Erfarenheter av Black Crows Divus?

BlackDow

Ny medlem
Hej,

Jag sitter och letar skidor runt 80-85 mm för 98% piståkning och har fastnat lite för Black Crows Divus (mycket pga utseendet kan jag erkänna). Finns det någon här som har testat dessa?

Det ska vara en smalare och något mjukare variant av deras Orb. Men jag hittar i stort sett ingenting om dessa på nätet mer än den här videon från Black Crows själva:

Har även kikat på Vertis men de saknar helt metall och går nog bort av den anledningen.

Punchslap

Ny medlem
Provåkte både divus och vertis i två dagar för några veckor sedan.
Dom har ganska så olika karaktär, vertis är styvare och mer snärtig, rapp. Desto mer input jag gav skidan desto mer fick jag tillbaks. Kortare svängradie och kortare längder än divus, gjorde hellre svängar hela tiden än att bara åka rakt, inte för att den kändes väldigt orolig då men den kändes definitvit mer hemma konstant på kant.

Divus är något mjukare och mer dämpad, mer följsam kanske? Det var roligare att göra större svängar på dessa än på vertis. Tiprockern fladdrar en del när det börjar gå fort, jag som medelgod åkare(sjukt subjektivt, men jag är definitivt inte bäst, eller sämst...) kom upp i hastigheter som skidan kändes mindre bekväm med, åkte till exempel på ett par mantra m5 någon dag senare som kändes mycket stabilare i högre hastigheter.

Jag upplevde båda skidorna som väldigt roliga skidor, väldigt intuitiva. Vertis kändes mer som den passade för den som vill svänga hela tiden och helst lite kortare, snärtiga svängar, medans divus kändes lite mer mångsidig då den fungerade bra i både kortare och längre svängar och var mer dämpad.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp