Fatskis for touring girls

skaneanna

Medlem
Någon som har några bra tips märken och modeller av fatskis för tjejer?? :D
De som kategoriseras som "tjejskidor" verkar ofta vara mycket mindre feta än herrskridor så det kanske är bättre att leta bland herrskidor (om finns i längd ca168-176cm (är själv 167)). Jag tänker sätta randoneebidningar på dem så jag antar att fullrocker inte är det mest ideala, men tiprocker borde väl funka..?

Andra allmänna tips att tänka på vid köp av fatskis med randoneebindningar tas gärna emot!!

Hade nog tänkt mig >115. Har åkt lättåtkomlig offpist dvs kortare vandringar på upp till 1h från lift till toppen med skidorna på ryggan (har ett par Miss Demeanor 169 med alpina bindningar och ett par Aura 170 med telebidningar), men nu ska jag iväg 1 månad på "freeskiing"-kurs i Norge och behöver därför nya skidor med randonee bindningar. Samtidigt bestämde jag mig förra säsongen att jag behöver fatskis så tanken är att köpa ett par som jag kan kombinerar fatskis och randoneebindningar. Antar att det kommer att bli en fråga om vikt kontra åkyta, men jag känner att jag hellre tar lite mer vikt och får roligare åkning.

Går det att göra toppturer med fullrocker, eller är tiprocker att rekommendera? I sådana fall går ju en del skidor bort...

Har iaf kollat runt en del nu och med tanke på mina krav ovan och mina mått (167cm & 63kg) så har jag hittat några intressanta skidor:
K2 Darkside 174cm, midja 128, vikt 2100g (rocker)
Liberty, Double Helix 174cm, midja 121, vikt 2150g (minirocker)
Line Pandora, 172cm, midja 115, vikt ?? (rocker)

Sen finns det några som jag tvekar lite på, pga att de känns för långa, men det kanske inte har så stor betydelse om de är rocker. De flesta nedan finns i 168cm oxå, men frågan är om inte det kommer att kännas för korta... De jag kikat på är:
Black Dimond Megawatt, 178cm, midja 120, vikt 4200g (rocker)
DPS wailer112, 178cm, midja 112, vikt 4200g (rocker)
Extrem Big Pen, 178cm, midja 122, vikt ?? (rocker)
Moment Night Train, 178cm, midja 123, vikt ?? (rocker)
Völkl Kuro, 175cm, midja 132 (rocker)

Och sen den sista som jag tvekar på med avseende på bredden:
Rossignol s110W, 178cm, midja 110 (rocker)

Vilken djungel det är att hitta rätt, finns ju hur mycket som helst (och ännu inte börjat kollar på bindingar :-P)!!! Ska ner till Chamonix 12 dagar vid nyår så om jag inte bestämt mig och köpt innan dess kankse det finns möjlighet att testa där.

Några rekommendationer? :D

+ 115 mm i midja kan vara mycket krävande uppför, speciellt om det ska skråas på hård bas, och det görs det ju då och då oavsett om man gillar det eller ej. Har själv kommit fram till att jag inte går bredare än 110 mm (Sidestash 108 mm). Har gått lite med Darkside (09/10 med beskedlig tiprocker) och känner att jag inte vill tura med en såpass fet skida, utför däremot är det en riktigt kul skida!

Sannolikt finns det anledning att inte välja en fullrocker med helt omvänt spann ... misstänker att man tappar bra med fäste när det är hårt och brant skrååkning kan bli riskabelt (men det här sista har jag ingen erfarenhet av utan det är bara ett antagande ...).

Med tanke på din vikt tror jag du får det betydligt roligare och blir mer flexibel med en < 115 mm skida! Lycka till med ditt skidval!

/MM

Förstår inte riktigt varför du ska upp o köra på +4kg. Om du kikar på dessa så kan det alltså handla om ton som du sparar in uppför under en dags turande, men utan att tumma alltför mycket på åkegenskaper.

Black Diamond Drift: 176cm 136-100-122 @ 3300 g
Black Diamond Starlet: 176cm 136-100-122mm @ 2800 g (\"tjejskida\")
Dynafit Stoke: 173cm 129-105-119 @ 3100 g (mitt tips om dina pjäxor är större än 284mm o du ska köra dynafitbindningar)

J-P sa:
Förstår inte riktigt varför du ska upp o köra på +4kg. Om du kikar på dessa så kan det alltså handla om ton som du sparar in uppför under en dags turande, men utan att tumma alltför mycket på åkegenskaper.

Black Diamond Drift: 176cm 136-100-122 @ 3300 g
Black Diamond Starlet: 176cm 136-100-122mm @ 2800 g (\"tjejskida\")
Dynafit Stoke: 173cm 129-105-119 @ 3100 g (mitt tips om dina pjäxor är större än 284mm o du ska köra dynafitbindningar)
Annars är Dynafit Manaslu ett bra val.
När det gäller att gå lätt finns inget annat än tech bindningar.

Att lägga till över 1kg/skida för att du har andra bindningar är inget val när du skall gå långt.
Visst, marker's turbindningar är bra men inte värt att gå med så mycket extra vikt.

Det sägs att 1kg på foten är 5kg på ryggen.

opppps så rätt då. Jag tänkte ju på Pika så klart.... Inte lätt efter afterskin... Så sant att den har Rocker.... Pika har det inte ju...

Ochdet är tjej varianten på Night Train...

Sorry....

Tack för tipsen!!
Inte lätt att kompromissa. Kan ju hoppas på att jag varit snäll i år och Mr Santa ger mig både touring och alpina ;-) Eller någon som vet någon som vill sponsra min Norge resa?? :D ...kanske mot en rapportering?

@Mountain_Man: jag tolkade det som att Darkside är en touringskida med tanke på vikten och hålen för stighudar. Var det stor skillnad mot att gå med ett par smalare? Om jag inte kommer att göra supermånga turer per säsong, kan det vara värt att ta ett par bredare då? Jag ska som sagt på en 4 veckors resa till Norge med turer mer eller mindre varje dag, men annars räknar jag inte med att det blir lika mycket turande i Alperna.

@Hasse: Regan känns för kort och Pika, ja, kanske... Vet du hur mkt de väger? Ta några öl för mig!!!

@J-P: de jag nämnde i början ligger på strax över 2kg och BD & Dynafit känns nog lite för smala. Skulle gärna ha kring 115 iaf.

@Tancoll: 1kg på foten är 5 kg på ryggen ...jag får helt enkelt se till att göra lite extra benböj varje kväll ;-)

@Reinholt: vet du vikten på Redeemer?

Hmmm, någon som vet något om Liberty Double Helix eller Line Pandora som jag nämnt innan??

Och bindningar: är dynafit det enda alternativet, eller finns det andra lågviktsbindningar?

Nu dags att ta ett glas bubbel och se om jag kan få lite klarhet :D

@skaneanna
Ett par bredare skidor är helt enkelt svårare att hantera än ett par smalare skidor uppför i brant terräng, speciellt på hårt underlag. Exakt var gränsen går är naturligtvis individuellt och är mycket en teknik och styrkefråga. Observera att det inte är vikten jag avser i första hand utan bredden!

Som alltid är det en prioriteringsfråga, om du "bara" ska gå "över kammen" från liften är ju ett par riktigt breda skidor ett mindre problem. Ska du däremot knalla några hundra fallhöjdsmeter (eller mer) från dal till topp och terrängen är krävande, då ...

Dina Deameanor är väl 90 mm i midjan och steget till + 115 mm är stort. Med tanke på din vikt (låg) och dina topptursambitioner är jag övertygad om att en skida i spannet 100-110 mm midja blir mycket behagligare uppför och har tillräcklig bärkraft för att du ska få flyt utför.

När det gäller bindningar finns det två alternativ som höjer sig över mängden, Dynafit Vertical FT/ST eller Marker Tour F10/12. Om ditt fokus är på liftbetjänad offpist och marscherna är korta känns Marker som det naturliga alternativet. Dynafit är optimalt uppför men kräver (som du säkert vet) pjäxor med "Dynafitinserts".

/MM

PS! Ett par K2 Sidestash i 174 cm kan vara ett alternativ! DS.

Senast ändrad:
YO!
Jag är en grabb på samma mått ungefär...

170 cm a 65 pannor.

Jag körde Line Elisabeth (Lines tjej bc-skida) förra året, den heter nått annat i år... Mn den är 115 under fot och jag älskade den skidan...

Mjuk o kul i pist/park, men asgrym i pudern!!

JAg bytade till Hellbents för att få full rocker, men ångrar mig nästa, då Lizzin är/var så allsidig...

Lycka till

Jag körde Line Elisabeth (Lines tjej bc-skida) förra året, den heter nått annat i år... Mn den är 115 under fot och jag älskade den skidan...

BTW Line Elisabeth var Eric Pollards parkskida och ingen tjejskida.

Som du själv skriver så är det inte lätt att kompromissa.
Många som börjar tura börjar med tanken att det bara är utförsåkningen som är viktig och kör därmed med alltför tunga grejer, typ Marker Duke, alpina pjäxor och fetaste skidorna, gärna metallaminerade.
Detta fungerar bra vid liftburen offpist där du ska gå några hundra höjdmeter.

Även om du är aldrig så tränad så kommer du att bli helt slut av att ha 10-11 kg på fötterna och om du ska heldagstura med kompisar som har 7 kg på fötterna så blir du den som inte hänger med och dessutom bangar det där extra åket. Glädjen med åkandet förtas av släpandet på utrustningen. Toppturande är många timmars gående och några minuters åkande. De som blir frälsta på toppturande skaffar i princip alltid lättare grejer just för att få ut max av åkningen genom att ha ork kvar för att åka ner och även för en repa till.

För att bespara dig en rad kompromisser och utrustningsbyten så gå direkt på Dynafit. Vill du dra på extra vikt för kompromisslös utförsprestanda så lägg all extra vikt på skidorna och spara vikt genom Dynafitbindningar och kompatibla pjäxor.

En månad i Norge låter kul :-)

I Norge behöver man sällan superbreda skidor. Jag har kört med Gotama (105 mm) och tycker absolut att den räcker. Dom är tunga, men det går. Bättre och lättare skidåkare än mig klarar sig med smalare.

Hur tunga skidor du kan ta beror mycket på sällskapet, men om alla andra kör på "riktiga" randonéskidor med 70 mm midja kommer du nästan alltid att få spåra med ett par 120 mm skidor (andras spår är för smala). Även om du är ovanligt stark och tränad kommer 180 cm killar med Dynafit att gå ifrån dig hur lätt som helst om du kör fetaste grejorna. Det är ganska tungt att släpa såna stighudar också.

En rando-skida bör vara ganska allround, man vet aldrig vad man stöter på. Jättebreda super-rockers är inte så kul om man ska ner i en stenhård 50 graders sluttning. Idealskidan sägs vara ca 95 i midjan.

En tanke är att skaffa Dynafit-bindingar till dina Aura istället...

Mer input kan du hitta på www.wildsnow.com

Tar upp tråden igen efter en sväng till Chamonix och Verbier ...desvärre mestadels stenhårdisigskarebuckligstenig off pist i Cham, men fick lite skönt puder i Verbier. Tanken var att prova skidor, men i stenhårdisigskarebuckligstenig off pist så suger det mesta så blev endast en tur med K2 Kung Fujas (102 i midjan) i Verbier. Gillade den, men vill nog ha en ännu bredare skida. ...ja, och så blev det en ny pjäxa för mina fötter börjar tröttna på att simma runt i de gamla, så blev en astajt liten Atomic RT CS 100 som nu ska köras in på Vallåsen haha, man får ta det man har tills det bär av till Chamonix igen om en dryg månad :D

Börjar inse så smått att det kommer att bli svårt att kompromissa med fet skida och turskida. Jag ska som sagt 4 veckor till Norge på en freeride utbildning med turande varje dag i april, så lutar mer och mer åt att köpa några lättare skidor och lättare bindning ...och med tanke på att min budget redan är rökt i år så varför inte köpa nya feta off pist också. I alla fall, som det ser ut nu så lutar det åt:

Skoj i off pisten:
> obSETHed 140-117-134 (169cm) med Marker bindning ...vanlig alpin eller tur??? Några rekommendationer?

Turskidor:
> Dynafit Stoke 129-105-119 (längd 173), vikt 1550g
> Dynafit MAnaslu: 104-92-118 (längd 169), vikt 1270g
> K2 BackLash: 129-92-115 (längd 167) vikt 1750g
> Völkl Nanuq: 130-94-113 (längd 170) vikt 1750g
> Atomic Drifter: 128-93-117 (längd 174) vikt 1660g
Någon av dessa som speciellt rekommenderas?
En allmän fråga: 173 i längd bör väl inte vara för långt om jag är 167 (kör vanligtvis på 170)?

Turpjäxa:
> Dynafit Gaia storlek 23

Turbindningar:
> Dynafit bidning, men vilken? FT/ST? Längd? Jag har som sagt storlek 23 i skor (ca 270mm) så vilken bildning bör jag gå på då?

Tack igen för alla tips!! ...heltidsjobb det här med att köpa skidor. Ibland önskar jag att jag var nöjd med ett par löparskor ;-)

Dynafit FT och ST är i princip samma bindning. FT går till DIN12 och ST till DIN10.

Manaslu är en jättefin skida så länge det är mjukt underlag. Lätt att gå med och lättsvängd och välbalanserad. Jag är väl i tyngsta laget (87kg) så den blir alldeles för mjuk och sladdrig om det är hårt/uppkört och går lite fortare. Har kompletterat med K2 Sidestash.

Vill du ha en bred skida med både alpin och turbindning så satsa på inserts så kan du enkelt byta bindning.
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76410

Nu har du ju redan köpt pjäxor, annars kanske en variant hade varit att bara ha Dynafit och flytta bindningen mellan olika skidor med inserts i. Då kan du enkelt ha två par skidor med i fodralet på resan.

@ Snorkel, tolkar jag dig rätt: om jag investerar i ett par obSETHed samt har mina aura sedan innan och till dessa köper 2 inserts samt en dynafit bindning då kommer jag att kunna flytta mina alpina markerbindningar (sitter på ett par Miss Demeanor nu), mina telisbindningar (som sitter på auran) samt dynafitbindningarna fram och tillbaka hur jag vill på dessa skidor?? Det hade ju varit perfekt!! Gör inget att jag köpt ett par nya pjäxor och måste köpa ett par Dynafit Gaia också.

Vad krävs (är det enkelt) för att flytta bindningarna när väl insertsen är på plats? (Jag kommer nog lämna in skidorna och be någon sätta på insertsen)

Vad ligger de på i pris?

Jag betalade 122 USD för 58 inserts, dubbla uppsättningar skruvar samt en verktygssats för montering och frakt. Kolla på länkarna i trådstarten https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76410
Du behöver en insert för varje skruvhål. Ska du ha hål för 3 olika bindningar på 2 skidor blir det en massa hål men så länge det inte blir en massa hål bredvid varandra rakt över skidan så skall det gå bra. Kan vara så att något hål passar för fler än en bindning. Det är 18 skruvar för en uppsättning Dynafit bindningar, räkna fästskruvarna på de bindningar du redan har. 3 olika bindningar är iofs lite maxat, själv skulle jag nog då gjort en metallplatta med gängade hål i istället.

För att flytta bindningarna när insertsen är på plats behöver du en skruvmejsel samt lite gängtape eller icke permanent gänglåsmedel, typ blå Loctite. Du bör även ha lite koll på justering av bindningarna. Beroende på hur exakt du får insertsen monterade så kan det vara nödvändigt att justera bindningen i längsled när du flyttar mellan olika skidor. Dynafitbindningen är lätt att justera men det skall vara på millimetern rätt. Är du normalhändig så lär du dig det lätt.

Rapport efter 10 dagar i Chamonix:

Inköp av 1 par Atomic Access (2012). 100mm i midjan och väger 1710g/skida (171 cm lång). Dynafit ST bindningar på Accessen kombinerat med Dynafit Zzero4 U pjäxa (266mm)

Inköp av 1 par K2 obSETHed (2011) med Marker Baron bindningar och Atomic RT CS 100 pjäxa (266mm).

Gick 3 dagar på tur med Accessen och det funkade finfint!! Riktigt lätta och bra både i pist och off pist, hårt och mjukt.
obSETHeden har jag inte turat med än utan körde bara liftburen offpist. Var hur skön som helst i pudret! (Jaaa, pudret kom äntligen!!)

Så, dags att jobba några veckor till och sen väntar 1 månad i Norge med turande på både Accessen och obSETHeden.

Tack för alla tips!

Tillbaka
Topp