Fernie 2010/2011

Cruff

Ny medlem
Fernie 2010/2011
Tänkte dra igång en tråd om folk som tänkte dra till Fernie under denna säsong. Det finns visserligen en Kanada tråd, men skulle vara bra begränsa sig till enbart Fernie i en egen tråd.

Så hur är det? Någon som gjort en säsong tidigare där?
Hur fick du jobb?
Vad jobbade du som och vad tyckte du om det?
Var bodde du?
Hur är dyrt är det att leva där i jämförelse med andra kanadensiska skidorter?
Finns det någon bra boende/jobbsida du rekommenderar?
Vilken tid ska man åka dit för ha störst chans att få jobb?

/ Christoffer

Fernie 2010/2011
Kan ju själv säga att jag tänkte åka dit med hopp om att få jobb på plats, då jag har en en budget som gör att jag skulle överleva säsongen utan en jobb om det skulle krisa. Så jag letar i första hand efter ett billigt boende. Något tips?

Fernie 2010/2011
Kollat med Peegee =) Någon annan som har något på g?
Håller själv på fixa med work and holiday visum och pass för tillfället...

Fernie 2010/2011
Har en fråga.. Har fått tag på en del av ett hus i Fernie, men hur har ni andra gjort med deposition? Om dom vill ha kring 25 k, betalar ni in det i førvæg eller væntar ni med det tills ni kommer dit? Har væl ingen lust att skicka ivæg en større summan pengar utan att ha ngn garanti..

Fernie 2010/2011
heeringson sa:
Har en fråga.. Har fått tag på en del av ett hus i Fernie, men hur har ni andra gjort med deposition? Om dom vill ha kring 25 k, betalar ni in det i førvæg eller væntar ni med det tills ni kommer dit? Har væl ingen lust att skicka ivæg en større summan pengar utan att ha ngn garanti..
vilket företag är det du hyr igenom?

Fernie 2010/2011
tjena! Ja de låter lite som mina planer för vintern.. har väl inte hunnit kollat upp så jätte mycket om fernie än, men låter som om de skulle va ett schysst ställe å säsonga på. Hade ingen polare som ville hänga på så kommer oxå att resa själv. tänkte försöka skaffa nå jobb därnere oxå, men ja tror man kan lösa de på plats... //Robin

Fernie 2010/2011
eldanielo sa:
Cruff sa:
Som jag har fattat det: Mindre konkurrens om puder, mindre party, billigare....
Mindre party....... yeah right!
Kanske skulle förklara lite mer. Att hitta orörda åk flera dagar efter dump är inga problem, utanför system (så klart).
Man behöver inte hika långt för att få orörda åk. Jag var där förra säsongen och då fick vi mindre snö än dom brukar få. Men ända kunde man hitta bra åk flera dagar efter dump. Bara i närmaste bowlen utanför systemet (fishbowl) så hittar du orörda åk. Men hika längre bort det lönar sig :)

Mindre Party..... det trodde jag oxå innan jag kom dit. Varje bar i fernie ca 5-6 st. har typ en dag i veckan då är just den baren som gäller. Då är det ett jävla drag. Går du till fel bar för dagen, så är det därimot dött. Timing is everything :) Lyckades även hamna på en ravefest mitt ute i skogen i minus 25 grader....hårt!

Billigare....tja. liftkortet är enligt mig billigt, men skaffa det nu på hösten för att få reducerat pris.

I övrigt är Fernie en skön lite halvrisig håla i kanadas vildmark.

Fernie 2010/2011
eldanielo sa:
eldanielo sa:
Cruff sa:
Som jag har fattat det: Mindre konkurrens om puder, mindre party, billigare....
Mindre party....... yeah right!
Kanske skulle förklara lite mer. Att hitta orörda åk flera dagar efter dump är inga problem, utanför system (så klart).
Man behöver inte hika långt för att få orörda åk. Jag var där förra säsongen och då fick vi mindre snö än dom brukar få. Men ända kunde man hitta bra åk flera dagar efter dump. Bara i närmaste bowlen utanför systemet (fishbowl) så hittar du orörda åk. Men hika längre bort det lönar sig :)

Mindre Party..... det trodde jag oxå innan jag kom dit. Varje bar i fernie ca 5-6 st. har typ en dag i veckan då är just den baren som gäller. Då är det ett jävla drag. Går du till fel bar för dagen, så är det därimot dött. Timing is everything :) Lyckades även hamna på en ravefest mitt ute i skogen i minus 25 grader....hårt!

Billigare....tja. liftkortet är enligt mig billigt, men skaffa det nu på hösten för att få reducerat pris.

I övrigt är Fernie en skön lite halvrisig håla i kanadas vildmark.
Snacka om det låter underbart! MÅSTE ÅKA DIT!

Söker i nuläget boende under februari och mars (kanske april). Någon som har något på gång? Som det ser ut nu kommer jag bo på powder mountain lodge under januari, men behöver boende efter det.

Fernie 2010/2011
Halli hallå!

Om någon behöver boende, kontakta info@ferniepropertymanagement.com

Tanken var att jag skulle hyra stället, men blev ändrade planer, tänkte därför hjälpa den kära damen som hyr ut stället :)

Plats för 4-5 pers.

Fernie 2010/2011
Hej!

Jag är en överarbetad 20åring ifrån Göteborg som behöver några månaders skidåkning och en eller två öl för att bli rehabiliterad. Åkt skidor sedan jag var 2 månader men nu är det dags att bli bra på Offpist.

Mina kompisar söker sig till varma länder så jag söker helt enkelt nya, för detta funkar ju inte.

Min plan är att vara i Fernie 1dec-28mars! Någon som är sugen?

P.S boendet PeeGee tipsade om "#3 Mount Trinity Ave", hur ligger det?Långt ifrån lift/by?

/Samuel

Fernie 2010/2011
I fernie bor ingen nära liften, gör man det bor man sjukt off! Du kör bil till liften eller så liftar du. Tar ca 15 min till "liftar-stället". ca 15 min till centrum. Ja du får alltid lift, kanadensare är inte som svenskar.

Fernie 2010/2011
Ok nice!
Jag både läser och får höra olika, behöver jag Visum om jag ska vara där i 4 månader utan att jobba?

Fernie 2010/2011
Det gjorde jag nyss :D hoppas det kommer till användning. Du bör enligt mina uppfattningar minst köpa de dära RCR rockies pass, där ingår 3 system, typ samma pris som att bara köpa fernie. Lägg till nån tusenlapp och du har lake louise med, ligger långt iväg så man får nog ta in på hostel och stanna några dagar om det ska vara lönt :P.

Fernie 2010/2011
Tja tja! Vi är ett gäng på 4 pers som ska göra Fernie Januari-Mars! Liftkort (RCR rockies) och flyg är bokat och klart. Boende är väl den sista stora pucken om inte är klar ännu (förutom en del inköp av utrustning). Våran plan nu från början är att bara åka skidor och få ett break från allt vad universitetsstudier innebär.

Att hitta lite fler personer som har samma inställning och vill bo så smidigt som möjligt, slå sig ihop med dessa och hyra ett stort hus låter som den bästa planen. Frågan är hur man går till väga? PeeGee, du verkar erfaren, har du nått tips på i vilken ände vi ska börja?

Hade gött!

Fernie 2010/2011
nybergm sa:
Tja tja! Vi är ett gäng på 4 pers som ska göra Fernie Januari-Mars! Liftkort (RCR rockies) och flyg är bokat och klart. Boende är väl den sista stora pucken om inte är klar ännu (förutom en del inköp av utrustning). Våran plan nu från början är att bara åka skidor och få ett break från allt vad universitetsstudier innebär.

Att hitta lite fler personer som har samma inställning och vill bo så smidigt som möjligt, slå sig ihop med dessa och hyra ett stort hus låter som den bästa planen. Frågan är hur man går till väga? PeeGee, du verkar erfaren, har du nått tips på i vilken ände vi ska börja?

Hade gött!
TJena!:D JAg är intrtesserad av att dela boende mer er om ni har plats över, hade också tänkt åka ungefär samma tid som er:)

Fernie 2010/2011
Goddag!

Vi ær 3 norrlænningar som åker ner till Fernie i januari och har en lægenhet som behøver fyllas!
Tidsperioden ær Januari - April och det finns plats før 1 eventuellt 2 personer!
Priset ær rimligt och betalas på plats om jag førstått hyresværden rætt!

Ær ni sugna? Dra ivæg ett PM på freeride eller maila dlundsten@gmail.com

peace yo

Fernie 2010/2011
Kan det heta Mount View måntro?! Mount trinity ave iaf! Ligger væll ett par minuter gång från Centrum om jag førstått det rætt!

Fernie 2010/2011
Sitter och bokar flygresan till Fernie och funderar lite på hur man gör det med resan från Calgary?
Läste i tidigare inlägg att Grayhoundbussen inte gick till Fernie längre? Har den börjat gått eller finns det något annat bolag som kör genom Fernie?

Fernie 2010/2011
daave sa:
Sitter och bokar flygresan till Fernie och funderar lite på hur man gör det med resan från Calgary?
Läste i tidigare inlägg att Grayhoundbussen inte gick till Fernie längre? Har den börjat gått eller finns det något annat bolag som kör genom Fernie?
Jo, den sträckan trafikeras! Kolla hemsidan så kan du beställa biljett. :)

Senast ändrad:
Fernie 2010/2011
daave sa:
Jodå. När säsongen kommer igång så skall shutterbussarna gå från flygplatsen, vilket inte greyhound gör. kolla airportshuttleexpress.com

Fernie 2010/2011
Om inget oförutsägbart nu inträffar så kommer jag dela hus med PeeGee och ett gäng svenskar under vintern.

Snödjup

Tillbaka
Topp