filming i backen!?

fridmar

Ny medlem
filming i backen!?
jag funderar på skaffa en DV kamera till skidsäsongen.
hur går det när man filmar i minusgrader m.m..
hade av vanlig digitalkamera förra året och tog lite bilder med. men efter några dagar blev det bara suddiga bilder,antagligen imma då, och kameran bättrade sig inte.
är det samma problem med den DV kamera eller hur fungerar det.
inte så kul om den går sönder.
tänkte lägg ca: 3000:- på kameran så om ni har förslag på kamera får ni gärna skriva med det.

filming i backen!?
har kollat lite på den med. men om den ligger i väska hela dagen och där är 5 minus ute hur mår kameran efter det?

filming i backen!?
inga problem.. kameran pajjar inte..
men låt den "vänja" sig vid kylan.. alltså låt den ligga utomhus 30 min innan du börjar filma.. samma när du tar in den.. låt den ligga en stund å bli varm igen.. annars kan de pajja

filming i backen!?
ska ju ha den när jag åker skidor så den blir väl kal då. men när jag kommer hem ska man låta den ligga kvar i ryggan och tina ett tag då eller. så du menar?

filming i backen!?
fridmar sa:
ska ju ha den när jag åker skidor så den blir väl kal då. men när jag kommer hem ska man låta den ligga kvar i ryggan och tina ett tag då eller. så du menar?
Som med allt annat du har haft i kylan och sedan tagit in det i värmen blir kameran också fuktig, startar du den då kan den paja. Så efter en dag i backen, ta in kameran, låt den stå på ett tort och "varmt" ställe i någon timma innan du startar den

Senast ändrad:
filming i backen!?
lånar tråden lite,, går i samma tankar som trådskaparen och undrar hur blir kvaliteten på filmerna med kamerar i 3000kr klassen`? ere det man ser i det flesta svensson filmerna här på freeride ?

filming i backen!?
The_ski_freak sa:
lånar tråden lite,, går i samma tankar som trådskaparen och undrar hur blir kvaliteten på filmerna med kamerar i 3000kr klassen`? ere det man ser i det flesta svensson filmerna här på freeride ?
Ja, det duger för dom inte särskilt kräsna. Men jag hade hellre pungat ut några tusenlappar till

filming i backen!?
The_ski_freak sa:
Jao det är det väl, kanske liite sämre.

Senast redigerad av en moderator:
filming i backen!?
det här vill jag inte läsa:). hur mkt behöver man lägga om man vill ha bra kvalite på filmerna. ge ex på en prisvärd kamera

filming i backen!?
Nog blir det bra kvalitet med en kamera för 3.000 även dom det kanske är lite under medelsvensson-filmkvalitet

filming i backen!?
Klart han får duglig kvalite även med en billigare DV kamera, det beror väl mer på hur man komprimerar det sen. Istället för dyrare kamera skulle jag isåfall köpt ett stativ!

Senast ändrad:
filming i backen!?
kvaliteten med kameror för ca 3000kr duger väll, men att säga att det blir bra är att överdriva.

priset gör ju inte kvaliteten häller men ju dyrare ju bättre brukar det oftast vara

det handlar ju om hur stora sensorer kameran har, hur många sensorer och vilken optik kameran har. pixlarna på dv kamerorna räcker till för tv så de spelar inte så stor roll, även om det kan ge lite bättre känsla i vissa fall

vill du ha finare och mer levande färger skulle jag iaf satsa 3ccd, då får du även bättre detaljer.

filming i backen!?
TheFibretech sa:
Kolla med dom i butiken vilka som håller.
Dom i butiker ska man inte alltid lita på till 100%, dom är ofta ute och cyklar när det gäller kameror, dessutom känns det mest som att dom vill ha varan såld istället för att göra kunden nöjd.
Så skriv hellre ett forum på någon hemsida, t.ex freeride eller voodoofilm.org, där folk själva har testat kameran/kamerorna och kan komma med ris och ros!

Som artisty skrev skulle jag också rekomendera att du köper en 3CCD kamera, t.ex en Panasonic NV-GS320.

filming i backen!?
En kul grej är att använda hjälmkamera. Tänk då på att kameran du köper ska ha AV in! Dom flesta jättebilliga har väl inte det, men kolla!

Senast ändrad:
filming i backen!?
pentax wpi , kostar 3000 :- den är shit bra och vattentät .. Går även att at kort under vatten !

filming i backen!?
Lägg till ett par tusenlappar och se till att du får en hårddiskkamera istället, vilket ger dig betydligt längre inspelningstid utan att du behöver ränna runt med en massa kassetter. Fördelarna är fler, du behöver bara en dator med USB-port istället för att tvingas till en med firewire. Upplösningen är även den bättre. DV-formatet är ett utgående format, och jag skulle säga att inom ett till två år så kommer knappt några DV finnas kvar på marknaden. Överföringshastigheten blir även den ett plus för HDD-kamerorna då det inte är någon kassett som måste spelas igenom. Just DV har lika lång överföringshastighet som tiden inspelad film.

För filmning ute i backen så skulle jag även rekommendera att titta på en tilläggsförsäkring, men var noga med att kontrollera att det inte bara är en garantiförlängning, samt att den skyddar mot fall- och stötskador samt fukt, vilket är lätt hänt i snöiga förhållanden.

Ett bra val när det gäller kamera skulle jag säga är JVC:s GZ-MG132.
http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...vk&CatalogCategoryID=OTLD4QFH1g4AAAEOsilZtSym

Tillbaka
Topp