbagage, men så kanske det är. Vore ju najs.

Så här ser nio par skidor ut utan bindningar. Med andra ord, så länge man håller sig under 23 kg kommer de inte märka att man har mer än ett par med sig om man separerar skidor och bindningar. Problemet löst.

Senast ändrad:
Testat SAS ny aupplägg nu iaf. La inte till skidfrakt och körde fruns och mina skidor plus en pjäxa i mitt concourse double, på typ 22kilo. Resten i hennes split roller på ungefär samma vikt. Inget gnäll, varken på Arlanda eller Geneve

Pillard sa:
Testat SAS ny aupplägg nu iaf. La inte till skidfrakt och körde fruns och mina skidor plus en pjäxa i mitt concourse double, på typ 22kilo. Resten i hennes split roller på ungefär samma vikt. Inget gnäll, varken på Arlanda eller Geneve
Gjorde samma, inga problem.

Du chattar med Linnea
Du skrev: Hej! Jag har tänkt flyga på SAS från sthml till Sapporo (Japan) och har hört att det är bara är de fem första på plats som får ta med sig sina skidor, stämmer det?
Linnea: Nej, på SAS flighter får alla som har med sig skidor ta med sig sådana.
Du skrev: Och detta gäller även inrikes i Japan om man bokar hela vägen?
Du skrev: hela vägen med SAS dvs
Linnea: Vi rekommenderar er att ta kontakt med de bolag som trafikerar inrikes i Japan för att höra om deras regler gällande skidbagage.
Du skrev: Om jag köper hela resan med SAS från sthml till sapporo så borde det väl vara samma regel hela vägen?
Linnea: Köper du genom SAS så är det de bolagets bagageregler som trafikerar längsta sträckan som gäller.
Du skrev: vilket bolag trafikerar sträckan Köpenhamn Tokyo via sas?
Linnea: SAS trafikerar den sträckan.
Du skrev: Så då kan jag alltså tolka det som att jag kommer att få med mig mina skidor hela vägen?
Linnea: Ja.
Du skrev: Tack!

Update

1. ABS behövs ej föranmälas
2. 23kg packat hur som helst inga problem.
3. Personalen på CPH vill att man håller sig till 23kg men står det 23,x så ska det nog gå(gick för mig).

Jag flög ToR med Lufhansa Sthml Sapporo(ANA trafikerade tokyo sapporo) och det var inge problem med skidor eller abs, betalade inget extra utan bytte bara mitt vanliga bagage mot ett skidbagage. Hade en rätt stor ryggsäck som handbagage men det gick bara fint.

Slänger in en Norwegian-fråga i SAS-tråden. Kommer dom gnälla på mig om jag kör ryggsäck+pjäxor+hjälm som handbagage tror ni? Och kan man köra skidor som vanligt bagage som ingår i priset? Måtten är inga problem och man spar ju runt 600 spänn tur och retur.

Orkade inte läsa igenom hela tråden men har en fråga, bör man ta hjälmen och goggles som handbagage istället för pjäxväskan? Tänkte om hjälmen kanske skadas ev spricker?

Senast ändrad:
Niblet sa:
Slänger in en Norwegian-fråga i SAS-tråden. Kommer dom gnälla på mig om jag kör ryggsäck+pjäxor+hjälm som handbagage tror ni? Och kan man köra skidor som vanligt bagage som ingår i priset? Måtten är inga problem och man spar ju runt 600 spänn tur och retur.
Handbagaget är nog lugnt, iaf om du får ner pjäxorna i ryggan. Att köra skidorna som vanligt bagage är att chansa då det inte är ok enl deras regler, även om du håller dig inom mått och vikt för vanligt bagage. Kan tänka mig att det är lugnt när du flyger från Sverige då du ofta kan skriva ut tag'en själv och sedan lämna in på bandet för specialbagage. Annars får du väl betala på plats.

Man skulle börja åka blades, då kanske man kunde ta laggen som handbagage...Alla flygvärdinnors älskling

SAS 420 kr skidfrakt Östersund Arlanda. Eftersom skidorna på hemvägen inte kom med i omlastning i Zurich så hade jag inte hade några skidor att checka in med SAS till OSD och slapp skidfrakt på returen. Skidorna gratis hemkörda till dörren dagen efter. Troligen Swiss som tog notan eftersom det var de som strulade med bagaget.

Tillbaka
Topp