Fördelar och nackdelar med twintip vid offpist

ssss

Ny medlem
Så sitter man här igen och har inget bättre för sig än att skriva foruminlägg...

Ska antagligen köpa ett par nya fetinglagg för offpiståkning i år. Det primära är att de ska vara bra för just detta. Jag e 186 och väger väl in på en 83. Nu funderar jag på hur twin tips påverkar offpiståkningen för en stor stark åkare som mig själv. Jag fattar ju att jag kan snurra med dem och sånt, men är fundersam på offpistegenskaperna eftersom de oftast brukar rekomenderas till lättare åkare.

Rock On!

Liten invändning på punkt 5 i steepndeeps lista.
De finns något som kallas couloir-tip. Detta är en liten tip bakpå som enligt tillverkarna ska göra det lättar att komma runt i just smala branta korridorer där en traditionell skida skulle haka i.

Mina erfarenheter av "riktiga" twintip är begränsade och kommer från ett par tre dagars körning med Salomon PocketRocket.

Till Steepndeeps kloka ord kan jag bara komplettera med att jag själv inte upplevt några direkt nackdelar i själva skidkörningen så länge underlaget varit hyggligt jämnt, däremot kändes det riktigt obehagligt i puckeln där jag inte kom överens med baksnoken som hakade fast både här och där (vilket iofs. kan bero på min ofullständiga puckelteknik och ovana med TT).

När det gäller offpistegenskaperna i allmänhet ser jag dock ingen generella nackdelar ... förutom de som SteepnDeep framför, men det går ju att lösa...

Men enda fördelen med TT är ju att man kan åka och landa baklänges (raggningsfaktorna är ju numera noll...) , vilket ju faktiskt går bra med de flesta skidor såvida man inte ska utföra mer halsbrutande trix...

MVH/MM

Tack för bra svar allihopa! skönt att tråden inte, som alltför ofta förr, spårat ut efter 10 min. När man ändå lyckats samla lite expertis kanske ni kan berätta om twintipens motsats splittailen (den har väl fortfarand en viss raggfaktor). Det är väl en ren skrytgrej? eller...

Jag är typ lika lång o tung som du själv och kör på ett par pocket rocket o ett par ak four! för min åkning så fungerar skidorna klockrent dom flyter grymt bra kanske att ak four sjunker ner en del när det blir mycket snö men har absolut intget att klaga på.

Intresseant det här. Jag kan tyvärr inte bidra med något till twintipdiskussionen.

Däremot är också jag lite nyfiken på splittailens vara eller icke vara. Den dyker ju upp på dom bredaste puderlaggarna (Tabla Rasa, Sanouk, AK Rocket S-lab m fl), men vad tusan är vitsen? Stabilitet, viktbesparing, eller bara coolhetsfaktor?
Undervisa oss någon?
MnO, är du där?

/A

När jag först läste överskriften på inlägget tänkte jag någor i stil med "herregud nu börjas det igen" för att sedan precis som SSSS slås av att det för en gångs skull pågick en lugn, någorlunda seriöst diskussion som faktisk också gick framåt, dvs någon ställer en fråga och får svar på den frågon. Eftersom sådant sällan förekommer på det här forumet, framför allt inte när det handlar om trendiga ting såsom TT, började jag titta lite närmare på inläggen och kom fram till att anledningen är att tråden bara legat ute i en timme mitt på dagen. Vidare drar jag då slutsatsen att just vid den här tiden så sitter alla småkids, med alldeles för mkt attityd och åsikter och alldeles för lite kunskper som i vanliga fall gör sitt bästa för att alla trådar skall flippa ut i meninglösa diskussioner och framför allt smutskastning av allt och alla, fast i skolbänken. Det innebär att inom 3-5 timmar kommer den här tråden att se ut som alla andra, vilket är synd eftersom de som faktiskt har något att dela med sig av inte ens orkar läsa all skit och ännu mindre skriva ett vettigt inlägg.

Oavsett...

Splittail är mycket att föredra vid vansinniga pudermängder... Gör att bakdelen tar det lite lugnare och inte "slungar" iväg dig allt för högt när du trycker på i svängen ... Man kan tänka sig att den "förlorade bärigheten" (vilket jag ändå tror inte förloras i annat än kantlängd mot underlag i pist) hos TT även den är lite mildrande mot detta fenomen..
Vid massa puder använd split. Annars spelar det ingen roll. Det är väl inte färgen på skidorna som gör att du åker som en kung?
Massa pryl snack.
Ching

http://www.dbskis.com/page.php?pname=skis/tablarasa/notes/swallowtail kan ni läsa följande om tabla rasans swallowtail:

"The raised tail/twin tip idea was dropped for the Tabla Rasa. For deep powder riding, a twin tip creates lift in the wrong direction. In powder, it’s all about sinking tails and floaty shovels. To promote sink, we incorporated an idea from snowboarding’s powder realm: the swallowtail. The swallowtail’s benefits are threefold:

#1. The ski pops up onto a plane quicker
#2. Built-up snow releases quickly from the tail. The ski gains a nice loose feel, giving the rider more control of turn shape, and a smoother turn exit; the pressure felt in a flat ski at the end of the turn is alleviated without sacrificing running length and longitudinal stability
#3. By eliminating surface area at the back of the ski, the tail sinks and the shovel rises higher on the snow surface.

The swallowtail shape was generated so that snow channels gradually toward the rear."

Främsta anledningen till Swallowtailen är alltså för känslans skull, bakdelen sjunker och skidan flyter bättre. Sen måste skidan också - vilket står på samma hemsida - ha en sk "pintailgeometri" där tailen är smalare än tippen så att tailen får mindre bärkraft.

Således slipper du luta dig bakåt vilket du får på ett par mittmonterade twintips...

Intressant det där Noljas! Men hur fungerar swallowtailen i pisten? Jag vill minnas att Hexcel satte "splittail" på sina slalomskidor på sjuttiotalet med syftet att få en kraftigare kick ur svängen tack vare en viss fjädringseffekt...??? Någon som vet mer?

Helt klart är dock att "Swallowtail" ger höga raggningspoäng, åtminstone om man spanar efter branta tjejer/killar...

MVH/MM

Swallowtailen ska göra att tippen alltid stannar över snön, vilket medför att skidan inte bromsas när den dyker.

Dessutom ska den sänkta tailen göra att man kan variera skärningsradien enkare i pudret (som jag har förstått det)

Att swallowtailen skulle ge någon sorts fjädringseffekt tror jag lika mycket på som de luftmotståndsreducerande groparna på atomics skidor...

Swallowtail borde väl rent logiskt ge något sämre vridstyvhet vilket borde vara lite tråkigt i pist? Inte för att man köper en splittail till pisten ioförsig.

Vore kul att testa en skida med swallowtail en dag med meterdjup snö.

Jag tror inte att du får några större svårigheter men en twintip i pudret, att twintip ofta rekomenderas till lättare åkare kan nog vara så att de oftast är mjukare ex k2 seth pistol vs Head monster 103 lite skillnad där. Swallowtail är väl att föredra om du ska köra i underbara snöförhållanden men annars kanske en pintail vore att föredra som t ex Drake Boinay använder sig av detta på sin r model och även på surreal dessutom en av de lättaste skidorna på marknaden priserna är dock lite i överkant men specialgjorda för din vikt mm är inte fy skam, ca 7300kr med dagens växelkurs inkl frakt och moms/tull osv...

Drakeboinay använder pintailgeometrin främst på Tabla rasan och lite måttligt på surrealen. På R:en så vet jag inte, men det kan inte vara så värst mycket i så fall.
För övrigt så stämmer 7300kr bra, exkl tullavgifter!
(Har nämligen ett par DB på G just nu)

Mjo jag har också ett par på G, om du inte beställt dem ännu så säg till mig så ska du allt kunna få dem för ca 6700 kr istället.

om vi ska gå in på de här med åkyta riktigt så de som spelar roll vid lössnö åkning är trycket mellan skidorna och snön mätt i pacscal. alltså newton / kvadratmeter med en centrering i mitten och därefter avtagande tryck mot tip och tail vid plan åkning. ju bredare skidorna är desto mer luft kan ta sig in och minska trycket en aning vilket också resulterar att man inte sjunker ner lika mycket. Så dom där 5-10 cm ger i stort sätt ingen skilnad

jag mena att kraften hade en centrering i mitten

och gällande luften så hävdar jag att de stämmer

ta t.ex. speed ski (extremfall men endå) när dom kommer upp i farter runt 170 - 180 Km/h bildas luftkudar under skidorna som minskar trycket.

för friktion och tryck har ett samband lr har jag fel Steepndeep?? du verkar ha koll

intressant diskution

... utan att förvilla mig allt för in i fysikens mysterier kan jag i mina mångåriga praktiska övningar på såväl hård som mjuk snö konstatera följande...

1. Ett par väl vallade skidor glider fortare på alla typer av snö än ett par ovallade skidor. (Sen spelar strukturen i belaget en stor roll oxå, men det är överkurs...)

2. Ett par skidor med lagom hårt spann (fördelar åkarens vikt över hela glidytan) glider fortare än ett par skidor med för mjukt eller för hårt spann.

3. Ett par långa skidor glider fortare än ett par kortare. (Under förutsättning att de för övrigt är likvärdiga)

4. Ett par breda skidor glider fortare i lössnö än ett par smala (jmf lika längd)

4. Skidor som glider fort är enklare att svänga med än ett par som glider långsamt.

5. Skidor som glider fort "flyter" bättre i lössnö än ett par som glider långsamt.

6. Kör man fortare i lössnön får man ett bättre "flyt" (än om man kör långsamt).

Detta innebär i praktiken att man visst kan åka lössnö med ett par korta smala skidor men måste då köra betydligt fortare än med ett par långa breda dito. Problemet som uppstår med att köra fort med korta smala skidor i lössnö är att man får mycket liten "sweet spot" och ramlar oerhört lätt... Det är därför medelålders gubbar som jag föredrar långa breda skidor i utanförpisten så att vi i sexig (tror vi) avslappnad pos kan rippa branta lössnösluttningar...

That´s all kids! / MM

nån som har ett bra svar på de här då?

när man läger upp skidan på kant för att göra en skärande sväng

blir då tyngdkraften större än normalkraften

och hur mycket man klara lägga ner den "böja" skidan beror väll på F= mg?

men jag hävdar att de även beror på skicklig het

för de här är intresant

en extremt duktig åkare hävdar jag kan åka med störe kraft en än duktig åkare. frågan är då
om han utnytjar just F=mg till fullo och den mindre duktiga åkarn inte gör de lr om man läger till en annan kraft som har med fart, vinkel,utnytjande och teknink?

va säger ni?

En duktig åkare står rätt på skidorna - och vips utnyttjas kraften till att flexa skidan istället för att sladda och bromsa.

För enkelt svar??

ääää de blir såna där komposanter pilar som pekar hit på dit på dom därna kraffterna och om tar i beaktande rotationsmekanik med vidhängande fyssika lagar å sånt och gör grogg på det blire det rätt så rätt. trycket i ett idelaiserat puder under ett par idealiserade skider blir konstant såååå konstant. sen har man ju läckageeffekter runt kanterna. just ja, en speedskiskida i 250 blås lyder mera under aerodymikens lagar än nåt annat, gastryck allså.
så håll den rak, sväng aldrig, sakta aldrig ner

kippis!

mm jag vet att de är en cenripetalkraft och hur man räknar med de tack ;)

men grejen är den att cenripetalkraften verkar vall ut från böjen på skidan

säg så här att parantesen reprecenterar skidans böjning och pilarna Fn och Fc

fc <-- ( --> fn

så måste ju normalkraften inte mellan skida och pjäxa ändras utan den mellan skida och Fc måste vara större än Fn i och med att skidan trycks ner en bit i snön

lr har jag helt fel Steepndeep??

nee klart jag inte glömmer de men håller på med mit projektarbete för fullt om detta :P

man får jävligt större förståelse om skidåkning :P

Tur att du förklarade det där för mig Steepndeep, börjar nästan undra hur jag kunnat åka lagg, utan så elementära fysikkunskaper...

När jag lärt mig skilja på orsak och verkan kommer jag att bli riktigt grym!

.-)

/J

men serriöst de är jävlingt nice att kunna detta och hur man kan förbättra sin åkning och uppfattning

Ojojoj vad det har skrivits här....
Själv kan jag väl inte mäta mig med dessa kunskaper, men min tanke om fördel/nackdel med twintip kan sammafattas ganska kort.

Enligt mig behövs TT om dina planer är att både köra offpist och ha lite skoj i parken. Är du bara intresserad av exempelvis puder så fyller ju TT ingen funktion...

Precis, det är centripetalkraft du måste använda dig av. Dessutom måste du veta friktionen mellan skidorna och snön, och det varierar fan ta mig hela tiden pga snöförhållanden, åkteknik, vinkel på kantningen och tekniken m.m.

Den här diskussionen klassar jag som ett tydligt vintertecken på freerides forum...

men firiktionen får man försumma för att först räkna på de och sen testa de i pist / lössnö och kolla resultatet och ta med friktionen

Helt riktigt fanns splittail redan på 80-talet på Hexcels pistskidor. Jag såg otroligt nog ett par härom vintern.
Dagen splittails förekommer däremot enbart på puderlagg.

Jag kan köpa DB:s pintail teori. Jag tycker däremot att areareduktionen p g a urskärningen i bakänden inte borde bidra med något avgörande i det här fallet. Enligt utsago blir det ju i alla fall inte sämre.

Men nu ska vi simma ut på det djupa här, håll i er. Om man nu betraktar det hela ur liten annan synvinkel kanske vi kommer lösningen närmare. Om vi tar oss friheten att betrakta pudersnön som en fluid, d v s definitionsmässigt gas eller vätska (gud förbjude?), med fysikaliska egenskaper som densitet, kompressibilitet, viskositet, etc. Vi låter vår skida med splittail passera genom snön, bygga upp ett tryck på undersidan. Trycket reduceras rimligen ju närmare kanten på skidan vi kommer. Vi betraktar sen vad som händer i splitten. Rimligen kommer trycket under skidan att ”blöda” ut på ett helt annat sätt här än under skidan för övrigt. Denna förändring kan påverka stabilitet och hanterbarhet …kanske …på nåt vis …om man vill. Jag kan tänka mig att dom tunna flexibla ändarna ger viss ”roderverkan” (…det tror ni på va?).
Ni raska studenter på dom tekniska högskolorna! Rigga ett experiment i en vindtunnel eller vattenränna.

Den analytiskt lagde skidtestaren MnO här på FR skriver så här om sina Salomon S-LAB:
” Mest iögonfallande är utformningen av bakänden. Stålkanten slutar ca en dm från baken och egentligen är skidan en 185:a med en extra pålimmad rejäl fishtailsmodul längst bak. "Spröten" är väldigt mjuka och då de flexar individuellt kan jag liksom föregående talare tänka mig att det inverkar på egenskaperna ganska mycket. Det är dock svårt att säga exakt hur.”

Tja vad vet vi?

Surfbrädor på 80talet, både vind- och vågbrädor, hade ibland en s k svallowtail, ett v-format uttag i aktern, som tillskrevs mirakulösa egenskaper för ökad svängprestanda m m. Idag har ingen det tror jag (rätta mig gärna).

Sen den normala kraften.
Om inte seniliteten slagit till( ..hmmm) med full kraft än, vill jag minnas att tyngdkraften m*g, alltid verkar i kroppens tyngdpunktscentrum och är alltid riktad mot jordens medelpunkt, vare sig du åker skidor, sitter i baren, sover eller flyger i ett flygplan på himlen.

Centripetalkraften som verkar på en kropp i rotation runt en centrumpunkt, verkar alltid rakt in mot centrumpunkten i den tänkta cirkelbågen. Cirkelbågen i sig kan däremot befinna sig i vilken plan som helst (x, y, z ni vet). I skidåkarfallet utgör en sväng med en viss radie cirkelbågen

Precis det som Gafferx svamlar om, har vi här i grunden en sammansatt kraft, resultant, av centripetalkraft och tyngdkraft. Resultanten utgör i praktiken den verkliga kraften skidåkaren utsätter underlaget för. Sen måste man ta med luftmotstånd, lite friktionskrafter från underlag eller djupsnö m m. Centripetalkraften är beroende av åkarens hastighet, samt den aktuella svängradien. Tyngdkraftens tillskott beror på underlagets lutning.
Som Nolljas så riktigt påpekar har vi här ett system med variabler som hela tiden förändras. Dom grundläggande krafterna och storleksordningarna är dock enkla att ringa in, så jobba på Gustav!

”Luftkuddar” under skidor förekommer garanterat i speedski, men då talar vi mer om aerodynamiska fenomen, som naturligtvis i grunden även det är ren fysik

Men det visste ni ju redan…

Eder,
Ace DG

...lite ändrat

Ace:

En sammansatt kraft heter resultant, normalkraften är en kraft som verkar på personen från underlaget inte tvärtom och centripetalkraften är riktad in mot cirkelns centrum.

Du har säkert rätt
Mina böcker är nog lite gamla...
Eller är det seniliteten måntro?
/A

Ojojoj, det här var nog ett av dom mest teoretiska inläggen någonsin. Det är kul att se att forumsnacket har tagit fart ordentligt i samband med att skidpremiären närmar sig.

Jag tänker inte ge mig in i några fysikaliska diskussioner, men jag kan ju försöka reda ut lite angående splittailen på AK Rocket S-Lab som jag har hunnit få ganska många åkdagar på. Nästan bara orörda puderdagar såklart. Vem åker nåt annat?

Om man enligt Ace_DG ser på snön som en vätska kan man dra paralleller till surfbrädor som flera också har varit inne på. Det tydligaste exemplet på en riktig swallowtail är i mina ögon den i många år populära kitebrädan Picklefork från Liquidforce (http://www.kitesurfari.com/store/picklefork-151.html). Den är numera en utdaterad bräda, men formen är ändå intressant ur den aktuella frågeställningens perspektiv. Brädan har en rejäl fishtail både fram och bak (man åker bara på en "ände" i taget på en TT-kitebräda som info till er som är dåligt initierade i den sporten). Det har diskuterats livligt på diverse surfforum om pickleforkens fishtails inverkan på egenskaperna. Det allmänna intrycket från de som testat brädan är förvånande nog att vattnet även på en så extrem shape verkar "ignorera" fishtailen. Det bildas om man tittar ner en platt yta som förefaller vara samma som det skulle ha varit om brädan hade varit hel. Jag har tom hört att någon har testat att fylla igen fishtailen för att öka ytan och därmed erhålla tidigare planing, men det förefaller ha en mycket begränsad påverkan.

Nu är kanske just vatten en rätt så dålig jämförelse med tanke på dess egenskaper vid ökad fart. Snö har ju inte alls samma tydliga tendens att bli mycket hårdare ju fortare man åker. Om jag går tillbaka till AK Rocket Lab, som har en av de mest tydliga splittails på marknaden, kan jag konstatera att den konstruktionen är mycket lyckad. Som AceDG nämner ovan i ett citat av undertecknad rör det sig på den här skidan om en förlängning i bakänden. Splittailen har i princip ingen funktion alls så länge man åker på preparerat underlag. Jag tippar på att att det är av den anledningen som skidan känns så pass liten och smidig i pisten i förhållande till den faktiska storleken. I puder tror jag inte att det är själva mellanrummet mellan spröten som ger skidan dess ytterst trivsamma egenskaper. Det rör sig bara om en 2 cm bred och 20cm lång springa, så det kan knappast påverka nämnvärt när det gäller att sjunka ner i pudret. Det är nog snarare så att delningen i tailen gör att bakänden blir mjuk och lättkontrollerad. Antagligen hade man fått samma effekt i lössnö med en mjuk bakände, men då hade man å andra sidan förlorat mycket av spänsten och lekfullheten i pisten, eftersom man då tvingas åka på den mjuka bakänden även där. Imagen till trots tycker jag att den skidan är en av de bästa allroundskidor jag har testat för åkning i alperna eller andra stora anläggningar.

Sanningen om splittailens effekt kan man bara utröna om man kan testa två par likadana skidor med respektive utan fishtail. Det vore verkligen intressant att tex provåka en Tabla Rasa som är helt rak i bakänden och jämföra den med en i nuvarande produktionsutförande. Min gissning är att det lika gärna går att erhålla samma effekt genom att bakmontera bindningen nån centimeter eller helt enkelt kapa av skidan några centimeter. Argumenten med att bakänden skulle sjunka med splittail och därmed ge en bättre "surfkänsla" köper jag inte. Om det bara var det man eftersträvade hade det ju varit enkelt att kapa skidorna en decimeter bakom bindningen och på så sätt få den ultimata surfarskidan som sjunker som en sten i bakänden. Den största anledningen till att skidor med splittail har dykt upp de senaste åren är i mina ögon rent utseende. Egenskaperna skulle fabrikanten enligt ovanstående resonemang likagärna kunna få till genom att ändra konstruktionen på annat sätt. Dessutom hade säkerligen skidan blivit mer hållbar då också.

För övrigt kan jag ju tipsa om att det visst fortfarande finns surfbrädor med fishtail. Kolla tex på Roberto Riccis nya WaveSwallow (http://www.robertoriccidesigns.com/) som är ny inför 2005. Ingen extrem shape kanske, men tankegången är ändå lite åt liknande håll. Just den brädan har fått ett väldigt varmt mottagande av testare världen över.

Tillbaka
Topp