Flaxta ryggskydd - någon som har egen erfarenhet av dem?

Eskas

Aktiv medlem
Flaxtas ryggskydd verkar grymt smidiga. Lätta, ventilerade ... snygga dessutom.

Någon som testat dem och kan berätta om sina erfarenheter?
Hur känns det att ramla över någon stenskravel med ett flaxtaryggskydd vs något med D3O(Det där oranga mjuka materialet)?

MaxNilsson

Medlem
Körde med det hela förra säsongen. Väldigt smidigt, du känner knappt att du har på dig ryggskydd, känns mer eller mindre som ett vanligt mellanlager. Hur det känns att ramla på en sten eller liknande kan jag inte uttala mig om än.

Eskas

Aktiv medlem
Körde med det hela förra säsongen. Väldigt smidigt, du känner knappt att du har på dig ryggskydd, känns mer eller mindre som ett vanligt mellanlager. Hur det känns att ramla på en sten eller liknande kan jag inte uttala mig om än.
Men det kan du väl testa även på barmark ... ut och testa nu ;-)

johan

Administrator
Atomic har ryggskydd med liknande egenskaper. I filmen ser det ju faktiskt väldigt lika ut. Har de samma leverantör?

Eskas

Aktiv medlem
Atomic har ryggskydd med liknande egenskaper. I filmen ser det ju faktiskt väldigt lika ut. Har de samma leverantör?
Lite info om klassningar av ryggskydd:
  • Level 1 protectors: The maximum transmitted force must be below 18 kN, and no single value shall exceed 24 kN
  • Level 2 protectors: The maximum transmitted force must be below 9 kN, and no single value shall exceed 12 kN.

Lite snabb googling:
Flaxta uppfyller Level 1.
Atomic uppfyller Level 2.

Vet inte om de är samma material, men tror inte det. Flaxta ser ut att vara ännu tunnare.

Bomben77

Medlem
Jag har kört med det förra säsongen. Känns knappt att du har det på dig. Jag tycker dock att västen var lite stor även om skyddet sitter som en smäck.

Skatt

Medlem
Jag har kört med atomics AMID i två säsonger, som redan nämnt är det väl samma princip. Är hur nöjd som helst, tänker inte på det när jag sitter i bilen tex. Mer ventilerat än D3O så blir inga svettpölar över ryggen. Skyddar även rejält bra i min åsikt, men då har jag inte trillat direkt på typ "spetsig" sten. Skulle tro att flaxtas är ännu bekvämare då det verkar vara något tunnare.

Stolpe76

Ny medlem
Ser riktigt intressant ut, fattar bara inte hur något sådant mjukt ska kunna bli hårt då det utsätts för slag eller liknande. Kanske ska testa någon gång. Ska bara använda mitt Poc ryggskydd ett teg till först...

ErikEngwall

Ny medlem
Jag har testat halva förra säsongen och är sjukt nöjd . Sitter grymt bra och blir som ett extra lager. Har inte testat mot riktigt hård sten än dock...

Köpte även fotbollsbenskydden till mina barn. Helt flexibla och blir aldrig så där osköna som de vanliga hårda benskydden. Tror det är typ samma material som i ryggskydden. De har kört mycket med dem och fått en hel del smällar, men verkar som att materialet tar upp i princip allt.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp