Fatskis för barn?

snowsnow

Medlem
Fatskis för barn?
Tjena!
Chansar på att någon kan tipsa om det går att hitta Fatskis för barn...

Jag har en kille som snart är 9 år, som jag försöker hitta ett par lämpliga lössnöskidor till. Det verkar inte finnas!?
Junior fatskis verkar börja på 140-145 cm i längd och de är för långa.
125-130 skulle vara mer lämpade och 90-100mm i midjan.

Lite bakgrund för den som bemödar sig att ge ett seriöst svar...
De senaste två säsongerna har vi åkt mellan 20 och 30 dagar i Kittelfjäll. Det har varit mycket lössnö, och den här säsongen har börjat ännu bättre. Med andra ord ännu mer lössnö! Problemet är att grabben inte flyter ovanpå snön med sina 119 cm K2 all terrain rocker... Han hänger med rätt bra upp till ca 20cm snö, men sen blir det tungt. Min gissning är att han skulle trivas bra med ett par fullrocker skidor typ völkl shiro jr eller kanske ännu bättre med ett par skidor med spann och early rise, som också funkar bra att carva med i pisten...

Det skulle helt enkelt vara kul om han kunde hänga med och leka i lössnön även när det dumpat lite mer!

Någon som har tips?

Fatskis för barn?
Moment Kietzke
130cm/101mm
dock rocker-flat-rocker och inte camber såvitt jag kan förstå (moments sida nere just nu) och sannolikt lite knepiga att få tag på, hör med Hasse

Fatskis för barn?
Gotama JR 128cm med 80mm midja kanske skulle vara något?
Här är en bra sida som riktar sig till barn då det kan bli dyrt att byta utrustning varje år: http://www.skidleasing.se/

Nej, jag har faktiskt ingenting med den sidan att göra :)

Senast ändrad:
Fatskis för barn?
Bara en liten fundering ... en 130 cm skida med 100 mm midja skulle rent propertionellt motsvara en midja på 146 mm på en 190 cm lång skida. Borde inte rätt väg för att få större bärkraft på en barnsskida vara att gå lite längre istället för att gå på (rent proportionellt) extrem bredd?

/MM

Fatskis för barn?
Tror att Alpint har kvar ett par fjolårs Kietzke (130cm) för bra pris men behöver han inte längre skidor? hur lång är din grabb?

Fatskis för barn?
Fyller på lite ang längd mm .............Har själv två barn en tjej och en kille. Och till dom har jag köpt Kietzke och Shiro Jr i betydligt längre längder än dom själva.
Grabben är en hyfsad skidåkare tjejen lite "försiktigare" men båda hanterar bredden och längden utan problem..............................Grabben har två skidor en Gotama Jr 138cm och Kietzke 158cm nu är Gotaman betydligt smalare skida men han väljer Kietzke:n "alla dagar i veckan" när det snöat minsta lilla. Så var inte rädd att ta till lite extra.

Ps
Tyvärr så har Moment slutat tillverka Jr modellerna i år.

Senast ändrad:
Fatskis för barn?
miol11 sa:
Tror att Alpint har kvar ett par fjolårs Kietzke (130cm) för bra pris men behöver han inte längre skidor? hur lång är din grabb?
Finns som sagt ett par moment på Alpint i Stockholm. Runt 150 i längd skulle jag gissa.

Fatskis för barn?
De kids som har kört på Kietzke älskar de skidorna vad jag vet och hört.

Tyvärr så blev den linen nerlagd i år men hoppas på att de tar upp den till nästa år..

Fatskis för barn?
K2 Bad Seed. Midja 85 och längd 119-129-139-149.
Eller k2 Bad Apple längd 139. Skulle inte vara orolig för att gå upp i längd. Min 11 åring har inga problem med Extrem P100 i 165cm.

Fatskis för barn?
Mina två äldsta grabbar har kört på K2 Bad Seed (85 mm midja) som finns i efterfrågat längdintervall, och på Bent Chentler mini (90 mm midja). De har åkt en hel del i Kittelfjäll utan att klaga. Vill du klämma på skidorna så vet du var de finns nästa gång ni åker upp./ Johan

Fatskis för barn?
Kul med alla svar :) Tack!
Tycker ni inte att det är konstigt att det inte finns fler fatskis i längder kring 125-135... Det finns ju fler länder där det snöar mer än i Sverige... Får kidsen aldrig följa med ut i lössnön där? Eller ligger det något i Moutain Man´s reflektion att det är för fett för den längden...

Mitt resonemang är att skidorna ska vara lättsvängda i lössnö och pist. Jag har ju själv växt upp på raka skidor 10-20 cm längre än mig själv... så jag vet att det tog sin tid att lära sig åka lössnö och att de definitivt inte var lättsvängda i lössnö. Det skulle ett par kietzke vara, som några av er tipsat om. Skidor med rocker blir ju lättsvängda även om de är lite längre... men jag är lite orolig för att längre skidor blir för tunga.

Min grabb är 127cm lång och 30kg... så han har ju de gyllene åren framför sig! Tror dock att han får testa Kietzke från Alpint i år!

Om ett år eller två finns hur mycket som helst att välja på...

K2 Bad Apple 139 cm med 128-100-122 och en svängradie på 11m... Hur kul låter inte det?
eller
Völkl Shiro jr 143cm full rocker 132-100-116 radie 15 (Jag vill bli 10 år igen!)

Fatskis för barn?
snowsnow sa:
Om ett år eller två finns hur mycket som helst att välja på...

K2 Bad Apple 139 cm med 128-100-122 och en svängradie på 11m... Hur kul låter inte det?
eller
Völkl Shiro jr 143cm full rocker 132-100-116 radie 15 (Jag vill bli 10 år igen!)
Och Moment Zephyr 124-106-118 Radie 17 ;)

Fatskis för barn?
Testar ett par k2 bad apple... grabben får väl växa till sig lite!
Sportconrad hade ett par fjolårsskidor med bindning för 1500 pix inkl. frakt.
Återkommer med rapport hur dessa funkar om någon följer tråden senare.

Tack för alla svar!:)

Fatskis för barn?
K2 Bad apple funkar alldeles utmärkt! De ser feta och stora ut på honom, men han carvar bättre än vad han gjorde med sina gamla skidor och i lössnön och stökig terräng fungerar de utmärkt! Inte så svåra att sladda med heller som jag hade trott! Vi är båda två mycket nöjda med inköpet!

Bindningarna som följde med var dock junior/vuxen bindning och passar inte barnpjäxor. Skruvade loss dem och bytte ut dem till ett par barnbindningar. I och med skidans bredd var jag rädd att det inte skulle finnas bindningar med så breda skistoppers, men på välsorterade MOYO i Umeå fanns det. Behövde dock böja ut dom lite.

Ställer mig tveksam till att låta Sport Conrad montera bindningar om jag skulle handla där någon fler gång.
För det första var bindningen inte ordentligt åtskruvad och höjde sig från skidan 4 mm. När jag sedan tog bort bindningarna upptäckte jag felborrade hål som inte var tätade. Det var dessutom för nära de nuvarande hålen.

Tillbaka
Topp