Finns det någon framtid för hårdvaruförsäljning i Sverige?

Vad gäller Göran 47 så kommer han inte att dö ut så länge skidsporten finns kvar och när den inte gör det så behöver vi nog inga distributörer heller.

Vad gäller distributörernas uppgifter så är det nog ingen som tror att ni bara sitter på rumpan och ingenting gör. Däremot tror jag att det går att rationalisera bort er. Jag menar inget illa med detta utan tror att det kommer att bli en naturlig utveckling. Om det slutar med att butiker köper från centrallager eller att ett fåtal distributörer sköter många märken får vi väl se men på en så liten marknad som alpin-Sverige så tror jag nog mest på europeiska centrallager eller liknande.

Det här med att distributörerna sköter utbildning känns ganska omodernt när halva det här forumet skulle göra ett hyfsat jobb i en skidbutik (vad gäller kunskap om skidor alltså). Ok inte halva men ni förstår. Logistik, service och reklamation sköts sannolikt mycket bättre av ett centrallager. Mycket få butiker kan beställa fram grejor snabbare än vad jag kan få levererat från europeiska nätbutiker.

Pratas mycket om både butikers överlevnad och distributörers överlevnad i den här tråden, vilket jag följt med stort intresse. Mycket intressant att följa folks åsikter!

Jag har jobbat på lite olika håll i sportbranschen ett tag - och är helt övertygad om att både butiker och distributörer har en framtid - men i en förändrad utformning. Marknaden är i i stor förändring på flera plan - hela vägen från produktionsled till konsumentled. Jag tror att de tillverkare/distributörer som ser vart denna förändring är på väg har säkrat sin framtid, och samma sak gäller butikerna.

Iller sa:
Vad gäller distributörernas uppgifter så är det nog ingen som tror att ni bara sitter på rumpan och ingenting gör. Däremot tror jag att det går att rationalisera bort er. Jag menar inget illa med detta utan tror att det kommer att bli en naturlig utveckling. Om det slutar med att butiker köper från centrallager eller att ett fåtal distributörer sköter många märken får vi väl se men på en så liten marknad som alpin-Sverige så tror jag nog mest på europeiska centrallager eller liknande.
Jag håller verkligen med om att det finns en hel del rationalisering att göras när det gäller kedjan från tillverkare till slutkund. Med allt bättre kommiunikationer världen över både när det gäller logistik och när det gäller kontakt mellan människor, tror jag att det är naivt att tänka sig att dagens mellanhandskedjor kommer att finnas kvar.

Idag kan det se ut på detta sätt (exemplet är extremt men inte påhittat):

En fabrik i Kina tillverkar 50000 snowboards åt ett amerikanskt märke. Alla dessa skeppas i container till märkets lager i Los Angeles. I LA delas brädorna upp till de olika distributörerna och alla brädor som ska till europeiska distributörer läggs i en ny container och skeppas till Rotterdam. I Rotterdam delas brädorna upp och skickas till varje enskilt lands distributör som sedan får det underbara uppdraget att dela upp och skicka ut brädorna till de butiker som lagt ordrar.

Med lite organisation och finurlighet borde det inte vara några som helst problem att arrangera så att varje butik får sin order skickad direkt från den kinesiska fabriken och i ett sådant läge kan ju alla föstå att priserna även i Sverige skulle kunna bli helt annorlunda.

Nojlas sa:
Jag har jobbat på lite olika håll i sportbranschen ett tag - och är helt övertygad om att både butiker och distributörer har en framtid - men i en förändrad utformning. Marknaden är i i stor förändring på flera plan - hela vägen från produktionsled till konsumentled. Jag tror att de tillverkare/distributörer som ser vart denna förändring är på väg har säkrat sin framtid, och samma sak gäller butikerna.
Det är exakt den förändringen jag är ute efter att diskutera och tror precis som du att stora förändringar är att vänta.

Ett enskilt hårdvarumärkes första och viktigaste uppdrag måste ju vara att sälja prylar, inte att hålla en massa mellanhänder med jobb.

Grundfrågan är fortfarande obesvarad. Hur kommer det sig att många skidmodeller säljs 30-40 % billigare i Tyskland än i Sverige?

/MM

PS! För det beror tydligen inte på lägre marginaler (eftersom de svenska handlarna uppenbart inte tjänar något ), lägre inköpspriser för butiker och/eller färre led ( eftersom det tydligen inte fungerar så ) . Så vad beror det då på? DS.

Senast ändrad:
Distributörerna åker inte bara omkring med skidor.De har som regel med sig stavar ,hjälmar, goggels,pjäxor,brädor,pjäxväskor,skidfodral,handskar,många har dessutom med sig kläder m.m

Klart att butikerna vill kolla in produkterna innan de beställer.

Mountain_Man sa:
Grundfrågan är fortfarande obesvarad. Hur kommer det sig att många skidmodeller säljs 30-40 % billigare i Tyskland än i Sverige?

/MM

PS! För det beror tydligen inte på lägre marginaler (eftersom de svenska handlarna uppenbart inte tjänar något ), lägre inköpspriser för butiker och/eller färre led ( eftersom det tydligen inte fungerar så ) . Så vad beror det då på? DS.
Detta är onekligen något som måste funderas över om grundfrågan i tråden ska kunna besvaras med ett ja.

Min känsla är att Europa mer och mer kommer att ses som en enda marknad och för att kunna konkurrera med Sverige som bas måste priserna harmonieras.

fredric84 sa:
Distributörerna åker inte bara omkring med skidor.De har som regel med sig stavar ,hjälmar, goggels,pjäxor,brädor,pjäxväskor,skidfodral,handskar,många har dessutom med sig kläder m.m

Klart att butikerna vill kolla in produkterna innan de beställer.
Idag åker i princip alla stora enskilda aktörer till ISPO och kollar in prylarna direkt, men istället för att beställa direkt från de olika märkena så stämmer man träff hos ett visst märke tillsammans med den Svenska distributören och lägger sedan sin order till denne istället för att lägga order direkt till märket.

De snowboardmärken som fortfarande har sina egna fabriker i USA, till exempel Gnu/Lib samt Never Summer och ett par till jobbar ju redan så i USA, alltså de säljer direkt från fabrik till butik. Det finns ju inget som hindrar att de skulle kunna göra likadant gentemot butiker på andra kontinenter också, eller?

Mountain_Man sa:
(...)
Min kvalificerade gissning är att de här aktörerna använder sig av en självständig generalagent i varje land/område. Dessa har olika rutiner och omkostnader samt olika syn på att ge rabatt till storkunder. Därtill vet jag inte hur de jobbar med att säkra valuta och jobba med de fluktuationerna - "vinnaren" här kan ju säkert kränga lagg lite billigare än konkurrenten.
Då tillverkaren inte har kontroll över varje generalagent kommer priserna då att spreta. Upp till 30-40% prisdifferens för kunden är säkert inte omöjligt i en del fall när alla olika faktorer samverkar.

Vad vissa tillverkare inte verkar ha insett, är att konsumenten nu agerar på en internationell marknad medans distributionsledet är kvar i det nationella tänket, där alla har sitt revir. Konsumenten är bara ett knapptryck från att kolla priset hos en återförsäljare i en annan butik, kanske i ett annat land med en annan generalagent.
Orsaken här är inte att den (t.ex. svenska) generalagenten skulle vara "girig" eller "roffa åt sig" en större del av kakan än nödvändigt.
Nån annan generalagent är större och har möjlighet att pressa ner priserna - och de generalagenterna som har högre inköpspriser/omkostnader kan inte göra så mycket.
Lösningen är att tillverkaren måste kapa en del av generalagentens uppgift. Tillverkaren måste ha central lagerhållning och erbjuda i stort sett samma pris till alla kunder - vilket leder till att produkterna kostar lika överallt. Då spelar det ingen roll om man köper skidan online eller i butik, vilket jag tror gynnar alla parter.

Det har kommit fram många bra frågor och svar, och pesonlige är jag själv en av dom som är orolig över hur det blir i frantiden. Jag gillar fysiska specialbutiker och hoppas att vi kan ha dom kvar i framtiden.

Det är intressant att ni som enbart är konsumenter klagar över att där finns distributörer/agenter i sverige. Om butikerna inte hade en bra relation och samarbete med dom skulle dom inte finnas. dvs att dom som gör ett bra jobb med försäljning, marknadsföring och inte minnst service, är dom stora på marknaden.

Prissättning är också svår. att tyskland har billigare moms är en del. I Sverige har förutom en högre momssatts även högre löner samt mycket högre lönekostnader. Lokal hyra vet jag inte men jag kan tänka mig att den ligger bra mycket högre med. Skall man hålla samma priser skall man helt enkelt upp i en försäljningsvolum som är väldigt stor för att det skall gå runt.

Ett annat problem är att svenska kronan inte är bunden till euron. Vissa år är det bra, andra kan det vara katastrof för en butik.

exempel: vid inköp på vinteren inför kommande säsong ligger euron på 9,5. säga att en skida skall rekomenderat kosta 500 euro ut till kund i den kommande säsong (4750 kr). Distributören har sina inköps priser och måste på nått sätt låsa sig då man inte vet om euron gå upp eller ned. Det gör man vanligtvis vid att låsa euro för x antal kr på banken.
När säsongen kommer har euron gått ned till 8,5. Då kostar skidan förtfarande 4750 kr i sverige men endast 4250 i tyskland. (Nu har jag inte gjort skillnad på momsen).

I november 2011 stod euron i 9,29 så prissättningen är nog räknat med ca den kursen. I dag står euron i 8,55.

Man kan då diskutera om det är bra eller dåligt för den Svenska ekonomi att kronan inte är låst. Just nu är det nog bra då det går dåligt för eu. Men det var ju knappt så kul då kronan stod i 11,5.

Det som kan göra en skillnad är om alla märken jobbar som tex Burton (där finns många andra exempel)
Då skall butikerna få priser i euro och betala i euro. Dom som jobbar för märket i Sverige är antingen agenter (köpar själva in prover och testskidor och får x % av va dom har sålt för när kunden har betalt efter leverans) eller helt enkelt är anställda av företagets centrala europa kontor.

JoPet sa:
assr sa:
fredric84 sa:
Är det så många fler än Alpingaraget,Udens,Skistore, Sjö och Snö samt några fjällbutiker som har brett sortiment.
vi har SkiTotal i Uppsala, de har faktiskt ett bra sortiment.
Ja, de har ett bra sortiment skidor/pjäxor. Spec. om man jämför med Stadium/Intersport/Team Sportia i Uppsala, som inte är mycket att prata om.
Men jag tror aldrig att de skulle överleva utan sin försäljning av kläder och framför allt cyklar, som iofs har fått en egen butik nu.

Som exempel, när jag praoade där för bra många år sedan, så gick det bra många Canada Goose-jackor per varje par sålda skidor.
var det frågan?
de har ett bra sortiment av skidor. oavsett vilken butik du jämför med av udens / skistore / garaget.
de kanske bara har 50% av skidorna garaget har, men det är fortfarande ett bra sortiment.
släpp sargen och kom med i matchen.

Hmm. det är ju en svår nöt det här. Det många av er glömmer är ju att se skidsverige i ett lite större perspektiv.
Vem finansierar till stor del tex. följande saker?

Produkter som gör det möjligt för våra ungdomar att tävla i alpin skidåkning? Förutom det uppenbara, föräldrarna.
Sponsring av up and coming friåkare/jibbers
Freeride.se
Åka Skidor
Transition
Brant
Outside
Alla tävlingar

Svaret är de grossister och butiker som tycker att skidor är det bästa som finns. I slutänden får man ställa sig frågan, är det viktigare att mina skidor är nån tusenlapp billigare eller att vi överhuvudtaget har en levande skidscen i Sverige.

Sen kan jag absolut hålla med många av er i prisfrågan, sänkta priser skulle antagligen innebära fler sålda skidor i Sverige och det innebär samma peng i slutändan ändå.

@dannedieharder
Kanske har du slagit tummen rätt på spiken. Det är det vi som köper skidor dyrt i butik i Sverige betalar för ... Då avstår åtminstone jag från att sponsra alpin skidåkning, websajter och skidtidningar och köper billigt och kör själv istället! :-)

/MM

Ett nytt fenomen är att man skickar efter rena barnskidor från tyskland för att tjäna 300 kr.
Det är en ny trend som jag inte märkt tidigare.

Är övertygad om att skidhandlare i Sverige skulle fått mera försäljning om dom körde med lite humanare priser ifrån början utav säsongen isf att köra obskyra priser som bara gör en förbannad och köper på nätet direkt. Kör ist ett pris som konkurerar någorlunda med internethandeln direkt på försäsongen så får ni säkert erat lager sålt före jul/vår rean kommer igång och dessutom all merförsäljning kring det. Tror dessvärre att inte så många handlare vågar ta det steget. Undrar varför.

Mountain_Man sa:
@dannedieharder
Kanske har du slagit tummen rätt på spiken. Det är det vi som köper skidor dyrt i butik i Sverige betalar för ... Då avstår åtminstone jag från att sponsra alpin skidåkning, websajter och skidtidningar och köper billigt och kör själv istället! :-)

/MM
Jag håller fullständigt med om detta. Dessutom vill jag tillägga att så länge det åks, och köps, skidor till Sverige kommer det att finnas sponsring. Bara för att det är distributörerna som sköter det idag finns det inget som säger att inte tillverkarna eller utvalda butiker kan göra det istället.

Jag blir nästan lite fascinerad av alla ni som tycker att distributörerna gör nytta idag. Ert resonemang baseras antingen på vad distributörerna gör idag och tar för givet att allt det kommer att upphöra ifall distributörerna försvinner. Eller så resonerar ni kring vilken nytta de gör för tillverkaren och butikerna. Det sistnämnda är ju ganska självklart, annars hade det ledet aldrig funnits från början. Däremot har världen förändrats och gett kunderna alternativ, vilket gör att deras nytta för kunderna däremot blir ifrågasatt. Och till syvende och sist handlar det ju om vad vi kunder vill betala för.

Jag kan återigen säga att jag har haft nytta av en enda distributör och då har jag dessutom handlat av just denna. I det fallet handlar det som testmöjligheter. Man kan ju också säga att om man nu är distributör och vill fortsätta vara det så måste man ju börja leta efter nya sätt att leverera nytta. Man kan inte som skivbranschen bara sitta tillbaka och tycka att man själv behövs. Man måste anpassa sig efter en ny marknad.

Pillard sa:
Jag blir nästan lite fascinerad av alla ni som tycker att distributörerna gör nytta idag. Ert resonemang baseras antingen på vad distributörerna gör idag och tar för givet att allt det kommer att upphöra ifall distributörerna försvinner.
+1 (dubbelt upp)

Pillard sa:
Jag kan återigen säga att jag har haft nytta av en enda distributör och då har jag dessutom handlat av just denna.
Jag är bara agent. Skulle förmodligen aldrig bli distributör med alla deras omkostnader.

Dannedihard har mycket rätt i det han skriver om kostnaden.

Mountain_Man sa:
@dannedieharder

/MM
Tänk om alla skulle resonera så? Vad skulle då hända med din dotters sponsorer?? Skulle pappa betala allt? ;) (oki hon är i världstoppen iofs men innan dess)

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Mountain_Man sa:
@dannedieharder

/MM
Tänk om alla skulle resonera så? Vad skulle då hända med din dotters sponsorer?? Skulle pappa betala allt? ;) (oki hon är i världstoppen iofs men innan dess)
Detta är intressant. Jag har aldrig varit i kontakt med sponsringsverksamhet men borde inte den verksamheten lika gärna kunna bedrivas direkt från tillverkarna? Tanken på sikt är ju att det ska säljas lika mycket skidor på marknaden och då behöver ju tillverkarna sponsringsavtal med lokala förmågor. Att hitta de lokala förmågorna kanske butikerna kan hjälpa till med lika väl?

Pillard sa:
Hasse_Lindborg sa:
Mountain_Man sa:
@dannedieharder

/MM
Detta är intressant. Jag har aldrig varit i kontakt med sponsringsverksamhet men borde inte den verksamheten lika gärna kunna bedrivas direkt från tillverkarna? Tanken på sikt är ju att det ska säljas lika mycket skidor på marknaden och då behöver ju tillverkarna sponsringsavtal med lokala förmågor. Att hitta de lokala förmågorna kanske butikerna kan hjälpa till med lika väl?
Som jag skriver så sköter butikerna redan en del av sponsringen. Att däremot fabrikören/europadistributören skulle lägga en slant på på att stödja framtida åkare och småtävlingar som tex. NM, det kommer aldrig hända, desto längre bort man kommer från pengarna desto svårare att få del av dom.

MMs resonemang är ju synonymt med det mesta i dagens samhälle. Vore ju dock djävligt trist om vi om tio år inte kan ha två svenskar på pallen i en WC tävling bara för att svenskarna är snåla. Vad gör två-tre tusen kr per år för skillnad i en aktiv skidåkares vinterbudget? just ingen, det är ju för fan bara en helg i valfri skidort.

Min grundsyn är att agenter och distributörer gör inihelvete myclet för skidåkningen/snowboardåkningen i Sverige.
Grundfrågan kvarstår dock, varför är hårdvara så dyrt i Sverige gentemot vissa andra delar av EU.
Som jag ser det ligger inte det stora prispåslaget i grossistled utan snarare i butiksled. Handlaren känner att han inte kan sänka sitt grundpris därför att han endast säljer ett eller max två skidpar av en modell till fullpris resten går på rea.
Om handlaren dock skulle sänka priset med 15-20% ( grossisten får självklart stödja med att gå ner någon procent) direkt skulle han antagligen få sälja merparten till detta pris (om han gjort hemläxan och har rätt sortiment hemma) istället för att pengarna går till Tyskland.
Alla blir glada! Utom tysken då.

Att sponsra freeriders gör man väl bäst genom att t ex köpa en skidfilm. Sponsra alpinåkare, dvs de som spärrar av en massa pister för att träna med följd att övriga pister blir överfulla under tex påsk är jag mindre intresserad av. Om skidåkning står och faller med spons till alpinåkare lär väl t ex Skistar kliva in och sponsra, det är de som tjänar pengar på riktigt. Utan åkare får de ju packa ihop.

Edit: Även skiduthyrningar verkar tjäna mer pengar än skidförsäljare, borde ju gå att kanalisera spons via dessa om butikerna inte längre finns tillgängliga för lokal sponsring. Som Pillard nedan påpekar, spons ges för att öka försäljningen för en viss produkt, det är ingen allmosa till behövande tiggare.

Senast ändrad:
Intressant! Med tanke på mängden gnäll som ofta kommer från butiksföreträdare om deras tuffa villkor så har väl iaf jag hela tiden tagit för givet att det inte är där de orimliga marginalerna ligger. Oavsett vilket så har jag svårt att tro att någon, varken svenskar eller andra, medvetet skulle betala dubbla priset för en produkt för att kunna delfinansiera sponsring. Sponsring är ju fortfarande en marknadsföringsaktivitet och är ju en kostnad man tar för att man räknar med en motsvarande intäkt i andra änden. Det känns lite märkligt. För mig sponsrar man och gör reklam rent allmänt i syfte att sälja mer, inte tvärtom. Och om jag nu ska betala extra för att det ska bidra till ungdomsverksamheten lägger jag hellre de pengarna direkt på att köpa skidor till barnen, då får jag själv välja vilka barn jag vill gynna.

Edit: snorkel hann före men har en viktig poäng dessutom. Sponsring kommer att ske även fortsatt, om det finns ett syfte med det. På samma sätt som att butikerna kommer att fortleva ifall de kan fylla ett syfte

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Mountain_Man sa:
@dannedieharder

/MM
Ligger något i vad du säger ... ;-) Men jag köper där jag får bäst produkt/service i förhållande till vad jag betalar och fördjupar mig inte i de indirekta effekterna (sponsring,reklam,skidtester) som jag betalar (?) genom att köpa lokalt. Känner jag inte att det är värt att betala några tusenlappar extra för att handla i den lokala sportshopen köper jag helt enkelt där det är billigast. Problemet är iofs. inte så svårt för mig eftersom de lokala handlarna i allmänhet inte har de grejor jag vill ha på lager. Jag är helt enkelt som folk i allmänhet i denna fråga!

/MM

PS! Jag är dock en storsponsor av OK, Skistar och RommeAlpin ... tillskillnad från vissa andra kör jag mest i Sverige ... Hur tänker egentligen de som åker skidor utomlands? Vill man ta död på den Svenska Alpina sporten? DS.

Senast ändrad:
Jag tror att betydligt fler än "inga" bryr sig, under åren så har jag sett betydligt mer än en tråd vars syfte har varit att ta reda på vilken jacka åkare X använde på tävlingen y/ filmen z och var man kan köpa den.
Men sponsoravtal handlar inte om att få konsumenter att bry sig, det är inget annat än reklam och det handlar om att påverka oss att handlar mer. Och vi blir alla påverkade av reklam, betydligt mer än vad vi tror. När Anja gick från Salomon till Head, vilket märke tror du då blev hetast bland sportlovsåkarna? Det är bara inse att om du någonsin har hört begrepp som förspänning eller flexindex så tillhör man en minoritet och inte målgruppen.

Vad det gäller prisskillnaden mellan Tyskland och Sverige så är det betydligt mer komplext än grossisternas marginaler. Momsen har varit uppe tidigare i tråden, men många verkar missa den större bilden. Med 6 procentenheter lägre moms så skulle vid allt annat lika en tysk behöva 6 procentenheter lön. Nu är inte allt annat lika, utan det är mycket billigare att vara arbetsgivare och företagare i Tyskland än i Sverige och där har ni den främsta anledningen till prisskillnaden, mindre volymer och högre omkostnader.

Tompan14 sa:
Jag tror att betydligt fler än "inga" bryr sig, under åren så har jag sett betydligt mer än en tråd vars syfte har varit att ta reda på vilken jacka åkare X använde på tävlingen y/ filmen z och var man kan köpa den.
Men sponsoravtal handlar inte om att få konsumenter att bry sig, det är inget annat än reklam och det handlar om att påverka oss att handlar mer. Och vi blir alla påverkade av reklam, betydligt mer än vad vi tror. När Anja gick från Salomon till Head, vilket märke tror du då blev hetast bland sportlovsåkarna? Det är bara inse att om du någonsin har hört begrepp som förspänning eller flexindex så tillhör man en minoritet och inte målgruppen.

Vad det gäller prisskillnaden mellan Tyskland och Sverige så är det betydligt mer komplext än grossisternas marginaler. Momsen har varit uppe tidigare i tråden, men många verkar missa den större bilden. Med 6 procentenheter lägre moms så skulle vid allt annat lika en tysk behöva 6 procentenheter lön. Nu är inte allt annat lika, utan det är mycket billigare att vara arbetsgivare och företagare i Tyskland än i Sverige och där har ni den främsta anledningen till prisskillnaden, mindre volymer och högre omkostnader.
Absolut, det är till stor del därför det är billigare i just Tyskland.
Faktum kvarstår dock att när det gäller fetingar/bättre twins och snowboard konkurrerar våra svenska handlare med näthandeln från framförallt Tyskland.
För att komma in i matchen igen behöver branschen se över sitt pristänk när det gäller den här typen av produkter.
Vad som funkar bäst får väl respektive handlare själv komma fram till men jag tror att en generell sänkning på ordinarepriserna vore bäst. Så att det blir tydligt i nationell annonsering osv att det inte är mycket dyrare att handla i Sverige.
Ett bra sortiment till konkurrenskraftiga priser funkar oftast, i alla branscher. Oftast behöver man ju inte ens matcha priset, som många skriver här är de flesta beredda att betala lite mer för den sköna känslan att kunna gå in i en butik och känna och klämma.

Det som kanske gör mig mest fundersam över high-end försäljningen i Sverige är att alla påstår att man inte kan tjäna pengar på denna försäljning men ingen verkar ha någon som helst vilja att testa ett annat koncept.

Att sänka priserna kanske 20% och på så sätt få en mycket bättre genomförsäljning på ordinarie pris och sedan inte behöva sälja av lagret på rea med förlust. Eftersom ingen tjänar några pengar på dessa produkter så borde det finnas massor med möjligheter att laborera med olika säljstrategier.

Kanske borde alla som inte har koll på hur detaljhandel funkar, sluta komme med smartta förslag till hur alla skall sälja billigare och tjäna mer.
Elektronik branchen är ett bra exempel på att det inte funkar. Och dom har en ganska mycket större marknad än skid/snowboard branchen.
Tänk istället på hur mycket pengar ni lägger på mat i Sverige jämfört med tex tyskland.

Off Topic
Gammel_Dansk sa:
Kanske borde alla som inte har koll på hur detaljhandel funkar, sluta komme med smartta förslag till hur alla skall sälja billigare och tjäna mer. Elektronik branchen är ett bra exempel på att det inte funkar. Och dom har en ganska mycket större marknad än skid/snowboard branchen.
Tänk istället på hur mycket pengar ni lägger på mat i Sverige jämfört med tex tyskland.
Ha! Kanske borde alla (med alla menar jag ffa dig) som inte har koll på livsmedelslogistik sluta komma med smarta åsikter om livsmedelshandel. Faktum är att om det bara hade varit möjligt att lösa ut logistiken så skulle 95% av de svenska mataffärerna få lägga ner till förmån för näthandel från utlandet.

Min högst personliga spekulation är att den avgörande faktorn till svårigheten för t ex skidhandlare med markbutik i Sverige stavas "det svenska skattetrycket". Något som de allra, allra flesta av oss inte tänker på är hur låg svenskens reella köpkraft på hemmaplan egentligen är. Har man en bruttolön på 25.000/månad betalar man uppskattningsvis mellan 10-15.000 i ren skatt. Resterande 10.000 är den reella köpkraften. Med dessa pengar ska man betala alla sina räkningar, hyra, ev billån, drivmedel, busskort, mat etc. Pengarna som sedan blir kvar är de som, åtminstone jag, har att lägga på skidåkning. Det är därmed inte så konstigt att de flesta jagar lägsta priset på de skidor man vill ha.

För många barnfamiljer handlar avvägningen om barnen ska få nya skidor och man åker i Vallåsen. Eller om de gamla skidorna/pjäxorna duger ett år till och man har råd med den där sportlovsveckan i Lindvallen som hela familjen längtar efter. För mig, och troligen många andra, handlar avvägningen om huruvida jag ska betala en/flera tusenlappar extra för att grabbarna på Skistore ska kunna åka till Andermatt eller om jag handlar från Tysken och lägger de där tusenlapparna på en egen resa till Andermatt.

Håller med Liedholm där, vårt skattetryck är avsevärt högre än t ex Tysklands. Tysklands sjukvård är bättre. Våra löner är dessutom lägre, iallafall vad gäller kvalificerade jobb. Vi har dock världens högst avlönade butiksknoddar.

huruvida jag ska betala en/flera tusenlappar extra för att grabbarna på Skistore ska kunna åka till Andermatt eller om jag handlar från Tysken och lägger de där tusenlapparna på en egen resa till Andermatt
Har jag förstått dig rätt om du på fullaste allvar menar att om skattetrycket var lägre skulle du gladeligen betala en/flera tusenlappar extra för att grabbarna på Skistore ska kunna åka till Andermatt...istället för att t ex själv åka till Andermatt två gånger?

Gammel_Dansk sa:
Kanske borde alla som inte har koll på hur detaljhandel funkar, sluta komme med smartta förslag till hur alla skall sälja billigare och tjäna mer.
Elektronik branchen är ett bra exempel på att det inte funkar. Och dom har en ganska mycket större marknad än skid/snowboard branchen.
En del skillnad där, elektronikbranschen har prisat bort sig själv inom landet.
I fallet roliga skidor/snowboard så handlar det om att en hel bransch möter en gemensam konkurrent i ehandeln från utlandet. Till stor del dessutom bara på en begränsad del av branschens totala sortiment.
Som jag ser det handlar det om att mota olle vid grind genom att justera sin prisbild på dessa specifika produktgrupper för att inte förlora hela kakan. Detta borde ha gjorts för länge sedan.

pontusk sa:
huruvida jag ska betala en/flera tusenlappar extra för att grabbarna på Skistore ska kunna åka till Andermatt eller om jag handlar från Tysken och lägger de där tusenlapparna på en egen resa till Andermatt
Har jag förstått dig rätt om du på fullaste allvar menar att om skattetrycket var lägre skulle du gladeligen betala en/flera tusenlappar extra för att grabbarna på Skistore ska kunna åka till Andermatt...istället för att t ex själv åka till Andermatt två gånger?
Du har inte förstått mig rätt överhuvudtaget. Ett lägre, totalt skattetryck i Sverige skulle innebära att Skistore kan hålla samma priser som Tysken. Vilket leder till att jag får nya skidor, Skistore får sälja skidor och både jag och grabbarna på Skistore kan åka till Andermatt.

Tack för förtydligandet, jag tyckte först att det lät som att du skrev att om du skulle ha mer pengar över i plånboken skulle du inte behöva jaga lägstapriser, och det hade ju varit...inte så trovärdigt. Så du menar alltså att skattetrycket gör att skidbutiken har högre kostnader (högre löner osv) och därmed måste ta ut ett högre pris. Det låter rimligt. Om det är förklaringen skulle det antagligen gälla de flesta marknader av importerade konsumentprodukter och inte bara skidor, och om det stämmer kan vi nästan utesluta distributörsteorin som diskuterats ovan. Hur är priserna egentligen på andra saker i jämförelse mellan Sverige och Tyskland? jag bor ju i München så jag borde kanske veta, men jag har inte tillräckligt på fötterna för att ge en bra siffra.

liedholm sa:
Har man en bruttolön på 25.000/månad betalar man uppskattningsvis mellan 10-15.000 i ren skatt. Resterande 10.000 är den reella köpkraften.
.
Sen när betalar man 50% skatt på en månadslön a 25.000 kr i Sverige?
Sanningen är att skatten på 25.000 kr är ca 7500 kr sen får man tillbaka ca 1700 kr i jobbskatteavdrag så den reella köpkraften på en månadslön a: 25.000 kr är ca 19.000 kr.
En viss skillnad..

Tillbaka
Topp