emil_w sa:
Jag jobbar på SAS och mycket riktigt är det Mårten Nilsson på ÅkaSkidor som gjorde mig/oss uppmärksam på att skidkonceptet inte fungerade som vi skidåkare vill. Eftersom alla skidåkare är mycket viktiga kunder, gjorde vi direkt om konceptet när Mårten påpekade detta. 1 väska är alltid 1 väska, oavsett vad den innehåller. För skidor gäller dessutom separat pjäxbag.
I korthet, packa vad du önskar packa i ditt skidfodral. Se bara till att skidbag+pjäxbag håller sig till viktbegränsningarna (23 eller 32 kg).
Det har inte hunnit uppdateras på vår hemsida än men snart kan ni läsa om det här
https://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/specialbagage/
Det är lysande, men det är ju bra om kundtjänst på SAS vet detta också. Hade följande chat-konversation med dem idag, då jag åker till frankrike över påsk:
Du chattar med Maria
- Hur kan jag hjälpa till?
Du skrev: Hej, har två snabba frågor.
Du skrev: Jag undrar om jag måste boka/registrera om jag har med mig skidor som enda bagage?
Maria: nej det behöver du inte
Du skrev: ok, ingen registreting alltså, tack!
Du skrev: och den andra frågan är, att det är väl så, att det numer är ett skidfodral som gäller + pjäxbag, och att skidfodralet kan innehålla två par skidor, så länge det inte överstiger 23 kg?
Maria: ett par skidor får det vara i fodralet.
Maria: annars har du helt rätt info.
Du skrev: Inte enligt er hemsida och er kommunikationschef som gick ut med ny information för någon månad sedan?
Maria: ok, då måste jag läsa på om det vänta lite
Du skrev: på hemsidan står även: Med skidutrustning menas, ett skidfodral och en pjäxväska.
Du skrev: Det står även att; Reser du med t.ex. bara en golfbag, skidutrustning eller ett musikinstrument - och inget annat bagage - så kan du göra det utan extra kostnad. Ett bagage är alltid gratis!
Du skrev: Hittade nu vad Stephanie hade sagt, enligt nedan.
Du skrev: Alla skidåkare i Skandinavien är viktiga kunder för oss och vi vill självklart att de känner sig välkomna när de ska resa med oss på SAS. Därför kan man nu till exempel packa sina skidor tillsammans med annan utrustning och kläder vilket har varit ett specifikt önskemål från våra kunder säger Stephanie Smitt Lindberg, Chef för affärs- och produktutveckling på SAS.Definitionen av skidutrustning kommer framöver att vara, ett skidfodral och en pjäxbag. Tidigare restriktioner angående ett par skidor per skidfodral har strukits helt. Så länge bagaget landar inom godkänd vikt spelar antalet skidor i
Du skrev: ingen roll. Multiskidfodral, (t.ex. vadderade skidfodral med hjul) kommer också att accepteras vid incheckning.Ändringarna är redan införda och påverkar från och med 13’e februari resenärer, men SAS hemsida har, i skrivandets stund, ännu inte hunnit uppdateras. Den kommer att uppdateras med följande information: “DefinitionOne ski or snowboard cover + one separate bag for ski boots are together considered as one piece of baggage.
Maria: oki, men då har du ditt svar där.
Du skrev: jo, men jag vill bara ha det bekräftat, så jag inte får problem vid incheckning....
Du skrev: Det är tydligen många som fortfarande får problem vid incheckning, trots de nya reglerna.
Maria: ja jag förstår,
Maria: men som vi tolkar det är det ett par skidor som gäller
Du skrev: jaha, och var kan jag hitta den texten då? Den som ni tolkar som ett par skidor?
Maria: det är nog hur man tolkar de nya reglerna som vi får tillgång till men i den beskrivningen du har fått står det tydligt att du bör kunna ta med dig fler så länge det inte överskrider vikten
Du skrev: För det kan jag inte hitta på hemsidan...
Maria: nej den är intern där alla våra procedurer står, det har inte kunder tillgång till.
Du skrev: Då är det ju lite jobbigt om det är olika information på er hemsida, och vad ni har internt i kundtjänst....?
Du skrev: Hur ska man kunna veta då, och kunna lite på vad som står på hemsidan?
Maria: jo på hemsidan kan man lita på, och där står det ju inte hur många skidor som får vara i ett fodral.
Du skrev: ok, dåså, då tar jag det som att det är ok att ta med sig ett skidfodral innehållandes två par skidor.
Maria: gör så!
Maria: så får jag önska er en trevlig resa och välkommen åter!
Så, det verkar inte riktigt vara kommunicerat i alla led än.