Tompan14 sa:
Jarle sa:
En framtid där diverse showrooms och liknande skulle vara standard tycker jag låter skrämmande eftersom det skulle hämma småmärkena något enormt och göra dem förpassade till den lokala marknaden.
Hur tänker du där? För mindre tillverkar är väl ändå e-handel direkt till kund ett betydligt bättre sätt att nå ut till en stor marknad och få lönsamhet i verksamheten, att de nischade butikerna försvinner betyder ju verkligen inte att skidmärkena försvinner.
Priset på några skidor som det pratas om på forum världen över och som jag tycker är intressanta av olika anledningar, direkt från tillverkaren på deras hemsidor:
ON3P Caylor: ~7500
Moment NT: ~6800
SkiLogik RS: ~7800
DPS Wailer 112RPC: ~11700
Räknat på 25% moms, inga administrativa avgifter, inklusive frakt och med dagens dollarkurs. Inga exakta uppgifter då jag utgick från ON3P's föreslagna fraktsätt (fedex, 7 dagar) och att tullen på skidor är samma som hjälmar, skateboards och inlines (2,7%). Hur som haver som skiljer det en del från svenska butiker och det är till butikernas fördel.
I tillägg till att det i dessa fall är billigare i Svensk butik (nåja, ON3P undantaget eftersom jag inte hittar dem här) bidrar det även till jobb i Sverige (bra för väldfärden, har jag hört), möjligheter att testa (även om nu inte alla är så sugna på det finns möjligheten) och även att ta reklamationer med butik/distrubitörer.
Som jag även skrev tidigare såg jag en del priser på skidor av intresse för FR som var lägre i Svenska butiker än på Europeiska siter förra säsongen.
Notera att dessa skidor/märken var de enda jag kollade på så jag har ingen aning om hur det ligger till med andra märken/modeller. ON3P hittar jag som sagt inte i Sverige och hur många här på fr åker på skidor från dem (som inte fått tag i dem på andra sidan pölen)? Jag tror att det hade blivit svårt för de små.
Butik/showroom/utlämingsställe så som JL76 säger med webbhallen (där jag köpte dator senast) osv. är däremot inte helt tokigt. Men återigen uppstår problemet med att små tillverkare inte har möjligheten att flänga världen över för att sälja in skidor och ska butiken söka efter nya tillverkare tar det tid och således blir det ett prispåslag hur som haver (vad påslaget blir är dock, av naturliga skäl, svårt att veta).
Det är att showrooms/konceptbutiker (som kostar mycket pengar) skulle bli varje tillverkares sak jag fruktar. För det skulle bli döden för småtillverkare.
Många verkar dessutom missa att det finns många fler sätt att testa skidor än på de två stora testhelgerna vi har i Sverige. Många på forumet jobbar med diverse märken och det är långt ifrån omöjligt att prata med dem och höra vart det skulle vara möjligt att testa grejorna under vintern (detta har jag som sagt provat själv). Det går dessutom att hyra friåkningsskidor i olika butiker i landet. En hel del företag (butiker, skidskolor osv.) i anslutning till anläggningar har samarbete i olika grad och där är det inte heller omöjligt att få prova en del märken. Kort och gott; Det finns tesmöjligheter utanför testhelgerna.
Jag skrev även i mitt förra inlägg om andra sätt att få igenom tester/försäljning men det kostar pengar hur man än gör.
Conrad eller liknande skulle kunna öppna filial här, absolut, det är knappast heller helt otroligt att de gör det om skidförsäljningen ökar i landet. Det kräver ju dock att det finns pengar att hämta (att tyska aktörer slår sig in på svenska marknaden med elprylar är väl självklart, "alla" har elktronik upp över öronen idag men mer nischade saker som hjälmkameror har jag inte sett på t.ex. medimarkt än). Däremot kommer ev. Conrad-filialer troligtvis bara finnas i de tre största städerna.
Givetvis ska konsumenterna få så bra priser och service som möjligt men idag är Sverige en för liten marknad för att det ska ske några drastiska förändringar