Hade nog tänkt mig >115. Har åkt lättåtkomlig offpist dvs kortare vandringar på upp till 1h från lift till toppen med skidorna på ryggan (har ett par Miss Demeanor 169 med alpina bindningar och ett par Aura 170 med telebidningar), men nu ska jag iväg 1 månad på "freeskiing"-kurs i Norge och behöver därför nya skidor med randonee bindningar. Samtidigt bestämde jag mig förra säsongen att jag behöver fatskis så tanken är att köpa ett par som jag kan kombinerar fatskis och randoneebindningar. Antar att det kommer att bli en fråga om vikt kontra åkyta, men jag känner att jag hellre tar lite mer vikt och får roligare åkning.
Går det att göra toppturer med fullrocker, eller är tiprocker att rekommendera? I sådana fall går ju en del skidor bort...
Har iaf kollat runt en del nu och med tanke på mina krav ovan och mina mått (167cm & 63kg) så har jag hittat några intressanta skidor:
K2 Darkside 174cm, midja 128, vikt 2100g (rocker)
Liberty, Double Helix 174cm, midja 121, vikt 2150g (minirocker)
Line Pandora, 172cm, midja 115, vikt ?? (rocker)
Sen finns det några som jag tvekar lite på, pga att de känns för långa, men det kanske inte har så stor betydelse om de är rocker. De flesta nedan finns i 168cm oxå, men frågan är om inte det kommer att kännas för korta... De jag kikat på är:
Black Dimond Megawatt, 178cm, midja 120, vikt 4200g (rocker)
DPS wailer112, 178cm, midja 112, vikt 4200g (rocker)
Extrem Big Pen, 178cm, midja 122, vikt ?? (rocker)
Moment Night Train, 178cm, midja 123, vikt ?? (rocker)
Völkl Kuro, 175cm, midja 132 (rocker)
Och sen den sista som jag tvekar på med avseende på bredden:
Rossignol s110W, 178cm, midja 110 (rocker)
Vilken djungel det är att hitta rätt, finns ju hur mycket som helst (och ännu inte börjat kollar på bindingar :-P)!!! Ska ner till Chamonix 12 dagar vid nyår så om jag inte bestämt mig och köpt innan dess kankse det finns möjlighet att testa där.
Några rekommendationer? :D