Film från aguillens nordsida (chamonix)

Carl-Johan

Ny medlem
Hej är det någon som vet en film eller har ett filmklipp på någon som tar sig ner på nordsidan av Aguillie du Midi (stavning?). Vet att folk har gjort det men efter att ha bott i stan och kollat upp på det berget varje morgon så tvivlar man på om det är genomförbart utan fallskärm...

Testa Vallorey-Porter leden på nordsidan, du kan behöva steppa över några klipppartier på den lägre delen om det är dåligt med snö.

För några år sedan åkte Pierre Tardivel det åket varje dag i en veckas tid för att visa oss motionsåkare att just det åket inte är extremt på något sätt, kul kille.

Glöm inte att vässa stålkanterna.

allright jag tänker aldrig åka där om jag typ inte skulle få byte kropp med Herman Maier eller något... frågan var om någon visste en film där man kan se det göras

Leden du syftar på är antagligen Mallory-Porter route, "Le Mallory" (efter förstabestigarna, som hade fullt upp med att ta sig upp och definitivt inte hade en tanke på att åka skidor ner), på nordsidan av Aiguille du Midi.

Ett av de mer extrema extremåken i Chamonix, åkt bla. av vår brant-åkande svenska stolthet Tomas Olsson.

En liten filmsnutt finns på
rtsp://real.tvmountain.com/tvm/glisses/mallory.rm

Ett RM-klipp där två kända fransmän åker bräda. Notera isyxorna.

Det lär krävas en aning mer än vassa stålkanter för detta åk.

Jag ber å det allra innerligaste om ursäkt för den grova felstavningen, en centralbyråkrat som jag borde veta bättre än att inte korrekturläsa och skicka texten på remiss innan jag postar ett inlägg. Vallorey ska naturligtvis vara Mallory, hoho så fel det kan bli!

Ragge, håll dig till blå backar om du anser att "Le Mallory" är bland de mest extrema extremåken i Chamonix. Pirre visad på ett ganska bra sätt att det bara är ett extremt motionsåk. Visst det brantar på och det sticker upp en och annan sten men det gör det ju lite överallt bland alper och tjälskott.

Ok, jag håller med om att det behövs mer än vassa stålkanter för åket, en god kopp kaffe och en cigg sitter också fint inför lite carving på Midis nordsida.

Hehe. Jag håller mig i blå backar när du har carvat ner för Midis nordsida. :)

Kanske inte är extremt extremt (ska inte uttala mig eftersom jag inte åkt det) men jag vill inte att vår gode vän Carl-Johan ska ta sig vatten över huvudet (eller snarare granit i svanskotan). Är ju inte Pas de Chevre direkt.

On a sidetrack: Kan inte låta bli att kommentera din profil:
"Om sanningen ska fram så är telemarksåkarna en utdöende ras som hålls vid liv av plastpjäxor och en allt högre position...

Sätt fast hälen, snäpp upp er och sätt ordentligt med tryck på stålkanterna så blir era liv mer meningsfyllda."

Från en telemarkinstruktör? Misstänker att en allt svagare benstomme, förtvinad lårmuskulatur och antagligen en dominant mamma har tvingat dig att övergå till stå-åkning istället. Tråkigt.

:-)

Svagare benstomme och förtvinad lårmuskulatur kommer med åldern, visa respekt för de äldre.

Tyvärr har du förolämpat min mamma och det kan jag aldrig förlåta! Jag utmanar dig på ett åk på liv och död, möt mig ovanför Planards nordvägg på fredag kväll!!!

Tack så mycket för hjälpen. Åket såg ju riktigt mysigt ut, blir något att träna för nästa år.

Mallory var för övrigt en cool snubbe. Först upp någonsin på Mount Everest (före Edmund Hillary & Tenzing) men han överlevde inte nedfärden så det räknas väl inte riktigt. Undrar vad en sån typ hade sysslat med om han levt idag? Carva ner för Le Mallory kanske?

"Vilddjuret väljer vapen och du må välja som han."

Självklart är det fartdräkt, skruvade stålkanter och låg fästpunkt som gäller.

Jag är imponerad att en yngling har så pass god smak, det nästan smärtar mig att behöva skända och förnedra dig.

Oroa dig inte. Den enda smärtan du kommer känna är i din spensliga kropp efter att du halkat och glidit på stjärten längs turist-kammen vid Aiguillen och tillslut lyckats göra en self-arrest med armbågen precis i början av La Vallée Blanche. Tur att du har resväskan full med voltaren och andra tyngre grejer mot njursten, brutna lårbenshalsar och diverse ålderskrämpor.

Blir förstås svårt att bli kvitt minnet av hur jag med stora fylliga telemarkssvängar snabbt försvinner ned för nordsidan.

finns ju en del filmer på tvmountain.com fast vet inte riktigt om de har något från nordsidan på Agilen. Annars så är ju Eugster en svårare variant på nordsidan än Mallory. Dessutom så kan man ju tänka på att det inte är ofta nordsidan åks. Speciellt på senare år då det varit lite snö. Men 99 då jävlar...då kunde man ju nästan åka sjärtlapp ner.

Fråga tompa olsson eller svenske bergsguiden Pelle bagewitz om goda råd. båda har ju åkt nordsidan.

fast ska du åka de riktigt sjyssta åken så kan du ju prova med baksidan på Mount Maudit. där snackar vi riktig åkning.

hittade just en del filmer på tvmountain.com kolla under fliken "pente raide" där finns bl a tardivel som åker 4 åk under samma dag (col du plan, eugster, mallory, rond) samt den första på monski.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp