Får Skistar konkurrens?

Får Skistar konkurrens?
Stod 300 dollar för Vail när jag sökte i går och hittade information också om flera andra anlägg med det priset idag.

Är väl tilldels off topic men mina tankar är nog att jag inte helt tror att ett "nytt skistar" som kontrollerar flera stora anlägg är det bästa för skidåkningen. Det man ska undvika är väl att skistar ska ta över allt.

Har inte heller tro på att gemensamma skipass över flera olika anlägg är lösningen. De flesta vill nog inte ha något sådant kort och i aktuella tillfällen blir det nog rätt mycket dyrare.

Får Skistar konkurrens?
Glöm inte Ryfjället i Tärnaby, kanske det enda fjället i Sverige som hade kunnat matcha Åreskutan i skidpotential. Stor fallhöjd, bra lutning, både skog och alpin terräng, och ligger nära både en riksväg och civilisation. Den stora nackdelen är att det ligger lite väl långt bort jämfört med Åre som nog är exakt så långt bort folk från Mellansverige (läs Stockholm) pallar med i bil för en inhemsk skidsemester.

Det har väl gjorts några halvhjärtade försök att bygga liftar där genom åren utan att resultera i något och varken myndigheter eller berörda samebyar lär ge grönt ljus för en exploatering där i framtiden heller.
Ryfjället är fint. Testade ett 3-toppslyft för många år sedan. De som då drev sportbutiken och arrangerade heliski sa att berget var heligt för samerna. Att det är därför de inte får exploatera berget.

Får Skistar konkurrens?
Skistar håller väl åxå på att införa dynamiska priser (men med ganska liten diff, än så länge..)?

Är Skistars priser dynamiska eller bara differentierade?

Differentierat pris innebär exempelvis ett högre pris v.9 än v.2, men priset är det samma oavsett när det köps. Med dynamiskt pris så varierar priset för v.9 beroende på om liftkortet köps i september eller i februari.

Får Skistar konkurrens?
..... (varför nu investeringar i liftar alltid ses som positivt för skidåkningen). ....

Ja bättre utnyttjande av existerande liftgator och pister skulle ju räcka långt (fast du kanske tänker på offpist..). Det som efterfrågas är nog i första hand ersättning av liftar som ramlat ner, går för långsamt, har för låg kapacitet och/eller står stilla för ofta. Eller, vilket ju är vanligt i alperna, att t ex två eller tre stolliftar i serie efter varandra ersätts med t ex en längre sittlift eller gondol med bättre kapacitet (och färre antal köer att vänta i) så att kvoten mellan tid i pist/lift(kö) ökar.

Generellt tänker jag mer teoretiskt att ett oligopol som uppstår genom att en aktör sköter sig utmärkt (jag sa teoretiskt...) inte i sig måste vara något negativt som behöver motarbetas och det finns ju faktiskt annat än Skistars skidorter och liftkort att välja på.

Får Skistar konkurrens?

Från och med nästa säsong får alla tre orter ett gemensamt liftkort. På allvar en kandidat mot skistar, där man kan resa med tåg mellan orterna.
Har man all tid i världen och rejält med ork så kan man åka tåg (och mycket buss, finns ingen station i anslutning till Hafjell) mellan orterna, om man orkat ta sig till Norge (med buss oftast) ja. Passar bra om man t.ex. är student med knappa resurser, eller om man är allergisk mot personbilar av någon anledning.

Trevlig med flera orter på samma kort, bra för dom som har årskort gissar jag på och som orkar ta sig 3h till nästa ort.

Får Skistar konkurrens?
Har man all tid i världen och rejält med ork så kan man åka tåg (och mycket buss, finns ingen station i anslutning till Hafjell) mellan orterna, om man orkat ta sig till Norge (med buss oftast) ja. Passar bra om man t.ex. är student med knappa resurser, eller om man är allergisk mot personbilar av någon anledning.

Trevlig med flera orter på samma kort, bra för dom som har årskort gissar jag på och som orkar ta sig 3h till nästa ort.
Deras gemensamma säsongskort kan nog bli attraktivt för Oslo- och Trondheimsborna.
(Särskilt om de inkluderade någon av de norska puderparadisen Voss, Myrkdalen, Stranda eller liknande).

Detta säsongskort kommer naturligtvis vara mer riktat till den norska marknaden, jämfört med Skistar All.

Nu väntar vi bara på att https://www.norwayhomeofskiing.com/no/ ska få fram sitt utlovade, gemensamma säsongskort
(Norefjell, Gausta, Beitostölen, Geilo, Voss, Myrkdalen och Narvik) 🇳🇴

Senast ändrad:
Får Skistar konkurrens?
Lät som att alla 3 anläggen skulle ingå i alla kort. Hoppas i så fall att det inte blir dyrare på grund av det. Tror t.ex. inte att majoriteten av de som köper kort i Oppdal är intresserade av att åka 3 timmar en väg till ett annat område.

Får Skistar konkurrens?
Detta dök upp i flödet; Kilington i Vermont, amerikanska östkustens största skidort, har köpts loss från konglomeratet Powd'r och blivit självständiga.
Bra inspiration för andra skidorter som är missnöjda med att ingå i andra konglomerat kanske? :unsure:

Får Skistar konkurrens?
Love this place when i the family heads to Idre. One of the few places to get in those longer runs. Just add 1 new lift to replace that thing, 2-ish new lift-served runs , and an electric-SnowCat package leaving out of Fjätervålen to take you up and over to nearby peaks for off-pist runs and pickups. Would be wild!

None of that "blääää" McSki feeling you get with Skistar clones.

Får Skistar konkurrens?
Gillar skarpt hur man skapar ett litet mysigt centrum i botten av Fjätervålen. Istället för att sprida ut sig över stora vidder tar man ett minimalistiskt grepp på naturen och ger en kärna med fokus på skidåkning. Lite liknande Vemdalsskalet.

Bra skidåkning redan plus ny sittlift och fina möjligheter för turåkning i området. Vi slipper dessutom bostäder som ligger där skidåkning skulle kunna vara.

1731579945977.png

Får Skistar konkurrens?
Gillar skarpt hur man skapar ett litet mysigt centrum i botten av Fjätervålen. Istället för att sprida ut sig över stora vidder tar man ett minimalistiskt grepp på naturen och ger en kärna med fokus på skidåkning. Lite liknande Vemdalsskalet.

Bra skidåkning redan plus ny sittlift och fina möjligheter för turåkning i området. Vi slipper dessutom bostäder som ligger där skidåkning skulle kunna vara.

Visa bilaga 34907

Mycket bra plan och helt klart så man bör sikta på. Jag tycker Vemdalsskalet är bra, detta ser nästan bättre ut.

Minus arkitekturen. Vemdalskalet har fin traditionell arkitektur; detta ser tyvärr ut som samma själlösa lådor man ser i våra städer, om än gjorda i trä.
Bygg traditionellt, men ha samma upplägg i övrigt så vore detta 100%.

Får Skistar konkurrens?
Det ser ju tjusigt ut och det är bra med alternativ och nytänk. Så tänkte man iofs när en del franska skidorter byggdes ut med modern arkitektur på 60- och 70-talen där en del orter åldrats med mindre behag än andra.

Får Skistar konkurrens?
Det ser ju tjusigt ut och det är bra med alternativ och nytänk. Så tänkte man iofs när en del franska skidorter byggdes ut med modern arkitektur på 60- och 70-talen där en del orter åldrats med mindre behag än andra.
Det är ju det som är grejen med "nytänk", kanske kul första åren, men med tiden blir det som Avoriaz.
Medan traditionell arkitektur är tidlös och håller för alltid.

Får Skistar konkurrens?
Intressant tanke
Vad är traditionell arkitektur?
Den är ju speglad av tiden och energikrav, brand, tillgänglighet samt till kostnad.
Historiskt sett så har väll en enkel hydda med jordgolv varit det vi har bott i absolut flest år, men då det inte är så yteffektivt så faller det på totalkostnaden även om det är pittoreskt :unsure:

Får Skistar konkurrens?
Intressant tanke
Vad är traditionell arkitektur?
Den är ju speglad av tiden och energikrav, brand, tillgänglighet samt till kostnad.
Historiskt sett så har väll en enkel hydda med jordgolv varit det vi har bott i absolut flest år, men då det inte är så yteffektivt så faller det på totalkostnaden även om det är pittoreskt :unsure:
Tja, klassiska proportioner som återspeglar områdeta kultur och är byggd för rådande natur.

Dvs inte lustigt formade hus i monoton stil som hade kunnat byggas exakt var som helst och med platta tak utan stänkskydd för sidofasaden. :)

Får Skistar konkurrens?
Märkligt att sabla ner på Avoriaz och sen skriva ”Tja, klassiska proportioner som återspeglar områdeta kultur och är byggd för rådande natur.” Det är ju exakt det Avoriaz är. Men kanske inte räknas om man inte klistrar på kolonner och pelare?

Planerna ser spännande ut, schysst idé att ha en släplift som transport på huvudgatan. Ski in ski out utan att bygga sönder berget.

Får Skistar konkurrens?
intressant att tråden börjar handla konflikten mellan klassisk vs modern arkitektur.

Skisserna på Fjätervålen "city" ser väldigt spännande ut.
Vissa likheter med Vemdalsskalet där man åxå byggt ett bilfritt tog och gator.
Själv så är jag delad inför Skalets kitchiga nybyggen i gammal stil.
Hur väl kommer dessa åldras..?

Blir det sista vintern som Fjätervålen är en klassisk 70-tas anläggning med en släplift? Man får passa på att åka dit i vinter ;)

Får Skistar konkurrens?
Ett "problem" är ju att många vintersportländer inte har någon motsvarighet till Tyrolens müüsiga alp-arkitektur som ju blivit urtypen för alpin bebyggelse och lätt går att kopiera och variera i moderna versioner utan att det blir allt för "kitchigt". Men det funkar ju bäst i just Tyrolen med närområden... Vi har våra typiska stugor iofs, men de finns redan i massor i fjällen och passar inte för det här konceptet med en bygata. Och i förväg är det ju svårt att veta vilken form av modern arkitektur som kommer att åldras väl. Man får hålla tummarna.

Så här i efterhand tycker jag iofs att Åre Torg och centrum har blivit ganska bra. Kanske eftersom det växt fram litet i taget under flera decennier. Där ser jag största risken med projekt som skapas av samma arkitektfirma under en kort tid - om det åldras dåligt så kommer det att gälla hela orten samtidigt. Gäller förutom en del franska skidorter också konstgjorda huvudstäder som Canberra och Brasilia.

Får Skistar konkurrens?
Røros tycker jag kan vara en bra förebild för en pittoresk nordisk fjällby. :)

https://www.visitnorway.se/resmal/trondelag/roros/

Sen har jag lite svårt att smälta begreppet "kitsch"; att det är negativt att försöka emulera tidlös äldre arkitektur men positivt att skapa samma moderna saker som görs överallt? Nåväl, smaken är som baken.

Men mea culpa, jag tar på mig ansvaret för sidospåret. 🙏

Får Skistar konkurrens?
Vad händer i Åre?
Jag har fått flera rapporter om hur tomt det är i byn/backarna mitt under sportlovet.

Här är från Facebookgruppen Näringslivsutveckling Åre:

”Helt tomt i backarna en solig fredag under sportlov. Nysnö kom inatt dessutom.
Det är första gången jag ser detta under mina +15 år i Åre.

Varför är det såhär då?
För att skistar tar 755kr för ett dagskort, ingen från Östersund eller övriga städer tycker de är värt att åka hit och betala denna orimliga summa för ett dagskort. Dyrare än 95% av orterna i alperna som har tiotals gånger fler liftar/backar!

Vi företagare i byn borde gå ihop och protestera innan skistar höjer ännu mer nästa år och förstör för oss alla i byn. 😔

————————

Trolig orsak (min analys):
SkiStar har höjt priserna för mycket och Åre har fått rykte om köer och trängsel.
Dessuhar SkiStar ”flyttat över” sina internationella gäster till Sälens flygplats (förstås, de äger ju flygplatsen).

Innan pandemin gick det direktflyg Åre/östersund till London(2ggr/v), Köpenhamn, Berlin + charter från Holland.
Samtliga flyg (utom cph) har upphört eller rättare sagt; flygen går nu till Sälen.

Bra eller dåligt?

Får Skistar konkurrens?
Jag har ju skrivit några gånger att det inte har varit väldigt mycket köer i Åre de senaste åren men verkar ofta inte blivit trodd.

Vad det beror på vet jag inte. Liftkort priser kan vara en del men man får väl betala minst 500-600 kr överallt nu och då tycker jag ändå inte Åre är så dyrt (men vet inte vad man har för alternativ i närheten heller).

Men det är ju dyrt att åka till fjällen och folk har väl mindre pengar nu än för några år sen.

Får Skistar konkurrens?
Trängselveckan I Åre är väl v9?
Annars vet jag inte hur farligt det egentligen var i åre som max? Under pandemin var det köer, såklart. Men vanliga år? Tror det svartmålas lite här i forumet. Klart är det mer folk i åre än i duved eller trillevallen, men inte så man stod I kö hela vägen ner,typ.

Får Skistar konkurrens?
Inte så lätt skidort Åre, antingen är det köer, men är det inte köer så är det fel det med. Som förstagångsbesökare under en sportlovsvecka som procentuellt är den veckan då flest har sportlov i Sverige så tycker jag verkligen inte köerna varit ett problem.

Sen är väl Åre kanske ett sthlmsmål framförallt så besöksantalet kulminerar v9. För vår del har vi ju dock inte hängt speciellt mycket i byn så vi är väl kanske inte så representiva. Men jag måste säga att jag är väldigt imponerad och nöjd, ytorna man har här går inte att jämföra med de andra fjäll jag besökt som Trysil, Vemdalen, Idre, Lofsdalen. Jag har besökt Lofsdalen i många år på sportlovet och har helt ärligt köat mer där än den här veckan, dock har Lofsdalen mycket bättre möjligheter för längdskidor.

Prismässigt är det ju inte billigt men det är det ju inte på någon anläggning längre även om det är I överkant här på liftkort. Hade kunnat tänka mig att tälta och tura upp för ett fjäll men nu har jag ju fru och barn så då blir det stuga med bastu och ski-in ski-out. Är väl bara att inse också hur inflationen slagit, titta vad en hotellnatt kostar idag. Jag kommer definitivt åka hit fler gånger förhoppningsvis med bättre snöläge än i år. Tror också det är viktigt att fokusera på det positiva istället för det negativa. Ta tillfället i akt och njuta av stunden här och nu! Bifogar en bild av vyn ifrån dagens grillning!
1000035352.webp

Får Skistar konkurrens?
Vad händer i Åre?
Jag har fått flera rapporter om hur tomt det är i byn/backarna mitt under sportlovet.

Varför är det såhär då?
För att skistar tar 755kr för ett dagskort, ingen från Östersund eller övriga städer tycker de är värt att åka hit och betala denna orimliga summa för ett dagskort. Dyrare än 95% av orterna i alperna som har tiotals gånger fler liftar/backar!

Vi företagare i byn borde gå ihop och protestera innan skistar höjer ännu mer nästa år och förstör för oss alla i byn. 😔

————————

SkiStar har höjt priserna för mycket och Åre har fått rykte om köer och trängsel.
Dessuhar SkiStar ”flyttat över” sina internationella gäster till Sälens flygplats (förstås, de äger ju flygplatsen).

Innan pandemin gick det direktflyg Åre/östersund till London(2ggr/v), Köpenhamn, Berlin + charter från Holland.
Samtliga flyg (utom cph) har upphört eller rättare sagt; flygen går nu till Sälen.

Bra eller dåligt?

Vad händer i Åre?

Varför är det såhär då?

————————

Bra eller dåligt?
Kan bara tala för mig själv men jag undviker Åre och andra Skistar-orter när hela familjen ska åka. Speciellt under sportlovet. Handlar både om köer och ekonomi. Vi sparar ca 10 000:- på att välja andra orter i en vecka. Som exempel kan man köpa skipass som täcker 4 dagar av 7 i funäsfjällen. Blir lite mer flexibelt då vädret ofta är skit i svenska fjällen. Efter en kass vecka i exempelvis Funäs eller Idre kommer man hem lite besviken men ändå skadeglad att Skistar-besökarna har betalt ännu mer för samma skitväder.

Får Skistar konkurrens?
Vad händer i Åre?

Varför är det såhär då?

————————

Bra eller dåligt?
Spenderade som så många ggr förr vecka 7 (sportlov Gbg) med familjen i gamla hembyn Åre. Aldrig varit så lite folk som i år. Det närmaste liftkö (undantaget väntsalen för kabin) jag/vi kom var ett par minuter i VM8an. Visst, dåligt snöläge i år men vackert väder👍🏻 Skråade ut i tusenmetern och satt i snögrop m gofika, inte så vanligt vecka 7 🙃

Får Skistar konkurrens?
Vad händer i Åre?
Åre slog all-time high i antal skidåkare på nyårsafton (runt 20 000 åkare i systemet), så jag vet inte om man kan säga att det går så värst dåligt för varken byn eller liftbolaget.

Ja, det är skapligt lugnt för att vara v8 men en stor anledning till det kan också vara att Trondheim flyttat sitt sportlov från v8 till v10 i år pga skid-VM, vilket gjort att v10 tydligen ska vara extra bra bokat i år. Så vänta till efter säsongen med att skriva dödsrunan över Åre.

Och som DrDim skrev, det är ett j***a gnäll på folk när det är mycket folk i Åre, och nu gnälls det när det är för lite folk i Åre. Var glada för att det är skapligt lugnt och njut av skidåkningen istället, den är oväntat bra trots att snöläget är långt ifrån optimalt.

Får Skistar konkurrens?
Det där med antal människor i systemet en dag har jag inte riktigt tänkt på.
Hade varit intressant att se ett systems rekord och snittantal över en säsong.
Och jämföra olika skidorter.

Får Skistar konkurrens?
Er ju möjligt att de nya liftarna också gör en skillnad.

Stjärnliften har nog gjort att det väldigt sällan om någonsin blir köer i det området. Den gör det också snabbare att åka den branta slalom backen och naturligare till den fina backen på sidan av den.

Den nya ankarliften på sadeln kanske också hjälper till där för i sadel expressen tycker jag det oftast varit för mycket folk de senaste åren (det gör ju också att det är färre folk i resten av anlägget).

Tillbaka
Topp