Ojojoj, det här var nog ett av dom mest teoretiska inläggen någonsin. Det är kul att se att forumsnacket har tagit fart ordentligt i samband med att skidpremiären närmar sig.
Jag tänker inte ge mig in i några fysikaliska diskussioner, men jag kan ju försöka reda ut lite angående splittailen på AK Rocket S-Lab som jag har hunnit få ganska många åkdagar på. Nästan bara orörda puderdagar såklart. Vem åker nåt annat?
Om man enligt Ace_DG ser på snön som en vätska kan man dra paralleller till surfbrädor som flera också har varit inne på. Det tydligaste exemplet på en riktig swallowtail är i mina ögon den i många år populära kitebrädan Picklefork från Liquidforce (
http://www.kitesurfari.com/store/picklefork-151.html). Den är numera en utdaterad bräda, men formen är ändå intressant ur den aktuella frågeställningens perspektiv. Brädan har en rejäl fishtail både fram och bak (man åker bara på en "ände" i taget på en TT-kitebräda som info till er som är dåligt initierade i den sporten). Det har diskuterats livligt på diverse surfforum om pickleforkens fishtails inverkan på egenskaperna. Det allmänna intrycket från de som testat brädan är förvånande nog att vattnet även på en så extrem shape verkar "ignorera" fishtailen. Det bildas om man tittar ner en platt yta som förefaller vara samma som det skulle ha varit om brädan hade varit hel. Jag har tom hört att någon har testat att fylla igen fishtailen för att öka ytan och därmed erhålla tidigare planing, men det förefaller ha en mycket begränsad påverkan.
Nu är kanske just vatten en rätt så dålig jämförelse med tanke på dess egenskaper vid ökad fart. Snö har ju inte alls samma tydliga tendens att bli mycket hårdare ju fortare man åker. Om jag går tillbaka till AK Rocket Lab, som har en av de mest tydliga splittails på marknaden, kan jag konstatera att den konstruktionen är mycket lyckad. Som AceDG nämner ovan i ett citat av undertecknad rör det sig på den här skidan om en förlängning i bakänden. Splittailen har i princip ingen funktion alls så länge man åker på preparerat underlag. Jag tippar på att att det är av den anledningen som skidan känns så pass liten och smidig i pisten i förhållande till den faktiska storleken. I puder tror jag inte att det är själva mellanrummet mellan spröten som ger skidan dess ytterst trivsamma egenskaper. Det rör sig bara om en 2 cm bred och 20cm lång springa, så det kan knappast påverka nämnvärt när det gäller att sjunka ner i pudret. Det är nog snarare så att delningen i tailen gör att bakänden blir mjuk och lättkontrollerad. Antagligen hade man fått samma effekt i lössnö med en mjuk bakände, men då hade man å andra sidan förlorat mycket av spänsten och lekfullheten i pisten, eftersom man då tvingas åka på den mjuka bakänden även där. Imagen till trots tycker jag att den skidan är en av de bästa allroundskidor jag har testat för åkning i alperna eller andra stora anläggningar.
Sanningen om splittailens effekt kan man bara utröna om man kan testa två par likadana skidor med respektive utan fishtail. Det vore verkligen intressant att tex provåka en Tabla Rasa som är helt rak i bakänden och jämföra den med en i nuvarande produktionsutförande. Min gissning är att det lika gärna går att erhålla samma effekt genom att bakmontera bindningen nån centimeter eller helt enkelt kapa av skidan några centimeter. Argumenten med att bakänden skulle sjunka med splittail och därmed ge en bättre "surfkänsla" köper jag inte. Om det bara var det man eftersträvade hade det ju varit enkelt att kapa skidorna en decimeter bakom bindningen och på så sätt få den ultimata surfarskidan som sjunker som en sten i bakänden. Den största anledningen till att skidor med splittail har dykt upp de senaste åren är i mina ögon rent utseende. Egenskaperna skulle fabrikanten enligt ovanstående resonemang likagärna kunna få till genom att ändra konstruktionen på annat sätt. Dessutom hade säkerligen skidan blivit mer hållbar då också.
För övrigt kan jag ju tipsa om att det visst fortfarande finns surfbrädor med fishtail. Kolla tex på Roberto Riccis nya WaveSwallow (
http://www.robertoriccidesigns.com/) som är ny inför 2005. Ingen extrem shape kanske, men tankegången är ändå lite åt liknande håll. Just den brädan har fått ett väldigt varmt mottagande av testare världen över.