fast häl på telemark bindning?

amazing-zone

Ny medlem
De finns många här inne som har sagt att de inte finns någon telemarks bindning som man kan sätta fast hälen på.
själv tycker jag att de skulle va mycke praktiskt om de fanns

Min fråga är: FINNS DET?

- Själva bindningen skulle vell inte va så svår att konstruera igentligen, eller? man behöver vell bara ha nåt o spänna fast hälen i, så som en vanlig alpinbindning är konstruerad,

- de måste vell finnas nån prototyp eller nått, för idén måste ju ha funnits innan?

skulle gärna vilja se en bild eller liknande på en sån bindning om de nu finns,

man ska kunna åka nerför både alpint och telemark

Senast ändrad:
jepp det finns, sånna modeller är väl avsedda för vanliga skidåkare för att först gå upp med lös häl, och sedan spänna fast den och åka ner. Vet inte om det är det, men det finns ju sånna iallafall.

Låter som du menar Randonnée-bindningar. Här finns det mer information: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=15299

nx21_7.gif

:-) Låg fästpunkt, det har funnits länge det. Men det är nog inget sådant du vill ha.

Man skulle kanske kunna tanka sig att ha tva par pjaxor till samma bindning, men pa dagens pjaxor skiljer sig infastningen mellan alpint och telemark.

Jag antar dock att du vill kunna byta "akstil" nar som helst, och da maste du ju ha en telispjaxa, vilken jag inte tycker ar styv nog for alpinakning.

Hoppas att du kommer pa en bra losning!

Senast ändrad:
Det är inte bara infästningen på pjäxorna som skiljer sig. Ta en titt på tådelen på en telemarkspjäxa och notera hur den kan böjas:

ski%20press%20-%20scarpa%20T1.jpg

Anledningen till att "många här inne har sagt att de inte finns någon telemarks bindning som man kan sätta fast hälen på" är helt enkelt därför att det inte finns. Om du vill ha en, bygg en själv. Lycka till!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp