Extrem Sweet O jämfört med Extrem Patriot

magrei

Ny medlem
Tja,

Är det någon som har PROVAT Sweet O OCH Patriot och kan ge mig en jämförelse mellan dom?

Jag har ett par Mantra nu som jag inte trivs med i pisten i huvudsak beroende på radien jag vill ha ett par mer svängsugna skidor, utanför är de suveräna. Men jag vill inte sälja bort carvandet!!

Jag har åkt på Sweet O i varm vårsnö och hyfsat hård pist och stortrivs på dom, men skulle vilja ha ett par med lite mer midja =Patriot men hur är de i pisten?? Tyvärr växer de inte på träd på hyrställena heller :(

Radien är rätt för mig men hur är hårdheten, känslan, stabiliteten??

Nån måste ha provat!!!

Kör med 07/08ans mantra nu. Har ett par racepist skidor oxå som kompliment när jag vill köra kortcarv. Har åkt patriot och tycker att dom hyffsat i pist men tycker att du ska behålla mantra och köpa nå bättre pist skidor.
Vet att patriot finns att hyra i gränsen..

Har Mantra(184) som basskida och har åkt Patriot(mest 181) en del. Tycker att den i stort är lika kapabel i pist som Mantran fast med mera sväng. Roligare i flackpist där man kan åka kortcarv. Mantran måste man brassa på mera med.

Nu har jag tid att utveckla mina åsikter i frågan mera!
Personligen skulle jag inte köpa ett par renodlade pistlagg att kombinera med mantran då min högst egna åsikt är att det är just i pist mantran har sin styrka. Gillar även mantran i slask och uppkört. Men som puderskida har den svagheter. Bara åkt pist med patriot och där var den superkul.
Har man en bra pistskida köper iallafall inte jag ett par mantra eller för den delen patriot för att ha i lössnö. Då går jag istället upp minst 10 mm i bredd och letar efter en skida med mer "spetsflyt".

Om jag jämför mina åk med sweet O och patriot så tycker inte jag att det finns någon anledning att välja sweet o framför patriot. Patriot går lika bra i pist och har lite mera allsidig radie.

Senast ändrad:
Patriot är grymma i pisten. Extrem har fått till en oerhörd vridstyvhet i sina skidor de senaste åren. Jag gillar Patriot mer än Sweet-O pga av större svängradie. Annars är ju båda suvve skidor.

mac-O sa:
Patriot är grymma i pisten. Extrem har fått till en oerhörd vridstyvhet i sina skidor de senaste åren. Jag gillar Patriot mer än Sweet-O pga av större svängradie. Annars är ju båda suvve skidor.
Hur är vikten på extrem skidorna nuförtiden? för 3-4 år sedan var de tunga som bly, likså deras brädor.

Nosskire sa:
mac-O sa:
Hur är vikten på extrem skidorna nuförtiden? för 3-4 år sedan var de tunga som bly, likså deras brädor.
Årets skidor, som dom hade på skidtestarhelgerna, var inte tyngre än någon annan tillverkare. Väldigt imponerande, välbyggda, skidor faktiskt.
Om man gillar mycket sväng.
Dom har ju inte en endaste modell med lång svängradie.
I övrigt enbart superlativ.

-peace
/r

Tillbaka
Topp