Flyga inrikes med SAS med doublebag

Ska flyga ner till malmö från luleå nu på fredag för att sedan bila ner till österrike för en veckas skidåkning och jag tänke ta med mig två par skidor i en doublebag. Vad tycker sas om detta? Läser man på hemsidan så står det klart och tydligt att man endast får ha en bag innehållandes ett par skidor och ett par stavar samt en pjäxbag.

Men vad händer om man har två par skidor i en bag, får man betala för ett par skidor, två par skidor, eller tar de inte ens emot bagen?

ring och fråga dem på flygplatsen. Det skulle kunna tänkas att det är en viktgräns och inte antalet skid par i bagen.. men jag vet inte.. :P

Det beror på hur mycket tur du har. Jag har flugit med Sas med två skidor inknölade i en skidbag, det funkade finfint den gången.

Standard-tipset är att vara där i väldigt god tid innan avgång och vara grymt trevlig mot personalen i incheckningsdisken. Då kan det funka. Det kan tyvärr lika gärna gå åt skogen men jag gissar på att det värsta som kan hända är att du får betala övervikt...

Jag fick betala övervikt när jag flög med SAS förra veckan. då hade jag inte ens två par skidor med mig!

Kan gå, om du har tur med personalen. Själv har jag lyckats fått med mig inte ett, utan tre stora bagage med sammanlagd vikt på nära 60 kg, utan att få betala något extra :)

Det kan gå, lycka till!

Passa dej for risken for olika info - ringde SAS innan jag flog till OSD haromveckan dar de sa att nej det var visst inga problem med skidorna, de ingar i de 20kg bagage man far ha med sig. Nemas problemas pa arlanda, checkade in prylarna utan att behova betala. Dom om var forvaning nar vi skulle hem och mannen i incheckningen pekade pa en paklistrad lapp dar det stod att sportutrustning (typ skidor och golfbag) debiteras 100:- per kolli... Vi forklarade da att vi inte behovt betala nagot i sthlm, men det gick for dova oron. Lyckades tillslut forhandla oss till 50:- per bag (en var). Om jag vore du skulle jag ringa SAS igen och kolla vad som egentligen galler, verkar ju askonstigt om det ska vara olika regler fran flygplats till flygplats.

Senast ändrad:
lmk30: Jo, det verkar helt klart vara lite konstigt. Jag frågade en snubbe på Arlanda för någon månad sen, och då sade han att doublebags var helt förbjudna, och att jag isåfall skulle få ta med två skidbags :)
Att komma i god tid kan ju vara en plan med, har en polare som kör mig till flygplatsen, så jag får ta med en singlebag och dumpa ett par skidor uppe i luleå i värsta fall.

Varför ska det vara så jävla krångligt :)

Jag har flugit med två par skidor över atlanten T&R och betalat extra för ett par skidor, men har då i själva verket haft två par nedtryckta i ett singelfodral. Det var inga problem då, men jag skyltade heller inte med att ha mer än ett par, istället log jag och var så trevlig som möjligt.

Nu har jag köpt ett dubbelfodral, så det skulle vara väldigt intressant att veta om de ser annorlunda på det eller hur det är med den saken. Jag tror att du ska hålla koll på vikten iallafall. Ett tips är att det oftast är billigare att betala för ett extra kolli i form av skidor än vanliga väskor. Det där hänger samtidigt en del på vilket bolag du flyger med.

Du kan väl återkomma när du har testat och berätta om resultatet, det skulle uppskattas.

Mvh Micke

Nu har det flugits färdigt, och jag blev inte ovän med SAS personal en enda gång faktiskt.
Kom in på Kallax flygplats i luleå med en lätt packad doublebag, (~20kg), sade till om att jag hade sportbagage och blev hänvisad att lägga upp det själv borta på bandet. Var tydligen gratis med, även om det står på hemsidan att det ska kosta 100kr.

På hemvägen (malmö-luleå) lastade jag på lite mer i bagen, landade på runt 40kg, och även denna gången fick jag själv gå och lägga på bagen på det obemannade specialbagagerullbandet och slapp betala.

Antingen har de väldigt dålig koll, eller så hade jag en himla tur, eller kommer det en fin faktura om ett par dagar. Får hoppas på det bästa.

he, he - sist jag flög hem från val d hade jag 3 par skidor å lite lull lull i skidfodralet, vägde 26 kilo...

Flög från Göteborg till Luleå för en två veckor sen kanske med 2 par skidor inknövlade i ett fodral, em pjäxbag och ytterligare en bag. Vägde packningen på en badrumsvåg innan och p.g.a diverse alkoholhaltiga drycker i mitt bagage hade jag på tok för mycket övervikt och tog ut lite extra pengar utifall jag skulle bli tvungen betala för övervikt.

Var inga problem att checka in bagaget och den trevliga tjejen bakom disken varken vägde eller tog betalt för skidutrustningen. Nöjd och glad var jag och köpte mig en måltid på Pizza Hut, Arlanda, för pengarna jag sparat ihop!

Här är buden många, inte helt oväntat.

Jag tar gärna med 2 par lagg på mina Alpresor och ser att det inte kollas och vägs just alls. Jag har hittills klarat mig igenom. Sist köpte vi lagg i Alperna också och hade totalt 4 par på 2 pers. Då fegade jag ur faktiskt och demonterade bindningarna på två av paren och "sandwichade" ihop dom så att 2 par kändes (såg ut som) som ett par (!?). Funkade det med.

Nu känns det som att flybolagen håller på att få ögonen på det här med tunga och skrymmande sportutrustningar. Vi reser med cyklar ibland också, och där är reglerna (och vad det ska kosta...) ännu otydligare i vissa fall.

Jag måste dock konstatera att samtliga flybolag som jag kikat på har den tydligt angivna restriktionen 1 par skido/ 1 par stavar i 1 (ett) fodral.

Som kuriosa kan nämnas att när sonen flög reguljärt från Milano i December vägdes plötsligt hans skidor och han fick betala övervikt för dom (1 par i 1 fodral!)! Mycket märkligt! Visa-räkningen dröjer dock. Kanska var det ett misstag från personalen, vem vet?

Summasumm:
Det förkommer ingen koll ...än!

/Ace DG

Senast ändrad:
flög med sas förra året till österike för att säsonga. kommer till arlanda, har den fetaste doubblebagen med hjul med mig. kommer fram till incheknings för att checka in mitt bagage. jag tror garanterat att jag kommer att få betala sjuk övervikt med tanke på att i min bag hade jag 2 par skidor, pjäxor, stavar, hjälm, handskar, googles, kläder, handdukar 2 par skidställ + massor med annat skit som skulle med ner. tippar på att det kanske vägde 70 kilo. sedan hade jag ju även en resväska som oxå skulle checkas in på ca 20 kilo. 70+20 = mycket övervikt.
summa att betala = 0:-

så det är inte omöjligt att slippa betala övervikt, tror att det hänger mycket på vilken humör personen i disken år på, och hur mycket folk det är som checkar in. är det stessigt för dem så känner dom säkert att hålla på att väga och räkna hur mycket som ska betalas tar för lång tid.

ska flyga ner nu den 11 mars. hoppas på att samma sak händer.

hejsan!

jag ska nog försöka med att guida er på denna delen!!!

Av naturliga skäl så måste sas ha en max gräns på hur mycket bagage och hand-bagage.
och Bagagereglerna varierar beroende på vilken typ av biljett du reser på, resrutt och ibland destination.
Observera att varje enskild väska inte får väga mer än 32 kg. Reser du med bagage som överskrider 32 kg/bagage måste du fördela bagaget på minst två väskor eller skicka det som flygfrakt. Denna regel avser endast vanligt bagage, ej specialbagage.

och om du överskrider doma vikter nedan kommer en extrakostad att tillkomma!
och dem extra kostnaderna är:
En flygsträcka Två eller fler sträckor
Inrikes 30 SEK per kg 60 SEK per kg
Europa 40 SEK per kg 80 SEK per kg

Inrikes Maxvikt Handbagage
Fix 20 kg 1 handbagage à 8 kg
Flex 20 kg 1 handbagage à 8 kg
Full flex 30 kg 1 handbagage à 8 kg

Europa Maxvikt Handbagage
Economy 20 kg 1 handbagage à 8 kg
Economy Flex 20 kg 1 handbagage à 8 kg
Business 30 kg 1 handbagage à 8 kg

Asien Maxvikt Handbagage
Economy 20 kg 1 handbagage à 8 kg
Economy Extra 30 kg 2 handbagage à 8 kg
Business 30 kg 2 handbagage à 8 kg

USA*/Canada/Mexico Maxvikt Handbagage
Economy 2x23 kg 1 handbagage à 8 kg
Economy Extra 2x32 kg 2 handbagage à 8 kg
Business 2x32 kg 2 handbagage à 8 kg

och den 6 november kommer att reglerna med bagaget kommer att ändras och handbagaget får inte överskrida med en maxstorlek av 23x40X55 och en maxvikt på 8 kg.

Ett par Skidor/Vattenskidor kan inkluderas i den fria bagagevikten.
Med det menas: ett par snöskidor och ett par stavar och ett par pjäxor eller
en snowboard och ett par pjäxor eller ett par standard vattenskidor eller
ett par slalom vattenskidor inkl wakeboard
Om skidutrustningen medför att viktgränsen överskrids betalar du för 3 kg övervikt oavsett hur mycket viktgränsen överskrids (gäller ej till USA). Dvs 120 kr för en flygsträcka och 240 kr för två eller flera sträckor/enkel resa.

tjakkie sa:
Nu har det flugits färdigt, och jag blev inte ovän med SAS personal en enda gång faktiskt.
Kom in på Kallax flygplats i luleå med en lätt packad doublebag, (~20kg), sade till om att jag hade sportbagage och blev hänvisad att lägga upp det själv borta på bandet. Var tydligen gratis med, även om det står på hemsidan att det ska kosta 100kr.

På hemvägen (malmö-luleå) lastade jag på lite mer i bagen, landade på runt 40kg, och även denna gången fick jag själv gå och lägga på bagen på det obemannade specialbagagerullbandet och slapp betala.

Antingen har de väldigt dålig koll, eller så hade jag en himla tur, eller kommer det en fin faktura om ett par dagar. Får hoppas på det bästa.
Ja men va kul för dig då att du fick med 40 kilo där endast ett par skidor får ligga.
Tur att det var rätt lastare som lastade dina skidor för vissa hade nog brutit av dem, eller sina ryggar.
Jag åker själv skidor och jobbar som lastare och det ska vara endast ETT par skidor/bag.

Jag ser det som en flygbolag fråga, SAS och lufthansa är mina favoriter, där får man sällan betala och om man betalar är det en lindrig suma som typ 100kr.

Checkade in dubbelbaggen på united airlines och åkte på över 200 dollar i övervikt för att senare samma resa checka in samma bag med lufthansa för 14 Euro, Berode kanske oxå på att det första flyget var kl 05:00 och hon var en sur tant, andra resan var det en yngre o mer lättflörtad tysk tjej. Blev dock ett jävla ringande innan de lät mig ta med väskan (som då vägde ca 40kg).

Alltid lika intressant att se hur det går, gäller att ha ordentligt med cash med sig när det väl går fel.

Lufthansa har numera som policy att ta €20 betalt för skidpaket. Detta är helt ok då de inte väger skidpaketet och man kan stuffa det fullt med saker. Senast vägde mitt 20kg :)

wolwerin sa:
här ser man...vaknat på fel sida?
Nejdå, (om det var mig du menade) men några månader in på vintern efter några hundra 40 kilosbagar så blir man ganska less på dem.
Jag förstår att ni är glada som får med dem gratis men vi blir då inte det minsta glada.

/Daniel

ska resa till swiss snart... och undrar då ni som flugit med SAS...

i Ekonomi där jag ska åka.. står det att man få ha 1x20 kh samt 1x8 kg...

Då undrar jag om skidbaggaget ska ingå i desa 20 kilo man får ta med???..

nån som veta?

Skidorna går utöver de 20+8 kg som man får ta med sig i vanligt bagage plus handbagage. Dvs du får totalt ta med dig 20+8+skidor. Vad de säger vid incheckningen kan variera men normalt sett är det så.

Åkte med KLM till Milano för 3 veckor sedan. Totalt 20 kg inkl. skidor. Dvs torskade på skidorna. (bara ena vägen) enhetspris enligt personalen på Landvetter. 20 Euro/väg.
Anders

Från Zurich, åker man så gott som alltid på övervikt, oberoende om man inte gjorde det på vägen dit med samma bagage.

Men det kan ju bero på att Schweitzarna är innihelvete ordentliga, och sådana paragrafryttare.

Tillbaka
Topp